-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/22 - 14:52
  • 324
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

غزه و حقوق بین الملل

در رسانه ها و صحبت های مسئولین بسیار زیاد لغت جنایت جنگی را در رابطه با اقدامات اسرائیل در غزه می شنویم ، برای درک این مفهوم بخشی از قوانین مربوطه را بیان می کنم.

 
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مهدی نظری کارشناس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یاداشتی اینگونه آورده است :
با عرض تبریک پیروزی های جبهه مقاومت در فلسطین اشغالی و عرض تسلیت برای شهدای گرانقدر و مظلوم غزه، مطالبی را در خصوص حقوق بین الملل و وضعیت پیش آمده از نظر می گذرانیم:
در رسانه ها و صحبت های مسئولین بسیار زیاد لغت جنایت جنگی را در رابطه با اقدامات اسرائیل در غزه می شنویم ، برای درک این مفهوم بخشی از قوانین مربوطه را بیان می کنم.
اول اینکه اسرائیل در پاسخ به عملیات موفق حماس مرتکب جنایت های ترکیبی شده است ( همانند جنگ های ترکیبی نوین ) و تنها شامل جنایت جنگی نمی شود از جمله جنایت نسل کشی و جنایت ضد بشریت.
دوم اینکه برای شناخت جنایات یاد شده و تطبیق ذهنی آنها، متن قوانین جرایم را از اساسنامه دیوان کیفری بین المللی ( ۱۹۹۸ رم ) باز نشر می دهم، ضمنا یادآور می شوم این مفاهیم بر گرفته از حقوق مخاصمات مسلحانه تحت حقوق بشر دوستانه می باشد.
۱_ جرم نسل کشی:
ماده ۶ از اساسنامه دیوان کیفری بین المللی
بخش ب )  ایراد صدمه شدید نسبت به سلامت جسمی یا روحی اعضای یک گروه.
بخش ج ) قراردادن عمدی یک گروه در معرض وضعیت زندگی نا مناسب که منتهی به زوال قوای جسمی کلی یا جزئی آن بشود.
۲_ جرم جنایت ضد بشریت:
ماده ۷ از اساسنامه دیوان کیفری بین المللی
بخش د ) تبعید یا کوچ اجباری یک جمعیت.
بخش ی ) تبعیض نژادی
۳_ جرم جنایت جنگی:
ماده ۸ اساسنامه دیوان کیفری بین المللی 
بخش ب )
بند ۲ _ هدایت عمدی حملات بر ضد اهداف غیر نظامی 
بند ۴_ انجام عمدی حمله ای با علم به اینکه چنین حمله ای باعث تلفات جانی یا آسیب به غیر نظامیان یا خسارت به اهداف غیر نظامی یا آسیب  گسترده دراز مدت و شدید به محیط زیست خواهد شد و آشکارا نسبت به مجموعه فایده نظامی ملموس و مستقیم مورد انتظار از آن بیش از اندازه است.
بند ۹_ هدایت عمدی حملات بر ضد ساختمان هایی که برای مقاصد مذهبی، آموزشی، هنری، علمی یا خیریه اختصاص یافته و حمله به آثار تاریخی ، بیمارستان ها و مکان های تجمع بیماران و زخمی ها مشروط بر اینکه ان مکان ها اهداف نظامی نباشند.
بند ۲۵ _ تحمیل گرسنگی به غیر نظامیان به عنوان روش جنگی، با محروم کردن آنان از موادی که برای بقایشان ضروری است. از جمله جلوگیری خودسرانه از رسیدن کمک های امدادی پیش بینی شده در کنوانسیون های ژنو.
و اما یک نکته مهم، اسرائیل اساسنامه دیوان کیفری بی المللی را تصویب نکرده!
پس چطور می توان آن را محکوم کرد به جنایات یاد شده؟
یکی از راهکار های مهم اقدام از  طریق قوانین عرفی بین المللی این موازین عرفی بین المللی همان مناسبات جاری تدوین نشده بین بسیاری از دولت ها بوده که در سال ۱۹۹۸ در رم تدوین و تاسیس شد و شاکله دادگاه های بین المللی ای گذشته مانند دادگاه های یوگوسلاوی سابق و رواندا و همچنین توکیو و نورمبرگ بوده است و همینطور تصویب و رعایت اساسنامه توسط ۱۲۶ کشور، خود باعث بروز قاعده عرفی و آمره جدید حقوق بین الملل می گردد. 
 
. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved