-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/12/16 - 08:48
  • 363
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نوید تأسیس گوشه آثار اقبال شناسان ایرانی در آکادمی اقبال پاکستان

رئیس آکادمی اقبال پاکستان در دیدار با وابسته فرهنگی کشورمان گفت: با توجه به پژوهش‌های فراوانی که در حوزه اقبال شناسی در ایران صورت می‌گیرد، ما آماده تأسیس گوشه آثار اقبال شناسان ایرانی هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به همراه وحید الزمان طارق، اقبال شناس معروف پاکستان با عبدالرئوف رفیقی، رئیس آکادمی اقبال پاکستان دیدار و ظرفیت‌های همکاری متقابل را مورد بررسی قرار داد.

عبدالرئوف رفیقی در این نشست با توجه به پژوهش‌های فراوانی که در حوزه اقبال شناسی در ایران صورت می‌گیرد، آمادگی آکادمی اقبال را برای تأسیس گوشه آثار اقبال شناسان ایرانی اعلام کرد.

رئیس آکادمی اقبال پاکستان گفت: آکادمی اقبال از تمامی ظرفیت‌های خود برای احیای افکار اقبال استفاده می‌کند و همکاری‌های خانه فرهنگ ایران در این زمینه بسیار مفید خواهد بود.

وی آکادمی اقبال را رسمی‌ترین سازمان تجمیع آثار و پژوهش‌های انجام شده در حوزه اقبال شناسی دانست و با توجه به پژوهش‌های اقبال شناسی در ایران، آمادگی تأسیس یک گوشه آثار اقبال شناسان ایران در آکادمی اقبال پاکستان را اعلام کرد و خواستار همکاری خانه فرهنگ ایران در لاهور برای جمع‌آوری این آثار شد.

تولید آثار پژوهشی در حوزه اقبال شناسی

روناس، مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور اظهار داشت: علامه اقبال لاهوری را در ایران نه تنها شاعر بلکه به عنوان فیلسوف، اندیشمند و یک مصلح بزرگ می‌شناسند. او فقط متعلق به یک پاکستان نیست و افکار او را نمی‌توان به جغرافیای پاکستان محدود کرد.

وی ادامه داد: علامه اقبال لاهوری حتی متعلق به عصر حاضر نیست و اشعار و تفکر او چراغ راه مردم در آینده است. بنابراین آکادمی اقبال به عنوان یک مرجع و مرکز رسمی اقبال شناسی جایگاه مهمی دارد.

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور افزود: مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ۳۰ سال پیش در لاهور یک سخنرانی ویژه علامه اقبال لاهوری ایراد کردند و با جود اینکه ایران مهد شاعران و ادیبان زیادی است، علامه اقبال لاهوری را مورد ستایش قرار داد.

روناس در ادامه سخنانش، گفت: مردم ایران به اقبال عشق می‌ورزند و او را از خود می‌دانند. پژوهشگران ایرانی در حوزه اقبال شناسی بسیار فعال هستند و آثار پژوهشی بسیاری را در این زمینه تولید می‌کنند.

وی پیشنهاد داد برای تشویق نسل جدید به مطالعات مرتبط با اقبال شناسی، از پژوهشگرانی که در حوزه اقبال شناسی آثاری تولید کرده‌اند توسط آکادمی اقبال مورد تشویق قرار گیرند که مورد استقبال رئیس آکادمی اقبال قرار گرفت.

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور همچنین، گفت: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور آمادگی میزبانی نشست‌های ماهانه با موضوع اقبال شناسی را دارد.

روناس ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در جمع‌آوری آثار اقبال شناسان ایرانی در آکادمی اقبال گفت: ما ضمن صدور فراخوان عمومی برای جمع‌آوری آثار اقبال شناسی از وزارت علوم ایران نیز درخواست می‌کنیم که به تمامی دانشگاه‌های ایرانی اطلاع رسانی کند تا پایان‌نامه‌های خود را که با موضوع علامه اقبال تدوین شده است را برای آکادمی اقبال پاکستان ارسال کنند.

وی افزود: کرسی زبان و ادبیات اردو دانشگاه تهران می‌تواند در این زمینه همکاری کند و در صورت علاقه‌مندی آکادمی اقبال، می‌توان جلسه‌ای برخط با حضور طرفین برگزار کرد.

مردم پاکستان علاقه زیادی ادبیات و فرهنگ فارسی دارند 

وحید الزمان طارق، اقبال پژوه برجسته پاکستان زبان فارسی را فصل مشترک دو ملت ایران و پاکستان دانست و گفت: مردم پاکستان علاقه زیادی ادبیات و فرهنگ فارسی دارند و بدون تردید اشعار فارسی علامه اقبال لاهوری یکی از عوامل اصلی در علاقه‌مندی مردم به ادبیات فارسی است.

وی افزود: همکاری آکادمی اقبال پاکستان و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در تشویق مردم به اقبال شناسی و درک بهتر افکار اقبال لاهوری بسیار مفید واقع خواهد شد.

وابسته فرهنگی کشورمان در پایان این نشست به رسم یادبود تابلویی از اشعار علامه اقبال لاهوری خطاطی شده توسط یکی از خوشنویسان ایرانی را به رئیس جدید آکادمی اقبال پاکستان تقدیم کرد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved