-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/24 - 18:21
  • 658
  • زمان مطالعه : 1 ساعت و 15 دقیقه

عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در کشور‌های مختلف جهان + عکس

ارادتمندان و عاشقان اهل بیت(ع) از نقاط مختلف جهان با حضور در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، عشق خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفایش به نمایش گذاشتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم‌ها با همکاری رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ذیل برگزار شد: 

روسیه

مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا همزمان با آغاز ماه محرم در مسجد خاتم‌الانبیاء مسکو در حال برگزاری ا‌ست.

در مراسم اولین و دومین شب محرم حجت‌الاسلام والمسلمین حاتم‌پوری پیرامون آداب ورود به ماه محرم و مراتب شجاعت و آزادگی مسلم بن عقیل  سخنرانی کرد و از عزاداران حسینی خواست با درک واقعیت و عظمت قیام امام حسین(ع) فراتر از یک واقعه تاریخی و اندوهبار، به عنوان اوج تعالی عقلانیت بدان بنگرند و پیام عاشورا را که دنیایی از مفاهیم و تعالیم را در خود دارد به منزله راه نورانی زندگی برگزیده و در پیش گیرند.

وی در ادامه به فضیلت زیارت عاشورا اشاره کرد و فرهنگ ظلم‌ستیزی را از جمله صفات عزاداران و پیروان واقعی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دانست.

در این مجلس عزاداری که با شرکت پرتعداد ایرانیان و سایر علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت برگزار شد، محمدجواد پورجمشیدیان، ذاکر اهل بیت علیهم‌السلام به مرثیه سرایی و ذکر مصیبت پرداخت و بر غنای این مجلس معنوی افزود.

دو شب نخست محفل حسینی با قرائت زیارت عاشورا، سینه‌زنی و اقامه نماز مغرب و عشاء پایان یافت.

مرکز اسلامی مسکو از آغازین شب‌های ماه محرم میزبان عزاداران حضرت سیدالشهداء از ملیت‌های مختلف ایرانی، روس، آذربایجانی، افغانستانی، پاکستانی و سایر محبان خاندان عصمت و طهارت بوده است.

همانند سال‌های پیش از اولین شب ماه محرم، مراسم معنوی سوگواری حضرت ثارالله است. این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور، رئیس مرکز اسلامی مسکو، حجت‌الاسلام والمسلمین موصلی، نماینده آیت‌الله سیستانی در مسکو و رؤسای مراکز شیعیان روسیه در حال برگزاری‌ است با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و قرائت دسته‌جمعی زیارت عاشورا آغاز و با سخنان علمای حاضر در مجلس ادامه یافته است.

جمال بابایف سخنران بخش روسی و حاج آصف باقرزاده، سخنران بخش آذری این مراسم به موضوعات مختلفی از جمله ضرورت اقامه عزای حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام در این ایام و به وظایف عزاداران حسینی در پاسخ‌گویی به شبه‌افکنی‌های وهابیت اشاره کردند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی، امام جمعه شهر زنجان اظهار داشت: این عالم سراسر محدودیت است؛ در عالم ماده همه چیز دارای محدودیت است؛ هم محدودیت زمانی و هم محدودیت مکانی و هیچ چیز در این دنیا ثابت نخواهد بود؛ حوادث هم گذران و فراموش شدنی هستند.

وی افزود: در طول حیات بشر جنگ‌ها و بلایای طبیعی بسیاری رخ داده و نابودی به همراه داشته و پس از گذر زمان فراموش شده اما چگونه است که واقعه عاشورا که فقط در طی چند ساعت اتفاق افتاده این چنین در طول تاریخ بشریت زنده مانده است؟ این عشق به اهل بیت(ع) و زنده ماندن عاشورا و پیام آن از الهی بودن آن سرچشمه می‌گیرد و نیت متعالی امام حسین (ع) برای دعوت به آزادمردی و انسانیت آن را زنده نگه داشته است؛ همان‌گونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «انّ لقتْل الْحسیْن علیه السّلام حرارةً فى قلوب الْمؤمنین لا تبْرد ابداً.»

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی، امام جمعه شهر زنجان درباره حادثه عاشورا گفت: ظاهر قضیه نزاعی است بین دو گروه، اما باطن و اصل مسئله چیز دیگری است؛ هرچند معرفی و تبلیغ دین اسلام به وسیله پیامبر(ص) انجام شد اما ماندگاری این دین به واسطه حادثه عاشورا و امام حسین(ع) پی گرفته شده است.

امام جمعه زنجان گفت: هنگام شهادت امام حسین(ع) مردم شام که نه پیامبر(ص) و نه اصحاب راستین ایشان و نه شهر مدینه را دیده بودند، اسلامشان همان اسلام تحریف شده‌ای بود که فرزندان ابوسفیان به آن‌ها آموخته بودند و قیام امام حسین(ع) و پیام‌های نهفته در آن بود که انسان‌ها را آگاه کرد.

خاتمی عنوان کرد: امروزه مهم‌ترین مسئله شناخت امام است، اینکه چرا این راه را انتخاب کرد و مفهوم متعالی قیام و بر علیه ظلم چه بود و چه نتایجی از آن گرفته شد؛ لذا ما اگر بخواهیم امام حسین(ع) را بشناسیم باید ببینیم امام خودش را و هدفش را چگونه معرفی کرده است و سپس این شناخت نقشه روشن راه ما باشد.

وی گفت: امام(ع) آینده را می‌دید و می‌دانست این دشمن برای حفظ خود و برای توجیه به شهادت رساندن او به هر نوع خباثت و دروغی دست خواهد زد؛ از همین رو برای بی‌ثمر کردن حیله‌های دشمن، مرام‌نامه‌ای نوشته و به برادرشان محمد حنفیه تحویل دادند، که این جماعت هدف من از خروج از مدینه نه برای شرارت و قدرت‌نمایی، که برای احیای راه جدم، پیامبر اسلام(ص) است که بنی امیه این راه را برای منفعت خود از حقیقت واقعی دین منحرف کرده است.

شیعیان پاکستانی مقیم مسکو نیز در مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) با نوحه‌سرایی و ذکر مصیبت ویژه خود، بر غنای مجلس معنوی آقاعبدالله افزودند.

ذکر مصیبت و مرثیه‌سرایی، سینه زنی بر غم شهدای کربلا توسط عزاداران حسینی و سپس اقامه نماز مغرب و عشاء پایان بخش مراسم شب‌های محرم در مرکز اسلامی مسکو بوده است.

مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شب تاسوعای سید و سالار شهیدان با حضور کم‌نظیر ایرانیان، روس‌ها و سایر ملیت‌های مقیم مسکو یکشنبه 24 تیرماه در مسجد خاتم‌الانبیاء مسکو برگزار شد.

در این مراسم که کاظم جلالی، سفیر و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان و سایر روسای نهادهای ایرانی فعال حضور داشتند، پس از قرائت آیات کلام‌الله مجید و زیارت پرفیض عاشورا، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول عبدالهی پیرامون صفات بی‌بدیل و یادمان شهادت قمر بنی هاشم سخن گفت و شرکت‌کنندگان را با برخی آداب شب تاسوعا آشنا کرد.

وی به عناوین پیام‌های راستین قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا از قبیل آزادگی، ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و تقویت قدرت تشخیص حق از باطل اشاره کرد و سعادت مومنان را نیازمند شناخت دقیق این پیام و عمل به آنچه امام مدنظر داشت، دانست.

محمدجواد پورجمشیدیان، مداح و ذاکر اهل بیت علیهم‌السلام با مرثیه سرایی و ذکر مصیبت شهادت بزرگ الگوی شیعیان امام حسین(ع) و یاران او در کربلا، این مجلس روحانی را غنا بخشید و دوستداران و عزاداران حاضر در این محفل به سینه‌زنی پرداختند. پایان‌بخش مراسم اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء بود.

مراسم سوگواری ظهر عاشورا با حضور جمع بزرگ ایرانیان مقیم و سایر دوستداران خاندان عصمت و طهارت در مسجد خاتم‌الانبیاء مسکو برگزار شد.

در این مراسم که با قرائت زیارت پرفیض عاشورا همراه بود، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول عبدالهی، مدیر نمایندگی دانشگاه جامعةالمصطفی در روسیه پیرامون چهره‌ای که امام حسین (ع) با قیام عاشورا از دین اسلام بر جای گذاشت، سخن گفت.

وی گفت: در مقابل بنی امیه، امام با اصول دین جدش پیامبر اکرم (ص) پا به عرصه گذاشت و تلاش کرد تا با تفکر اسلام اموی و ظلم و ستمی که در حق بشر انجام شده بود مبارزه کند.

حجت‌الاسلام عبدالهی افزود: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تلاش داشت حجاب از چهره منحوس حکومت غاصب آن زمان بردارد و اسلام حقیقی را که موجب سعادت است به مردم نشان دهد.

محمدجواد پورجمشیدیان، مداح اهل بیت علیهم‌السلام نیز با خواندن اشعار در وصف سرور و سالار شهیدان و یاران آن حضرت در کربلا مجلس شهر عاشورای حسینی در مسکو را متبرک ساخت.

اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا پایان‌بخش این مراسم بود.

همزمان با فرارسیدن شب عاشورای حسینی، مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان با حضور پرتعداد سوگواران در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت زیارت عاشورا و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با حضور کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، آیت‌الله خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور، مدیر مرکز اسلامی و سایر دوستداران سالار شهیدان، به ویژه جوانان آغاز شد.

آیت‌الله خاتمی، امام جمعه شهر زنجان، سخنران مراسم شب عاشورا طی سخنانی ابراز داشت: انسان موجودی‌ست که خداوند متعال در وجودش قدرت تعقل قرار داده و دارای قدرت انتخاب و اراده است. وی افزود: خداوند در وجود انسان یک پیامبر پنهان به نام عقل قرار داده تا به وسیله اراده و اختیار، راه درست را انتخاب کند؛ اما مسیر زندگی جاده‌ای هموار نیست، پستی و بلندی‌هایی دارد؛ هر چند عقل هست اما شیطان نیز برای جداکردن انسان از راه راست حضور دارد.

وی ادامه داد: قرآن و انبیاء برای هدایت انسان‌ها آمده‌اند؛ هرکس راه درست را انتخاب کند در دنیا نتیجه‌اش را می‌بیند و در آخرت نیز رضایت پروردگار را به دست خواهد آورد؛ امام حسین(ع) هنگام خروج از مکه با این شعار خارج شد، ما اهل بیت به آنچه خدا راضی است، راضی و خشنود هستیم.

آیت‌الله خاتمی گفت: اگر یزید، یزید می‌شود انتخاب خودش است، حرّ هم اگر تا دیروز راه بر حسین می‌بست انتخاب خودش بود و امروز نیز اگر در راه حسین جان فدا می‌کند، انتخاب خودش است؛ درس عاشورا همین است، هیچ وقت برای توبه دیر نیست؛ راه‌های معرفت و توبه همواره باز بوده و همه چیز به اختیار ما بستگی دارد.

کاظم جلالی، سفیر کشورمان در روسیه نیز در سخنرانی خود بیان کرد: اگر امروز می‌خواهیم کربلا را ببینیم باید به غزه نگاه کنیم؛ شاید اگر اوضاع غزه را نمی‌دیدیم، باور کربلا اندکی بر ما سخت می‌نمود؛ امروز یزیدیان در کاخ‌های خود نشسته‌اند در حالی که این مردم مظلوم بی‌پناه بدون آب، غذا، دارو و سرپناه هستند.

وی ادامه داد: خوانده‌ایم که آب را بر اصحاب امام حسین(ع) بسته‌اند؛ می‌دانیم که امشب در خیمه‌های امام حسین(ع) چه گذشته و می‌دانیم که فردا علمدار امام حسین(ع) به سوی فرات می‌رود تا اندکی آب برای طفلان اباعبدالله(ع) بیاورد.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به حوادث تلخ و دردناک مردم مقاوم غزه خاطرنشان ساخت: همانند همین حوادث در نزدیکی ما در غزه در حال رخ دادن است و بچه‌های یتیم بی سرپناه، بدون پدر و مادر خود، چگونه آواره مانده‌اند، حال این‌که سردرمداران و قدرتمندان جز صدور بیانیه و محکومیت زبانی اقدامی دیگری انجام نمی‌دهند.

در بخش دیگر این مراسم معنوی، حاج ساحل عسکروف در سخنانی به زبان روسی به ذکر مصیبت حضرت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پرداخت و مداحان و عزاداران با سینه‌زنی و مرثیه خوانی، مهر و ارادت خود را به مولای خویش نشان دادند.

این مراسم معنوی با اقامه نماز مغرب و عشا پایان یافت.

مالزی

همزمان با شب اول ماه محرم الحرام، مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و یاران باوفایش در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی کوالالامپور برگزار شد.

در این مراسم که به مدت یازده شب ادامه دارد، بیش از چند صد نفر از فارسی زبانان حضور می یابند و حال و هوای معنوی بسیار خوبی بر جلسه حاکم است. حضور خواهران و برادران و جمع کثیری از نوجوانان و جوانان در کنار سفیر ایران. دیپلمات ها، تجار، دانشجویان و هنرمندان، زینت خاصی به مراسم بخشیده است.

به غیر از مراسمی که در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار می‌‌شود، شیعیان و محبان اهل بیت (ع) چند مجلس دیگر در ایالت جوهور، سلانگور، پینانگ و در حومه شهر کوالالامپور برگزار می‌کنند.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین ظریفیان به عنوان سخنران و سلیمانی برای مداحی در مراسم از ایران حضور یافتند.

حبیب رضا ارزانی، رایزن فرهنگی کشورمان به ارائه نکاتی در خصوص عبرت‌های کربلا و عاشورا، درس‌های کربلا و عاشورا، عبرت‌های اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و مربوط به عرصه خانواده، استراتژی نظامی امام حسین(ع) در کربلا و روز عاشورا، رجزهای عاشورا و شجاعت امام حسین(ع) و یاران با وفایش و عدالت طلبی امام حسین(ع) پرداخت.

سخنران دوم، حجت‌الاسلام ثنایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و مدرس حوزه علمیه بود. وی اظهار داشت: در طول تاریخ هیچ حادثه‌ای به اثرگذاری و فرامذهبی و فرا نسلی و فراتاریخی عاشورا نیست. حادثه عاشورا محصول گفتار نیک و عمل صالح و مجاهدت مؤمنانه جمعی از اصحاب پاک به محوریت امام حسین(ع) اصحاب و خانواده وی است.

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های این حماسه تاریخی و اثربخش پرداخت.

صربستان

همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان کربلا و اصحاب با وفایش با حضور رشید حسن‌پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران، پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان، اعضای سفارت و خانواده‌ها و جمعی از دانشجویان ایرانی در بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد.

عزاداران در سوگ و ماتم سالار شهیدان و شهدای کربلا به مدت سه شب و همچنین، در ظهر عاشورا به عزاداری و نوحه خوانی و ذکر مصیبت و سینه زنی پرداختند.

در این مراسم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان، رایزن فرهنگی کشورمان و سعید خلیلویچ، مدیر مرکز علوم اسلامی قم بلگراد، فراز چمنی، وابسته اقتصادی و احسان کیانا و زهرا مسعودیان دو نفر از دانشجویان سخنرانی کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان گفت: بزرگداشت و پاسداشت ایام حسینی و حماسه عاشورا بزرگداشت و پاسداشت مجموعه‌ای از ارزش‌های انسانی و اخلاقی است که امام حسین(ع) و اولاد و اصحابشان در دفاع از آن هر آنچه را داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و به شهادت رسیدند. دفاع و شهادتی که در طول تاریخ الهام بخش و راهنمای مبارزات و آزادی خواهی بوده است.

وی ادامه داد: ابعاد و اعماق فراگیر و جامع حماسه عاشورا و شخصیت امام حسین(ع) ایجاب می‌کند بازتولید، تصویر و تفسیری جدید و ارزش افزوده داشته باشیم. محتوای جدید متناسب با نیاز روز را تولید و معرفی کنیم.

حسن‌پور یادآور شد: تحریف، کج اندشی و تبیین تفریطی و افراطی از کربلا و عاشورا بزرگترین خطری است که حقیقت و واقعیت کربلا و عاشورا و شخصیت امام حسین را تهدید می‌کند.

وی بیان کرد: آزادی خواهی مهمترین و کلیدی ترین درس عاشورا و صاحبش است. امام حسین(ع) فقط عزادار نمی‌خواهد بلکه پیرو و یاور می خواهد. دعوت هل من ناصر ینصرنی امام حسین(ع) که مخاطبش همه نسل‌ها در طول تاریخ است ناظر بر این مهم و ماموریت است.

پورپزشک رایزن فرهنگی کشورمان نیزدر سخنانی در شب عاشورا گفت: بیش و پیش از اینکه ما عاشورا را زنده نگه داریم عاشوراست که ما را حیات می‌بخشد و زنده نگه داشته است. هویت، اصالت و ارزش های دینی و معنوی ما مدیون عاشوراست.

وی افزود: عاشوراست که اندیشه و ذهن ما را تصفیه، عواطف و قلب ما را تلطیف و ما را به اخلاق و کردار پسندیده مزیّن می‌کند مشروط به آنکه امام حسین(ع) و عاشورا نه تنها در این ایام بلکه همواره در همه زندگی با ما باشد.

وی درباره علل حادثه عاشورا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: در شکل گیری واقعه عاشورا علاوه بر دشمنان، اهل حق و خواص نیز بدلیل دنیاطلبی و عدم بصیرت و تشخیص مقصرند.

سعید خلیلویچ، مدیر مرکز علوم اسلامی قم بلگراد نیز در سخنرانی خود، گفت: دو ویژگی مکتب عاشورا الهی بودن و اقتدار آن است.

وی افزود: در تبیین مکتب عاشورا باید دقت کرد که عاشورا مکتب ضعف نیست بلکه تمام لحظات و صحنه‌های آن اقتدار است. مصیبت و اشک در کربلا به معنی ضعف نیست. مصیبت در راه خدا اقتدار به همراه دارد، لذا ابا عبدالله الحسین(ع) و حضرت زینب(س) مظهر اقتدار هستند زیرا هدف عاشورا مبارزه علیه ذلت و ضعف است.

فراز چمنی، وابسته اقتصادی سفارت ایران نیز در سخنرانی خود در شب تاسوعا با عنوان چرا امام حسین(ع) سرور آزادگان جهان است؟ گفت: مفهوم آزادگی در اندیشه سیاسی امام حسین(ع) تاکیدی است بر احترام به حقوق افراد جامعه که از اندیشه‌های متفاوت می‌توانند باشند و امام حسین(ع) در قبال تحمیل بیعت یزید، با بیان "هیهات من الذله" اعتراض به نادیده گرفتن حقوق شهروندی افراد جامعه دارد.

در مراسم شب‌های تاسوعا و عاشورا که با حضور و مشارکت فعال دانشجویان مقیم همراه بود، احسان کیانا در مورد نقش جوانان در حادثه کربلا و زهرا مسعودیان در زمینه نقش حضرت زینب (س) سخن گفتند.

به مناسبت این ایام، اقداماتی چون تولید محتوای متنی به زبان صربی، ترجمه اشعار و نوحه عاشورایی به زبان صربی و انتشار در سایت‌ها و شبکه‌های رسمی، ارسال پیام از طریق پیام رسان‌ها برای ایرانیان مقیم و نصب و افراشتن پرچم‌های عزاداری در نمای بیرونی و داخلی ساختمان رایزنی فرهنگی ایران در صربستان از سوی این نمایندگی فرهنگی انجام شد.

اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با مشارکت سفارت جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه اسلامی المصطفی(ص)، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور مجید صفار، سفیر کشورمان و 30 تن از ایرانیان خارج از کشور، 17 تا 26 تیرماه به مدت ده شب در حال برگزاری است.

این مراسم هر شب با قرائت زیارت پرفیض عاشورا توسط حجت‌الاسلام والمسلمین روح اله دهقانی، رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) در محل سفارت کشورمان آغاز می‌شود.

سپس، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صداقتی، کارشناس مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی در باب ارتباط میان واقعه عاشورا و ظهور امام مهدی(عج)، چگونگی نقش شیعیان در فراهم کردن مقدمات ظهور و نیز چگونگی نقش آنها در ایام پس از ظهور سخنرانی می‌کند.

همچنین، محمد لطفی، ذاکر اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت و روضه خوانی پرداخته و پس از آن نماز جماعت مغرب و عشاء اقامه می‌شود.

به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، سفیر ایران به همراه رایزن فرهنگی کشورمان در دسته عزاداری شیعیان کامپالا حضور یافتند.

در مراسم مذکور که از سوی جماعت خوجه شیعه اثنی عشری اوگاندا تدارک دیده شده بود، حدود 1500 نفر از شیعیان کامپالا مسافت حدود یک کیلومتر را با پای پیاده و به صورت دسته عزاداری طی کرده و به سینه زنی پرداختند.

سپس شرکت کنندگان در مراسم ضمن ورود به حسینیه دربار حسینی، مراسم سوگواری و عزاداری خود را تا اذان ظهر در همان مکان ادامه داده و با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به پایان رساندند.

پاکستان (اسلام آباد)

با همکاری مشترک سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و با حضور ایرانیان مقیم، شیعیان محلی، کارکنان سفارت و نهادهای مستقر و خانواده‌های آنان، مراسم عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان از شب اوّل ماه محرم تا شب دوازدهم همزمان با شب سوم شهادت سالار شهیدان در مسجد امام حسین(ع) واقع در مجتمع مسکونی منطقه دیپلماتیک در اسلام آباد برگزار می‌شود.

این مراسم هر شب با حضور ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت سید الشهداء(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با برنامه‌های اذان گاهی و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز می‌شود و با قرائت زیارت پرفیض عاشورا، سخنرانی، شعرخوانی، مرثیه سرایی، ذکر مصیبت و  سینه زنی ادامه می‌یابد.

ارمنستان

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم الحرام و آغاز ماتم و عزای سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، مسجد جامع کبود ایروان غرق در ماتم و یکپارچه سیاه‌پوش شد.

شیعیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام مقیم ارمنستان هم‌نوا با عزاداران حسینی در سراسر جهان، به سوگ و ماتم این ایام سراسر غم و اندوه پرداختند.

نصب کتیبه‌ها و پارچه‌های مشکی بر در و دیوار مسجد جامع و برافراشتن پرچم سیاه  بر جای جای  مسجد، رنگ و بوی عزای حسینی را در این مکان مقدس جلوه‌گر ساختند.

در این مراسم معنوی،  مداحان اهل بیت(ع) با مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی، حزن و اندوه عاشقان اباعبدالله الحسین‌(ع) را به نمایش گذاشتند و حاضرین با نوحه‌ها و اشک‌های خود، با امام همام و یاران باوفایش تجدید بیعت کردند.

حضور پرشور شیعیان در ارمنستان در این شبها، نشان‌دهنده ارادت و عشق قلبی آنان به سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و خاندان معصوم ایشان است.

برنامه‌های این مراسم معنوی همه روزه با حضور سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان از ساعاتی قبل از اذان مغرب و عشا همراه با قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی حجت‌الاسلام موید، امام جمعه مسجد کبود آغاز می‌شود.

مداحی و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و سینه‌زنی همراه با مداحی اهل بیت‌(ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

حجت‌الاسلام موید، امام جمعه مسجد کبود، در سخنرانی‌های خود به تبیین فضایل حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، فلسفه قیام عاشورا، فلسفه عزاداری ایام محرم، ضرورت زنده نگه داشتن آثار این قیام عظیم حسینی، موضوع امر به معروف و نهی از منکر و موضوعات اخلاقی می‌پردازد.

در ادامه این مجالس عزای حسینی، مداحی و عزاداری خامس آل عبا و سینه‌زنی همراه با مداحی اهل بیت (ع) برگزار می‌شود و در پایان، عزاداران شرکت‌کننده در این مراسم از سفره اطعام  سید الشهدا بهره‌مند می‌شوند.

این مراسم معنوی تا پایان ماه محرم ادامه خواهد داشت و از تمامی شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در ارمنستان دعوت می‌شود تا با حضور در این مکان مقدس، در سوگ و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش شرکت کنند.

قطر

مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در شب‌های پنجم و ششم محرم در مدرسه ایرانیان قطر برگزار شد.

در این مراسم که علی صالح‌‌‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه، کارکنان سفارت، معلمان مدارس ایرانی و جمعی از ایرانیان مقیم کشور قطر حضور داشتند، علی بختیاری، رایزنی فرهنگی کشورمان در دوحه به ایراد سخنانی، درباره فلسفه و ابعاد قیام عاشورا پرداخت.

وی ضمن ترسیم فضای منحرف حاکم بر جامعه مسلمانان در آستانه قیام عاشورا، به تبیین اهداف و انگیزه های قیام از زبان خود امام حسینعلیه السلام پرداخت.

بختیاری تأکید کرد که مسئله «اصلاح» بخش اصلی و مهم انگیزه قیام عاشورا بوده است که امامعلیه السلام نیز در سخنان خود پیش از عزیمت به سوی کربلا بر آن تاکید داشته است.

بخش دیگری از سخنان رایزن فرهنگی کشورمان به موضوع فقدان شناخت و بصیرت درست در عصر قیام عاشورا اختصاص یافت.

در این مراسم طی این دو شب، دعای کمیل و زیارت وارث قرائت شد و حاضران به عزادارای و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران شهیدش پرداختند.

فیلیپین

نخستین شب مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای ایشان با حضور اسماعیل زاده، سفیر جمهوری اسلامی در مانیل، حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه، مدرس حوزه و دانشگاه و نماینده دوره دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی، جمعی از کارکنان سفارت و ایرانیان مقیم و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت از کشورهای فیلیپین، هنـــــــد و پاکستان در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مانیل برگزار شد.

در این مراسم، شرکت کنندگان با قرائت دعای کمیل و زیارت عاشورا به استماع سخنان سخنرانان، عزاداری و سینه زنی پرداختند.

عبدالمجید ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل ضمن بیان مطالبی در مورد برنامه‌های تدوین شده این نمایندگی فرهنگی در ماه محرم، اظهار امیدواری کرد که شیفتگان خاندان عصمت و طهارت از شب ششم محرم تا شام غریبان حسینی (ع) با ارادت قلبی به اهل بیت(ع) در برنامه‌های سوگواری این ایام شرکت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه بیانات خود را با ستایش پروردگار بزرگ و عرض تسلیت ایام سوگواری محرم حسینی و ابراز قدردانی از حضور عزاداران آغاز و با اشاره کوتاه به فرازهایی از دعای کمیل بر لزوم درک و توجه به ظرافت‌های موجود در این دعای روح بخش تأکید کرد.

وی به نکات مهمی در زمینه واقعه عاشورا اشاره و با تأکید بر حدیث ثقلین، کتاب خدا و عترت را دو امانت نفیس و گرانبها شارع اسلام در میان امت دانست.

آزادی‌خواه کلام خدا را به مثابه یک قانون اساسی تلقی کرد و افزود: قانون اساسی بدون مجری آن معنی ندارد لذا قرآن و عترت مکمل یکدیگرند.

وی به راه و روش امام حسین(ع) بر وظیفه شناسی تاکید و بیان کرد: چه خوشبخت هستند کسانی که بدانند در کجا چه وظیفه‌ای دارند. اگر چه وظایف افراد مختلف متفاوت از یکدیگر است اما همه در برابر انجام وظایف خود مسئول هستند.

آزادی‌خواه با اشاره به نقش مهم حضرت زینب(س) در حادثه کربلا افزود: امام حسین(ع) نهضت را آغاز کرد و این حضرت زینب سلام الله بود که آن را تکمیل و بنا بر وظیفه خود آن را به پایان رسانید.

دومین شب عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با اقامه نماز جماعت توسط حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه آغاز و سپس، زیارت عاشورا با حضور سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت از ملیت‌های مختلف در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان در مانیل به یاد شهدای کربلا قرائت شد.

آزادی‌خواه اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های امام حسین(ع) مسئولیت پذیری ایشان بود. امام حسین(ع) با مسئولیت پذیری بالایی که داشت، کاری کرد که نامش برای همیشه در تاریخ زنده بماند. امروز نه تنها مسلمانان بلکه غیر مسلمانان هم عاشق فرهنگ و تمدن آقا امام حسین(ع) هستند.

وی همچنین، بیان کرد: آن امام عزیز تاریخ عاشورا را با رنگ زیبا و ماندگار ایثار تزیین فرمود و به قدری ایشان برای انجام دادن مسئولیت خود که همانا هدایت انسانیت بود، تلاش کرد و سنگ تمام گذاشت که در این راه فرزند شش ماهه خود را هم فدای آن هدف مقدس، یعنی هدایت جامعه کرد.

بار دیگر عزاداران و شیفتگان سرور و سالار شهیدان گردهم آمدند تا یاد و خاطره قهرمانان کربلا را گرامی بدارند. در این مراسم نیز مانند شب‌های قبل، سفیر، رایزن فرهنگی ایران و دیگر اعضای سفارت جمهوری اسلامی در مانیل، حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی، جمعی از ایرانیان مقیم و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت از کشور فیلیپین حضور داشتند.

این برنامه با برپایی نماز مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه آغاز و سپس زیارت عاشورا با یاد و خاطره شهدای کربلا و برائت از گمراهان و ستمگران قرائت شد.

آزادی‌خواه در سخنانی، مسئولیت پذیری توام با ایثار و داشتن صبر و بردباری برای رسیدن به اهداف عالی را مورد تأکید قرار داد و افزود: بشر سراسر در سختی است و به همین دلیل امام حسین(ع) سختی‌های عاشورا را مدیریت کرد و این نهضت بزرگ را برپا کرد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم افرادی را متضرر دانست که به دور از ایمان هستند و عاملان به عمل صالح را رستگار خواند. 

آزادی‌خواه حقیقت طلبی را از دیگر توصیه‌های امام حسین (ع) به پیروانش دانست و با اشاره به فرمایشات امام باقر(ع) برخورداری از کمالات، توجه به اقتصاد و معیشت زندگی و صبر بر سختی‌ها را عامل موفقیت خواند.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های رفتاری و مدیریتی امام حسین علیه السلام در کربلا همین صبوری و بردباری بود. صبر بر این همه مصیبت و این همه غربت و تنهایی و تحمل این همه ظلم واقعاً کار بزرگیست که امام حسین این کار را انجام داد.

همچنین، مراسم سوگواری شب تاسوعا در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل برگزار و عزاداران حسینی در سوگ و شهادت علمدار سپاه آقا امام حسین(ع) و سقای کربلا باب الحوائج قمر بنی هاشم به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

عبدالمجید ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی طی سخنان کوتاهی ضمن عرض ادب به پیشگاه امام سوم شیعیان و تشکر از تشریف فرمایی مدعوین، به بیان ویژگی‌ها و مقام والای حضرت ابوالفضل عباس(ع) پرداخت.

آزادی‌خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ویژگی دیگری از صفات آقا امام حسین(ع)، رضاست. یعنی راضی بودن به مقدرات الهی خود یک صفت مثبت تلقی می‌شود و اینکه انسان بعد از تلاش مضاعفی که برای رسیدن به اهدافش دارد، در نهایت به هر اتفاقی که می افتد رضایت داشته باشد و اعتراض و ناشکری نکند خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: البته رضایت به مقدرات الهی مانع تلاش برای رسیدن به هدف نیست. انسان‌ها اهدافی دارند و باید برای رسیدن به هدفشان هر تلاش و کوششی می‌توانند به کار بگیرند.

آزادی‌خواه سپس، فرازهایی را از مأموریت آقا ابوالفضل العباس(ع) و چگونگی شهادت ایشان برای حضار بیان کرد و گفت: امشب شب تاسوعای قمر منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) هست امیدواریم خداوند حوائج ما و شما را به برکت باب الحوائج حضرت عباس سلام الله علیه عطا بفرماید.

قزاقستان (آستانه)

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با مشارکت سفارت جمهوری اسلامی ایران در آستانه، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حضور ایرانیان مقیم، شیعیان محلی، کارکنان سفارت، نهادهای وابسته به سفارت و خانواده های آنان از شب ششم محرم در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در آستانه برگزار شد

این مراسم هر شب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبداله محمد دوست، مبلغ اعزامی از سوی مرکز بین المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز می‌شود و با قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی ، مرثیه سرایی و سینه زنی ادامه می‌یابد.

نظیر چنین مراسمی در محل خانه فرهنگ ایرانیان مقیم چیمکنت و ایرانیان مقیم اکتائو و آلماتی در محل سرکنسولگری‌های کشورمان در شهرهای آکتائو و آلماتی قزاقستان در حال برگزاری است.

 

بوسنی و هرزگوین

در دهمین روز از ماه محرم و همزمان با روز عاشورا، ایرانیان مقیم با حضور در سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو به یاد شهدای کربلا و مظلومیت امام حسین علیه السلام به سوگواری پرداختند.

در این مراسم، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حمید رضا رضانیا فراز‌هایی از زیارت ناحیه مقدسه در وصف امام حسین(ع) و واقعه کربلا را بیان و تشریح کرد.

در ادامه، علاقه‌مندان و ارادتمندان به سید سالار شهیدان با مرثیه سرایی و نوحه خوانی رضا سلیمانی به عزاداری پرداخته و در پایان مراسم نماز جماعت ظهر عاشورا اقامه شد.

به مناسبت دهه اول ماه محرم، دوازده مجلس عزاداری با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین برگزار شد. همچنین، مجلس عزای حسینی(ع) در کالج فارسی-بوسنیایی بوسنی و هرزگوین نیز برای محبین بوسنیایی برقرار بود.

ارمنستان

در راستای گرامیداشت حماسه جاودانه عاشورای حسینی و پاسداشت فرهنگ غنی ایثار و شهادت، مراسم عزاداری روز عاشورا با حضور گسترده مسلمانان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت (ع) در مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد.

این مراسم معنوی که با همت و تلاش هیأت امنای مسجد جامع کبود ایروان و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایروان تدارک دیده شده بود با حضور سفیر ایران در ایروان، علاقه‌مندان به مکتب اهل‌البیت علیهم‌السلام، ایرانیان مقیم ارمنستان همراه بود.

حاضران در این مراسم با حضور در محوطه مسجد جامع کبود، ضمن قرائت زیارت عاشورا و نثار نذورات، به سوگ و ماتم شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش نشستند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمی، از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنان خود به تبیین فلسفه عمیق قیام عاشورا، تبیین آموزه‌های گهربار این نهضت الهی و تطبیق آن با شرایط امروز جهان پرداخته و نقش عاشورا در بیداری ملت‌ها و مبارزه با ظلم و ستم را مورد بحث قرار داد.

سلیمی همچنین با اشاره به جایگاه والای ولایت و امامت در مذهب شیعه، به تبیین ابعاد مختلف وصایای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شیعیان و مسلمانان پرداخت و بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در راستای حفظ و حراست از ارزش‌های اسلامی تأکید کرد.

وی با بیان فرازهایی از وصایای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: امام دلیل قیام خود را احیای امر به معروف و نهی از منکر و حفظ و حراست از اسلام و قرآن و سنت‌های جد بزرگوارشان بیان کرده است.

سلیمی یادآور شد: آموزه‌های امام حسین علیه السلام و آموزه‌های عاشورایی درس‌های فراوانی برای رسیدگی بر زندگی امروزی بشریت دارد و در صورت توجه و نگرش با بصیرت به درس‌های عاشورا این درس‌ها می‌تواند چراغ راه برای زندگی بشر امروزی به ویژه جوانان باشد و آنان را به سعادت نزدیک کند.

مراسم عزاداری با نوحه خوانی و مرثیه سرایی حجت‌الاسلام مؤید روحانی مستقر در مسجد کبود مداحان اهل بیت(ع) و سینه زنی و عزاداری پرشور حاضران ادامه یافت.

سپس، دسته‌های عزاداری با علم‌ها و پرچم‌های سیاه عزای حسینی در محوطه مسجد به راه افتاده و به سوگ و ماتم سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداختند.

حزن و اندوه عزاداران در این مراسم، مورد توجه ویژه گردشگران و مردم ارمنستان که برای حضور در این مراسم به مسجد کبود ایروان آمده بودند، قرار گرفت.

در پایان این مراسم معنوی، نماز جماعت ظهر و عصر به یاد نماز ظهر عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش اقامه شد و سپس، حاضران در ضیافت اطعام اهل بیت (ع) شرکت کردند.

قطر

مراسم عزارداری سید و سالاد شهیدان و یاران باوفایش طی روزهای تاسوعا و عاشورا در مجتمع فرهنگیان شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

در این مراسم که علی صالح‌آبادی، سفیر کشورمان در دوحه نیز حضور داشت، دیگر ایرانیان مقیم کشور قطر و کارکنان سفارت و معلمان و کارکنان مدارس ایرانی نیز شرکت یافتند.

علی بختیاری، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در سخنانی به تشریح ابعاد و مختلف واقعه عاشورا پرداخت. تبیین زمینه‌‌ها و مولفه‌های فکری این قیام به ویژه دو مولفه «شناخت» و «اخلاص» محورهای اصلی سخنان وی در روزهای تاسوعا و عاشورا بوده است.

همچنین، مراسم عزاداری ظهر عاشورا و با قرائت زیارت ناحیه مقدسه و اقامه نماز ظهر عاشورا و نیز مراسم شام غریبان شهدای کربلا، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در محل مجتمع فرهنگیان جمهوری اسلامی ایران در دوحه برگزار شد.

در این مراسم که از شب پنجم محرم آغاز شد، علاوه بر ایرانیان مقیم، برخی اتباع افغانستان و پاکستان نیز حضور یافتند.

همچون سال‌های گذشته، حسینیه بحارنة در منطقه «نعیجه» شهر دوحه نیز، شاهد برگزاری مراسم عزاداری با حضور خیل عظیم شیعیان مقیم کشور قطر از کشورهای مختلف بود.

افغانستان (کابل)

همزمان با فرارسیدن دهه عاشورای حسینی و ایام عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شب تاسوعای حسینی (ع)، سید روح‌الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به همراه حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمع عزاداران حسینی در (حسینیه) زینبیه(س) کارته چهار از مناطق محل سکونت شیعیان کابل حضور یافته و در جمع آنان به عزاداری پرداختند.

 در این مجلس عزاداری که با حضور تعدادی بی‌شماری از عزاداران حسینی(ع) برگزار شد، سخنرانان به بیان فضائل سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و عبرت‌های عاشورا پرداختند.

در ادامه این مراسم، مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام به مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش پرداخته و حاضرین نیز با سینه زنی و اشک ماتم بر مصیبت‌های وارده بر سلاله رسول گرامی اسلام(ص) و خاندان عصمت و طهارت(ع)، یاد و خاطره شهدای دشت کربلا را گرامی داشتند.

همچنین، مراسمی با حضور سید روح‌الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان به همراه حسن کاظمی قمی،  نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسجد الزهرا(س) واقع در منطقه دشت برچی از مناطق محل سکونت شیعیان کابل برگزار شد.

در این مجلس عزاداری که با حضور تعدادی بی‌شماری از عزاداران حسینی(ع)  و همچنین حضرت آیت‌الله صالحی مدرس رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و مسئولان  امارت اسلامی برگزار شد، سخنرانان به بیان فضائل و اهداف  قیام اباعبدالله الحسین  علیه السلام و درس‌های عاشورا پرداختند.

در ادامه این مراسم، مداحان اهل‌بیت اهل‌بیت علیهم‌السلام به مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی در رثاء  سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش پرداخته و حاضرین نیز با سینه زنی و ریختن اشک ماتم در عزای سلاله رسول گرامی اسلام(ص)، یاد و خاطره شهدای دشت کربلا را گرامی داشتند.

پس‌از برگزاری مراسم عزاداری و به ‌هنگام اذان ظهر هیات ایرانی نماز جماعت ظهر  و عصر را  همراه با جمعیت عزادار و به امامت حضرت آیت‌الله صالحی برگزار اقامه کردند .

استانبول

به مناسبت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی به همت وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول، مسجد والده خان (ایرانیان) استانبول با حضور ایرانیان مقیم، مشتاقان، محبان و پیروان اهل بیت (ع) از کشورهای ترکیه، آذربایجان و افغانستان برگزار شد.

در این مراسم، عزاداران حسینی با طنین فریادهای یا حسین (ع) و انجام آیین‌های سینه زنی و نوحه خوانی در سوک شهدای کربلا اشک ماتم ریختند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید منصور طهماسبی در ارتباط با حماسه کربلا و ایثارگری‌های امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت سخنرانی کرد.

شرکت کنندگان در این مراسم پس از اقامه نماز ظهر عاشورا به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید منصور طهماسبی برای فرج امام زمان (عج) دعا کردند.

همچنین، ایرانیان مقیم استانبول به همراه پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از کشورهایی همچون آذربایجان، پاکستان، افغانستان و عراق با حضور در مسجد والده خان ( مسجد ایرانیان) به سینه زنی در سوگ شهدای کربلا و حضرت اباعبدالله الحسین پرداختند.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین فرید اصل سخنانی را در خصوص واقعه انسان ساز عاشورا و عبرت‌های و فلسفه قیام کربلا و نهضت عاشورا و چگونگی به شهادت رساندن نوه پیامبر گرامی اسلام، مطالبی بیان کرد.

در این مجلس عزاداری که با شرکت پرتعداد ایرانیان و سایر علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت برگزار شد، ذاکرین اهل بیت علیهم‌السلام به مرثیه سرایی و ذکر مصیبت پرداختند.

مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا همزمان با آغاز ماه محرم در مسجد شیعیان امام حسین(ع) در بخش آسیایی استانبول با  حضور احمد محمدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و حسن دیدبان، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول برگزار شد.

شیخ مهدی آکسو امام جماعت مسجد امام حسین(ع) و حجت‌الاسلام طهماسبی در خصوص عظمت قیام امام حسین(ع) مفاهیم و تعالیم پیام عاشورا سخنرانی کردند .

مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان با حضور شیعیان ترکیه، محبان اهل بیت(ع) در زینبیه استانبول برگزار شد.

حسینیه ایرانیان استانبول هم با حضور ایرانیان مقیم استانبول، برخی از شیعیان ترکیه و افغانستان با مداحی حسن خلج به مدت ده شب میزبان دوستدارن اهل بیت(ع) بود.

اندونزی

 مراسم سوگواری و عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) با همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان در مجتمع فرهنگی حضرت امام خمینی(ره) اندونزی برگزار شد.

ایرانیان مقیم جاکارتا و همکاران سفارت با حضور در مراسم عزادرای و سوگواری یاد حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا را گرامی داشتند.

در دهه اول محرم الحرام، حجت الاسلام فهیمی، از اساتید دانشگاه با همکاری مرکز بین‌المللی تبلیغ و رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی حضور پیدا کرد و در خصوص فضایل و ذکر مصائب اهل بیت(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

مراسم روضه خوانی و سینه زنی نیز هر شب با حضور ایرانیان مقیم برپا شد. تاسوعا و عاشورای حسینی نیز امسال حال و هوایی دیگری داشت. از ویژگی‌های عزاداری امسال حضور پر شور ایرانیان مقیم در سوگواری امام حسین(ع) بود.

هند (دهلی نو)

مطابق سنت هرساله به همت خانه فرهنگ ایران در دهلی نو، مراسم عزاداری دهه اول محرم به مدت ده شب با شور و معنویت خاصی برپا شد.

در این شب‌ها عموم ایرانیان، خانواده‌های کارمندان جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان ایرانی، برادران و خواهران افغانستانی و جمعی از شیعیان از هندوستان و دیگر کشورها شرکت کردند.

سخنران مراسم محرم امسال حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان بود که هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و قرائت زیارت عاشورا، مباحث ارزنده‌ای در باب حیات طیبه اسلامی و فضایل ائمه اطهار علیهم السلام بیان می‌کرد.

همچنین، مداح اعزامی از ایران سید جواد محمودی  به روضه خوانی و اجرای سینه زنی سنتی ‌پرداخت.

عمان

مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) با حضور ایرانیان مقیم عمان و برخی از شیعیان عمانی با همکاری رایزنی فرهنگی در سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

این مراسم با قرائت زیارت عاشورا شروع و سپس حجت‌‌الاسلام مرتضی جوادی آملی، از کارشناسان اعزامی از سوی مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

در ادامه، مداحان اهل بیت(ع) در مدح حضرت سیدالشهدا به ذکر مصائب ایشان و شهدای کربلا پرداختند.

همچنین، همزمان با ظهر عاشورا نیز مراسم عزاداری در سالن سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان برقرار شد.

ترکمنستان (عشق آباد)

مراسم سوگواری و عزاداری تاسوعا و عاشورای سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش با حضورکارکنان سفارت، رایزنی فرهنگی و خانواده‌های آنها و جمعی از ایرانیان مقیم و شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در عشق‌آباد با برپایی نماز جماعت، قرائت قرآن کریم، زیارت عاشورا، سخنرانی و مداحی برگزار شد.

در این مراسم، آیت الله سید محسن حسینی فقیه، استاد حوزه و دانشگاه پیرامون ماهیت و سیر تاریخی قیام امام حسین(ع)، فلسفه و اهمیت عزاداری، عوامل و نتایج قیام سیدالشهداء و پیام عاشورا مطالب مفصلی را ارائه کرد.

وی گفت: واقعه عظیم عاشورا تا به امروز مورد توجه اندیشمندان بزرگ تاریخ بوده است. قیام حضرت ابی عبدالله (ع) و ایثارگری یارانش در تمام تاریخ بی‌مانند است. عاشورا روز تجلی حق علیه باطل، روز فداکاری و جانبازی در راه اسلام و سنت پیامبر(ص) است. حسین بن علی (ع) در این روز با یاران اندک در مقابل دشمنان ایستاد  و مقاوت کرد. مقاومتی که هنوز پس از سال‌ها دیگر ادیان و دیگر اندیشمندان درباره آن اظهار نظر می‌کنند. بی تردید پرداختن به عاشورا بدون توجه به جنبه‌های وحیانی وجود مقدس حسین بن علی ابن ابیطالب علیهم‌السلام اشتباهی عمیق است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بزرگداشت عاشورا در حقیقت بزرگداشت اندیشه امامت و مسائل وابسته به آن در قامت رشادت، شهادت، مظلومیت و ایثار است.

آیت الله سید محسن حسینی فقیه با اشاره به شخصیت امام حسین(ع) گفت: شخصیتی مثل شخصیت امام حسین(ع) جنبه‌های مختلفی را در خود دارد و کنکاش پیرامون چنین شخصیتی، همانند جستجو و یافتن سوزنی است در فراخنایی بسیار عمیق و ژرف؛ زیرا شخصیت امام حسین(ع) دریای بیکرانی است که می توان با سیر و کنکاش در آن، عبرت‌ها و درس‌های بسیار گرفت و آموخت. از جمله آنکه ایشان تمامی امور وسوسه برانگیز دوران خود را نپذیرفتند و ناچیز انگاشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به امام حسین(ع) به عنوان وجدان همه ادیان گفت: امام حسین(ع) تا پایان دنیا وجدان تمامی ادیان است. زیرا قیام حسین (ع) به خاطر عقیده جدش رسول اکرم(ص) بود و امام حسین(ع) براساس وجدان جمعی امت اسلام رفتار و عمل می کرد و چون ایشان با چنان شکل جانسوز نماینده وجدان امت اسلام بوده‌اند، در نتیجه نماینده وجدان تمامی ادیان است.

وی در ادامه، افزود: حماسه عاشورا پایان تمامی جانفشانی‌ها در تاریخ ادیان است. امام حسین(ع) با قیام خونین خود دین را احیاء کرد و ارکان دین را حیاتی تازه بخشید و اسلام را که تا قبل از آن یک شکل ظاهری صرف داشت روح و جان تازه بخشید و حقیقت دین را در همه عالم تجلّی داد.

قرائت زیارت عاشورا، مقتل خوانی، مرثیه خوانی، مداحی و نوحه سرایی توسط محمدرضا کربلائی نظر و سینه زنی بخش دیگری از این مراسم بود.

همچنین مراسم شام غریبان امام حسین(ع) با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز و تا پاسی از شب ادامه داشت.

گفتنی است؛ مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) از ابتدای ماه محرم آغاز و تا سومین روز شهادت آن امام و یاران باوفایش در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) سفارت جمهوری اسلامی ایران ادامه داشت.

هند (بمبئی)

بسیاری از محبان و علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت در هندوستان با روئیت هلال ماه محرم و سال نو قمری ضمن اقامه مراسم عزاداری و شرکت در مجالس سخنرانی، از پوشیدن لباس نو یا هرگونه شادی و جشنی پرهیز می‌کنند و در دهه اول بسیاری از افراد بر این باورند که نباید به فعالیت اقتصادی پرداخت و شرکت در مراسم و موکب‌ها و پخش نذری به یاد امام حسین (ع) و یاران باوفایشان بسیار مهم و با اهمیت است.

مؤمنان و شیعیان کلانشهر بمبئی نیز همانند سنوات گذشته، موکب‌های متعددی را نزدیک مسجد ایرانیان و انجمن فتوت ایرانیان مقیم برپا کردند. خیابان‌های منتهی به این مراکز را با پارچه‌های سیاه پوشاندند. شیعیان از مناطق مختلف بمبئی از راه‌های دور و نزدیک از اول دهه محرم در مراسم مختلف شعیان بمبئی حضور پیدا کردند.

مجلس خطابه در مسجد ایرانیان توسط خطبای برجسته برگزار شد. این مجلس به عنوان تاثیرگذارترین مجلس در شهر بمبئی و حتی در هند عنوان می‌شود که برای شیعیان بمبئی و حتی هند بسیار مهم تلقی می‌گردد و علاقه‌مندانی که نمی توانند در این مراسم‌ها شرکت کنند با استفاده از فضای مجازی خطبه های واعظان را دنبال می‌کنند.

مراسم ایرانیان مقیم بمبئی نیز صبح‌ها و نیز پس از نماز مغربین در حسینه شوشتری ها با حضور ایرانیان برگزار شد. در این مراسم واعظ اعزامی از اداره کل بین المللی تبلیغ سخنرانی نمود و ایرانیان مقیمی که برخی از آنها سالهاست به ایران سفر نکرده اند به پای صحبت های آن خطیب نشستند.

نظیر این مراسم در حسینه امین نیز برگزار شد و ایرانیان و شیعیان در غم آقا و امامشان و یارن باوفای آن حضرت به سوگواری پرداختند. در شب تاسوعا و روز عاشورا هیات‌های عزاداری به سمت انجمن فتوت و حسینیه امین و مسجد ایرانیان حرکت کردند.

مراسم تعزیه‌ای نیز در ظهر عاشورا توسط ایرانیان مقیم برگزار شد. مراسم عزاداری دهه اول در شام غریبان امام حسین (ع) با حرکت ایرانیان مقیم از مسجد به سمت انجمن فتوت و سوگواری در آن مکان پایان یافت.

همچنین، برنامه عزاداری در حسینیه شوشتری صبح و شب به مدت ده روز، برنامه حسینیه امین صبح‌ها به مدت 13 روز و برنامه انجمن فتوت ایرانیان (یزدیان) از دهه دوم محرم تا پایان ماه صفر و بعد از آن تا هشتم ربیع الاول ادامه می‌یابد.

خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی تلاش کرد با حمایت از برنامه‌های مذهبی ایرانیان مقیم به ویژه در ایام محرم و صفر که برای آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نقش خود را در تقویت ارزش‌های معنوی ایرانیان مقیم ایفا کند.

قزاقستان (آلماتی)

مراسم سوگواری عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام با حضور ایرانیان و شیعیان مقیم آلماتی و خانواده‌ها در سالن اجتماعات سرکنسولگری کشورمان در آلماتی برگزار شد.

برنامه‌های این مراسم، با قرائت زیارت پرفیض عاشورا توسط شیعیان مقیم و اقامه نماز جماعت آغاز و سپس با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد نعیم‌آبادی ادامه یافت.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین نعیم‌آبادی در سخنرانی‌ها، احکام شرعی مرتبط با نماز، خمس، زکات، محسنات تشکیل خانواده و زندگی اجتماعی را برای شیعیان مقیم آلماتی بیان کرد و در ادامه ذاکران اهل‌بیت (ع) به ذکر واقعه کربلا و روضه‌خوانی پرداختند.

در این مراسم، جمع کثیری از شیعیان مقیم از ایران و افغانستان و شبه‌قاره شرکت کردند و به مدت پنج شب برنامه‌های سوگواری برپا شدند.

همچنین، عزاداران حسینی در روز عاشورا نیز سوگواران کربلا گردهم آمدند و نماز ظهر عاشورا برپا نموده و به عزاداری حسینی پرداختند و واقعه تاریخی و انسان‌ساز  فرهنگ کربلا را گرامی داشتند.

گفتنی است، هم‌زمان، مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و یاران باوفایش در حسینیه آذری‌ها و ایرانیان قدیمی در شهرهای آلماتی، شیکمنت و استان ژامبیل نیز برگزار شدند. برپایی این مراسم فرصتی است تا نسل جوان با فرهنگ اهل‌بیت (ع)، معانی، پیام و فلسفه راستین واقعه تاریخی کربلا آشنا شوند.

    یونان

با هدف بزرگداشت شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارش در کربلا و انتقال پیام عاشورا به نسل‌های آینده، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در دهه اول محرم توسط دوستداران اهل بیت علیه‌السلام و شیعیان یونان با شور و شوق فراوان برگزار شد.

دوستداران اهل بیت (ع) با حضور در مراسم‌های مختلف عزاداری، عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس امام حسین (ع) و یاران باوفایش به نمایش گذاشتند.

یکی از برجسته‌ترین برنامه‌های عزاداری، دسته عزاداری عصر تاسوعا بود که با حضور گسترده شیعیان از ملیت‌های مختلف، از جمله ایرانیان، پاکستانی‌ها، افغانستانی‌ها و عرب‌های عراقی، برگزار شد. این دسته عزاداری از میدان آمونیا آغاز و تا میدان سینداگما، میدان مرکزی شهر آتن، ادامه یافت.

در طول مسیر، عزاداران با نوحه خوانی و سینه زنی، به سوگ شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یاران باوفایش نشستند. حضور پرشور و منظم این جمعیت، جلوه‌ای زیبا از اتحاد و همدلی شیعیان در دیاری غربت را به نمایش گذاشت.

در پایان این مراسم، شرکت‌کنندگان با برگزاری سینه‌زنی و قرائت زیارت امام حسین (ع) در میدان مرکزی شهر آتن، میدان سینداگما، ارادت خود را به ساحت مقدس امام حسین (ع) نشان دادند.

همچنین مراسم عزاداری شب تاسوعا، شب عاشورا و ظهر عاشورا در رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با حضور ایرانیان مقیم آتن برگزار شد. این مراسم‌ها با برنامه‌های متنوعی از جمله قرائت زیارت عاشورا، سینه‌زنی، و سخنرانی‌های مذهبی همراه بود.

همچنین، مداحی یکی از هموطنان ایرانی مقیم یونان، فضای معنوی خاصی به این مراسم بخشید.

علاوه بر این، شیعیان پاکستانی مقیم آتن نیز در دو مرکز "امام بارگاه جعفریه" و "گلزار زینب" در طول شب‌های دهه اول محرم و ظهر عاشورا، مراسم عزاداری باشکوهی را برگزار ‌کردند. در این مراسم، سخنرانی‌های مذهبی، مرثیه‌خوانی و نوحه خوانی در سوگ شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش به اجرا درآمد.

حضور گسترده شیعیان در مراسم عزاداری محرم در آتن، نشان‌دهنده عمق ارادت و عشق این مردمان به خاندان عصمت و طهارت (ع) است. این مراسم‌ها، ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام حسین (ع) و یاران باوفایش، فرصتی برای ترویج فرهنگ عاشورایی و انتقال آموزه‌های والای این مکتب الهی به نسل‌های آینده است.

کنیا

امسال محرم در شهرهای مختلف کنیا با برنامه ریزی‌های منسجم و به صورت باشکوهی برگزار شد.

گروه‌های مختلف شیعی در شهرهای مومباسا، نایروبی، ناکورو، لامو، کیسومو و کیسی و برخی دیگر از شهرها و روستاهای این کشور از ابتدای ماه محرم، عزاداری‌های اباعبدالله الحسین(ع) را آغاز کردند .

در شهر نایروبی، هر روز بعد از ظهرها دو ساعت برنامه سخنرانی و عزاداری در مسجد شیعیان بومب (پارک رود) برگزار می‌شد و روزهای شنبه و یکشنبه هم از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر این مراسم برقرار بود.

در سایر شهرها هم تقریبا مشابه همین برنامه‌ها برگزار می‌شد. در روز عاشورا نیز مراسم از 8 صبح در مسجد پارک رود با حضور 500 نفر از شیعیان بومی شروع شد و برنامه‌های سخنرانی، مقتل خوانی، سینه زنی برگزار و نماز جماعت ظهر و عصر اقامه شد.

سپس، شیعیان اباعبدالله الحسین (ع) از این مسجد به سمت قبرستان مسلمانان راهپیمایی کردند.

این راهپیمایی در شهر لامو نیز که یک شهر جزیره ای است نیز انجام شد. در شهر مومباسا و ناکورو هم مردم مسلمان و شیعیان این شهرها در مساجد و مراکز شیعی به سخنرانی و عزاداری پرداختند.

در غرب کنیا هم مراکز و مساجد شیعی هر کدام در مراکز خود در ده روز اول محرم به عزاداری پرداختند و در روز عاشورا در یکی از مساجد مرکزی کیسومو جمع شدند تا با وحدت کلمه به انجام این شعائر مذهبی بپردازند .

شیعیان خوجه اثناعشری هم از ابتدای محرم تا روز عاشورا به سخنرانی، مقتل خوانی و عزاداری پرداختند و در روز عاشورا زنجیر زنی هم به این عزاداری اضافه شد.

ایرانیان مقیم نایروبی هم به همراه خانواده‌های دیپلمات‌های ایرانی به مدت 3 شب منتهی به عاشورا به عزاداری پرداختند و در این شبها، ظهیر حسن جعفر از علمای شیعیان جعفری و پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در نایروبی به سخنرانی پرداختند .

اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با مشارکت دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) در اوگاندا، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان؛ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مرکز اسلامی امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد.

در مراسم مذکور که توسط شیخ محمود عربی مودی؛ رئیس مرکز اسلامی امیرالمؤمنین(ع) مدیریت و اجراء شد، حدود 300  تن از دانش آموزان مرکز مذکور شرکت داشته و به عزادارای، نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند.

همچنین در این مراسم، چند تن از اساتید مرکز اسلامی امیرالمؤمنین(ع) در خصوص اهداف امام حسین(ع) از سفر به کربلا، پیمان شکنی اهل کوفه و فلسفه قیام عاشورا به سخنرانی پرداختند.

فیلیپین

همزمان با فرارسیدن عاشورای حسینی، مراسم عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) و یاران ایشان با حضور شخصیت‌های فرهنگی ایران و مانیل، ایرانیان مقیم و دوستداران اهل بیت(ع) در محل رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

مراسم با برگزاری نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین آزادی خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی و با حضور سفیر و اعضای سفارت، جمعی از ایرانیان مقیم و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت از کشور میزبان، عراق و پاکستان آغاز شد و با قرائت زیارت عاشورا ادامه یافت.

رایزن فرهنگی کشورمان طی بیانات کوتاهی ضمن عرض ارادت به پیشگاه امام بزرگوار و شهدای کربلا و خوش آمد گویی به مدعوین مقدم وکیل ناصر ابینال رئیس انجمن امامیه مانیل و از فرهیختگان مسلمان این کشور را به مجلس عزاداری شب عاشورا گرامی داشت و شب عاشورا را از جمله شب هایی نامید که شامل اعمال مهمی از جمله زیارت عاشوراست.

آزادی خواه ضمن ستایش خداوند تعالی و عرض ارادت به پیشگاه شهدای کربلا  و امام همام و خوش آمدگویی به رئیس انجمن امامیه در مانیل مراتب تشکر خود را از رایزنی فرهنگی، دست اندر کاران اداره برنامه و خادمان مجلس عزادارای امام حسین (ع) ابراز کرد.

وی نکاتی را درباره صفت و ویژگی ظلم ستیزی امام حسین علیه السلام بیان کرد و گفت: سیدالشهدا اگر زن و بچه را به بیابان‌ها آورد و مظلومانه از این شهر به آن شهر سختی‌ها را تحمل کردند و گرسنگی و تشنگی و برهنگی و اسارت کشیدند، فقط به خاطر این بود که ریشه ظلم را برکند.

با فرا رسیدن ظهر عاشورای هر سال، در اذهان مسلمانان و عاشقان امام حسین(ع) نماز ظهر عاشورای سیدالشهدا تداعی می‌شود. نمازی که با لب‌های تشنه در زیر باران تیرها و نیزه‌ها برپا شد و عاشقان، آخرین زمزمه‌های عاشقانه خویش را با معشوق خویش بر زبان آوردند و بر ندای " هیهات منا الذله" صحه گذاشتند.

به همین مناسبت یکبار دیگر حسینیان در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در مانیل گرد هم آمدند تا عهد و پیمان خویش را با سالکان راه خدا به همگان اعلام کنند.

نماز ظهر عاشورا به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین آزادی‌خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی و روحانی اعزامی از مرکز برپا و زیارت عاشورا که نشانگر عهد همگان بر دوستی با دوستان امام شهید و دشمنی با دشمنان امام بود، قرائت شد.

عبدالمجید ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی نیز به نوبه خود شهادت پاکان کربلا را به مدعوین و مسلمانان حاضر تسلیت گفت و همچون شب‌های قبل برای آنان آرزوی قبولی طاعات و عزاداری‌ها را کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آزادی‌خواه اظهار داشت: امام حسین(ع) در کربلا به مقام یقین رسید. مقام بندگی آنقدر شیرین و همراه با حلاوت است که گاهی سخت ترین ضربه شمشیرهم اگر به شما برسد به جای آنکه ناله درد سر دهد، می‌فرماید: فزت و رب الکعبه. امیرالمومنین در مقام بندگی وقتی شب نوزدهم ماه رمضان به سر مبارکش شمشیر زهر آلود نشست، ناله نکردند بلکه صدا زدند فزت و رب الکعبه یعنی آرام شدم. رستگار و پیروز شدم. این مقام بندگیست و در مقام بندگی شما احساس درد و خستگی نمی‌کنید. همه چیز برای شما راحت و زیبا میشود.

وی ادامه داد: در کربلا خداوند چشم دل امام حسین(ع) را باز کرد. وقتی افراد به مقام بندگی برسند اول حریت و آزادی آنهاست. بعضی ها فکر می‌کنند وقتی شما گفتی من بنده خدا هستم یعنی در زندگی مدام اسیر هستی. نه اصلاً اینگونه نیست. بندگی غیر خدا انسان را به اسارت می‌کشاند اما بندگی خدا انسان را به حریت و بزرگی می‌رساند.

همچنین، مراسم شام غریبان شهدای کربلا با حضور سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی، جمعی از ایرانیان مقیم و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت به میزبانی رایزنی فرهنگی کشورمان در مانیل برگزار شد و عزاداران حسینی در سوگ آن حضرت اشک ماتم ریختند.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه اظهار داشت: امام حسین علیه السلام در درجه اول مسئولیت پذیر بود.مسئولیت را خوب می‌شناخت و مسئولیتی راکه بر عهده او گذاشته شده بود را خوب انجام می‌داد و در انجام آن مسئولیت کوتاهی نمی‌کرد و دوم این که برای آن که مسئولیتش را درست انجام بدهد ایثارگری و از خود گذشتگی کرد.

وی ادامه داد: آن امام همام از حق خود و آسایش خود و آرامش زندگی خود گذشت تا بتواند مسئولیتی که به عهده او بود به خوبی انجام دهد و برای اینکه این مسئولیت را انجام دهد نیاز به صبر و بردباری داشت و امام علیه السلام با صبوری و تحمل مشکلات و مشقات و با شنیدن زخم زبان‌ها و خنده‌های دشمن و صبوری کردن توانست مسئولیتش را درست انجام دهد.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه یادآور شد: امام حسین علیه السلام برای اینکه مسئولیتش را انجام بدهد به مقام رضاء رسید. رضاء یعنی راضی بودن به مقدرات الهی. یعنی تلاش کردن برای اصلاح وضع موجود اما اعتراض فایده‌ای ندارد.

وی بیان کرد: سیدالشهدا همه تلاش خود را به کار گرفت تا مردم را از آن جهالت و نادانی‌ که باعث  به قهقرا کشاندن انسان ها بود، نجات دهد و به نور علم دعوت کند و در همین مسیر زهیر را از جهالت به علم دعوت کرد. حر ریاحی را از جهل به علم دعوت کرد و البته تلاش امام این بود که بسیاری از افراد دیگر را هم از مسیر انحراف نجات دهد اما آنها خود لیاقت نداشتند و اعلام آمادگی نکردند و الا رحمت امام واسع است. رحمت امام برای همه است. حتی دشمن هم اگر توبه می‌کرد.

این مراسم با مرثیه سرایی و سینه زنی عاشقان اهل بیت(ع) به پایان رسید.

پاکستان (اسلام آباد)

در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی سال 1403، محافل عزاداری و سوگواری و دسته سینه زنی و ایستگاه صلواتی در محل مسجد امام حسین(ع) و محوطه پیرامونی آن واقع در مجتمع مسکونی سفارت کشورمان برپا شد.

در محافل عزاداری شب و ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی که با حضور جمعی از کارکنان سفارت و نهادهای مستقر در اسلام آباد به همراه خانواده‌های آنان برگزار شد، پس از برنامه‌های اذان گاهی و اقامه نماز جماعت و قرائت زیارت پرفیض عاشورا، حجت الاسلام والمسلمین زاهدی به ایراد سخنرانی پرداخت.

در ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی، عزاداران حسینی اعم از ایرانیان مقیم و شیعیان محلی با شرکت در دسته سینه زنی و عزاداری، شعار هیأت من الذله سر دادند و با اقامه نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی با خون پاک شهدای کربلا و در رأس آنان سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تجدید میثاق نمودند.

همچنین، عزاداران شرکت کننده در مراسم شام غریبان، با روشن کردن شمع و چارپایه خوانی در محوطه مقابل مسجد امام حسین(ع) اسلام آباد به یاد خیمه های سوخته کربلا و مصیبت غربت و اسیری خاندان حضرت سید الشهداء(ع) اشک ریختند.

مناجات خوانی، شعرخوانی، مرثیه سرایی، ذکر مصیبت و اطعام بر سر سفره اهل بیت(ع) از دیگر برنامه های ویژه شب و ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی امسال بود.

لازم به ذکر است با توجه به اقبال عمومی از مراسم دهه اوّل محرم سال 1403و همچنین تأخیر رؤیت هلال ماه محرم در کشور پاکستان، مراسم باشکوه عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) به مدت سیزده شب از شنبه 16 تا پنج شنبه 28 تیرماه همراه با اطعام عزاداران برپا بود.

              پاکستان (لاهور)

همزمان با دهه اول ماه محرم، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفایش با حضور کارکنان سرکنسولگری، دانشجویان و ایرانیان مقیم لاهور به همراه جمعی از شیفتگان حسینی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

در این مراسم، مجید مشکی، رایزن فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین سید سلمان نقوی، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا نقوی، مهران موحدفر، سرکنسول و اصغر مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور سخنرانی کردند.

این مراسم که به مدت پنج شب، از ششم تا دهم محرم برگزار شد، هر شب پس از نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت عاشورا آغاز و با سخنرانی، مداحی و سینه زنی ‌خوانی ادامه می‌یافت.

مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، با اشعاری در مدح اهل بیت(ع) سخنان خود را آغاز کرد و گفت: عاشورا حادثه ای کوتاه در ساعتی محدود و در مکانی معین بود اما بر آن زمین و زمان محدود نشد و تمام تاریخ بشر را پر کرد.

وی اضافه کرد: پیامبر اسلام (ص) هنگامی که قنداقه حسین را برداشت، فرمود: «خدایا، قلب‌های مردم را به سوی حسین جذب کن.» این همان دعایی است که ابراهیم برای هاجر و اسماعیل در وادی لم یزرع حجاز بیان داشته‌است. امروز در سراسر گیتی قلب‌ها به او جذب شده اند.

مسعودی یادآور شد: در کربلا، افراد زیادی قربانی شدند. از شش ماهه تا سیزده ساله آماده قربانی شدند. نوجوانی که پدرش شهید شد، شمشیر پدرش را به دست گرفت و از حضرت اذن خواست. حضرت می‌فرماید که ممکن است مادرتان از این انتخاب راضی نباشد، اما او گفت که مادرش او را به این جهاد فرستاده ‌است. او به میدان رفت و گفت: هر کس من را نمی شناسد بداند آقایم حسین است که پدر و مادرش علی و فاطمه هستند.

وی افزود: در این مراسم باید از عاشورا درس بیاموزیم. یکی از این درس‌ها، هدایت است. در نامه ای امام به مردم بصره می‌فرماید: "شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می‌کنم، زیرا سنت پیامبر از بین رفته و بدعت زنده گشته است. اگر به حرف من گوش دهید و دستورات من را اطاعت کنید، شما را به راه راست هدایت خواهم کرد. وی در ادامه به نمونه‌هایی از تلاش امامان برای هدایت انسان ها بیان کرد.

در مراسم شب هفتم محرم، مجید مشکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با تبیین اهداف واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) و تشریح آموزه‌های محرم، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: یکی از درس‌های بزرگ عاشورا درس عزتمندی است. هر انسان دارای عزت و شرافت است. مسلمان چه در زمان حیاتش و چه بعد از مرگش دارای عزت است. امام حسین(ع) و یارانش با گفتار و رفتار خود آموخته اند که برخورد مسلمانان با یکدیگر باید از موضع عزت باشد.

علامه سلمان نقوی نیز، به اهمیت ولایتمداری در اسلام اشاره کرد و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر کربلا، به تبیین نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علامه سید علیرضا نقوی به مظالم رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اشاره کرد و گفت: مقاومت مردم غزه در برابر ظلم و ستم، یادآور مقاومت حضرت امام حسین (ع) و یارانش در برابر سپاه یزید است. حمایت از مردم مظلوم غزه و همبستگی با آنان، ادامه‌ی راه امام حسین (ع) و یارانش در کربلاست. باید با تمام توان به افشای ظلم و ستمی که بر مردم فلسطین روا داشته می‌شود، پرداخته و از عدالت و حق دفاع کنیم. کربلا به ما می‌آموزد که در برابر هر گونه ظلم و بی‌عدالتی باید ایستادگی کرد و اجازه نداد که ظلم پیروز شود.

وی ادامه داد: امروز ایران جلودار و پرچمدار مبارزه با استکبار و امید مردم مستضعف جهان است.

در مراسم شب عاشورا، علامه سلمان نقوی به ایمان، معرفت و تقوا از فضیلت‌های امام حسین (ع) و نحوه‌ی شهادت آن امام همام در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) نمونه‌ای از ایمان خالص و تقوای واقعی بود که تا آخرین لحظه حیاتش در راه حق و عدالت ایستادگی کرد.

مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در مراسم روز عاشورا که قبل از نماز ظهر برگزار شد، گفت: امام حسین(ع) در روز تاسوعا که سپاه ابن زیاد عجله حمله داشت به برادرش فرمود، مهلت بگیر"زیرا خداوند، خود می‌داند که من همواره نماز، تلاوت کتاب خدا و دعا و استغفار را دوست داشتم."

زیمبابوه

مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول محرم، با حضور شیعیان و محبان مکتب اهل البیت (ع) از جمله کارکنان نمایندگی‌های ایران در زیمبابوه، ایرانیان، لبنانی‌ها و پاکستانی های مقیم و خانواده‌هایشان و تعدادی از مردم بومی در مسجد آل محمد(ص) برگزار شد.

سخنران این مراسم به بیان اهداف اصلی قیام امام حسین(ع)، علل واقعه روز عاشورا و ذکر مصیبت اهل البیت(ع) پرداخت.

مراسم عزاداری با قرائت زیارت عاشورا و سینه زنی و مداحی در سایر شهرهای زیمبابوه از جمله موتاره و چاوونا و کالج فاطمه الزهرا(س) در حراره برگزار شد.

با حمایت رایزنی فرهنگی مقاله‌ای در خصوص قیام امام حسین (ع) و روز عاشورا توسط دانشجویان همسو در روزنامه نیوزدی منتشر شد. در این مقاله با عنوان «به یاد واقعه عاشورا» آمده است: روز عاشورا، روز دهم محرم، روز حزن و اندوه فراوان مسلمانان در سراسر جهان است. همچنین نقطه عطفی در تاریخ اسلام است. واقعه کربلا که در آن امام حسین(ع) نوه حضرت محمد(ص) امام سوم شیعیان و یاران فداکارش جان خود را در راه دفاع از اسلام دادند، قرن ها طنین انداز بوده و الهام بخش نبردهای بی شماری برای آزادی، عدالت و کرامت انسانی بوده است.

همچنین، دسته های عزاداری عاشورا در حراره، موتاره، کادوما و سایر نقاط اطراف زیمبابوه برگزار شد.

تایلند

مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همزمان با دیگر مساجد و حسینیه‌های شیعی سرتاسر کشور تایلند ویژه دهه اول محرم در حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی ایران در بانکوک برگزار شد.

در این مراسم که ایرانیان مقیم و عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حضور داشتند حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر و کامرانی، ذاکر اهل بیت(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

مراسم محرم امسال با شکوه فراوان و حضور گسترده مردم برگزار سخنران این مراسم، تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی با بیانات مؤثر و شیوا، به تبیین اهمیت و ارزش‌های محرم و عاشورا پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر به موضوع جهل و مبارزه با آن پرداخت و جهل را ریشه بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های بشریت دانست و راه‌های مختلفی برای مبارزه با آن ارائه کرد.

وی به آیات قرآن کریم به بیان مصادیق مختلف جهل پرداخت و جهل را به دو دسته کلی جهل به دین و جهل به دنیا تقسیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر گفت: جهل به دین را شامل مواردی مانند عدم آگاهی از احکام الهی، عدم شناخت ائمه اطهار (ع) و عدم اعتقاد به آخرت می‌دانند.

تولیت حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: جهل دنیا شامل مواردی مانند عدم آگاهی از تاریخ، عدم شناخت فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف است که موضوع کربلا از مصادیق خاص این حوزه است.

وی راه‌های دیگری مانند مطالعه کتاب، شرکت در جلسات مذهبی و استفاده از تجربیات بزرگان را نیز برای مبارزه با جهل موثر دانست و افزود: فلسفه نهضت امام حسین(ع) موضوعی عمیق و پربار است که از زوایای مختلف به آن نگریست از جمله اینکه مهم‌ترین اهداف امام حسین(ع) در قیام عاشورا، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آن حضرت همواره در طول زندگی خود، مدافع مظلومان و ستمدیدگان بود. در واقعه عاشورا نیز ایشان در برابر ظلم و ستم یزید به پا خواست و از حقوق مظلومان دفاع کرد. قیام امام درس بزرگی برای همه انسان‌ها در زمینه دفاع از مظلومان و مبارزه با ظلم و ستم است.

وی بیان کرد:یکی از ابعاد مهم فلسفه نهضت حسینی(ع)، مبارزه با ظلم و ستم و استبداد و تلاش برای رسیدن به آزادی و رهایی است. حضرت در برابر ظلم و ستم یزید که نماد استبداد و دیکتاتوری بود، ایستادگی کرد و جان خود را در راه آزادی و رهایی فدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر یادآور شد: اهداف امام حسین(ع) در قیام عاشورا، رسوایی ظالمین و ستمگران بود. حضرت با فدا کردن جان خود، پرده از چهره ظالمان و ستمگران برکشید و نشان داد که ظلم و ستم پایدار نخواهد ماند و در نهایت رسوا خواهد شد.

وی ادامه داد: نهضت امام حسین(ع) فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه اسلامی زنده کرد. شهادت ایشان و یاران با وفایش، الگویی برای همه مسلمانان در زمینه ایثار و فداکاری در راه خدا و دفاع از ارزش‌های اسلامی شد. نهضت امام(ع) ثابت کرد که ارزش‌های اسلامی مانند حق، عدالت، آزادی و شهادت، تا ابد جاودانه خواهند ماند و هیچ قدرتی نمی‌تواند آنها را از بین ببرد.

سوئد

در کنار برگزاری مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت امام حسین(ع) در مراکز شیعی متعدد مستقر در استکهلم، شاید بتوان گفت یکی از پرجمعیت ترین این مراسم به «مرکز اسلامی امام علی(ع)» اختصاص دارد که به روال سال‌های گذشته با حضور صدها تن از شیفتگان خاندان نبوت از ملیت‌های مختلف بویژه افغانستان، عراق، ایران، لبنان و ... برگزار می‌شود.

امسال نیز همزمان با فرارسیدن ماه محرم، مجلس سوگواری شامل تلاوت قرآن کریم، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، عزاداری و مرثیه سرایی و توزیع شام در استکهلم برگزار شد. سخنرانان مراسم امسال؛ حجت‌الاسلام طاهر امینی گلستانی، حجت‌الاسلام علی شمالی و حجت‌الاسلام محمدیان بودند که با مداحی و مرثیه سرائی ذاکر اهل بیت (ع)، حاج امیربهزاد مولایی ادامه می‌یافت.

برنامه ویژه کودکان همزمان با برنامه عمومى در بخش مدرسه مرکز برقرار شد. به علاوه اینکه برنامه سوگوارى هیأت فاطمى، ویژه بانوان نیز به مدت ده شب در بخش مصلاى مرکز اسلامى برگزار شد.

همچنین مراسم سوگواری ماه محرم به زبان سوئدی در غرفه های بیرونی مرکز برپا شد. به علاوه در روز عاشورا، ویژه مراسم شیرخوارگان حسینی با حضور مادران و کودکان خردسال از ساعت 16 تا 17 در سالن اجتماعات مرکز اسلامی نیز از دیگر برنامه‌های امسال بود.

در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز به مدت دو روز مراسمی جداگانه با حضور کارکنان سفارت برپا شد.

رایزنی فرهنگی ایران در استکهلم با توجه به برگزاری برنامه‌ها و مراسم مختلف، ضمن حضور رایزن فرهنگی در این مجالس و نیز انجام اطلاع رسانی و تبلیغات لازم با مشارکت شبکه‌های مجازی همسو، همچنین با همراهی و کمک به جمعی از بانوان نیکوکار و خیر ایرانی، نسبت به تهیه غذای نذری سیدالشهداء به همراه اقلام فرهنگی عاشورائی جهت دیدار و توزیع در میان جمعی از هموطنان ایرانی سالخورده مستقر در خانه‌های سالمندان و تنی چند از بی خانمانان ایرانی اقدام کرد.

مالمو، از دیگر شهرهای سوئد است که در آن مراسم متعددی در تکیه‌ها و مراکزی مانند مؤسسه امام منتظر(ع) با حضور شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام برگزار می‌شود.

شهر دانشگاهی لوند در جنوب کشور سوئد که میزبان جامعه بزرگی از شیعیان و پیروان اهل البیت(ع) است همگام با شیعیان در سایر نقاط جهان در منازل خود و در روزهای پایانی دهه اول ماه محرم الحرام به عزاداری پرداختند.

مراسم دیگری به مناسبت روز عاشورا در کپنهاگ دانمارک برگزار شد. در این مراسم که با هماهنگی پلیس صورت گرفت، هزاران نفر از علاقه‌مندان اهل بیت(ع) از اقشار و ملیت‌های گوناگون ساکن شمال اروپا، از جمله شهروندان ایرانی و افغانستانی حضور داشتند.

در روز عاشورا شهر اسلو نیز، شاهد دسته عزاداری شیعیان ملیت‌های مختلف در فضای عمومی شهر از مبداء گرونلاند تا محل پارلمان این کشور بود.

فیلیپین

شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در مانیل گردهم آمدند و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهادت یکی از شاهدان واقعه دردناک کربلا به زمزمه دعای روح بخش کمیل و مناجات آسمانی مولی علی (ع) گوش فرا دادند.

در این برنامه، سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی، حسین‌پور، معاون توسعه مدیریت و منابع و شاکری، مدیرکل منابع انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از ایرانیان مقیم و دوستداران اهل بیت(ع) از کشور میزبان حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین "مایکل مسطورا" دانش آموخته فیلیپینی اظهار داشت: امام زین العابدین(ع) تنها یک فرد مشهور و شناخته شده در میان شیعیان نیست و برادران اهل تسنن هم او را بزرگترین ساجد زمان خویش می‌دانند.

وی افزود: زین العابدین به معنی فخر بندگان است و بدرستی که او فخر بندگان پرورگار بزرگ بود و هست.

حجت الاسلام مسطورا در ادامه، امام راحل (ره) را یکی از نمونه‌های بارز درجات والای زهد در عصر حاضر نامید و افزود: ایشان یکی از کتاب‌های مهم عرفانی خود را در سن بیست و پنج سالگی نوشت و این نشانگر تلاش آن بزرگوار در رسیدن به درجه زهد و تقوی بود.

وی بیان کرد: بزرگان آن مذهب نیز که ارادت خاصی به خاندان عصمت و طهارت داشتند بر این عقیده بودند که پدر بزرگوار آقا زین العابدین (ع) یعنی مولا علی (ع) نیز فردی عابد و زاهد بود.

حجت الاسلام مسطورا یکی از صفات بارز امام سجاد (ع) را اجین بودن آن بزرگوار با دعا برشمرد و گفت: از گذشته تا کنون شاهدیم که علاوه بر قرآن کریم، کتب دیگری چون صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان در خانه‌های مومنان یافت می‌شود که همچون امام سجاد (ع) به ما می‌آموزند که راه خواستن از خداوند منان چیست.

ذکر مصیبت و سینه زنی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

بلغارستان

در راستای گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای کربلا، ده روز مراسم باشکوه روضه‌خوانی و زیارت عاشورای حسینی همراه با ویژه برنامه ظهر عاشورا و شام غریبان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و برنامه خاص سوم شهادت امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) توسط سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان برگزار شد.

این مراسم که با حضور معنوی دانشجویان ایرانی و دوستداران اهل‌بیت علیهم‌السلام در بلغارستان همراه بود، نقطه عطفی در ترویج و تقویت ارزش‌های دینی و معنوی در میان جوانان و دانشجویان و خانواده‌های ایرانی مقیم و علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) محسوب می‌شود.

مراسم شب اول محرم با حضور علیرضا ایروش، سفیر و احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در محل حسینیه سفارت کشورمان در صوفیه برگزار شد.

در این برنامه، احمدی در جمع دانشجویان ایرانی به موضوع ویژگی‌های شب اول و نیز بحث معرفتی طلب در راه رسیدن به مقصود پرداخت و گفت: آدمی باید برای حرکت در مسیر مقامات و عرفانی و معرفتی ابتدا از خودش مطالبه گری کند قبل از آنکه از او بخواهند و مطالبه کنند.

در شب دوم، موضوع اساسی بحث، مقوله بازگشت و توبه و اهمیت آن در مقاصد معرفتی بود و یاران امام حسین علیه السلام از این زاویه مهم و حساس مورد بررسی و تدقیق قرار گرفته شد و دانشجویان نیز به فراخور مباحث خود را مطرح کردند. ورود کاروان حضرت به کربلا و ویژگی های حرکت و قیام امام علیه السلام مورد بحث قرار گرفت.

در شب سوم با پرداختن به موضوع محوری حضرت رقیه(س)، موضوع ورع در نزد اهل معرفت و چگونگی حفظ ایمان و روح باطن مورد بحث قرار گرفت و بیان شد ورع به معنای پرهیز از هر آنچه است که میان حرام بین و حلال بین قرار گرفته است و این رعایت‌هاست که آرامش دل و قلب ایجاد می‌کند.

در شب چهارم نیز، موضوع زهد و انواع آن بحث و تاکید شد که زهد مورد تایید اسلام با انواع زهد مشهور در مسیحیت و یا عرفان‌های هندی که انفعال و گوشه گیری را توصیه و ترویج می‌کنند فرق دارد و زهد اسلامی دل نبستن به دنیا است نه اعراض از کار و تلاش و فعالیت در دنیا و بیان شد که زهد اسلامی و شیعی زهد فعال و کار برای خدا و خلق خدا بدون دلبستگی است.

رایزن فرهنگی کشورمان اظهار داشت: زهد نکوهیده همان گوشه گیری و دوری از دنیاست که ریشه در مباحث و تعالیم اسلامی ندارد و زهد پسندیده در واقع همان اسفار سالک است از که از خلق شروع می‌شود و به خلق می رسد.

در شب پنجم محرم، به موضوع بی نیازی از خلق و نیاز به خدا پرداخته شد و مبحث فقر معرفتی مورد بحث قرار گرفت.

در شب شش، رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به مقام صبر و انواع صبر در نزد اهل معرفت و صبر در قرآن و روایات، صبر اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت زینب(س) و خاندان پیامبر اکرم(ص) را بالاترین انواع صبر معرفی و صاحبان آن را صبار توصیف کرد.

وی با تبیین ارزش‌های والای عاشورا و پیام‌های جاودان آن و نقش جوانان و به ویژه حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام و بصیرت و شجاعت ایشان در حمایت از اباعبدالله الحسین علیه السلام، به تبیین فلسفه قیام امام حسین (ع) و درس‌های آن و  نقش جوانان در حفظ و ترویج این ارزش‌ها پرداخت و دانشجویان را به تلاش برای شناخت عمیق‌تر آموزه‌های عاشورا و پیروی از سیره امام حسین (ع) دعوت کرد.

احمدی همچنین به تشریح مفاهیم زیارت عاشورا پرداخت و با بیان احادیث و روایت‌های معتبر، فضیلت‌های این زیارت را برشمرد. وی با بیان اینکه زیارت عاشورا یکی از منابع غنی دعا و نیایش در فرهنگ شیعه است، تأکید کرد که این زیارت نقش مهمی در تقویت ایمان و ارتباط معنوی با اهل‌بیت علیهم‌السلام دارد.

در شب هفتم محرم قاری بین‌المللی قرآن کریم محمدرضا خرمیان، مقام حضرت علی اصغر(ع) را مورد توجه و مبنای سخن قرار داد و با توجه به نامگذاری این شب به نام حضرت علی اصغر علیه السلام ذکر مصیبت و مراسم روضه و سینه زنی عزاداران به انجام رسید، موضوع مورد بحث موضوع توکل به خدا و نقش آن در گذر از سختی ها و مشکلات و نیل به اهداف از دیگر مباحث مطروحه بود.

در مراسم شب هشتم محرم ابتدا به سیاق هر شب مباحث معرفتی در زمینه مقام رضا، توسط رایزن فرهنگی کشورمان طرح و جایگاه امام و اصحاب عاشورا در مقام رضا بیان شد و به این نکته توجه شد که با توجه به مضمون شریفه الهی رضا برضائک و تسلیما لامرک امام در عرصه عاشورا با تمام مجاهدت خود و لیکن در مقام رضای کامل الهی بودند.

تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری مدعو بین المللی آقای محمدرضا خرمیان و برنامه ذکر مصیبت و سخنرانی پیرامون شخصیت حضرت علی اکبر علیه السلام صاحب شب هشتم از جمله مباحث دیگر این شب بود.

در شب تاسوعا که مسمی به نام حضرت اباالفضل العباس علیه السلام است، احمدی به بیان موضوع حال مشاهده ربانی در نزد اهل بیت علیهم السلام و امام(ع) پرداخت و اظهار داشت: همه شب های اول تا دهم محرم به مثابه حرکت عرفانی مرغان به سوی قاف عشق است و مرحله به مرحله و روز به روز تکمیل می شود تا برسد به خود قله امام حسین علیه السلام و شب تاسوعای عباس یک گام تا رسیدن به قله اباعبدالله الحسین است.

در ادامه، مباحث معرفتی عاشورا و درس‌های اخلاقی کربلا توسط وی طرح شد.

اوج مراسم شب‌های محرم با برنامه‌های شب دهم و عاشورای امام همراه بود. سخنرانی رایزن فرهنگی کشورمان و روضه‌خوانی و نوحه‌سرایی، حاضران را به حال و هوای کربلا برد.

مراسم ظهر عاشورای حسینی نیز همچون برنامه های دیگر با سخنانی در باب اهمیت مقاومت و مجاهدت و مقامات و احوال اهل عاشورا آغاز و با تلاوت آیات قران کریم به اوج رسید. سخنرانی در باب ایثار یاران اباعبدالله و ذکر مصیبت و روضه عاشورا همراه با مراسم باشکوه سینه زنی از جمله دیگر برنامه های ظهر عاشورا بود.

در شام غریبان هم، خرمیان در خصوص فضایل حضرت زینب(س) و مظهریت آن بزرگوار به عنوان اسوه صبر و استقامت سخنرانی کرد.

در سومین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایشان و نیز به مناسبت شهادت امام سجاد علیه السلام، مراسم پایانی عزاداری دهه اول محرم با سخنان و بیان رایزن فرهنگی آغاز شد.

در پایان مراسم دهه اول نیز، علیرضا ایروش، سفیر ایران در بلغارستان با تقدیر از حضور دانشجویان و ایرانیان مقیم و محبان اهل بیت(ع)، این برنامه را حاصل تلاش جمعی و عشق ناب حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در وجود همگان دانست.

این مراسم هر شب با قرائت همگانی زیارت عاشورا همراه بود و تصاویر نواهای ماندگار محرم و نغمات عاشورایی بزرگان از مداحان و ذاکران اهلبیت علیهم السلام در آن پخش می شد. دانشجویان و خانواده‌‎های مقیم ایرانی عزادار اهل بیت (ع) و برخی دیگر از کشورهای اسلامی مانند عراق، لبنان، امارات متحده عربی و عمان در مراسم این شب های پرفیض میهمان سفره پربرکت اباعبدالله الحسین علیه السلام نیز بودند.

در ادامه مراسم این شب ها، زیارت عاشورا با حضور دل‌های مشتاق و عاشق اهل‌بیت علیهم‌السلام قرائت شد.

این مراسم، فرصتی بود تا جوانان و دانشجویان با تعالیم و ارزش‌های والای امام حسین (ع) بیشتر آشنا شوند و روحیه‌ای معنوی و انقلابی در خود پرورش دهند. بدون شک، ادامه چنین برنامه‌هایی می‌تواند به تقویت هویت دینی و فرهنگی جوانان در خارج از کشور کمک شایانی کند.

بغداد

مراسم عزاداری ابا عبدالله حسین(ع) ویژه ایرانیان مقیم بغداد با حضور بانوان ایرانی مقیم بغداد و مشارکت بانوان فرهیخته عراقی در حسینیه شهید حسین پور جعفری در رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.

در ابتدا آیاتی  چند از کلام الله مجید توسط خانم فاطمه اسدی تلاوت شد و سپس، خانم جنان صراف،  مدیر موسسه دینی و فرهنگی الزهرا(س) در خصوص  وجود مبارک  حضرت زینب (س) در عاشورا و همراهی ایشان با برادر بزرگوارشان امام حسین (ع)  سخنرانی کرد.

وی افزود: زنان جامعه مسلمان با قرار دادن حضرت  زینب(س) به عنوان الگوی جامع و کامل یک زن می‌توانند در برابر مسائل شرعی و رفتاری مصون باشند.

مدیر موسسه دینی و فرهنگی الزهرا(س) ادامه داد: حضرت زینب(س) یکی از الگوهای برجسته زنان در امر حجاب هستند که بعد از به شهادت رساندن امام حسین (ع) دشمن با بی رحمی تمام به حریم اهل بیت(ع) حمله و خیمه های آنها را آتش زدند ولی همچنان عفاف و حجاب خودرا حفظ کردند.

وی اشاره کرد: مقابله بانوان در صحرای کربلا با دشمنان، برای حفظ حریم خویش نشان از عظمت حجاب در نزد اهل بیت(ع) است .

خانم دعاء اسدی از خواهران زینبیات و مداح اهل بیت(ع) روضه خوانی بسیار زیبایی را به زبان  عربی اداکردند که خواهران با سینه زنی ایشان را همراهی می‌کردند.

خانم نجات پور منور از خواهران ایرانی مقیم نیز مداحی بسیار زیبایی را هم اجرا کرد.

در پایان مراسم، گروه هنری دختران موسسه الزهرا(س) تشابیه سازی از واقعه عاشورا و اسطوره صبر و استقامت حضرت زینب (س) را به نمایش گذاشتند.

 

 

       

 

 

ادامه دارد ...

 

 

 

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved