-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/25 - 13:28
  • 149
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دبیر جایزه جهانی شهید صدر تأکید کرد:

نقش مهم علوم انسانی و الهیاتی در تولید علم جهانی

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری گفت: علوم انسانی و الهیاتی می‌توانند مهمترین ظرفیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور برای سهیم شدن در تولید علم جهانی باشند، این علوم سهم بسیار اندکی در تولید دانش در جهان دارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، دبیر جایزه جهانی شهید صدر و رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم و آیت‌الله شب‌زنده‌دار، عضو برجسته شورای نگهبان، ابعاد مختلف رسالت علمی حوزه‌های علمیه در جهان امروز مورد بحث قرار گرفت.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار، عضو برجسته شورای نگهبان با اشاره به غنای مغفول مانده حوزه‌های علمیه در علوم فقه، اصول، کلام و حتی فلسفه، حوزه‌های علمیه را دارای ظرفیت‌های بسیاری دانست و از وجود اندیشه‌هایی قوی و دارای براهین متقن سخن گفت که متأسفانه مهجور مانده‌اند و باید برای تبیین آنها تلاش بیشتری شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم با اشاره به «فروغ بسیار همین آثار اندکی» که از معارف فقهی و کلامی اسلام در دنیای غرب به طور جسته و گریخته ترجمه و تألیف شده است، اظهار داشت: این امر نشان دهنده این حقیقت است که اگر در قالب برنامه‌ای مثل همین جایزه جهانی صدر، این اندیشه‌ها و نظریه‌های قوی موجود در حوزه‌های علمیه به مخاطب جهانی و غربی معرفی و تبیین شود چه اتفاق مبارکی خواهد بود و چه استقبالی از آن خواهد شد.

وی همچنین ضمن ارزشمند و شایسته خواندن طرح برگزاری جایزه جهانی شهید صدر از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، توصیه کرد در روند اجرایی این چنین برنامه‌هایی با تشکیل کمیته‌های تخصصی با حضور صاحبان نظر و رأی در هر زیرموضوعی، نسبت به اتقان بالا و پالایش دقیق نظریه‌های دریافتی همت گمارده شود چرا که گاهی مشاهده می‌شود برخی دیدگاه‌های دانشمندان غربی با رنگ و لعابی به ظاهر اسلامی از سوی برخی پژوهشگران جوان مطرح و ارائه می‌شود.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار تأکید کرد که باید مراقب بود که اینگونه نظریه‌ها به نام و نشان حوزه علمیه شیعه منتشر نشود که عواقب مطلوبی نخواهد داشت و ضمنا اگر هم نظریه‌ای مطرح می‌شود جانب احتیاط در آن رعایت و از اظهار نظر قطعی پرهیز شود چرا که حتی حضرت امام خمینی(ره) نیز نظریه‌های فقهی و اصولی خویش را با قید "احتمالا" بیان می‌کردند.

وی در خصوص ترجمه و ارائه نظریه ها نیز ابراز کرد: در معادل یابی اصطلاحات تخصصی فقهی، اصولی، کلامی و ... باید دقت فراوانی به کار گرفته شود و از صاحبان تخصص و تعهد در این روند استفاده شود چرا که این کارها نیازمند اتقان بالایی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، دبیر جایزه جهانی صدر و رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر قم، به تبیین اهداف برگزاری جایزه جهانی شهید صدر پرداخت و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مثابه قرارگاه دیپلماسی علمی - فرهنگی انقلاب اسلامی، بر اساس رسالت اسلامی و انقلابی بر آن است که در قالب جایزه شهید صدر(ره)، اندیشه‌های ناب مرتبط با علوم اسلامی - انسانی را در عرصه بین الملل معرفی کند.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص لزوم نگاه جهانی و حضور اصحاب علوم انسانی و حوزه علمیه در سطح جهان، افزود: جهانی اندیشی در حوزه‌های دانشی از سوی حوزه‌های علمیه باید اتفاق بیافتد و ایجاد انگاره جهانی اندیشی در اذهان طلاب و پژوهشگران جوان حوزه علمیه مقدمه این اتفاق مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری گفت: علوم انسانی و الهیاتی می‌توانند مهمترین ظرفیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور برای سهیم شدن در تولید علم جهانی باشند، این علوم سهم بسیار اندکی در تولید دانش در جهان دارند.

دبیر جایزه جهانی صدر افزود: اگر کشور ما در علمی در سطح جهانی رتبه‌ای دارد، آن رتبه هم مختص علوم تجربی، پزشکی و فیزیک مانند زیست شناسی، انرژی هسته‌ای و نانوفناوری است که البته آنها هم در رتبه‌های هفتم و هشتم جهان بوده و هنوز با وضعیت مطلوب پیش بینی شده در اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی که به دنبال مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان است، فاصله بسیار دارند.

وی جایزه جهانی شهید صدر را نمادی از وحدت حوزه‌های علمیه قم و نجف خواند و مهمترین فلسفه برگزاری آن را تغییر رویکرد حوزه علمیه به جهان غرب از رویکرد تبلیغی در قالب اعزام مبلغ به رویکرد حضور دانشی در سطح جهان دانست و از رهنمودهای آیت‌الله شب‌زنده‌دار قدردانی کرد.

شایان ذکر است، جایزه جهانی شهید صدر با هدف تقدیر از نظریه‌ها و اندیشه‌های علوم انسانی اسلامی شایسته ارائه جهانی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود و نیمه اول خردادماه اختتامیه دور اول آن خواهد شد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved