-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/04/05 - 13:29
  • 649
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
توصیف خبرنگاران پاکستانی از فرهنگ ایران زمین:

غربی‌ها تمدن را در «ژنو شرق» مشاهده کنند

اعضای هیأت رسانه‌ای پاکستان متشکل از چهره‌های برجسته تلویزیون و فضای مجازی که اخیرا سفر یک هفته‌ای به جمهوری اسلامی ایران داشتند، با استناد به اشعار علامه اقبال لاهوری در وصف جایگاه درخشان ملت ایران، گفتند که غربی‌ها باید مقابل فرهنگ و تمدن غنی ایران سر تعظیم فرود آورند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هیأت ۶ نفره خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در اسلام‌آباد به اهتمام رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد و به میزبانی اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تهران سفر کرد‌.

شخصیت‌های رسانه‌ای پاکستانی علاوه بر تهران به شهرهای اصفهان، کاشان و قم رفتند و طی هفت روز اقامت خود جاذبه‌های گردشگری، اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک مشاهده کردند.

اعضای این هیأت متشکل از «انور رضا» رئیس باشگاه خبرنگاران اسلام‌آباد و مجری شبکه خبری Public New، خانم «سمیرا خان» چهره فعال در شبکه توییتر و خبرنگار شبکه Samaa TV، خانم «مریم نواز» خبرنگار شبکه Geo TV از شبکه‌های تلویزیونی تراز اول پاکستان، «وسیم عباسی» معاون خبر شبکه دیجیتالی WENew، خانم «عالینه شیگری» چهره‌ی سرشناس رسانه‌ای و مجری شبکه ABN News و «شمس عباسی» ستون نویس، کارشناس حوزه آسیای میانه و خبرنگار حوزه بین‌الملل خبرگزاری رسمی دولت پاکستان APP بودند.

سفر به ایران اسلامی تجربه اول و مشترک اعضای هیات پاکستانی بود و همه اتفاق نظر داشتند‌ که چرا پیش از این نتوانسته بودند از همسایه و کشور برادر خود ایران بازدید کنند.

آنان که از مشاهده توسعه و پیشرفت استثنایی ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه پویایی جامعه بانوان‌، حمل و نقل، ترویج فرهنگ و حفظ آداب و رسوم بومی در حیرت بودند گفتند‌ که ملت ایران به جهان آموختند که چگونه باید در برابر نابرابری‌ها و دشمنی‌ها استقامت کرد و بدون وابستگی به جهان غرب روی پای خود ایستاد.

وسیم عباسی که تنها ۲ روز پس از بازگشت به پاکستان گزارش تلویزیونی خود را از جهانگردی در ایران، اماکن تاریخی در اصفهان و موزه‌های ایرانی تهیه کرد، اظهار داشت که مشاهده تاریخ کهن و بی نظیر ایرانیان در سرزمینی که زمانی خانه اصلی تمامی ملت‌های منطقه بود، افتخاری است که با سفر به دیگر کشورها به دست نمی‌آید.

وی با اشاره به اشعار فارسی علامه اقبال لاهوری مفکر و شاعر معاصر پاکستانی در وصف جایگاه ایران و تاریخ ملت این کشور تاکید کرد که اروپا و آمریکایی‌ها باید به ایران آمده و ببینید که واقعیت مدرن نیزه بودن زیر سایه تاریخ و تمدن قومی در ایران به آشکار مشاهده می‌شود‌.

این فعال شبکه‌های اجتماعی افزود که شاعر بزرگ پاکستان علامه اقبال به درستی درباره ایران این توصیف را از خود به یادگار گذاشت که "اگر تهران، ژنو شرق گردد، ممکن است سرنوشت کرۀ زمین متحول شود". لذا غربی‌ها باید به ایران آمده و ژنو شرق و مرکز تمدن را دریابند.

زبان فارسی؛ از عوامل مهم برای همگرایی فرهنگی ملت‌های منطقه با جمهوری اسلامی ایران

انور رضا روایتگری خود از گردشگری در ایران را چنین توصیف می‌کند: ایران و مردم آن بی نظیر هستند. ما هیچ فرقی در رفتار ممتاز و مهماندوستی ایرانیان مشاهده نکردیم. برخورد تک تک میزبانان ما، شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف حس خوبی به ما دست داد و اینکه خود را در خانه دوم احساس کردیم.

وی اظهار داشت که زبان فارسی یک عامل قوی برای همگرایی فرهنگی ملت‌های منطقه با جمهوری اسلامی ایران است. تحریم‌ها جلودار پیشرفت ایران نبوده و آنان در کنار دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اقتدار نظامی با موفقیت تمام توانستند فرهنگ خود را حفظ و آن را در نقاط مختلف جهان ترویج دهند.

رئیس باشگاه خبرنگاران ملی در اسلام‌آباد با تاکید بر لزوم افزایش تبادل هیات‌های رسانه‌ای و فرهنگی میان ایران و پاکستان افزود که ما قدردان حضور رایزنی فرهنگی سفارت ایران و وابستگان فرهنگی آن در شهرهای مختلف هستیم چرا که سفرای فرهنگی ایران نقش بسزایی برای تحکیم ارتباطات مردمی از طریق توسعه مراودات فرهنگی، علمی، آموزشی و رسانه‌ای ایفا می‌کنند.

وی گفت که من به کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و اروپایی سفر کرده‌ام اما هیچ جا مانند ایران حس نزدیکی، لذت از مشاهده تمدن و فرهنگ غنی کشور میزبان و از همه مهم تر دوگانگی غربی‌ها علیه یک ملت مستقل، مقاوم و میهمان‌نوازی را تجربه نکردم.

خانم «عالینه شیگری» گفته‌های خود را از حضور در شهر قم و مشرف شدن به بارگاه مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیه) آغاز کرد‌. وی گفت که ملت ایران در حقیقت پر افتخارین مردم در جهان و میان ملل اسلامی هستند. اماکن مقدس در ایران قلب تپنده‌ای برای دوستداران و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت است. حضور در ایران و زیارت اماکن مذهبی افتخار بزرگ و بی نظیری است که نصیب ما شد‌.

وی زیبایی تهران، زیرساخت‌ها و نظام پیشرفته حمل و نقل درون و بیرون شهری را فوق العاده جذاب و بی نظیر دانست و گفت که وقتی عکسی از برج میلاد در حساب کاربری خود در توییتر با این پرسش که "حدس بزنید اینجا کجاست؟" منتشر کردم ده‌ها نفر از زیر عکس در کمال بی خبری برج میلاد را نقطه‌ای در ایتالیا، یونان، وین، شرق آسیا و یا نمادی در کشورهای عربی حدس زدند.

شمس عباسی که ستون نویس و سفرهای وی به کشورهای مختلف در قالب سفرنامه در جراید پاکستان منتشر می‌شود گفت که سفر به ایران و مشاهده فرهنگ و مردم این کشور علاقه من را به یادگیری زبان شیرین فارسی که زبان مادری ما پاکستانی‌ها و ملت‌های شبه قاره است، بیشتر‌ کرده است.

وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه هیچ رسانه‌ای پاکستانی از جمله خبرگزاری رسمی دولت پاکستان در ایران نمایندگی ندارد، افزود: تبیین دستاوردهای بزرگ ایران در طول ۴ دهه گذشته کار بسیار مهمی بود که رسانه‌‌های ایران به نحو احسن آن را انجام دادند. ایرانیان با تاریخ ۵ هزار ساله خود امروز نیز حرف اول را در معادلات منطقه‌ای و بین المللی می‌زنند و دیگر کشورهای منطقه از جمله ملت‌های غربی به دیپلماسی قوی ایران زیرچتر تمدن چندهزار ساله خود اعتراف می‌کنند.

مریم نواز نیز با قدردانی از مسوولان ایرانی در میزبانی بی نظیر از هیات رسانه‌ای پاکستان، گفت که جالب ترین نکته در مشاهدات من در ایران، حضور پررنگ بانوان ایرانی در بخش‌های مختلف بود. برعکس آنچه ما در رسانه‌‌های غربی مشاهده و خوانده‌ایم زنان و دختران ایرانی در مقایسه با مردان با آزادی کامل به فعالیت‌های خود مشغول هستند.

ایرانیان به سردار سلیمانی ارادت دارند

وی افزود: ما از اداره‌جات دولتی مختلف، چندین خبرگزاری و دفاتر روزنامه بازدید کردیم و مشاهده کردیم که کارمندان و مسوولان زن ایرانی نقش مدیریتی ایفا می‌کنند. در پاکستان زنان نیز در بخش‌های مختلف حضور دارند اما واقعیت امر این است که جایگاه نقش زنان در جامعه ایران پررنگ تر و اطمینان بخش‌تر است.

این خبرنگار جوان شبکه «جیو نیوز» پاکستان با اشاره به بازدید از مراکز تاریخی، فرهنگی و تفریحی در تهران گفت که وی درباره شهید سردار سلیمانی بسیار شنیده بود و وقتی تندیس و نماد این قهرمان ایرانی را در پایتخت و دیگر شهرها مشاهده کرد به این امر پی برد که ملت ایران چگونه یاد و خاطره شهدا و قهرمانان ملی خود را زنده نگه می‌دارند.

خانم «سمیرا خان» چهره فعال در فضای مجازی نیز در توصیف خاطرات خود از سفر اخیرش به ایران چنین گفت: به مسلمان بودن و همسایگی با ایران افتخار می‌کنم. تاریخ بزرگ مسلمانان و امپراتوری ایرانیان را فقط باید در سرزمین ایران مشاهده و تجربه کرد. ایرانیان دارای قلب مهربان و بسیار خردمند هستند و اینکه آنان به تاریخ و تمدن خود افتخار می‌کنند، این یک الگوی بی نظیر برای دیگر کشورهای جهان است.

وی اظهار داشت که تجربه سفر به ایران هرگز از یاد و خاطره من پاک نمی‌شود به ویژه پس از حضور در قم، اصفهان و کاشان احساس کردم که من باید با اعضای خانواده به این سفر می‌آمدم. فرزندان و خانواده من باید واقعیت‌های تاریخی درباره ایران و اسلام را از نزدیک ببینند و بخوانند.

سمیرا خان گفت که وقتی در تهران و اصفهان حضور داشتیم بانوان ایرانی در مراکز بزرگ تجاری، اماکن تاریخی و یا نقاط تفریحی حضور داشتند و با مشاهده بانوان هیات به استقبال ما آمده ما را به آغوش می‌گرفتند. آنان تصور می‌کردند که ما مهمانانی از دیگر نقاط ایران هستیم و این به مثابه قرابت نزدیک میان مردم دو کشور همسایه است.

وی تاکید کرد که ما در ایران به این واقعیت پی بردیم هیچ تفاوتی اعم از فرقه، قومیت یا ملیت جلودار میهمان نوازی گرم و بی نظیر ملت ایران نیست و ما همه جا از محبت و دوستی میزبانان و شهروندان ایرانی برخوردار شدیم.

سمیرا خان گفت که وی در تدارک تهیه چندین گزارش از آداب و رسوم بی نظیر ایران، نقش مهم بانوان در جامعه، ویژگی‌های فوق العاده تمدن و تاریخ، بازدید از مراکز رسانه‌ای و گفت‌وگو با اقشار مختف مردم عزیز ایران است و به زودی در فضای مجازی از جمله سازمان خبری متبوع خود منتشر خواهد شد‌.

لزوم اعزام و تبادل هیأت‌های رسانه‌ای بین ایران و پاکستان

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص سفر یکهفته ای اصحاب رسانه پاکستان به ایران گفت: هیات رسانه‌ای پاکستان با هدف شناخت بیشتر و معرفی ایران امروز به مردم پاکستان با توجه به مشترکات فرهنگی دو کشور، ارائه تصویری مناسب و شایسته از ظرفیت‌های تاریخی و میراثی و نیز ارائه تصویری مناسب از ایران آینده با تاکید بر ظرفیت‌ها و پیشرفت‌ها، ایجاد ارتباط مستقیم با اصحاب رسانه ایران، همچنین، روایتگری موثر و جریان ساز از ایران و انقلاب اسلامی به ایران اعزام شدند.

وی اعزام و تبادل هیأت‌های رسانه‌ای دو کشور را دارای تاثیرات مهمی برای دو کشور و آن را گامی مهم و عملی در جهت تقویت روابط فرهنگی دوجانبه دانست و اظهار امیدواری کرد تا نتایج این سفر برای دو کشور کارساز و مفید باشد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved