-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/16 - 10:22
  • 238
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

نشست «نقش شیخ المفید در غنی سازی اندیشه اسلامی» در سوریه

نشست تخصصی «نقش شیخ المفید در غنی سازی اندیشه اسلامی» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت بزرگداشت شیخ مفید یکی از برجسته‌ترین علما و اندیشمندانی که طی قرن‌ها بر اندیشه اسلامی تأثیرگذار بوده است، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه با همکاری مؤسسه عالی علوم و فرهنگ اسلامی ایران نشست تخصصی فکری اندیشمند و عالم بزرگ «شیخ مفید» را تحت عنوان «نقش شیخ المفید در غنی سازی اندیشه اسلامی» برگزار کرد.

در این نشست که تعدادی از شهروندان، اساتید و عالمان تفکر و اندیشه اسلامی در سالن امام خمینی(ره) رایزنی فرهنگی حضور داشتند، کاوه، وابسته فرهنگی کشورمان در سوریه روایتی از شیخ المفید ارائه کرد.

پس از آن، علی الشعیبی، متفکر و محقق اسلامی به ارائه لحظاتی از زندگینامه شیخ بزرگوار پرداخت و به فضایل و تأثیر عظیم ایشان اشاره کرد که موجب غنای قابل توجه اسلامی شد.

الشعیبی با استناد به احادیث و سخنان بسیاری از علما و متفکران اسلامی و غربی در مورد شیخ مفید به شاگردی وی در نزد برجسته‌ترین علمای زمان خود اشاره کرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سجاد ایزدهی، استاد و پژوهشگر مؤسسه عالی علوم و فرهنگ اسلامی ایران، به صورت غیر حضوری و از طریق کلیپ ضبط شده درباره شیخ مفید و اندیشه‌ها و خلاقیت‌های او در قرن چهارم سخنرانی کرد و توضیح داد که متون ارائه شده توسط هر متفکری باید درک شود.

ایزدهی خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام بر مبانی و مبانی ثابتی استوار است که علمای دین را ملزم می‌کند که پس از ارائه اصول اولیه بر اساس اصول ثابت، دیدگاه شرعی را به متن ارائه دهند.

این برنامه با پرسش و پاسخ حاضرین در این نشست ادامه یافت که جورج جبور از این‌گونه برنامه‌ها و نشست‌ها که دانش را در اختیار عموم قرار می‌دهد و دایره دانش خصوصی را غنی می‌سازد، تمجید و قدردانی کرد.

در پایان این نشست، الشعیبی به سؤالات حاضران در مورد آراء و عقاید متفکر اسلامی شیخ المفید و برجسته ترین محصولات فکری و خلاقانه وی پاسخ داد و حاضران در این نشست که اندیشه بشری را غنا می‌بخشد و اطلاعات مهمی در مورد علمای دینی ارائه می‌دهد، تمجید کردند.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved