-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/21 - 10:32
  • 566
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نخستین نمایشگاه آثار قرآنی ایران در تایلند افتتاح شد

به مناسبت گرامیداشت دهه فجر، نخستین نمایشگاه آثار و محصولات فرهنگی، هنری و قرآنی ایران با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در تایلند افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و در راستای تقویت دیپلماسی قرآنی، نخستین نمایشگاه آثار و محصولات فرهنگی، هنری و قرآنی ایران با حضور پل پوم ویپات پوم پراتیس، معاون وزیر فرهنگ تایلند، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت همراه، سیدرضا نوبختی، سفیر سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند و مهدی زار‌ع‌بی‌عیب، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

زار‌ع‌بی‌عیب در سخنانی، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی با جذابیت‌های معنوی در جهت جذب مخاطب خارجی را یکی از اولویت‌های بنیادین دیپلماسی فرهنگی دانست و تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و به ویژه قرآنی در عرصه بین‌الملل بایستی با روش‌های نوین و جهت‌گیری‌های صحیح صورت پذیرد.

وی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی را ظرفیتی بی بدیل و بی همتا جهت به اشتراک‌گذاری فرهنگ کشورها و متون ادیان خواند و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی باعث انعکاس ظرفیت‌های فاخر فرهنگی و تمدنی در عرصه بین‌الملل خواهد شد و زمینه را برای بسط فعالیت‌های فرهنگی مهیا می‌سازد.

نوبختی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند نیز با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی در راستای دیپلماسی فرهنگی بوده است، گفت: این نمایشگاه می‌تواند موجب افزایش سطح روابط دیپلماتیک میان دو کشور شود.

وی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی اظهار داشت: مواضع دولت تایلند از حمایت مردم مظلوم غزه یکی از شاخصه‌های راهبردی دولت پادشاهی تایلند است.

انتشار مفاهیم اخلاقی قرآن کریم در عرصه بین‌الملل

در ادامه، معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به برخی از مفاهیم والای قرآن کریم بیان کرد: قرآن، کتاب اخلاق، آرامش، مهربانی، بخشندگی و دوست داشتن است. قرآن کتاب عشق ورزیدن است و انسان‌ها را به دوست داشتن و احترام گذاشتن دعوت می‌کند.

وی تأکید کرد که پیام‌های قرآن برای همه انسان‌هاست و این پیام‌ها برای مردم جهان بسیار جذاب است. نمایشگاه‌های قرآن که نمونه‌ای از آن در اینجا برپا شده در راستای هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران مبنی بر انتشار پیام‌ها و مفاهیم اخلاقی قرآن کریم در عرصه بین‌الملل است.

معاف افزود: پیام‌هایی که در ادیان یهود، مسحیت، اسلام، بودا و سایر ادیان وجود دارد، این است که همدیگر را دوست داشته باشید، به همدیگر محبت کنید و با هم مهربان باشید که این مفاهیم در جای جای قرآن دیده می‌شود.

وی در ادامه سخنانش، مطرح کرد: قرآن از همه انسان‌ها نه فقط مسلمانان دعوت می‌کند که این پیام‌ها را در زندگی شخصی و اجتماعی خود جاری کنند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: پیام‌های قرآن با فرهنگ بسیار خوب مردم تایلند نزدیکی زیادی داشته و ارایه قرآن در قالب کتاب، آثار هنری مانند نقاشی و خوشنویسی و صنایع دستی برای مردم تایلند بسیار جذاب باشد.

وی بیان کرد: فرهنگ بسیار خوب مردم تایلند در نوع دوستی و انسان دوستی در ماه‌های اخیر در ابراز دیدگاه آنها در حمایت از مردم فلسطین خودش را نشان داده است.

پل پوم ویپات پوم پراتیس، معاون وزیر فرهنگ تایلند با اشاره به زمینه‌های توسعه فرهنگ قرآنی بین دو کشور گفت: تایلند و ایران روابط دیپلماتیک خود را از سال ۱۹۵۵ برقرار کرده و از آن زمان، روابط دو کشور برقرار است و همکاری‌های گسترده‌ای در ابعاد مختلف صورت گرفته و دیدارهای بلندپایه و رسمی فراوانی در سطح بین‌المللی میان دو کشور انجام شده است.

وی ضمن تمجید از فرهنگ و تمدن ایران تصریح کرد: فرهنگ ایران بیش از دو هزار سال است که شکوفا شده است و ایرانیان همچنان سنت‌های غنی فرهنگی و مذهبی را در سبک زندگی خود حفظ می‌کنند.

لزوم افزایش مناسبات و توسعه دیپلماسی فرهنگی بین ایران و تایلند

پل پوم ویپات پوم پراتیس افزود: وزارت فرهنگ تایلند به اهمیت قرآن کریم که کتابی مهم در زندگی مسلمانان است پی برده است، از این رو موزه میراث فرهنگی اسلامی و مرکز آموزش قرآن را در مقابل مدرسه سامانمیت ویتتایا در استان ناراتیوات تأسیس کرده است.

معاون وزیر فرهنگ تایلند عنوان کرد: میراث فرهنگی اسلامی و مرکز قرآن آموزی به زودی منبع فرهنگی ملی برای مطالعه قرآن خواهد بود.

وی در ادامه، گفت: برگزاری نمایشگاه هنرهای قرآنی و حضور هنرمندان ایرانی کمک مهمی به ارتقای مبادلات فرهنگی، دین اسلام و روابط دیپلماتیک بین دو کشور خواهد کرد و این موضوع ضمن فراهم کردن زمینه‌های همکاری‌های مؤثر قطعا منجر به افزایش مناسبات و توسعه دیپلماسی فرهنگی و تقویت چشم‌انداز آن، حمایت از صنعت گردشگری خواهد شد.

پل پوم ویپات پوم پراتیس ادامه داد: از سوی دیگر، فرصتی را برای هنرمندان تایلندی فراهم کرده تا از طریق همکاری‌های بین المللی، وجهه تایلند را در صحنه جهانی به عنوان مرکز تنوع فرهنگ تقویت کنند.

وی اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه بستری را برای ارتقای همکاری‌های فرهنگی بین تایلند و ایران و تقویت روابط دو کشور برای مدت طولانی فراهم خواهد کرد.

بنابر اعلام این خبر، نخستین نمایشگاه بین‌المللی آثار و محصولات فرهنگی هنری قرآنی جمهوری اسلامی ایران با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در تایلند (۱۶ تا ۲۲ بهمن) در سالن اجتماعات هتل المیراث شهر بانکوک در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved