-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/19 - 15:00
  • 500
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
مدیرکل تلویزیون دولتی پاکستان در ایالت بلوچستان:

مستند آداب و رسوم مردم ایران و پاکستان تولید می‌شود

سید فهیم شاه در دیدار مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته گفت: به زودی شبکه بولان فیلم‌های مستندی در خصوص آداب و رسوم مردم ایران و پاکستان تولید و پخش می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته با سید فهیم شاه، مدیرکل شبکه PTV Bolan شبکه تلویزیون دولتی پاکستان در ایالت بلوچستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سید فهیم شاه آمادگی شبکه تلویزیون دولتی پاکستان را برای همکاری‌های رسانه‌ای با شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

میری، وابسته فرهنگی کشورمان در کویته با اشاره به تاریخچه روابط فرهنگی ایران و پاکستان و پیشینه خانه فرهنگ ایران در کویته توضیحاتی را درباره فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی، علمی و ادبی این مرکز فرهنگی ارائه کرد.

وی با تأکید بر ارتباط و تعامل بیشتر رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به خصوص صدا و سیمای مرکز استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان، گفت: رسانه‌های جریان اصلی و کشورهای غربی با هجمه رسانه‌ای و تبلیغات گسترده همواره سعی کرده‌اند که با روایت ناصحیح چهره‌ای منفی و ناامن از دو کشور معرفی کنند.

میری ادامه داد: ضروری است که برای پاسخ به این سیاست‌ها و رویکرد رسانه‌های وابسته به صهیونیسم جهانی، بین رسانه‌های دو کشور همسایه، دوست و برادر ارتباط و همکاری بیشتری وجود داشته باشد تا با دریافت روایت صحیح از منابع معتبر رسانه‌ای یکدیگر، واقعیت‌ها و چهره مثبت دو کشور را به مردم و مخاطبان خود معرفی کنند.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته بر ضرورت توسعه مبادلات و مراودات فرهنگی ایالت بلوچستان و ایران و استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد و افزود: تبادل گروه‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری بین دو کشور، برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مشترک فرهنگی و هنری و هفته‌های فرهنگی، نمایش فیلم‌ها و تولیدات رسانه‌ای یکدیگر در تلویزیون و سینما علاوه بر تعمیق روابط فرهنگی دو کشور باعث توسعه گردشگری دو منطقه و جذب بیشتر گردشگر می‌شود و این به رونق اقتصادی دو کشور به خصوص ایالت بلوچستان کمک می‌کند.

وی ابراز کرد: ما علاقه‌مندیم تجربیات رسانه‌ای خود از جمله صنعت سینما را به کشور دوست و برادر پاکستان به خصوص فعالین رسانه‌ای و هنرمندان ایالت بلوچستان ارائه کنیم تا سینمای پاکستان تقویت شود.

وابسته فرهنگی کشورمان در کویته پیشنهاد کرد که ارتباطی بین شبکه بولان ایالت بلوچستان پاکستان و شبکه استانی هامون در استان سیستان و بلوچستان ایران و دیگر شبکه‌های صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران از جمله شبکه جهانی سحر شکل بگیرد و تفاهم نامه بین این شبکه‌ها برای همکاری رسانه‌ای، تولیدات مشترک و تبادل و پخش برنامه‌های تلویزیونی امضا شود.

میری افزود: ما آماده‌ایم فیلم‌های تلویزیونی و مستند مشترک با صدا و سینمای ایالت پاکستان تولید کنیم و اگر شبکه بولان آمادگی مشارکت دارد، می‌تواند با رسانه‌های ایران در این باره گفت‌وگو کند و با تولید فیلم مستند این همکاری آغاز شود.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته اظهار داشت: خانه فرهنگ ایران آمادگی برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی حرفه‌ای هنر به خصوص در رشته نمایش، کارگردانی، بازیگری و فیلم کوتاه برای هنرمندان و هنرجویان ایالت بلوچستان توسط اساتیدی از ایران دارد.

وی در عین حال، گفت: لازم است تا علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و ادبی خانه فرهنگ ایران در کویته، جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی مشترک که در مناسبت‌های ملی دو کشور به خصوص در سالروز تولد اقبال لاهوری در استان سیستان بلوچستان و ایالت بلوچستان برگزار می‌شود در شبکه بولان پخش شود.

میری برگزاری جشنواره موسیقی مشترک بین ایالت بلوچستان پاکستان و استان سیستان و بلوچستان، هفته فیلم و همچنین، نشست‌های علمی درباره فرهنگ و هنر و ادب دو کشور را با همکاری شبکه بولان پیشنهاد کرد.

وی از سید فهیم شاه مدیرکل تلویزیون دولتی پاکستان در ایالت بلوچستان- شبکه بولان- دعوت کرد که در قالب هیأت رسانه‌ای، سفری به ایران و استان سیستان و بلوچستان داشته باشد و با ظرفیت‌های رسانه‌ای  ایران به خصوص در حوزه نمایش، تولیدات تلویزیونی و سینما آشنا شود.

سید فهیم شاه، مدیرکل تلویزیون دولتی پاکستان در ایالت بلوچستان در سخنانی، با استقبال از پیشنهادات مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته گفت: ما آماده‌ایم موضوعات فوق الذکر را در قالب یک پروپوزال تهیه کنیم و برای امضای تفاهمنامه و اجرایی کردن این نکات اقدام کنیم.

مدیرکل شبکه بولان افزود: این شبکه می‌خواهد فیلم‌های مستندی را در خصوص آداب و رسوم مردم ایران و پاکستان تولید و پخش کند، زیرا فرهنگ مردم در هر دو طرف مشترک است و حتی بعضی خانواده‌ها در دو طرف مرز زندگی می‌کنند.

وی پیشنهاد کرد که این مستند با همکاری نهادهای صدا و سیما و سازمان سینمایی ایران تولید شود تا از کیفیت خوب برخوردار باشد.

جمال ترین، مسئول برنامه‌های تولیدی شبکه بولان نیز در این دیدار، عنوان کرد: برنامه‌هایی در خصوص اشتراکات فرهنگی زبان فارسی و پشتو و فرهنگ مشترک پشتون‌ها و ایرانی‌ها تولید شود.

در پایان این دیدار، وابسته فرهنگی کشورمان در کویته مجموعه نفیس کتاب و فیلم «بر قراز ایران با باد بهاری» شامل تصاویر هوایی از مناظر زیبای طبیعی سراسر ایران را به مدیرکل شبکه PTV بولان هدیه داد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved