-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/28 - 08:21
  • 338
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در آنکارا؛

همایش بزرگداشت مقام علمی پروفسور «عبدالباقی گلپینارلی» برگزار می‌شود

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه از برگزاری همایش بزرگداشت مقام علمی پروفسور «عبدالباقی گلپینارلی» اول اسفندماه به میزبانی دانشگاه حاجت تپه آنکارا خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدقاسم ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با اعلام این خبر، گفت: امسال با چهلمین سالگرد درگذشت پروفسور عبدالباقی گلپینارلی، مترجم برجسته آثار ادب فارسی و پژوهشگر متون عرفانی ـ اسلامی مصادف است. از این رو، رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه همایش بزرگداشت این شخصیت علمی و فرهنگی مشترک را که تأثیر مهمی در معرفی فرهنگ ایران و ترکیه داشته، برگزار خواهد کرد.

وی افزود: در این همایش علمی که با همراهی و مشارکت دانشگاه حاجت تپه، بنیاد آتاتورک و انجمن مفاخر فرهنگی ایران اول اسفندماه سال جاری در تالار محمدعاکف دانشگاه حاجت تپه آنکارا برگزار خواهد شد، جمعی از اندیشمندان و اساتید ایران و ترکیه حضور دارند و برخی از آنان در باره خدمات علمی و فرهنگی این استاد فقید سخنرانی می‌کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه با یادآوری نقش ویژه پروفسور گلپینارلی در آشنایی ترک زبانان با میراث ارزشمند ادبی و علمی حوزه تمدنی ایران فرهنگی، گفت: ترجمه و انتشار آثار مهمی همانند مثنوی معنوی، گلشن راز، منتخب غزلیات حافظ، رباعیات خیام و دیگر آثار ارزشمند ادبی زبان فارسی توسط وی به ترکی استانبولی نقش مهمی در شناخت دقیق محافل دانشگاهی و ادبی ترکیه با فرهنگ ایرانی داشته و بخشی از جایگاه امروز ادبیات ایرانی در ترکیه مرهون تلاش‌های این استاد فرزانه است.

وی اظهار داشت: برگزاری این آیین در واقع ادای احترام ایران و فرهنگ ایرانی به تلاش‌های بی‌شائبه و عاشقانه پروفسور گلپینارلی و اهتمام همگنان او نسبت به نشر فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

ناظمی با اشاره به ترجمه قرآن و تألیف آثار دینی توسط گلپینارلی، افزود: با گذشت سال‌ها هنوز ترجمه قرآن وی جزو ترجمه‌های فاخر قرآن به زبان ترکی است و جایگاه ایشان در حوزه انتقال و انتشار آثار روشنگر در باره اسلام، عرفان و تشیع در میان خواص به ویژه جامعه علمی ترکیه زبانزد است.

وی در ادامه، با اشاره به روابط تاریخی دو ملت و دولت ایران و ترکیه در طول سالیان متمادی افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام نقش ویژه‌ای در گسترش و جهانی سازی پیام فرهنگی و انسان ساز اسلام داشته و دارند و توسعه روابط فرهنگی و سیاسی می‌تواند تأثیر مستقیمی در نقش آفرینی جهان اسلام در دنیای کنونی داشته باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه مطرح کرد: زمینه‌های توسعه همه جانبه این ارتباطات با سفر اخیر رئیس جمهور به ترکیه و امضای اسناد مهم فرهنگی فراهم تر شده است و امید می‌رود با همت و فرصت شناسی نهادهای علمی و فرهنگی دو کشور زمینه‌های رشد و بالندگی در حوزه فرهنگ، علم و هنر روز به روز گسترده تر شود.

شایان ذکر است، عبدالباقی گلپینارلی در 1900 میلادی در استانبول متولد و در سال 1982 دارفانی را وداع گفت و در قبرستان ایرانیان در استانبول به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved