-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/01/02 - 13:46
  • 134
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

معرفی نوروز در کنیا

نوروز درواقع عید بهار است و آمدن بهار را به مردم نوید می دهد و این بهار, فرصتى است, براى تإمل در راز آفرینش و اندیشیدن در شإن و جایگاه بهار از نظرگاه دین.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رایزن فرهنگی کشورمان در کنیا در یادداشتی که آن را در این کشور منتشر کرده در خصوص نوروز اینگونه آورده است:

20 مارس 2024 امسال مصادف با آغاز سال جدید ایران با تقویم هجری شمسی است .در این روز سال 1403 ایرانیان آغاز می شود و مردم این کشور به همراه مردمان 14 کشور در خاورمیانه ، آسیای میانه ،قفقاز ، شبه قاره و حتی بخشهائی از چین ، آمدن سال جدید شمسی را جشن می گیرند .

تقویم شمسی ایران تنها تقویمی در دنیا است که با چرخش طبیعت آغاز می شود و یکی از دقیقترین تقویمها در دنیا محسوب می شود که 365 روز و چند ساعت است .ایرانیان آغاز سال نو را به عنوان عید نوروز جشن می گیرند و به مدت دو هفته در تعطیلات بسر می برند .سابقه این عید به بیش از 3000 سال پیش برمی گردد و یک عید باستانی و تاریخی است که بر اساس افسانه های ایران باستان شکل گرفته است و آنرا به زمان هخامنشیان نسبت می دهند .

عید نوروز با بهار طبیعت آغاز می شود و با آمدن این عید مردم ایران و سرزمینهای حوزه تمدنی ایران به جشن و شادی می پردازند و رسم و رسومات خود را همچون پهن کردن سفره ای بنام هفت سین ، تمیزکردن و غبارروبی خانه ، بازدیدهای خانوادگی ، تفریح ها و مسافرتها ، هدیه دادن به فرزندان و ... به جای می آورند .

نوروز در ایران به مفهوم زنده شدن طبیعت و آغاز بهار طبیعت و شروع چرخش روزگار و بیداری از خواب زمستانی است که آنرا رستاخیر طبیعت می نامند .این عید دارای جنب و جوشهای فراوان و شادیهای متنوعی است که مردم ایران به مدت  دو هفته آنرا جشن می گیرند .از چند روز مانده به نوروز بازارهای ایران مملو از جمعیت شده و مردم مشغول خریدهای نوروزی می شوند تا با آغاز بهار طبیعت و عید نوروز همه چیز را از نو شروع کنند و سختیها و بدیها را پشت سر بگذارند .

با عنایت به اینکه نوروز متعلق به حوزه تمدنی ایران است و بیش از 300 میلیون نفر از مردم در کشورهای مختلف آنرا جشن می گیرند بنابر این سازمان ملل آنرا به عنوان میراث ناملموس ایران ثبت کرد و در سال 2010 با حضور ایران و 6 کشور منطقه ، آنرا در سازمان ملل به عنوان یک عید بزرگ و تاریخی ثبت کرد و در حال حاضر در 14 کشور منطقه این عید گرامی داشته می شود .در ابتدای ثبت این عید در سازمان ملل ، مقرر شده بود که در هر سال ، در یکی از این کشورها بصورت مشترک این عید را جشن بگیرند که اولین سال آن هم در ایران برگزار شد .

نوروز اگرچه یک عید باستانی و تاریخی است و متعلق به قبل از اسلام است ولی بعد از آمدن اسلام هم ، دین مبین اسلام آنرا رد نکرد بلکه تائید کرد و بعد از پیامبر و امامان نیز به عنوان سنتهای حسنه همواره مورد احترام بوده است .دلیل این امر آداب و رسومی است که در ایام عید نوروز وجود دارد و هیچکدام از این آداب و رسوم با مبانی دینی در تضاد نیستند بنابر این در گفتار برخی از امامان و علمای بزرگ دینی هم جملاتی در تائید این عید آمده است و به همین دلیل است که امروز در ایران و کشورهای مسلمان منطقه و حوزه تمدنی ایران براحتی و با شکوه تمام این عید را جشن می گیرند .

نوروز درواقع عید بهار است و آمدن بهار را به مردم نوید می دهد و این بهار, فرصتى است, براى تإمل در راز آفرینش و اندیشیدن در شإن و جایگاه بهار از نظرگاه دین. خلقت خداوند و زنده شدن آن با بهار ، انسان را عمیقا به تامل در رازهای نهفته در طبیعت وا می دارد و به نوعی انسان را به تفکر در مورد آیات الهی و بشارتهای دینی در مورد زنده شدن انسانها در دنیای دیگر وا می دارد .

به بیان دیگر بهار, درس خداشناسى و معادشناسى و تحول و رشد و تکامل است, اگر انسان ها از این طبیعت زیبا, درس بیاموزند, در حقیقت اعتقاد به رستاخیز را آموخته اند, در این صورت باید سرآغاز چنان بعثتى را روز برتر نامید و آن را جشن گرفت.

ایرانیان در روز اول عید و آغاز سال جدید خود این دعا را می خوانند :
((یا مقلب القلوب و الابصار, یا مدبر اللیل و النهار, یا محول الحول والاحوال, حول حالنا الى احسن الحال; اى خداوندى که گرداننده قلب ها و چشم ها هستى, و تدبیر کننده نظم شب و روز مى باشى, اى دگرگون کننده حال و احوال, حال ما را به نیکوترین حال تبدیل ساز.)) مردمان این سرزمینها بالاخص در ایران , در ایام دل انگیز و پرنشاط آغاز بهار ، آیاتى از قرآن همچون آیه زیر را تلاوت کرده و مفاهیم آن را در اعماق جانشان دریافت مى کنند که: "ان فى خلق السموات والارض واختلاف اللیل والنهار لایات لاولى الالباب"  همانا در خلقت آسمان ها و زمین و آمد و شد شب و روز, قطعا نشانه هایى براى صاحبان اندیشه است.

بعد از خواندن این دعا بزرگترهای قوم و اعضای خانواده به همدیگر تبریک می گویند و آرزو می کنند که  سالی نو با سلامتی و با برکت را آغاز کنند و همه زشتیها را در سال گذشته جا بگذارند . عید نوروز برای ایرانیان روز همدلی ، وحدت ، مهربانی و مودت بین اعضای خانواده و بستگان است و برای همین است که تمام اعضای خانواده در منزل بزرگترها جمع می شوند و در هر کجای کشور باشند خود را به آن مراسم می رسانند تا طعم با هم بودن را بچشند و از بدیهای همدیگر چشم بپوشند و با زیبائیهای طبیعت زندگی درونی و بیرونی خود را هم همنوا سازند تا باد بهاری که طبیعت را زنده می کند زندگی آنها را هم صفا ببخشد .

عید نوروز عید آشتی و صلح بین مردم است . با آمدن این عید تلاش می شود تا آنانی که از همدیگر قهر کرده اند و یا دعوائی بین آنها وجود داشته است آشتی کنند و صلح و آرامش را مجددا به خانواده و جامعه خود برگردانند .احترام به بزرگترها در این عید بیشتر از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد .نظافت و پاکیزگی و خانه تکانی و غبارروبی از منزل از سنتهای دیرینه این عید است تا منزل را برای ورود میهمانان آماده کنند و این هم نمادی از صلح طلبی و میهمان نوازی ایرانیان و فرهنگی ایرانی است .

برخی از  آداب و رسوم مربوط به عید نوروز عبارتند از :

  1. -     پهن کردن سفره هفت سین : اقلام سفره که جنبه نمادین دارند عبارتند از: قرآن، سبزه، سمنو، سکه، سیر، سنبل، سیب و … همچنین برخی دیگر از اقلام که جنبه خوراکی و پذیرایی دارند عبارتند از:  شیرینی سنتی، آجیل واکنون ایرانیان از رسوم برجای مانده آن دوران، به هفت سین برگرفته از سیر ، سرکه، سماق، سنجد، سمنو و سبزه و سیب و گل‌های خوشبو از قبیل سنبل و سوسن بسنده می‌کنند.
  2. -     سیزده بدر : بعد از 12 روز شادی و شعف و تفریح ،  ایرانیان این روز را روز دوری کردن از آشفتگیها و بدیها می دانند و تلاش می کنند تا این روز را در خانه نمانند و خود را در دامان طبیعت ببرند
  3. -     چهارشنبه سوری : آخرین چهارشنبه هر سال است که معمولا آتشی برافروخته می شود و از روی آن می پرند و با سروده هائی اعلام می کنند که تمام بدیها و زشتیها را بسوزانند و زیبائی جدیدی به خود بگیرند
  4. -     کاشتن سبزه از آئین زیبای عید نوروز است که معمولا از دو هفته قبل از عید آنرا می کارند و در ایام عید از آن استفاده می کنند و در روز سیزده بدر آنرا به بیرون می اندازند
  5. -     حاجی فیروز یکی از نمادهای عید نوروز است که مردی با پوشیدن لباسهای قرمز و سیاه کردن صورت خود ،  اشعاری را در کوچه و خیابان می خواند و آمدن نوروز را بشارت می دهد .
  6. -     زیارت درگذشتگان اهل قبور که معمولا آخرین پنجشنبه هر سال اتفاق می افتد
  7. -     پختن غذاهای خاص در هر منطقه از سنتهای خوب نوروزی است که سبزی پلو با ماهی از معروفترین آنها است
  8. -     با توجه به تنوع قومی و خرده فرهنگهای متعدد در استانهای ایران و یا کشورهائی که نوروز را جشن می گیرند آداب و رسوم زیادی دارند که از حوصله این نوشتار خارج است ولی همه این سنتها یک نوع شادی ، مهرورزی ، صلح طلبی و عشق و محبت را در خود نهفته دارد .
  9. -     از خصائص ویژه این عید این است که ایرانیها در هر جای عالم باشند این سنت را گرامی می دارند و نوروز را جشن می گیرند . خوشبختانه بلوچها و شیرازیهای مقیم شرق افریقا از جمله در کنیا هم احترام خاصی به این عید قائلند و آنرا هرگز فراموش نکرده اند .
  10. - حضور در مساجد ، امامزاده ها بالاخص مرقد مطهر امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان جهان در لحظه تحویل سال از اهمیت ویژه ای برای ایرانیان برخوردار است . مخصوصا امسال که نوروز مصادف با ماه رمضان و روزه داری است این سنت بسیار با اهمیت تر خواهد بود .


ادبیات کهن و نغز فارسی چه در ادبیات کلاسیک و چه در ادبیات فارسی معاصر مملو از اشعار و گفتارهائی در مورد نوروز و این بهار طبیعت است ومولوی ، حافظ ، سعدی ، عمر خیام ، نظامی گنجوی ، شهریار و دهها شاعر قدیمی و معاصر فارسی زبان در مورد نوروز سرودهائی دارند و همواره با یک نگاه احترام بدان می نگرند و قدیمی ترین کتابی که در این مورد نوشته شده است کتاب عمرخیام بنام نوروز نامه است و تمام آداب و رسوم عهدهای مختلف را در آن بازگو و توصیف نموده است . این نوع از نگرش توصیفی و تاریخی به نوروز تا قرن ششم ادامه داشت تا اینکه شعرای فارسی زبان در اشعار و گفته های خود از این تاریخ به بعد بیشتر به سمت محتوی لغزیدند و مفاهیم عرفانی و عاشقانه را در مفهوم نوروز گنجاندند که نمونه های زیادی از اینگونه اشعار در کتب ادبی و شعری زبان فارسی موجود است .

ناگفته نماند که هر سال در آستانه نوروز رهبر ج.ا.ایران و روسای سه قوه و برخی از شخصیتهای دینی ، سیاسی و فرهنگی پیامهای تبریک خود را به همین مناسبت برای مردم ایران و مردم کشورهایی که نوروز را گرامی می دارند ، صادر می نمایند .

امیدوارم این عید و سال جدید برای همه ایرانیان و صلح دوستان عالم مبارک باشد و با آمدن بهار طبیعت ، شاهد صلح و مودت در دنیا و دوری از هر گونه ظلم و ستم نسبت به مردمان مظلوم باشیم . نوروز بر همه شما مبارک باشد .

 

 

  

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved