-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/09 - 10:47
  • 399
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

مسابقات سراسری حفظ ،قرائت و تفسیر قرآن کریم در هند

به سنت هرساله و به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، 24 مین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت و تفسیر قرآن کریم ویژه هند از ششم مهرماه به مدت دو روز در خانه فرهنگ ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  امسال در  بیست و چهارمین مسابقات سراسری حفظ  و قرائت قرآن کریم ویژه هند، حدود300 نفر از قاریان و حافظان هندی برای شرکت ثبت نام کرده بودند که بعد از  ارزیابی110 نفر برای این مسابقات انتخاب شدند که در نهایت 46 نفر در رشته قرائت و 44 نفر در رشته حفظ طی دو روز به رقابت پرداختند. همچنین 50 نفر با شرکت در مسابقه تفسیر(تفسیر سوره حجرات بر اساس تفسیر المیزان و تفسیر کبیر فخر رازی) به رقابت پرداختند.

در افتتاحیه این مسابقات، دکتر فریدالدین فریدعصر، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، قهرمان سلیمانی مدیرمرکز تحقیقات فارسی دهلی نو، استاد قاری حامد ولی زاده، استاد حافظ رسول آزمایش از داوران اعزامی ایران، قاری حیدر مهدی کریمی، قاری محمد ریاض احمد مظفری و قاری محمد واصف قاسمی از داوران هندی این مسابقات  و قاریان و حافظان شرکت کننده در مسابقات حضور داشتند.

مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری حامد ولی زاده آغاز شد.

دکتر فریدعصر در سخنان خود ضمن خیر مقدم خدمت تمامی شرکت کنندگان، تاکید کرد که ما هرچه داریم از قرآن داریم و همه هستی ما از قرآن است و به همین جهت دشمنان قرآن را هدف حملات خود قرار داده اند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما وظیفه داریم  در راستای اعتلای کتاب مقدس قرآن کریم بکوشیم و اولین قدم در این مسیر حفظ و قرائت قرآن کریم است و در مرحله بعدی  ما باید علم خود را به دیگران منتقل کنیم و در مرحله سوم با عبور از ظواهر قرآن به معنا و مفهوم آن بیندیشیم و در آخرین مرحله که حاصل مراحل پیشین است ما باید تعالیم قرآنی را در زندگی خود پیاده کنیم که سبک زندگی قرآنی حلقه گمشده جوامع اسلامی است.

در ادامه قاری حامد ولی زاده داور اعزامی از ایران و  حافظ رسول آزمایش داور اعزامی از ایرانی نکاتی را درباره نحوه داوری و فنون تجوید و لحن و صوت بیان کردند.

همزمان با برگزاری مسابقات سراسری حفظ  و قرائت قرآن کریم ویژه هند، نمایشگاه تابلوهای نقاشی‌خط قرآن کریم برپا گردید.

این مسابقات که در دو مرحله مقدماتی و نهایی در دو سالن مجزا برگزار شد دو روز به طول انجامید و در این مدت بیش از صد قاری و حافظ به طور شبانه‌روزی مهمان خانه فرهنگ ایران بودند.

در پایان مسابقات شش نفر به عنوان نفرات اول تا سوم در دو بخش قرائت و حفظ و چهار نفر در بخش تفسیر برگزیده شدند. مراسم اختتامیه این مسابقات روز جمعه هفت مهرماه طی  جشن باشکوه وحدت و با حضور شخصیت های مهم دینی و سیاسی شیعه و سنی و هندو برگزار شد و از برگزیدگان مسابقه با اهدای لوح افتخار و جوایز نقدی تقدیر شد.

گفتنی است منتخبان این مسابقه به مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران معرفی می شوند.

 

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved