-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/28 - 07:41
  • 372
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

علاقه‌مندی دانشجویان ازبکی برای فراگیری زبان فارسی

رئیس دانشگاه امیر علی‌شیر نوایی ازبکستان با اشاره به علاقه‌مندی دانشجویان این دانشگاه برای فراگیری زبان و ادبیات فارسی گفت: دانشجویان و استادان این دانشگاه نیازمند گذراندن دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی در ایران هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امیرسعید کرمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان و شهرت سراج‌الدین‌اف، رئیس دانشگاه دولتی امیر علی‌شیر نوایی زبان و ادبیات ازبکی دیدار کردند.

سراج‌الدین‌اف در سخنانی، نکاتی را درباره تأسیس و وظایفی که این دانشگاه در خصوص زبان‌های خارجی بر عهده دارد، مطرح کرد.

رئیس دانشگاه دولتی امیر علی‌شیر نوایی افزود: اهم وظایفی که رئیس‌‌ جمهور ازبکستان بر عهده این دانشگاه گذاشته شامل احیاء، گسترش و توسعه در تمام حوزه‌های فرهنگ ازبکستان است.

وی به علاقه‌مندی دانشجویان دانشگاه امیر علی‌شیر نوایی برای فراگیری زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: دانشجویان و استادان رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه نیازمند گذراندن دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی در ایران هستند.

سراج‌الدین‌اف افزود: درصدد برگزاری کنفرانسی تحت عنوان «تاریخ ادبی مشترک مردمان ماوراءالنهر در قرن پانزدهم» هستیم که هم‌ عصر با ادیبان ترکی و شعرای دو زبانه‌ای مانند امیر علی‌شیر نوایی بوده‌اند.

وی اظهار داشت: برای این کنفرانس از ادباء و ایران‌شناسان ایرانی دعوت به عمل می‌آوریم.

تأسیس «اتاق ایران» در دانشگاه دولتی امیر علی‌شیر نوایی 

کرمی، رایزن فرهنگی کشورمان در ازبکستان تأکید کرد: زمینه و امکان همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های دانشگاهی و فرهنگی مشترک بسیار بوده و این امکان برای هر دو طرف برای استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر جهت پیشبرد علم و دانش، میسر است.

وی پیشنهاد تأسیس «اتاق ایران» به منظور معرفی فرهنگ و تمدن ایران و نیز آموزش تکمیلی زبان فارسی به دانشجویان در این مرکز با هدف گسترش و توسعه بیش از پیش روابط متقابل مطرح کرد که مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفت.

رایزن فرهنگی کشورمان بر امکان اعطای فرصت مطالعاتی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و استادان زبان و ادبیات فارسی آن دانشگاه، برای دانش‌افزایی زبان فارسی و سفر به ایران تأکید داشت.

با توجه به نیاز دانشگاه دولتی امیر علی‌شیر نوایی زبان و ادبیات ازبکی، دو طرف در مورد اعزام استادان متخصص در زمینه‌های زبان فارسی و تدریس در دانشگاه امیرعلی‌شیر نوایی به توافق رسیدند.

پیشنهاد برگزاری مشترک نمایشگاه کتاب بین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه دولتی امیرعلی‌شیر نوایی زبان و ادبیات ازبکی با حضور ناشران برتر دانشگاهی دو کشور در دانشگاه زبان و ادبیات ازبکی مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

همچنین، پس از معرفی «انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی ایران» و اعلام آمادگی آن انجمن برای همکاری، موضوع با استقبال سراج الدین رئیس دانشگاه مواجه شد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved