-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/01/29 - 13:07
  • 306
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نشست هم‌اندیشی مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات با شبکه نخبگانی خارج از کشور و مسئولین خانه اندیشه‌ورزان

جلسه هم‌اندیشی مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات، شبکه نخبگانی خارج از کشور و مسئولین خانه اندیشه‌ورزان در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد. مسئولان در این جلسه که در روز جمعه، ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد به چگونگی خنثی‌کردن تصویر تحریف‌شده ایران در خارج از مرزها پرداختند

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،ملکی رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی، در ابتدای جلسه با اشاره به تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید رهبر معظم انقلاب، ارتباط با ایرانیان خارج از کشور را یکی از هدف های سازمان عنوان کرد. وی معرفی جمهوری اسلامی ایران، گفتمان انقلاب اسلامی، نشر مکتب اهل بیت (ع) و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور را از جمله برنامه های سازمان دانست. 

رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی با اشاره به این سخن رهبر انقلاب که اگر می‌خواهید تحریم‌ها را خنثی کنید، تحریف‌ها را خنثی کنید، تصریح کرد در شرایط فعلی تصویر جمهوری اسلامی دچار یک تحریف است. به همین جهت اهمیت کار زمانی مشخص می‌شود که بتوان نظر مثبت جوامع دیگر را نسبت به انقلاب اسلامی معطوف کرد. 

وی افزود: ما از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد این هستیم که بیش از آنکه ما در تصویرسازی از خود بتوانیم عمل کنیم و موفق باشیم، دیگران از ما تصویر ایجاد کردند و این تصویر منفی که ایجاد شده منشأ بسیاری از مشکلات امروز و دیروز ما است

در ادامه بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، با تأکید بر این مسئله که باید در مورد پدیده مهاجرت نگاهی واقع‌گرایانه و فارغ از بایدها و نبایدها داشت، بیان کردند که بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، می‌خواهند با ایران در ارتباط باشند و برای پیشرفت ایران کمک کنند؛ اما ظرفیت آن آماده نیست. وی گفت: ما نیاز به بازسازی و نوسازی روابط با ایرانیان خارج از کشور داریم. ما واقعاً نیاز به طرحی نو داریم تا از ظرفیت ایرانیانی که الزاماً قصد بازگشت به کشور را ندارند استفاده کنیم.

سپس مسعود شادنام، عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان این نکته که در سال‌های اقامت خود در خارج از کشور برای بهبود تصویر غیرواقع‌گرایانه از ایران تلاش کرده است و تجربیاتی را اندوخته، بر لزوم ایجاد سازوکاری برای جمع‌آوری این دسته از تجربیات ایرانیان و نخبگان خارج از کشور که بتواند به سیاست‌گذاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کمک کند، تأکید کرد.

 

در پایان مراسم نیز جمعی از نخبگان فارغ‌التحصیل خارج از کشور با بیان تجربیات شخصی خود از مهاجرت، به نکاتی چون لزوم حمایت بیشتر کنسولگری‌ها و سازمان‌های فرهنگی وابسته از فعالیت‌های خودجوش گروه‌های ایرانیان خارج از کشور، اجتناب از موازی‌کاری سازمان‌ها، ریشه‌یابی علل مهاجرت افراد، حمایت از کسانی که تمایل به برگشت دارند، ‌ ایجاد زمینه فعالیت و اشتغال برای نخبگان خارج از کشور، روایت و تصویرسازی درست از وضعیت پس از مهاجرت برای افراد داخل کشور و لزوم حفظ ارتباطات و استفاده از دانش و مهارت نخبگان پس از مهاجرت اشاره و تأکید کردند.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved