-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/06/16 - 14:29
  • 492
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به همت رایزنی فرهنگی ایران انجام شد؛

معرفی خوشنویسی ایرانی اسلامی در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه

سومین کارگاه آموزشی خوشنویسی با حضور محمدعلی قربانی، از اساتید انجمن خوشنویسان ایران و کاتب قرآن کریم در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جریان سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، سومین کارگاه آموزشی خوشنویسی به همت رایزنی فرهنگی ایران در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه برگزار شد.

محمدعلی قربانی، از اساتید انجمن خوشنویسان ایران و کاتب قرآن کریم در جمع پر تعداد علاقه‌مندان به آشنایی با فرهنگ و هنر ایران در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه حضور بهم رساند و سومین کارگاه آموزشی خود را با رویکردی ویژه در معرفی خوشنویسی ایرانی اسلامی به مخاطبان روس برگزار کرد.

شرکت‌کنندگان در این رویداد با سیر تاریخی پیدایش و تکامل این رشته هنری، دلایل ماندگاری آن و علاقه‌مندی جوانان ایرانی به این هنر آشنا شده و از نزدیک روش کار را تجربه کردند.

استاد خوشنویسی در حین کار و آموزش خط نستعلیق، پیرامون هریک از ابزار خوشنویسی و ارتباط آنها با مفاهیم عرفان اسلامی توضیحاتی ارائه کرد. از جمله قلم خوشنویسی را به انسان تشبیه کرد که با تراشی به شکلی دلخواه درمی‌آید تا مناسب آفریننده این هنر باشد و دستان هنرمند را به خالق جهان تشبیه نمود که انسان را در آفرینش اثری هنری یاری می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از حضار درباره علت سیاه بودن مرکب گفت: در خوشنویسی، سیاهی مرکب بسان سیاهی بدی‌ها و تباهی‌هاست که قلم آن را به پهنه سپید کاغذ برده و از آن سیاهی زیبایی خلق می‌کند.

استاد قربانی در ادامه، روحیات یک خوشنویس را برای مخاطبان توصیف کرد و اظهار داشت: خوشنویسی هنری‌ است که نیاز به تمرکز ذهن و کنترل عواطف و احساسات دارد. یک هنرمند خوشنویس هنگامی می‌تواند اثری زیبا خلق کند که مدیریت ذهن، افکار و عواطف را در دست داشته باشد و در عین حال بایستی میان ذهنیات و آنچه در محیط پیرامونی خود دارد ارتباطی ویژه برقرار کند.

در ادامه این کارگاه، استاد خوشنویس کشورمان به شرکت‌کنندگان این فرصت را داد تا کلماتی را با روش خوشنویسی بنگارند و تجربه در دست گرفتن صحیح قلم و استفاده از مرکب و کاغذ را پیدا کنند. اشتیاق مخاطبان، این کارگاه را به درازا کشاند و استاد قربانی تعداد زیادی از برخی مصرع‌های شعر فارسی را جداگانه بروی کاغذ آورد و به قید قرعه به آنان هدیه کرد.

در پایان این کارگاه آموزشی، حضار از تجربه خوب در این رویداد و علاقمندی به یادگیری زبان فارسی و خوشنویسی ایرانی اسلامی گفتند و ابراز امیدواری کردند فرصت حضور در کلاس‌های آموزش زبان فارسی رایزنی فرهنگی را بدست بیاورند.

محمد‌علی قربانی که از اساتید و خوشنویسان برجسته کشور است، تاکنون دو مصحف قرآن کریم را به خط نسخ ایرانی کتابت کرده است. این نسخ ضمن برخورداری از ویژگی‌های هنری، چشم‌نواز و خوانا هستند و نسخه دوم آن در کارگاه‌های آموزشی در معرض دید شرکت‌کنندگان روس قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved