-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/05/28 - 10:10
  • 560
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در موزه تاریخی و باستان‌شناسی اربونی تأکید شد؛

لزوم تقویت همکاری‌های ایران و ارمنستان در زمینه گردشگری

در چارچوب سلسله برنامه‌های جشنواره فرهنگ و غذای ایران و ارمنستان، کنفرانس علمی با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار و بر لزوم تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه گردشگری تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در چارچوب سلسله برنامه‌های جشنواره فرهنگ و غذای ایران و ارمنستان با عنوان «ناواسارد»، کنفرانس علمی با حضور و سخنرانی رئیس کمیته گردشگری وزارت اقتصاد جمهوری ارمنستان، معاون سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، نمایندگان سفارت، نمایندگان وزارت امور خارجه جمهوری ارمنستان و شهرداری ایروان، فرهیختگان، ایران‌شناسان، سازمان مردم‌نهاد «توسعه و حفظ سنت‌های آشپزی ارمنستان» و نمایندگان فدراسیون گردشگری ارمنستان در موزه تاریخی و باستان‌شناسی اربونی برگزار شد.

در این کنفرانس، بر لزوم تقویت و فعال سازی بیشتر همکاری‌های دو کشور در زمینه گردشگری و فرهنگی و برگزاری مشترک رویدادها، برگزاری هفته‌های فرهنگی و ... تأکید شد.

اپرسیان، رئیس کمیته بین‌الملل گردشگری با تأکید بر اهمیت جشنواره فرهنگ و غذای ایران و ارمنستان، خواستار جهانی شدن این جشنواره از دیگر همسایگان نیز شد .

متقی، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در خصوص روابط سیاسی و تاریخی ایران و ارمنستان مطالبی را بیان کرد و از آمادگی سفارت برای چنین نشست‌های علمی خبر داد.

جایگاه صنایع دستی در معرفی جاذبه‌های گردشگری

کیانی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان نیز ضمن تشکر از مسئولین وزارت اقتصاد و فدراسیون گردشگری ارمنستان گفت: روابط  فرهنگی ایران و ارمنستان از نظر تاریخی یکی از قدیمی ترین و طولانی ترین روابط میان ملت‌هاست. سابقه روابط این دو کشور همسایه به حدود سه هزار سال پیش بر می گردد و تاریخ ارمنستان را نمی‌توان بدون آشنایی با تاریخ ایران مورد مطالعه قرار داد .

وی اظهار داشت: بررسی جشن‌ها، مناسبت‌ها و رسومات ایرانیان و ارامنه نشان می‌دهد که این دو قوم اگر از نظر جغرافیایی و دینی با یکدیگر متفاوت هستند، ولی در عین حال ریشه‌های تاریخی آنها سبب شباهت بسیاری میان فرهنگ این دو ملت شده است. همه این عوامل سبب می گردد تا این دو کشور هرچه بیشتر به هم نزدیک شوند و روابط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی محکم‌تری با یکدیگر داشته باشند.

وی صنعت توریسم را از عوامل این نزدیکی و پیوند دانست و گفت: صنعت گردشگری و یا دیپلماسی گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی در دنیای امروز می‌تواند در مراودت دو کشور نقش مهمی ایفا کند.

کیانی افزود: صنایع دستی به عنوان یکی از عناصر فرهنگی با وجود رشته‌های بسیاری که دارد شامل 298 رشته مختلف است که خود می‌تواند از جاذبه‌های گردشگری در دو کشور باشد .

در ادامه این نشست، خانم فیض اللهی،  استاد دانشگاه هنر اصفهان در خصوص صنایع فرهنگی و صنایع دستی و صنایع خلاق گفت :صنایع خلاق به چرخه‌هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات اطلاق می‌شود که خلاقیت و سرمایه فکری را به عنوان ماده خام، به کار می‌گیرد. به عبارت دیگر این صنایع متشکل از مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانش‌محور هستند که در عین حال متمرکز بر هنر (و نه محدود به آن) می‌باشند و پتانسیل درآمدزایی از تجارت و نیز حقوق مالکیت فکری دارند.

وی ابراز کرد: از آنجایی که ماده خام این صنایع، خلاقیت و سرمایه فکری است بیش از هر صنعت دیگری در مقابل عوامل بیرونی تاب‌آور است و اساساً از عوامل خارجی و بیگانه مستقل است. به دلیل آنکه صنایع خلاق مبتنی بر داشته‌های فرهنگی یک ملت شکل می‌گیرد، آن ‌را هم مفهوم با صنایع فرهنگی نیز می‌دانند.

فیض اللهی افزود: بر همین اساس، این صنایع مردم‌بنیاد بوده و درون‌زا هستند. میراث فرهنگی و صنایع دستی، اسباب بازی، موسیقی، گردشگری همگی زیر مجموعه‌هایی از صنایع خلاق هستند که نشان از مردم‌بنیاد بودن و برون‌زا بودن این صنعت دارند.

شایان ذکر است، در حاشیه این نشست کارگاه عملی صنایع دستی نیز برگزار شد و مورد استقبال علاقه‌مندان و دوستداران فرهنگ و هنر قرار گرفت.

در این همایش، پیوندهای میراث فرهنگی ارمنستان و ایران از دوران اورارتویی - هخامنشی، اشتراکات و ویژگی‌های دو کشور ارائه شد و سپس، نتایج جشنواره جمع بندی و بر اهمیت نقش و برگزاری سالانه جشنواره تأکید شد.

در پایان این همایش، مخاک آپرسیان؛ رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان و سدراک مامولیان؛ رئیس سازمان مردم نهاد «توسعه و حفظ سنت‌های آشپزی ارمنستان» با اهدای لوح سپاس از سیسیان بوغوسیان؛ رئیس کمیته گردشگری وزارت اقتصاد جمهوری ارمنستان، لیلیت پطروسیان؛ معاون کمیته گردشگری وزارت اقتصاد جمهوری ارمنستان، مهدی سبحانی؛ سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، محمدعلی کیانی؛ سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان، خانم سرکیسیان مترجم رایزنی، گروه "Araz Free Zone Zourkhaneh" و میکائیل بدلیان؛ مدیر موزه تاریخی و باستان‌شناسی اربونی، برای حمایت مؤثر در برگزاری جشنواره فرهنگ و غذای و نشست علمی تشکر و سپاسگزاری کردند.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved