-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/12/12 - 12:08
  • 193
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
پخش قسمت پنجم مجموعه «ایران شکست‌ناپذیر» از شبکه تلویزیونی روسی/

غرب دوست ندارد به خاطر بیاورد در همه‌پرسی پس از انقلاب، 99 درصد از جمله زنان به جمهوری اسلامی رأی آری دادند

قسمت پنجم از مجموعه مستندهای تلویزیونی «ایران شکست‌ناپذیر» با مساعدت رایزنی فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه و اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از شبکه تلویزیونی «ازوزدا» پخش شد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قسمت پنجم از مجموعه مستندهای تلویزیونی «ایران شکست‌ناپذیر» از شبکه تلویزیونی «ازوزدا» پخش شد. این مجموعه که توسط اولگا بلووا؛ مجری مشهور روسی با مساعدت رایزنی فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه و اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ساخته شده، هر یکشنبه به روی آنتن شبکه تلویزیونی «ازوزدا» می‌رود.

در این قسمت 23 دقیقه‌ای که یکشنبه 22 بهمن 1402 از شبکه «ازدوزدا» پخش شد، با اشاره به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و مجری در این‌باره اظهار داشت: امروز در ایران، چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرند، مراسم رسمی جشن در تهران از صبح زود در برج آزادی به عنوان نماد معماری تهران آغاز شد. تصاویری زنده پخش شد که به دستاوردهای اصلی ایران در حوزه آموزشی، هوافضا، ورزشی و نظامی اختصاص داشت. همچنین تصویر امام خمینی (ره) رهبر معنوی و ژنرال قاسم سلیمانی افسانه‌ای نشان داده شد. در اطراف میدان نیز نمایشگاهی از تجهیزات نظامی و دستاوردهای موشکی عرضه شده است.

در این قسمت که محوریت آن بحث برداشت‌های مختلف از جایگاه زنان در ایران و مساله حجاب است، مجری برنامه می‌گوید: می‌خواهیم شایعه همیشگی درباره وضعیت زنان در ایران را از بین ببریم. اینکه آیا آنها می‌توانند درس بخوانند و کار کنند و ببینیم چگونه همه اینها با یک خانواده سنتی تحت تعالیم قانون اسلامی در کنار هم قرار می‌گیرند؟

در ادامه مجری و همراهان به کرج جایی که خانواده‌ای به نام منصوری به عنوان میزبان منتظر آنان هستند می‌روند. در این بخش وی اعضاء خانواده از جمله مادر و دختر بزرگ را به بینندگان معرفی کرده و می‌گوید: با اینکه تعداد مردان در خانواده بیشتر است اما اینطور احساس می‌شود که این دو نفر مادر و دختر اعضاء اصلی خانواده هستند و مردان به صدای زنان و دیدگاه آنها به شکلی ظریف توجه می‌کنند. مجری عنوان می‌کند: ما روی مبل‌ها نشستیم و من یک سوال در مورد توزیع نقش‌ها در خانواده پرسیدم و منتظر بودم ببینم چه کسی اول پاسخ می‌دهد؛ بله اولین نفر بعد از یک مکث کوتاه، معصومه مادر خانواده بود که صحبت کرد.

سپس مجری و اعضاء خانواده درباره نقش زنان بحث می‌کنند، ازدواج، تحصیل و تربیت فرزندان و اداره شغل خانوادگی آنها که مادر خانواده در کنار یک تیم از مردان هدایت مجموعه را بر عهده دارد، از دیگر مواردی‌ست که برنامه را جلو می‌برد. تصاویری از محل کار معصومه منصوری به بینندگان روس نشان داده می‌شود که کارخانه تولید تجهیزات ورزشی برای سالن‌های بدن‌سازی ا‌ست.

الگا بلووا در این بخش از برنامه می‌گوید: معصومه با اطمینان در قلمرو خود قدم بر می‌دارد. ما امروز به شما خواهیم گفت چگونه یک زن ایرانی که حجابش هیچ مانعی در هدایت یک گروه بزرگ نیست، با یک تیم مردانه کار می‌کند. معصومه اکنون دو کارخانه را مدیریت می‌کند و حدود 100 نفر که بیشتر آنان را مردان تشکیل می‌دهند، تحت فرمان او هستند. این کارخانه دارای مقررات سخت‌گیرانه، ثبت ساعات کار و ممنوعیت استفاده از تلفن همراه حین تولید است.

در بخش دیگری از برنامه سخنان دختر خانواده یادآوری می‌شود که می‌گوید: من حجاب را انتخاب کرده‌ام دوستانی هم دارم که مخالف نظر من را دارند. اعتقادات خودم را دارم و در جامعه ما از قدیم نوعی چارچوب، قوانین و خطوط قرمز وجود دارد که نباید از آنها فراتر برویم. بنابراین همانطور که قانون کشور ما تعیین می‌کند ما باید حجاب را بپذیریم، و من حق نقض قانون را ندارم.

در ادامه آلکسی ددوف سفیر روسیه در ایران می‌گوید: جامعه ایران اساسا سنت‌گرا است و زمانی که از مینی‌ژوپ به حجاب گذر می‌کردند، زنانی هم بودند که تظاهرات اعتراضی علیه حجاب داشتند. همانطور که می‌دانید، حجاب یک قانون پوشش در شریعت است. بر همین اساس، در جواب تظاهرات هزار، یا ده‌ها هزار نفری علیه حجاب، چند روز بعد، تظاهراتی چند صد هزار نفری برای قبول حجاب صورت گرفت.

مجری برنامه اینطور ادامه می‌دهد: داشتن یا نداشتن حجاب و اینکه چه پوششی برای زنان باید باشد، هنوز هم مانع اصلی برای کسانی است که به شدت مجذوب تصویر هالیوود و سبک زندگی آمریکایی هستند. بله، در ایران و در همه جای دنیا چنین افرادی وجود دارند، به احتمال زیاد اینها نمایندگان جوانان شهرنشین هستند و غرب اکنون روی آنها حساب باز کرده است. آنها مرتبا سعی می‌کنند آنها را به تجمعات و اعتراضات بکشانند. درست مثل ما، زمانی که سازمان‌های غیردولتی غربی و صاحبان حساب‌های بانکی چند میلیون دلاری آمریکا، جوانان روسی را به خیابان‌ها کشاندند؛ در ایران هم، غرب حجاب را به عنوان نماد تلاش برای تغییر در کشور از درون، انتخاب کرده است.

مجری از سفیرشان در ایران می‌پرسد: به نظر شما چرا روسری، برای تغییر ایران از داخل انتخاب شد؟ درست است این دستمایه انقلاب‌های رنگی است و باید نمادی را انتخاب کرد اما چرا با وجود همه نمادها و چیزهای بسیار ساده و کاملا واضح، روسری برای این کار انتخاب شد؟

سفیر روسیه در ایران پاسخ می‌دهد: نکته این است که آنها به آنچه که سودآور است توجه می‌کنند، چیزی که با آن هدف مطابقت دارد. ممکن است برخی هم واقعا به سمت غرب گرایش داشته باشند، اما به نظر من اکثریت، واقعیت‌های دنیایی را که در آن زندگی می‌کنند درک می‌کنند، به خصوص که امروزه غرب موضع خود را به عنوان مثال در مورد غزه به وضوح نشان داده است. اینجا تظاهراتی در حمایت از غزه برگزار می‌شود و مردم کاملا می‌فهمند که چه کسی پشت این حوادث است، زیرا این آگاهی وجود دارد که چه کسی اوضاع را آرام می‌کند و چه کسی می‌خواهد آن را متزلزل نماید.

مجری در ادامه برنامه اظهار می‌دارد: در اینجا من برداشت‌های شخصی خود را از تقریبا در 2 هفته حضور در تهران اضافه می‌کنم. در تمام مصاحبه‌ها، در همه مکان‌های عمومی، من و همچنین دیگر زنان اعضای گروه فیلمبرداری روسری به سر داشتیم، این قانون ایران است و ما به آن احترام می‌گذاریم و در طول سفر کاری، ما هیچگونه استرس و ناراحتی احساس نکردیم. ورود به تمام نهادهای دولتی، با حجاب میسر است، در برخی جاها باید لباس فرم بپوشید. اما در طول 2 هفته در تهران، نه در خیابان، نه در رستوران و نه در هتل، هیچ سرکوبی در موضوع حجاب ندیدیم. در تمام این مدت، نه در رابطه با ایرانیان، نه در رابطه با ما، هیچ نوع تذکری مشاهده نشد.

الگا بلووا در پایان این قسمت اظهار داشت: نتیجه اصلی که ما شخصا پس از سفر به ایران گرفتیم، این است که باید به وضوح درک کنیم سنت‌ها و پایه‌های واقعی جامعه مسلمانان چیست و بر این اساس دستکاری افکار عمومی از کجا آغاز می‌شود، خوشبختانه بسیاری از مردم در ایران این را درک می‌کنند.

مجموعه گزارش‌های تلویزیونی «ایران شکست‌ناپذیر» هرهفته، یکشنبه‌ها ساعت 18:00 از شبکه «ازوزدا» پخش می‌شود. گروه برنامه‌سازان شبکه تلویزیونی «ازوزدا» به همراه خانم اولگا بلووا مجری مشهور و عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه برای ساخت ویژه برنامه‌هایی‌ درخصوص کشورمان، اواخر سال گذشته میلادی به ایران سفر کردند.

گروه رسانه‌ای ازوزدا شامل شبکه تلویزیونی و ایستگاه رادیویی ازوزدا، دارای پورتال‌های اطلاعاتی، نسخه اینترنتی و روزنامه هفتگی‌ است. کانال تلویزیونی ازوزدا با مخاطب بالقوه ماهانه بیش از 100 میلیون نفر و پخش 24 ساعته یکی از مهم‌ترین شبکه‌های تلویزیونی روسیه محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved