-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/29 - 11:27
  • 278
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه

نشست «نقش رسانه ها در مقابله با اسلام هراسی» در کویته ی پاکستان

به مناسبت روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی، نشستی با عنوان «نقش رسانه ها در مقابله با اسلام هراسی»، با حضور شخصیت های رسانه ای، مذهبی، علمی و فرهنگی ایالت بلوچستان، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته و با همکاری بنیاد صلح و توسعه پایدار، سرکنسولگری جمهوری اسلامی و باشگاه خبرنگاران شهرکویته، در محل سالن اجتماعات باشگاه خبرنگاران این شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،پانزدهم مارس 2022 برابر با 24 اسفند 1400 مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای با عنوان "روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی" را با اجماع تصویب کرد. بر اساس این قطعنامه، روز ۱۵ مارس روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی تعیین و نامگذاری شد. جمهوری اسلامی ایران از جمله بانیان قطعنامه بود که در تهیه پیش نویس و تصویب آن تلاش زیادی کرد. این قطعنامه توسط کشورهای اسلامی ارائه شد و ایران و ۵ کشور دیگر از جمله پاکستان و عربستان رهبری مذاکرات مربوط به این قطعنامه را برعهده داشتند. قطعنامه یاد شده هرگونه اظهارات تنفر آمیز و خشن علیه مسلمان را محکوم می کند و خواستار تقویت تلاش های بین المللی برای ارتقای مدارا، تحمل و صلح شده است. به مناسبت اولین سالگرد روز جهانی مقابله با اسلام‌هراسی، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته، نشستی را با عنوان «نقش رسانه ها در مقابله با اسلام هراسی» با حضور اصحاب رسانه، اندیشمندان، معاون سرکنسول ج.ا در کویته، علمای شیعه و اهل سنت و شخصیت های فرهنگی و علمی در باشگاه خبرنگاران این شهر برگزار کرد. 

در این نشست که با همکاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کویته، بنیاد صلح و توسعه پایدار و باشگاه خبرنگاران شهر کویته برگزار شد، فریدون پیرلورن معاون سرکنسول ج.ا در کویته، شهزاده ذوالفقار رئیس پیشین اتحادیه خبرنگاران فدرال پاکستان و مسئول فعلی شبکه خبری بول نیوز در ایالت بلوچستان، پیر سید حبیب الله شاه چشتی نائب امیر جماعت اهل سنت پاکستان، حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی امام جمعه شیعیان شهر کویته، مولانا انوارالحق حقانی، امام جمعه مرکزی اهل سنت کویته و خطیب اعظم ایالت بلوچستان، اقتدار حسین نماینده حزب تنظیم اسلامی، عبدالقیوم بیدار نماینده شبکه صدا و سیمای شهر کویته، امان الله شادیزئی، ستون نویس روزنامه های کویته و برخی دیگر از شخصیت های فرهنگی حضور داشتند. 

نشست با تلاوت کلام الله مجید توسط قاری شاهجهان آغاز شد و پس از آن سرودهای ملی ایران و پاکستان پخش گردید و سپس دکتر نوید مجری این برنامه توضیحات مختصری را درباره روز مبارزه با اسلام هراسی و هدف از برگزاری این نشست ارائه داد.

سخنران اول این سمینار آقای حافظ علاءالدین، رئیس بنیاد صلح و توسعه پایدار(SPDF) و از اعضای حزب جمعیت علمای اسلام در سخنانی ضمن قدردانی از ابتکار خانه فرهنگ کویته برای برگزاری این سمینار به مناسبت روز جهانی مقابله با اسلام هراسی گفت: امروز کشورهای استعماری در صدد تخریب هویت اصلی اسلام هستند و با دستگاه های تبلیغاتی خود اسلام را بعنوان یک دینی که تروریسم و افراط گرایی را ترویج می کند، به مردم معرفی می کنند و این وظیفه همه مسلمانان و به خصوص رسانه های کشورهای اسلامی است که روایت صحیح از اسلام را به جهانیان نشان دهند.

 

سخنران بعدی اشتیاق حسین، نماینده ارشد تنظیم اسلامی پاکستان در بلوچستان ضمن تشکر و قدردانی از خانه فرهنگ کویته به خاطر برگزاری این نشست بیان داشت: دستگاه های تبلیغاتی صهیونیست ها از همان روز اول در صدد تخریب جایگاه اسلام و مسلمانان در جهان هستند و این جنگ هنوز هم ادامه دارد و در آینده هم ادامه خواهد یافت. این رسانه های اسلامی هستند که باید در میدان جنگ تبلیغاتی نقش خود را ایفا کنند و محتوایی که چهره درستی از اسلام را ترسیم می کند، پخش کنند. اینگونه می توانیم ذهنیت مردم غرب را نسبت به اسلام تغییر دهیم.

وی افزود: دولت ها و ملت های کشورهای اسلامی باید به فکر مسلمانان مظلوم جهان باشند و علیه جنایت هایی که در حق مسلمانان جهان و به خصوص مسلمانان کشمیری و فلسطینی ها می شود، صدای شان را بلند کنند. اگر مسلمانان دست بدست هم دهند و سکوت شان را در قبال اسلام هراسی در سایر نقاط جهان بشکنند، آن روز دور نیست که پیروز خواهند شد.

سخنران بعدی آقای قیوم بیدار، مجری شبکه صدا و سیما، شاعر و مقاله نویس در اظهارات خود گفت که موضوع امروز برنامه یک موضوع مهم است. این یک حقیقت است که امروز دین اسلام مورد هدف دستگاه های تبلیغاتی غرب قرار گرفته و رسانه های غربی چنان بر علیه اسلام تبلیغ می کند که تقریباً همه جهانیان را متقاعد کردند که اسلام دین صلح و برادری نیست بلکه دین تروریسم است، در حالیکه پیامبر اسلام (ص)، دین را آورد تا بر قلوب مردم حکومت کند و نه به زور شمشیر. پیامبر به اصحابش دستور داد که هر جای رفتین، پیام امن و آشتی بدهید و همین سبب شد که اسلام در کوتاه ترین زمان در کل جهان گسترش یابد. امروز غربی ها با شایعات و توطئه ها سعی می کنند خود شان را صلح آمیز و مسالمت آمیز نشان دهند و مسلمانان را ستیزه جو و افراط گرا معرفی کنند. آیا این مسلمانان بود که جنگ جهانی اول و دوم را براه انداختند و اروپا را به آتش کشیدند. نه خود همین ها بودند که امروز مسلمانان را متهم می کنند. رویدادهای تروریسم نژادی که در اروپا و آمریکا اتفاق می افتد، آیا مسئولش مسلمانان است؟ ولی رسانه های آنان این نوع رویدادها را بازتاب نمی دهند و یک اتفاق کوچک هم در یکی از کشورهای اسلامی صورت بگیرد، اینها سر و صدای شان در می آید. اما با وجود همه اجحافی که در حق مسلمانان شده است، سازمان ملل بزرگترین نهاد بین المللی که زیرنظر خود آمریکا و کشورهای غربی فعالیت می کند، اعتراف کرده که جلوی اسلام هراسی باید گرفته شود و روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی را همین سازمان اعلام کرده و انشاءالله بوسیله همین روز، دنیا را متقاعد خواهیم کرد که اسلام دین صلح است.

امان الله شادیزئی، ستون نویس روزنامه های بلوچستان سخنران بعدی این نشست بود و در سخنانی گفت: جریان های اسلام هراسی و اسلام ستیزی، بعد از انقلاب اسلامی ایران و کوتاه شدن دست شیطان بزرگ آمریکا از ایران در غرب آغاز شد و از آنجا که قدرت های استعمار دیگر نتوانستند بر کشورهای اسلامی سلطه داشته باشند، جهاد را به تروریسم تعبیر کردند، در حالیکه تروریست بزرگ آمریکا و انگلیس هستند که از طریق دست نشانده های خود صدام، جنگ را بر ایران مسلط کرد و صدها هزار نفر کشته شد. متأسفانه این همه ظلم و جنایتی که در فلسطین، کشمیر، یمن و سوریه می شود، کشورهای غربی در مقابل آن سکوت کرده اند. متأسفانه رسانه های کشورهای اسلامی هم فعالیت آنچنانی در این زمینه ندارند، زیرا رسانه امروز در دست غربی ها است ولی رسانه ها باز هم باید سعی کنند که در معرفی فرهنگ اسلامی و مهار اسلام هراسی تلاش کنند.

شادیزئی گفت: خیلی خوشحالم از اینکه ایران و عربستان سعودی بار دیگر روابط خود را عادی می کنند و امیدوارم که با این کار، مشکلات جهان اسلام حل شود و این نزدیکی فرایندهای گسترده ای را در پی خواهند داشت. 

حجت الاسلام سید هاشم موسوی، امام جمعه شیعیان شهر کویته نیز در این نشست بیان داشت: علت اساسی اسلام هراسی را باید پیدا کنیم. آنهایی که به اسم مسیحی در کشورهای غربی حکومت می کنند، در حقیقت شیطان پرستانی هستند که زمینة حکومت دجال را فراهم می کنند و روی کار آمدن حکومت انگلیس ها در شبه قاره نیز بخشی از این طرح بود و به وسیله زرخریدان و جاسوسان خود عملیات خرابکارانه در جوامع اسلامی شروع کردند و آن را به گردن مسلمانان انداختند و کار به جایی رسیده که امروز اگر کسی در آمریکا یا کشورهای غربی در اماکن عمومی الله اکبر بگوید، همه از او می ترسند. چرا؟ چون چهرة خشن از اسلام برای آنان معرفی شده و بعد از انقلاب اسلامی که روایت درست از اسلام در جوامع اسلامی داشت تعریف می شد و مردم اروپا و آمریکا بسرعت به دین اسلام مشرف می شدند، کشورهای غربی با توطئه و دسیسه سعی کردند مردم را از رجوع به سمت اسلام باز نگه دارند. این وظیفه مسلمانان است که فریب دسیسه های دشمنان اسلام نخورند و به آموزه های دین و ارزش های اسلامی عمل کنند و با اعمال صالح خود چهرة درستی از اسلام معرفی کنند.

سخنران بعدی پیر سید حبیب الله شاه چشتی، نائب امیر جماعت اهل سنت پاکستان و رهبر فرقه چشتیه در بلوچستان بود که در اظهارات خود بیان داشت که اسلاموفوبیا (معادل انگلیسی اسلام هراسی) از واژه «فوبیا» گرفته شده که اسم یک مرض است و حیوانات مبتلا به این مرض دچار دیوانگی می شود. حالا همین واژه را با اسلام گره زدند و بحث اسلاموفوبیا را راه انداخته اند تا مردم غرب و بی خبر از دین اسلام را از اسلام بترسانند. عالمان دین هرچند تلاش خود را برای مقابله با اسلام هراسی انجام دادند ولی واقعیت این است که منابعی را که دشمنان اسلام از آن برای هدف قرار دادن مسلمانان استفاده می کنند، قویتر از ما است. بارزترین نمونه اش این است که زمانی هیچ رسانه ی جز رادیوی بی بی سی وجود نداشت و مردم کل آسیا به خبرهای این رادیو کلاملاً گوش می دادند و فقط آن را باور می کردند. نه تنها کل جهان بلکه مسلمان ها نیز خبرهای بی بی سی را بر همه واقعیت ها ترجیح می دادند. امروز هم دستگاه تبلیغاتی دشمن قویتر از ما است. شبکه های اجتماعی بیشترین وظیفه را در زمینه مبارزه با اسلام هراسی دارند، چون پلتفرم های اجتماعی می توانند به همان اندازه با جنگ تبلیغاتی دشمن مقابله کنند. رسانه ها و شبکه های اجتماعی در غرب بهترین منبع برای ترویج اسلام هراسی است. لذا رسانه های ما باید بیشتر تلاش کنند که با همان اندازه و فشار پاسخ شایعات را بدهند.

 فریدون پیرلورن، معاون سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در کویته سخنران بعدی سمینار در سخنانی بیان داشت که دو کشور ایران و پاکستان طرح روز مقابله با اسلام هراسی را در سازمان ملل تصویب کردند و بعد از آن 15 مارس بعنوان روز مبارزه با اسلام هراسی نامیده شد و تلاش های ما برای مبارزه با این جنگ نرم به نتیجه خواهد رسید. سوال ما از دنیای غرب این است که چه کسانی بین مسلمانان مشرق تفرقه ایجاد کرد؟ قبله و قرآن و خدای ما یک است و هزاران سال است که درکنارهم زندگی می کنیم. چه کسی از آن سوی دنیا از آمریکا بلند شد و دنیای ما را بهم زد؟ چه کسی داعش را در منطقه ایجاد کرد و خون هزاران آدم بیگناه را ریخت؟ آمریکا و رژیم جعلی صهیونیست بودند که این کار را کردند. آیا یهودیان را در اروپا مسلمانان کشتند که زمانی می خواستند کشور جعلی را درست کنند، آن را در اولین قبله مسلمان ها درست کردند؟ چه کسی عراق و افغانستان را به بهانه جنگ با تروریسم که خودشان درست کرده بودند، اشغال کردند و در امپراطوری رسانه ای اش به مقدسات مسلمانان توهین می کنند. همه ما می دانیم که این همه، کار آمریکا و دوستانش است.

آقای لورن گفت: امیدوارم که این نشست ها راجع به این موضوع ادامه پیدا کند و بتوانیم با همبستگی و بیداری اسلامی و با برگزاری چنین سمینارهایی برای مردم و به ویژه جوانان، آنان را از دسیسه دشمن باخبر کنیم که ریشة اصلی اختلافات و اسلام هراسی غرب است تا از این طریق منافع خود را تامین کنند. هرچه ناآگاه تر باشیم، به همان اندازه از ما سوء استفاده می کنند. یک حادثه کوچک را چنان برجسته می کنند که می گویند در ایران شورش شده و کشور از دست رفته. من که خواهر و مادرم از روزی که به دنیا آمده و حجاب داشته، شما انتظار دارید فرهنگ من تغیر پیدا کند؟! چرا شما فکر می کنید که همه مردم دنیا باید مثل شما باشند. ما اینها را رد می کنیم. این نوع نشست ها می تواند به بیداری بیشتر اسلامی و آگاهی بخشی جوانان ختم شود.

شهزاده ذوالفقار، رئیس پیشین اتحادیه فدرال خبرنگاران پاکستان و مسئول شبکه خبری بول نیوز در ایالت بلوچستان نیز با قدردانی از خانه فرهنگ کویته به جهت برگزاری این برنامه مهم اظهار داشت: درست است توطئه ها و دسیسه ها علیه مسلمانان انجام شده ولی عده ای در داخل مسلمانان هستند که با زور تفنگ، باورهای شان را بر دیگران مسلط می کنند. چه فرقه گرایی را ببینیم و چه فقدان همگرایی و همدیگرپذیری را. این به دشمنان دین اجازه می دهد که چهره خشن از ما به جهان معرفی کنند. به طور مثال اگر در پاکستان ببینیم، اقلیت های مذهبی اینجا دچار مشکلات فراوانی هستند و این به دشمن فرصت می دهد که خوب علیه ما و در نهایت علیه دین ما تبلیغ کند. این یکی از عمده ترین وظایف عالمان دین است که فرهنگ همدیگر پذیری و احترام به مذاهب دیگر را به مردم یاد بدهند. نقش رسانه ها در مبارزه با اسلام هراسی این است که چهره درست از اسلام را به جهان نشان بدهند و بدون آنکه زیر فشار گروه یا حزب بروند، علیه افراط گرایی صحبت کنند، چون افراط گرایی نهایتاً جامعه را به نابودی می کشاند.

 

آخرین سخنران این نشست، سید ابوالحسن میری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ج.ا.ایران در کویته بود که با تشکر از حضور علما، شخصیتهای فرهیخته و فعالین رسانه ای در این سمینار گفت: موضوع اسلام هراسی یکی از مهم ترین موضوعات امروز است. اسلام هراسی و تبلیغات ضداسلامی در غرب چیز جدیدی نیست. اگر تاریخ اسلام را مرور کنیم، در همان روزهای اول که اسلام ظهور کرد، مخالفان اسلام در مکه و مدینه تهمت‌هایی را به اسلام و مسلمانان می‌زدند و فضایی را ایجاد می‌کردند که چهره و اهداف‌ مسلمانان را مخدوش کنند. این جریان در جنگ های صلیبی هم ادامه داشت. جریان جدید اسلام هراسی با ظهور رژیم صهیونیستی و اشغال پاره تن اسلام فلسطین شدت گرفت. هرچند شرایط مسلمانان در اوایل خیلی خوب نبود ولی با پیروزی انقلاب اسلامی، خون تازه ای در مقاومت مردم فلسطین شکل گرفت و صهیونیست ها از اسلام احساس خطر کردند. امروز رسانه های دنیا به خصوص آمریکا در اختیار صهیونیستها است و پشت صحنه رسانه های دنیا اینها هستند و با تولید محتوای ضداسلامی، اسلام هراسی را در دنیا ترویج می کنند. این موضوع در چند سال اخیر شدت گرفته، چنانچه در غرب می بینید با استانداردهای دوگانه که بوجود آورده اند، قرآن را در کشورهای شمال اروپا آتش می زنند و دولت ها از این اقدام حمایت می کنند. این خودش یک تروریسم دولتی در غرب است که با محوریت اسرائیل شکل گرفته است. نشریه ای موهون با حمایت دولت فرانسه به مقدسات و شخصیت های مؤثر جهان اسلام توهین می کند. شرایط اقتضا می کند که رسانه های جهان اسلام توجه بیشتری در این خصوص داشته باشند و با توجه به ابتکاری که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان با همکاری دیگر کشورهای اسلامی بحث اسلام هراسی را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردند و قطعنامه ای برای مقابله با اسلام هراسی در پانزدهم مارس 2022 تصویب شد، نیاز است که رسانه ها در کشورهای اسلامی به خصوص کشور پاکستان و ایالت بلوچستان، نقش فعالانه خود را برای این موضوع ایفا کنند.

میری در ادامه چند پیشنهاد و راهکار را در خصوص مبارزه با اسلام هراسی در رسانه ها برشمرد و افزود: اول اینکه رسانه های جهان اسلام باید همگرایی داشته باشند و این یک مسئله مهم است که باید به آن توجه شود. پیشنهاد دوم این است که وجوه عاطفی دین اسلام را در رسانه ها تبین کنند. سوم اینکه در رسانه های خود به وجوه مشترک کشورهای اسلامی تأکید کنند. پیشنهاد چهارم این است که رسانه ها، فیلم های مختلف که در رابطه با اسلام هراسی توسط کشورهای غربی و صهیونیست ها منتشر شده را نقد کنند و در فضای رسانه ای به آن توجه شود. پتجم اینکه با رسانه های ادیان دیگر نیز باید گفتگو شود. 

وی در ادامه پیشنهاد کرد: شخصیت ها و رهبران مؤثر در جهان اسلام وجود دارد و رسانه ها باید این شخصیت ها را معرفی کنند و در برابر تخریب هایی که در رسانه های غرب به این شخصیت ها شکل می گیرد، از آنان دفاع کنند.

وابسته فرهنگی ج.ا. ایران در کویته همچنین تأکید داشت: بیش از یک میلیارد و هشتصد میلیون نفر مسلمان که در 56 کشور اسلامی و دیگر کشورهای حهان زندگی می کنند، اصول و مبانی اعتقادی مشترک دارند و این خودش یک فرصت خیلی خوب ایجاد می کند که مسلمان ها بتوانند با استفاده از این ظرفیت، چهرة واقعی اسلام را معرفی کنند.

 

در ادامه آقای سید ابوالحسن میری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ج.ا.ایران در کویته از همه مهمانان بخاطر شرکت در این برنامه و بیان دیدگاهها و سخنانشان تشکر کرد و برنامه با دعا توسط حجت السلام والمسلمین حاج آقای سید هاشم موسوی و پذیرائی عصرانه از مهمانان به اتمام رسید.

 

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved