محمد نصراوی مطرح کرد:
نقش رئیس جمهور آینده در دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی
به گفته محمد نصراوی؛ رئیس جمهور آینده ایران به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور،می تواند نقشی محوری در تبیین و اجرای سیاستهای کلان در حوزه دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی ایفا کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نویسنده و پژوهشگر درباره نقش رئیس جمهور آینده از طریق قدرت نرم در ارتقای جایگاه ایران بیان داشت: در دنیای امروز، قدرت نرم به عنوان ابزاری کارآمد در کنار قدرت سخت، در ارتقای جایگاه و منزلت کشورها در عرصه بینالمللی، نقشی کلیدی ایفا میکند. دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی، دو رکن اساسی قدرت نرم و فرصتی بینظیر برای معرفی فرهنگ و هنر اصیل ایران به جهانیان است و بستری برای ارتقای جایگاه ایران در عصر جهانی خواهد بود.
محمد نصراوی فقدان استراتژی جامع، کمبود بودجه، ضعف در دیپلماسی عمومی و نبود وحدت رویه را چالشها این مبحث عنوان کرد و دراین باره گفت: فقدان استراتژی جامع به معنای تدوین استراتژی کلان و منسجم برای دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی است و نخستین گام برای غلبه بر چالشها و همسویی فعالیتها در این حوزه است.
دیگرچالش این حوزه کمبود بوده است یعنی بایستی بودجه این حوزه افزایش بیابد تا زمینه ای باشد برای اجرای برنامههای اثرگذار و معرفی فرهنگ غنی ایران به جهانیان. درخصوص ضعف در دیپلماسی عمومی هم دراین زمینه، تعامل با مردم سایر کشورها، معرفی جاذبههای گردشگری و فرهنگی و استفاده از رسانهها، تصویری مثبت از ایران در اذهان جهانیان موثر خواهد بود.
نبود وحدت رویه دیگرچالش این حوزه است. ایجاد وحدت رویه در بین دستگاههای دولتی و تشکیل شورای عالی یا کمیتهای متشکل ازنمایندگان دستگاههای ذیربط می تواند از موازیکاری و هدر رفتن منابع جلوگیری کند.
عدم استفاده از ظرفیتهای مردمی دیگر چالش این حوزه است. براین اساس حمایت از سازمانهای غیردولتی فعال در حوزه فرهنگ و هنر، تشویق مردم به مشارکت درفعالیتهای فرهنگی بینالمللی و حضور بخش خصوصی، می تواند به تقویت دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی کمک شایانی داشته باشد.
سرزمینی با گنجینهای از فرهنگ و هنر
این نویسنده در ادامه صحبت هایش به سبقه تاریخی ایران اشاره کرد واظهار داشت: ایران با سابقه تمدنی چند هزارساله، گنجینهای از فرهنگ، هنر و ارزشهای اصیل را در خود جای داده است. این ظرفیتهای عظیم، می تواند فرصتی بینظیر برای ارتقای جایگاه ایران در عرصه بینالمللی از طریق دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی فراهم کنند.
محمد نصراوی درباره نقش رئیس جمهور آینده دراین زمینه بیان داشت: رئیس جمهور آینده ایران به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور،می تواند نقشی محوری در تبیین و اجرای سیاستهای کلان در حوزه دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی ایفا کند.بنابراین با اتخاذ رویکردی جامع و راهبردی، رئیس جمهور میتواند گامهای بلندی در جهت ارتقای جایگاه و منزلت ایران در سطح بینالمللی بردارد.
عزم ملی
نکته دیگر درباره عزم ملی است و دراین زمینه موفقیت درعرصه دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی، نیازمند عزم ملی و مشارکت همگانی است. یعنی این ضرورت وجود دارد که دولت، نهادهای مدنی، فعالان فرهنگی، هنرمندان و آحاد مردم در کنار یکدیگر، برای معرفی فرهنگ و هنر اصیل ایران به جهانیان و ارتقای جایگاه و منزلت ایران در عصر جهانی تلاش بسیاری داشته باشند.
نصراوی می گوید: در سایه همدلی و همکاری، دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی میتواند به مثابه بالهای قدرتمندی عمل کند و ایران را به سوی قلههای افتخار و سربلندی در عرصه بینالمللی رهنمون سازد.