-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/27 - 08:17
  • 406
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

هفته آموزشی هنرهای قرآنی و ایرانی در ایالت پنجاب پاکستان + عکس

به منظور معرفی هنرهای قرآنی و ایرانی به مخاطبین پاکستانی، سلسله کارگاه‌های آموزشی هنرهای خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط در شهرهای فیصل آباد و لاهور ایالت پنجاب پاکستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعی از هنرمندان جمهوری اسلامی ایران به منظور معرفی هنرهای قرآنی و ایرانی، روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه وارد شهر لاهور پاکستان شدند و در نخستین روز از سفر خود از اماکن تاریخی این شهر باستانی دیدن کردند.

برنامه سفر هنرمندان کشورمان با فاتحه خوانی بر مزار علامه اقبال لاهوری، شاعر پارسی گوی و فیلسوف کشور پاکستان، بازدید از مسجد پادشاهی و برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه کشاورزی ادامه یافت.

مراسم افتتاحیه نخستین کارگاه آموزشی هنرهای خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه در محل دانشکده تغذیه غذایی و علوم خانگی دانشگاه کشاورزی فیصل آباد برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، مسعود صادق بات، رئیس دانشکده تغذیه غذایی و علوم خانگی دانشگاه کشاورزی فیصل آباد، خانم عایشه ریاض، رئیس بخش هنرهای زیبای دانشکده، جمعی از اساتید و دانشجویان و هنرجویان خوشنویسی این شهر حضور داشتند.

روناس در سخنانی، با اشاره به فرهنگ و هنر ایرانی اظهار داشت:‌ هنر ایران یکی از غنی‌ترین میراث هنری در تاریخ جهان است و دربرگیرنده بسیاری از رشته از جمله خوشنویسی، معماری، نقاشی، تذهیب، بافندگی، سفالگری، موسیقی و فلزکاری است.

وی پیشنهاد کرد: در صورت استقبال خوب از کارگاه آموزش هنرهای ایرانی در این دانشگاه، می‌توانیم تعداد کارگاه‌های آموزشی را افزایش داده و یا در صورت امکان محل ثابتی را به منظور آموزش هنرهای ایرانی به دانشجویان این دانشگاه فراهم کنیم.

وابسته فرهنگی کشورمان در لاهور از استاد اشرف هیرا؛ خوشنویس معروف پاکستانی بابت انجام هماهنگی های لازم برای برگزاری کارگاه‌های آموزش هنرهای ایرانی تشکر کرد.

سپس، کارگاه آموزش خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط توسط هنرمندان ایرانی در حضور اساتید هنر و بیش از 100 هنرجو از شهرها و دانشگاه‌های مختلف آغاز شد و مورد استقبال گرم تمامی هنرجویان قرار گرفت.

ایجاد اتاق ایرانشناسی در دانشگاه کشاورزی فیصل آباد

روناس در حاشیه این کارگاه آموزشی با پروفسور اقرار احمد خان؛ رئیس دانشگاه کشاورزی فیصل آباد نیز دیدار کرد. وی به فعالیت‌های فرهنگی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور اشاره کرد و گفت: خانه فرهنگ تاکنون ۱۴ اتاق ایرانشناسی در ایالت پنجاب از جمله یک اتاق ایرانشناسی در دانشگاه جی سی شهر فیصل آباد تأسیس کرده است و در صورت موافقت دانشگاه کشاورزی فیصل آباد ما آماده‌ایم در این دانشگاه نیز یک اتاق ایرانشناسی تأسیس کنیم.

اقرار احمد خان؛ رئیس دانشگاه کشاورزی فیصل آباد ضمن استقبال از پیشنهاد وابسته فرهنگی کشورمان گفت: گوشه فرانسه و مرکز چین و کره جنوبی در دانشگاه وجود دارد و ایجاد اتاق ایرانشناسی در دانشگاه اقدام مؤثری در جهت آشنایی دانشجویان از فرهنگ غنی ایران خواهد بود.

وی در خصوص ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های ایرانی و عقد تفاهم‌نامه نیز ابراز علاقه‌مندی کرد و جعفر روناس از آمادگی خانه فرهنگ ایران در لاهور برای هر نوع همکاری در این زمینه خبر داد.

دومین کارگاه از سلسله کارگاه‌های آموزشی هنرهای ایرانی ۲۱ اردیبهشت‌ماه با حضور هنرجویان، اساتید و تعداد قابل توجهی از دانش آموزان مقطع راهنمایی در موزه لاهور برگزار شد.

روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در سخنرانی خود در این کارگاه آموزشی، گفت: هنر به عنوان عاملی که مرز نمی‌شناسد، پیوند دهنده و ایجاد ارتباط و دوستی بین ملت‌های مختلف قرار می‌گیرد.

محمد عثمان نعیم، مدیر موزه لاهور از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور بابت همکاری در برگزاری کارگاه آموزش هنرهای قرآنی و ایرانی در موزه قدردانی کرد و گفت: ایران در حوزه هنرهای اسلامی به ویژه خوشنویسی جایگاه بالایی در جهان دارد و حضور هنرمندان ایرانی در پاکستان فرصت خوبی برای هنرجویان این کشور است تا از تجربیات آنها بهرمند شوند.

در حاشیه این کارگاه، نمایشگاهی از آثار هنری محمود رحیمی عهد، بابرد یزدانی و محمد جانبخش به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال گرم بازدید کنندگان قرار گرفت.

در ادامه سلسله کارگاه‌های آموزشی هنرهای قرآنی و ایرانی، شورای هنر لاهور (مرکز فرهنگی و هنری الحمرا) ۲۲ اردیبهشت‌ماه میزبان کارگاه آموزش خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط بود.

دانشجویان پاکستانی از هنرهای ایرانی بسیار استقبال کردند و خواهان برگزاری هرچه بیشتر چنین برنامه‌ها شدند.

همچنین، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و محمد سلیم ساگر، مدیر اجرایی مرکز فرهنگی و هنری الحمرا کارگاه آموزشی را افتتاح کردند.

وابسته فرهنگی کشورمان اظهار داشت: خوشنویسی ایرانی بخشی از خوشنویسی اسلامی است که در ایران و سرزمین‌های وابسته یا تحت نفوذ او همچون کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و هند به تدریج حول محور فرهنگ ایرانی شکل گرفت و نه تنها از مفاخر هنر ایرانی بلکه از مفاخر هنر اسلامی و حتی هنر جهان به‌شمار می‌رود.

آشنایی هنرجویان پاکستانی با هنرهای فاخر ایرانی

محمد سلیم ساگر گفت: الحمرا فضا و فرصتی را در اختیار هنرمندان هر سبک و حوزه قرار می‌دهد و برای گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری در سطح شهر تلاش می‌کند.

وی کارگاه آموزش هنرهای ایرانی در الحمرا را فرصت طلایی برای هنرجویان پاکستانی دانست تا با هنرهای فاخر ایرانی آشنا شوند.

آخرین کارگاه آموزشی هنرهای قرآنی و ایرانی روز شنبه 23 اردیبهشت‌ماه با حضور اقبال صلاح الدین، نوه علامه اقبال لاهوری به عنوان میهمان ویژه در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

این کارگاه آموزشی با استقبال بی نظیری مواجه شد و بیش از ۱۵۰ هنرجو از شهرهای مختلف ایالت پنجاب از جمله اسلام آباد، حافظ آباد، فیصل آباد و راولپندی در این روز برای یادگیری خوشنویسی، نقاشی خط و تذهیب حضور داشتند.

مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور اظهار داشت: هنر در ایران سابقه چند هزار ساله دارد و یکی از کشورهایی است که به عنوان پیشرو و مروج هنر در جهان شناخته می شود و این روند تا به امروز ادامه دارد و توسط جوانانی مثل دوستان هنرمندی که در اینجا حضور دارند هنر را بر اساس ذائقه های جدید هماهنگ و تطبیق داده‌اند.

اقبال صلاح الدین، مدیر آکادمی دبستان اقبال و نوه علامه اقبال لاهوری ضمن ابراز خوشحالی از علاقمندی تعداد کثیری از نوجوانان پاکستانی برای یادگیری هنر خوشنویسی در خانه فرهنگ اظهار داشت: کشورهای بسیاری در جهان از جمله ترکیه در هنر خوشنویسی رشد چشمگیری داشته‌اند ولی هیچ کشوری در کیفیت و زیبایی خوشنویسی به پای ایران نمی‌رسد.

وی با اشاره به اشعاری از علامه اقبال لاهوری گفت: هنرهای زیبا نقش بسیار مهمی در احیای جایگاه مسلمانان در جهان خواهند داشت.

محمود رحیمی عهد؛ شکسته نویس ایرانی ضمن ابراز خوشحالی از استقبال گرم مردم پاکستان از خوشنویسی در خط اصیل ایرانی گفت: پاکستانی‌ها مهمان نواز هستند و مردم محلی بسیار دوستانه با ما برخورد کردند و در هر شهر و یا هر جا که رفتیم با لبخند از ما استقبال کردند.

باربد یزدانی؛ هنرمند نقاشی خط گفت: هنرجویان پاکستانی بسیار با استعداد هستند و اگر فرصت‌های مناسب برای آنها مهیا شود نه تنها در هنر نقاشی خط رشد خواهند کرد بلکه در سطح جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

محمد جهانبخش؛ تذهیب کار ایرانی اظهار داشت: مردم پاکستان علاقه زیادی به یادگیری تذهیب نشان دادند و از استعداد بالایی در این هنر برخوردار هستند. بسیاری از هنرجویان تقاضای برگزاری دوره آموزشی تذهیب در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور را مطرح کردند.

هنرمندان ایرانی در پایان کارگاه آموزشی دیدار با عضو خانواده علامه اقبال لاهوری را باعث افتخار دانسته و تابلوهای خطاطی اشعار علامه اقبال لاهوری را به نوه ایشان؛ اقبال صلاح الدین اهدا کردند.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved