-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/12 - 18:25
  • 945
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نام های خانوادگی ایرانی در اسپانیا کدام ها هستند؟

فرهنگ و تاریخ ایرانی در طول قرن‌ها تأثیر خود را بر شبه جزیره ایبری بر جای گذاشته است که از جمله نشانه‌های دیگر، در نام‌های خانوادگی با ریشه هخامنشی است.

امپراتوری ایران (همچنین به عنوان امپراتوری هخامنشی شناخته می شود) یک امپراتوری آسیای مرکزی بود که بین سال های 550 تا 331 قبل از میلاد وجود داشت.  ایرانیان بزرگترین و قدرتمندترین امپراتوری زمان را ساختند و پادشاهی های مختلف بین النهرین آسیایی، شام، سوریه، شهرهای آناتولی و بخشی از شهرهای یونان را فتح کردند.

اگرچه این امپراطوری 25 قرن پیش، پس از فتح اسکندر مقدونی در نبرد گوگاملا (331 قبل از میلاد) از بین رفت، اما میراث آن در کشورهایی که امروز قلمرو باستانی آن را تشکیل می دهند - به ویژه ایران، بخشی از عراق، بخشی از مصر، بخشی از یونان، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، اردن... – و در مناطقی که تحت حکومت آنها زندگی می کردند ادامه دارد.

در اسپانیا، تأثیر مهاجرت و تنوع فرهنگی به واسطه نام‌های خانوادگی ایرانی قابل ردیابی است. این پدیده هم به واسطه مهاجرت‌های معاصر و هم به دلیل  انعکاس تاریخ غنی فرهنگ ایرانی در شبه جزیره ایبری شکل گرفته است.

اما نام‌های خانوادگی با منشأ ایرانی که در اسپانیا بیشترین فراوانی را دارند شامل فهرست زیر می باشند:

بهزادی: برآمده از «بهزاد» که معنای آن «مولود نیاکان نیک» است.

فراهانی: از فراهان می آید، مکانی تاریخی در ایران که در بخش غربی مرکز این کشور واقع شده و قالی های مشهور ایرانی در واقع از آنجا آمده اند.

گاسپار: نام فارسی به معنی «خزانه دار» و متعلق به یکی از سه پادشاه مجوس، نامی هندواروپایی‌است و منتسب به یکی از نوادگان یافث (پسر نوح) است.

قزوینی: شهروند شهر قزوین، شهری ایرانی، این نام خانوادگی کسانی بوده است که به نوعی پیوند اجدادی یا تاریخی با آن شهر داشتند.

هاشمی: ریشه «هاشم» نامی فارسی است که با خاندان حضرت محمد(ص) پیوند دارد. این نام خانوادگی در فرهنگ خود معنای زیادی دارد.

جعفری: نام خانوادگی است که از «جعفر» که نامی خاص در زبان فارسی است، گرفته شده است. طبق داده های مرکز ملی آمار اسپانیا، تقریباً صد نفر در اسپانیا این نام خانوادگی را دارند.

خادم: این نام فامیلی فارسی از لغت «خادم» گرفته شده است که در فارسی به معنای «دستیار» یا «خدمتکار» است.

میرزایی: از کلمه میرزا، لقب اشراف در پارسی به معنای ارباب یا شاهزاده گرفته شده است، بنابراین به اشراف یا نزدیکان به خاندان سلطنت اطلاق می شده است.

نجفی: باز هم نام یک مکان است، در این مورد منتسب به شهری در عراق که در مذهب شیعه مقدس شمرده می شود.

نوری: واژه ای مشتق از «نور» در فارسی است. این نام بیشترین تکرار را در میان اسامی ایرانی در اسپانیا داشته است. 433 نفر نام کوچکی به این اسم دارند، به ویژه در شهرهای اورنسه، تروئل و اوئلوا، و 188 نفر نام خانوادگی شان این است.

راد: این نام خانوادگی در فارسی به معنای «شاد» است.

رضایی: این نام خانوادگی که یکی دیگر از رایج‌ترین نام‌های اسپانیا با 53 نفر است، برگرفته از رضا است که نامی خاص در فرهنگ و زبان فارسی است.

صفوی: واژه ای برگرفته از صفویه، سلسله ای که در قرن شانزدهم بر ایران حکومت می کردند، این نام خانوادگی مربوط به منتسب به آن سلسله است.

سنن: اگرچه ریشه شناسی این واژه نشان می دهد که سامی است، اما سنت سنن (Sant Senén) یک شهید ایرانی در روم قرن سوم بود.

شیرازی: یکی دیگر از رایج ترین نام های فامیل ایرانی در اسپانیا است. این نام برگرفته از «شیراز» شهری در ایران است که به دلیل شعر و فرهنگ بسیار محبوب و مشهور است.

 

 

منبع: https://www.eldebate.com/cultura/20230829/si-tiene-estos-apellidos-es-probable-que-sus-antepasados-fueran-de-origen-persa_136224.html

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved