-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/08/27 - 11:00
  • 405
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نمایش عروسک‌های بومی و سنتی ایران در ژاپن

به همت رایزنی فرهنگی ایران در توکیو، عروسک‌های بومی و سنتی ایران در کتابخانه منطقه تاما در معرض دید علاقه‌مندان و هنردوستان ژاپنی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در توکیو، اولین نمایشگاه عروسک‌های بومی و محلی با هدف نمایش تنوع قومی، فرهنگی و آداب رسوم اقوام ایرانی با عنوان دایا (نامی قدیمی و اصیل به معنای مادر یا دایه) و با حضور و مشارکت طیف گسترده‌ای از هنرمندان کشورمان و فعالین در این عرصه برگزار شد.
در این رویداد تخصصی، بیش از  64 نفر از فعالان این عرصه با تعدادی حدود 150عروسک و علاقه‌مندان به فرهنگ پوشش اقوام ایرانی شرکت کردند و ضمن معرفی عروسک‌های بومی و تاریخچه آنها در ایران به معرفی پوشش اقوام پرداختند.
همچنین به منظور آشنایی هرچه بیش تر بازدیدکنندگان، متنهایی معرفی عروسک‌ها را به زبان ژاپنی ترجمه و چاپ و در کنار عروسک‌ها قرار داده شده بود.
در نشست افتتاحیه، علی سعادت آذر، رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن در سخنانی، ایران را جغرافیایی متنوع و زیبا از اقوم مختلف توصیف کرد و گفت: این تنوع در طول قرن‌ها برای ایران قدرت آفرین بوده است چرا که در این جغرافیا مردم ایران با صلح و پذیرش یکدیگر زندگی کرده‌اند.
سعادت آذر بیان کرد: تنوع فرهنگی ایران باعث شده تا شما در مواجهه با مردم این کشور با تنوع بسیار بالایی از زبان‌ها، پوشش، آداب اجتماعی و فرهنگی و غذا آشنا شوید به همین دلیل ایران یکی مقاصد مهم گردشگری فرهنگی نیز خواهد بود.
رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن ضمن تشکر از حضور خوب بازدیدکنندگان در این نمایشگاه و مسئولان کتابخانه بزرگ منطقه تاما، اذعان کرد که عروسک‌ها ما را به گذشته، به داستان‌ها، به افسانه‌های و زندگی شیرین گذشته پیوند می‌دهند به نظر من این عروسک‌ها و حفظ آنها ما را به حفظ اصالت خویش و خویشتن خویش وادار می‌کند.
وی همچنین گفت: تبادل فرهنگی با همین قصه‌ها و از نسل‌های نو امکان پذیر و کم هزینه است. سفارت و رایزنی فرهنگی این اشتیاق را دارد که نمایشگاه‌های موضوعی مشترک در حوزه داستان‌های ملی، لباس و سبک زندگی را به صورت یک فعالیت تطبیقی بین فرهنگ ایران و ژاپن حمایت کند.    
در ادامه این نشست، یکی از ایرانشناسان حوزه کودک و نوجوان که کتاب‌هایی هم از زبان فارسی به ژاپنی ترجمه کرده در خصوص تنوع زیستی اقوام ایرانی و فرهنگ‌های متنوع و شیرین ایرانیان صحبت کرد.
خانم کیکو آیکو همچنین بر ادامه برگزاری چنین نشست‌ها و نمایشگاه‌هایی تأکید کردند.
در این رویداد، خانم مژده مصحفی توانا، ضمن جمع آوری به تشریح تاریخچه هنر عروسک سازی و معرفی تک تک عروسک‌ها  پرداخت.
شایان ذکر است، این نمایشگاه در چند محل دیگر برپا شود و احتمال می‌رود عروسک‌ها میهمان جشن آخر پاییز امسال در توکیو باشند.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved