-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/08/08 - 13:11
  • 389
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مردم شهر بورگاس به تماشای برنامه تمدنی و فرهنگی ایران و شاهنامه نشستند

مردم شهر تاریخی و فرهنگی بورگاس بلغارستان، هشتمین برنامه تمدنی و نمایش فرهنگی ایران و شاهنامه متکی بر داستان زال را تماشا کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، هشتمین برنامه تمدنی و نمایش فرهنگی ایران و شاهنامه متکی بر داستان زال در شهر تاریخی و فرهنگی بورگاس بلغارستان به نمایش درآمد.

النا پانایوتوا تهیه کننده و کارگردان این نمایش فرهنگی، داستان زال را نمونه کاملی از ادبیات محبت و مهربانی در دنیای ایران دانست که به جهانیان نشان می‌دهد چگونه دشمنی و خصومت میان کشورها با پیوند ازدواج میان دو جوان تبدیل به محبت و پیوند تاریخی می‌شود.

بیست بازیگر بلغاری در شهر بورگاس در این نمایش که به عنوان اولین برنامه فرهنگی بورگاس در هفته نمایش‌های این شهر در تالار ملی بورگاس برگزار شد، شرکت کردند.

معرفی شخصیت سیمرغ افسانه‌ای به عنوان نجات دهنده زال سپیدمو، معرفی سام پهلوان و مادر زال و نیز تصویرگری منوچهرشاه و همچنین محراب شاه کابلی و به ویژه زال و رودابه که نماد پیوند میان ایرانیان شده خط اصلی این داستان محسوب می‌شود.

احمدی، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در ارتباط با این نمایش و در حاشیه برگزاری این برنامه فرهنگی تمدنی و در گفتگو با هنرمندان گفت: شاهنامه به عنوان بزرگترین اثر حماسی جهان، زیباترین نکات اخلاقی را به مخاطبان خود می‌آموزد و در عین بیان تاریخ باستان و تاریخ ایران، تاریخ جهان شرق را به بهترین نحو بیان می‌کند.

وی افزود: شاهنامه ترویج دهنده زبان معیار فارسی و فردوسی احیاگر زبان غنی فارسی است که خود به این کار خودش می‌بالد.

شایان ذکر است، نهمین برنامه فرهنگی و تمدنی ایران و شاهنامه طی هفته آینده در شهر هاسکوا برگزار خواهد شد و کاروان فرهنگی ایران در طول یک سال و در دهمین گام و آخرین برنامه تمدنی فرهنگی، میهمان شهر صوفیه خواهد بود.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved