-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/06/16 - 09:18
  • 325
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

نشست «زیبایی و جایگاه کشمیر در نزد شعرای بومی» در کویته

نشست «زیبایی و جایگاه کشمیر در نزد شعرای بومی» با حضور سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در مجتمع فرهنگی میرنصیرخان نوری کویته برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با سفر ذوالفقار اسد، از شاعران ممتاز سرزمین کشمیر به کویته، برنامه بزرگداشت این شاعر و محفل شعری با محوریت «زیبایی و جایگاه کشمیر در نزد شعرای بومی» به میزبانی اداره کل فرهنگی ایالت بلوچستان و با همکاری مجلس فکر و دانش در مجتمع فرهنگی میرنصیرخان نوری برگزار شد.

سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته به عنوان مهمان ویژه در این برنامه دعوت و شرکت کرد. آغا گل، از شخصیت‌های ادبی معروف ایالت بلوچستان به عنوان صدر این مجلس در برنامه حضور یافت.

سردار حبیب بریچ، عضو جبهه توسعه کویته و از فعالان اجتماعی شهر کویته، داودترین، رئیس اداره کل فرهنگی حکومت بلوچستان، عبدالمتین آخونزاده، رئیس مجلس فکر و دانش و رئیس جبهه توسعه کویته، خانم حنظله بت، عمران هاشمی، سرور جاوید، احمد وقاص کاشی، عبدالجبار بلوچ سرپرست شهرداری کویته، نوید حیدر هاشمی، رئیس روزنامه بروقت، ذوالفقار اسد و آغا گل نیز از سخنرانان این نشست بودند.

میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته نیز در سخنانی، با اشاره به اینکه کشمیر در شعر بزرگان زبان فارسی و ادیبان ایرانی به معنای کنایی زیبایی و هنر است، گفت: کشمیر قدمتی بیش از هزار سال دارد و این خود، حکایت از اصالت و قدمت و ارتباط فرهنگی و ادبی ایران و کشمیر از گذشته دور دارد.

وی 13 شاعر نامدار ایرانی از جمله حکیم ابوالقاسم فردوسی، عرفی شیرازی، خواجوی کرمانی، اوحدی مراغه ای، مولانا، عطار نیشابوری، نوبهار کشمیری، انوری ابیوردی، سنایی غزنوی، قطران تبریزی، فخرالدین اسعد گرگانی، منوچهری دامغانی و فریدون مشیری که درباره سرزمین کشمیر شعر سروده‌اند و یا کشمیر در اشعارشان وجود دارد، نام برد و ابیاتی از هر کدام از این شعرا درباره کشمیر خواند.

مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته سخنانش را با خواندن شعری طولانی از یکی از شعرای معاصر که در وصف کشمیر و مسائل آن سرزمین پایان داد.

داود ترین، رئیس اداره کل فرهنگی حکومت بلوچستان از سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته قدردانی کرد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved