-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/10 - 10:03
  • 521
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس انستیتو فلسفه آکادمی علوم قزاقستان:

علاقه‌مندیم با مراکز علمی ایران همکاری کنیم

آلشانوف گفت: علاقه‌مندیم در قالب تفاهم‌نامه‌ای به مراکز علمی ایران مرتبط شویم و تبادل علمی و تحقیقات مشترک به انجام رسانیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهربان پولادی، رئیس انجمن موبدان ایران و حسین آقازاده، وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آلماتی با آلشانوف، رئیس دانشگاه توران و رئیس انستیتو فلسفه آکادمی علوم قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دیدار که پیش از برگزاری همایش «زرتشت» انجام شد، آلشانوف، رئیس دانشگاه توران گفت: از همکاری وابسته فرهنگی سرکنسولگری برای سفر دکتر پولادی رئیس انجمن موبدان ایران به آلماتی تشکر می‌کنیم. اشتراکات زیادی بین ایران و قزاقستان وجود دارد و امکان بررسی بسیاری از مسائل  و موضوعات در دوره شوروی وجود نداشت، اکنون فرصت بررسی علمی موضوعات تاریخی وجود دارد.

ایران و قزاقستان تاریخ مشترک دارند

وی افزود: از نظر تاریخی، دین زرتشت بر تاریخ قزاقستان تاثیر گذاشته است و ایران و قزاقستان تاریخ مشترک دارند و ما این را بررسی می‌کنیم.

آلشانوف ابراز کرد: جمعیت قزاقستان در حال رشد است و تلاش داریم دیدگاه مردم را در زمینه تاثیرات دین بررسی و تاثیرات اعتقاد به دین زرتشت را بررسی ‌کنیم.

وی افزود: دانشگاه توران ۳۲ سال پیش تأسیس شده و هر ساله 50۰۰ دانشجو می‌پذیریم و در ۵۵ رشته در سه مقطع آموزش می‌دهیم و با کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی ارتباط داریم و آماده همکاری با ایران هستیم.

برگزاری همایش بررسی ایران و توران در شاهنامه

مهربان پولادی، رئیس انجمن موبدان ایران نیز در این دیدار مطرح کرد: به ‌عنوان رهبر جامعه زرتشتیان ایران آماده همکاری هستیم و در حوزه علم و فرهنگ می‌توانیم کارهای تحقیقاتی و علمی انجام دهیم.

وی افزود: آنچه مسلم است در کتاب اوستا در جلد دوم از مردمان سکا‌ها و قزاقستان سخن رفته است و مطابق مکتوبات از لحاظ فرهنگی خویشاوند هستیم و برای ترجمه آثار و مقالات مرتبط با زرتشت شناسی می‌توانیم همکاری کنیم و این کنفرانس شروع خوبی برای همکاری است.

سیدومانو، رئیس انستیتو فلسفه آکادمی علوم نیز در سخنانی، گفت: کنفرانس دین زرتشت را در پاریس یونسکو در پاییز سال ۲۰۲۴ برگزار خواهیم کرد و کنفرانس امروز در آلماتی برای یونسکو مهم است و هم‌اکنون از شما دعوت می‌کنیم در این کنفرانس شرکت کنند.

وی تأکید کرد که علاقه‌مند هستیم در قالب تفاهم‌نامه‌ای به مراکز علمی ایران مرتبط شویم و تبادل علمی و تحقیقات مشترک به انجام رسانیم و در موضوع تبادل دانشجو نیز می‌توانیم همکاری کنیم.

سیدومانو پیشنهاد می‌کنم که همایش بررسی ایران و توران در شاهنامه را برگزار کنیم.

حسین آقازاده، وابسته فرهنگی کشورمان در آلماتی در سخنرانی خود، بر همکاری‌های علمی دوجانبه تأکید کرد و گفت: آماده برقراری ارتباط بین مراکز علمی آلماتی با مراکز علمی ایران هستیم.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved