-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/04 - 11:13
  • 416
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان:

علاقه‌مندیم روز فرهنگی ایران در قزاقستان برگزار شود

خانم غزیزه نورگالی‌یوا در مراسم رونمایی از کتاب «ایران: تاریخ هنر» گفت: کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان برگزارکننده روزهای فرهنگی کشورهای مختلف است و در همین رابطه علاقه‌مندیم روز فرهنگی ایران در قزاقستان برگزار شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جریان برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اوراسیا 2023، کتاب «ایران: تاریخ هنر» تألیف حبیب‌الله آیت‌اللهی و با ترجمه آیناش قاسم به زبان قزاقی رونمایی شد.

این مراسم با حضور علی‌اکبر جوکار، سفیر و علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، خانم غزیزه نورگالی‌یوا، رئیس کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان و مسلم سقا، هنرمند خوشنویس و عبدالحمید ابراهیمی، هنرمند صنایع دستی ایران برگزار شد.

جوکار در سخنانی، ابراز خرسندی کرد که بار دیگر یکی از آثار نفیس ایرانی به زبان قزاقی ترجمه و منتشر شده است و افزود: کتاب «ایران: تاریخ هنر» منبع اطلاع و آگاهی است و لازم است به خانم غزیزه نورگالی‌یوا جهت فعالیت در نهادی که وظیفه آن تماما آگاهی‌بخشی به مردم است، تبریک گفت.

وی با اشاره به پیشینه مشترک و عمیق دو کشور، اظهار داشت: یکی از راه‌های افزایش آگاهی دو ملت از یکدیگر، ترجمه کتاب است، به همین منظور آمادگی سفارت ایران را برای ترجمه آثار ایرانی بیشتر به زبان قزاقی و ترجمه کتب قزاقی به فارسی اعلام می‌کنیم.

خانم غزیزه نورگالی‌یوا «کتاب ایران: تاریخ هنر» را مورد تمجید قرار داد و با اشاره به نگاهی گذرا به کتاب پیش از حضورشان در مراسم، آن را اثری مهم و خواندنی به ویژه برای مردم قزاقستان دانست.

وی از علاقه‌مندی کتابخانه آکادمی ملی برای برقراری همکاری‌های علمی و فرهنگی با کتابخانه‌های ملی ایران و بازدید از بخش نسخ خطی این کتابخانه خبر داد و گفت: کتابخانه آکادمی ملی برگزارکننده روزهای فرهنگی کشورهای مختلف است و در همین رابطه علاقه‌مندیم روز فرهنگی ایران در قزاقستان برگزار شود.

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان استفاده از مشاورین علمی بزرگ در عرصه‌های ادبیات، اقتصاد، تاریخ، تاریخ علم، جغرافیا، علوم اجتماعی، علوم اسلامی و هنر را از نکات حائز اهمیت در تالیف «کتاب ایران: تاریخ هنر» دانست.

وی در تمجید از هنر ایرانی به قدمت و ارزش والای آن اشاره کرد و گفت: در اهمیت هنر ایرانی همین بس که حتی امروزه نیز موزه‌های معتبر جهان به داشتن آثار هنری ایران فخر می‌فروشند.

طالبی‌متین ابراز امیدواری کرد تا با کمک دست‌اندرکاران این نمایشگاه بتوانیم کارهای فاخر و درخور بیشتری را در سال‌های آینده تولید و عرضه کنیم و بدین ترتیب فرهنگ و تمدن غنی بیش از 7500 ساله خود را آنگونه که شایسته است به مخاطبان و علاقه‌مندان معرفی کنیم.

پس از آن، مسلم سقا و عبدالحمید ابراهیمی، دو هنرمند کشورمان نکاتی را در خصوص هنر خوشنویسی و صنایع دستی میناکاری، قلم‌زنی و خاتم‌کاری به مخاطبان ارائه دادند.

آشنایی با کتاب «ایران: تاریخ هنر»

کتاب «ایران: تاریخ هنر» تألیف حبیب‌الله آیت‌اللهی از هنرمندان به‌نام ایران در عصر حاضر است. این اثر حاوی اطلاعات مبسوطی از هنر ایران پیش از اسلام و پس از اسلام تا ظهور انقلاب اسلامی 1357 است که به قلم توانای خانم آیناش قاسم از مترجمان صاحب‌تجربه قزاقی به این زبان ترجمه شده است.

در بخش اول کتاب هنرهایی نظیر معماری، نقوش برجسته، پیکرتراشی، فرش و پارچه و موسیقی و ... معرفی می‌شود. در بخش دوم به معرفی آثار هنری و ابنیه‌ باقی‌مانده از ظهور اسلام تا آغاز انقلاب اسلامی می‌پردازد و بخش سوم نیز هنر در جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داده است.

این کتاب با تلاش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای رونمایی در ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قزاقستان آماده شد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved