-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/10/20 - 15:01
  • 486
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
نماینده مرکز حقوق اسلامی دانشگاه ناریکبایف آستانه:

قزاقستانی‌ها نیازمند بهره‌مندی از تجارب ایران در زمینه فارابی شناسی هستند

ساندیبایف در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان در آستانه گفت: دانشمندان قزاقستانی برای مطالعات بیشتر به نسخ خطی فارابی که در مراکز علمی و دانشگاهی ایران نگهداری می‌شوند، نیاز دارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ژالگاس ساندیبایف، نماینده مرکز حقوق اسلامی دانشگاه ناریکبایف آستانه با علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آستانه قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ژالگاس ساندیبایف با قدردانی از رایزن فرهنگی کشورمان بابت تلاش‌های وی در توسعه روابط فرهنگی، علمی و دانشگاهی بین دو کشور، از شرکت خود در جشنواره بین‌المللی فارابی در ایران خبر داد که مقرر است در تیر ماه سال 1403 در تهران برگزار شود.

وی درباره تلاش‌هایش در بخش تدریس علوم اسلامی و الهیات به دانشجویان در دانشگاه‌های آلماتی و آستانه توضیحاتی را به رایزنی فرهنگی ارائه داد.

نماینده مرکز حقوق اسلامی دانشگاه ناریکبایف آستانه با اشاره به اینکه در دهه  1960-1970 میلادی در اثر سیاست شوروی سابق، آثار فارابی به زبان قزاقی به طور کامل ترجمه نشده است، افزود: دانشمندان قزاقستانی برای مطالعات بیشتر به نسخ خطی فارابی که در مراکز علمی و دانشگاهی ایران نگهداری می‌شوند، نیاز دارند.

وی با اشاره به کارنامه خود در حوزه اسلام شناسی و مطالعات فارابی، تعدادی از آثار ترجمه شده فارابی را برای ارسال به جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران در آستانه آمادگی این نمایندگی را برای هرگونه همکاری با این مرکز اعلام داشت و از علاقه وی به همکاری در حوزه مطالعات میراث فارابی استقبال کرد.

وی با اشاره به اینکه کتابی تحت عنوان «در مسیر احیای آثار فارابی» با ترجمه قزاقی در حال چاپ و انتشار است، گفت که این کتاب می‌تواند اطلاعات کتاب شناسی پژوهشگران قزاقستانی را درباره آثار این دانشمند برجسته تکمیل کند.

طالبی‌متین درباره امکان اعزام اساتید و دانشجویان دانشگاه ناریکبایف به ایران جهت دوره‌های دانش افزایی و مطالعات فارابی شناسی خبر داد و این دانشگاه را برای همکاری‌های فرهنگی و علمی - دانشگاهی بیشتر دعوت کرد.

در پایان این دیدار مقرر شد؛ نشست بعدی با حضور رئیس مرکز حقوق اسلامی و رئیس مدرسه حقوق دانشگاه ناریکبایف در محل رایزنی فرهنگی برگزار شود.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved