-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/31 - 08:43
  • 309
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نمایش آثار هنرمند و معمار شهیر ایرانی-ارمنی در موزه تاریخ ایروان

موزه تاریخ ایروان میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند و معمار شهیر ایرانی-ارمنی «رستم وسکانیان» بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، مراسم افتتاحیه نمایشگاهی جدید با حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، رئیس موزه تاریخ ایروان و سایر کارکنان موزه تاریخ ایروان و جمعی از علاقه‌مندان در سالن اصلی موزه تاریخ ایروان برگزار شد.

رونمایی از آثار هنرمند و معمار شهیر ایرانی-ارمنی «رستم وسکانیان» از جمله‌ برنامه‌های این مراسم بود.

مجموعه اشیای ارائه شده در این نمایشگاه در برگیرنده‌ آثاری از چند دوره گوناگون تاریخی از قبیل دوره صفویه و قاجار است که شامل انواع قفل، کلید، سنگ‌های قیمتی و پارچه‌های زربفت و گرانبها بود که مورد توجه شرکت کنندگان در این مراسم قرار گرفت.

وسکانیان در پرونده کاری خود ساخت و تعمیر چند کلیسا در آذربایجان و تهران و همچنین، ساخت مجموعه فرهنگی آموزشی و ورزشی آرارات در تهران را در پرونده کاری و هنری خود دارد.

خانم آرمینه سرگسیان، رئیس موزه تاریخ ایروان ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی کشورمان به خاطر حضور در این مراسم گفت: این مجموعه به همت جمعی از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایران و ارمنستان تهیه شده و از حضور ایرانیان ارمنی و استادان رشته‌های مختلف به ویژه میشل الله وردیان ایرانی-ارمنی پژوهشگر در موزه‌ها که از عوامل اصلی برگزاری این همایش است، تشکر و قدردانی می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که موزه این شهر و شهرداری ایروان بتوانند با تعامل بیشتر با شهرهای تهران قزوین و اصفهان که قرارداد خواهر خواندگی دارند و این بیشترین تعداد شهرهای یک کشور است که با شهر ایروان دارای خواهر خواندگی است، فعالیت‌های هنری خود را گسترش داده و به معرض نمایش آثار هنرمندان و مردم این شهرها قرار دهند.

این موزه در سه طبقه بنا شده و به گفته خانم سرگیسیان، مدیر موزه آثار فرهنگی و هنری مربوط به تاریخ کشورمان از جمله نقاشی و دست خط‌هایی از قراردادهای دوران قاجار همچون قرارداد ترکمان چای نگهداری می‌شود.

آثار مسی و نقره‌ای و چدن مربوط به دوران‌های گذشته ایران از جمله سماور مسی که در سال‌های گذشته در مسجد جامع کبود برای پذیرایی از میهمانان مجالس مختلف آن استفاده می‌شده نیز نگهداری می‌شود.

شایان ذکر است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی که مساجد به مراکز فرهنگی تبدیل شده بود این موزه در مسجد جامع کبود ایروان قرار داشت و بعد از سپرده شدن مسجد به کشورمان برای بازسازی و با بهره‌برداری برای انجام فرایض دینی مسلمانان و ایرانیان مقیم ارمنستان به محل کنونی انتقال یافت.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved