-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/22 - 14:26
  • 580
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

معرفی اماکن تاریخی ایران‌زمین در پایگاه «ایرانشناسی» به زبان یونانی

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن، 230 مورد از اماکن تاریخی ایران‌زمین در پایگاه «ایرانشناسی» به زبان یونانی معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اماکن تاریخی و باستانی ایران، نشان دهنده گذشته‌ی بلند این سرزمین، آداب و رسوم کهن و فرهنگ جوامعی است که در این سرزمین پهناور زندگی کرده‌اند. اماکن تاریخی و باستانی ایران شامل بناها، آثار باستانی، قلعه‌ها، آتشکده‌ها، زیارتگاه‌ها، موزه‌ها، سایت‌های باستانی، بافت شهری قدیمی، خانه‌های قدیمی، پل‌ها، بناهای دینی و مذهبی، معابد و ... می‌شوند که از منظر تاریخی، فرهنگی و هنری بسیار ارزشمند هستند.

این اماکن، شاهکارهای معماری و هنری هستند که بیش از هزاران سال پیش ساخته شده‌اند و هنوز هم به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث‌های فرهنگی و تاریخی ایران در بین مردم شناخته و مورد توجه قرار می‌گیرند.

معرفی این اماکن تاریخی و باستانی در عرصه بین‌المللی به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت ایرانی و برای شناخت بهتر از این سرزمین در پهنه جهانی و همچنین، توسعه صنعت گردشگری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

لذا، بیش از 230 مورد از این اماکن تاریخی و باستانی ترجمه و به همراه تصاویر جذاب در پایگاه ایرانشناسی به زبان یونانی که تنها مرجع ایرانشناسی در یونان است، منتشر شد.

از جمله این اماکن تاریخی می‌توان به پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رستم، چغازنبیل، گنبد سلطانیه، سی و سه پل، پل خاجو، عالی قاپو، مسجد امام اصفهان، مسجد جامع یزد، خانه امام خمینی(ره)، حرم امام رضا(ع)، حرم شاهچراغ(ع)، حرم حضرت معصومه(ع)، آرامگاه فردوسی، آرامگاه سعدی، آرامگاه حافظ، آرامگاه خیام، آرامگاه عطار نیشابوری، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه شمس تبریزی، خانه نیما یوشیج، تپه سیلک، باغ جهان نما، باغ ارم، باغ عفیف آباد، قلعه رود خان و باغ موزه نادری اشاره کرد.

آتشکده یزد، مدرسه و مسجد آقابزرگ، بازار تبریز، بازار شیراز، بازار فومن، بازار تهران، آرامگاه شیخ صفی، صومعه تادئوس مقدس، صومعه استفانوس مقدس، کلیسای وانک، کلیسای سرکیس، کلیسای شهر سنندج، کلیسای ارامنه گاراپت مقدس آبادان، مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران، کاخ سعد آباد، کاخ موزه گلستان، دانشگاه تهران، تئاتر شهر تهران، دارالفنون، میدان حسن آباد تهران، خانه رییس علی دلواری، خانه عامری کاشان، خانه بروجردی‌ها، خانه عباسی در کاشان، پل قدیمی خرمشهر، کاروانسرای دیرگچین، کاخ صاحبقرانیه، مسجد جامع یزد، قلعه الموت، عمارت شهرداری و برج ساعت رشت، برج گنبد قابوس، طاق بستان، حمام وکیل، دروازه قرآن، گنبد سرخ مراغه و ... از دیگر اماکن تاریخی هستند.

به همین منظور، راه‌اندازی این بخش از پایگاه ایرانشناسی از طریق پست الکترونیکی به اطلاع بیش از 3000 نفر از مخاطبان رایزنی فرهنگی کشورمان در یونان رسید و برای 20 مؤسسه گردشگری به منظور لحاظ در برنامه گردشگری تاریخی خود ارسال شد.

شایان ذکر است، این بخش از پایگاه ایرانشناسی از طریق نشانی اینترنتی https://iranculture.gr/category/axiotheata در دسترس علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved