-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/10 - 13:07
  • 475
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ظرفیت گفتمانی از مهمترین مولفه های قدرت در نظم نوین منطقه ای است

در گذشته نظام تک قطبی نتوانست در جهان مستقر شود و نظام دوقطبی نیز نتوانست صورت دائمی به خود بگیرد و در حال حاضر نیز در همین زمینه تحولات جدیدی در حال رخ دادن است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز دهم خرداد ماه نشست تخصصی نظم نوین منطقه ای با حضور کارشناسان روابط فرهنگی بین المللی برگزار شد.

 هادی سلیمان سخنران این نشست گفت: نشانه هایی را ما در حال حاضر در منطقه می بینیم که حاکی از رخ دادن یک تقسیم کار جدید است و این یک نظم جدیدی را در پی خواهد داشت.

وی افزود در گذشته نظام تک قطبی نتوانست در جهان مستقر شود و نظام دوقطبی نیز نتوانست صورت دائمی به خود بگیرد و در حال حاضر نیز در همین زمینه تحولات جدیدی در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد ،یکی از قدرت های جدیدی که در حال حاضر در حال نقش آفرینی است قدرت گفتمانی است که در کنار قدرت نرم و دیگر قدرت ها قرار می گیرد.

وی با تاکید بر ظرفیت و قدرت گفتمان سازی افزود،ظرفیت گفتمانی و گفتمان سازی در حال حاضر محل نزاع و رقابت ایران و دیگر کشورها است . کسانی که در گفتمان‌سازی دست برتر دارند قدرت بیشتری نیز خواهند داشت.

این استاد دانشگاه مطرح کرد، علاقه قدرت های غربی در منطقه در حال افول است، زیرا که انگیزه های اصلی و منافع راهبردی آنها در حال تغییر است و منافع راهبردی قبلی نیز مانند انرژی برای آن ها در اولویت اول قرار ندارد.

وی اظهار داشت، در حال حاضر تمرکز استراتژیک قدرت های  جهانی از منطقه کاهش یافته و در حال حاضر بر مناطقی که اهمیت بیشتری برای آنها دارند متمرکز شده است.

وی درمورد علت وقوع درگیری و جنگ گفت : اگر منافع حیاتی قدرت‌های بزرگ تهدید شود ،جنگ اتفاق خواهد افتاد در غیر اینصورت منازعه به‌صورت نفوذ و رقابت خواهد بود و در همین راستا درک منافع حیاتی قدرت ها در شناخت وضعیت منطقه بسیار می تواند کمک کننده باشد.

رئیس سابق مرکز مطالعات وزارت خارجه بیان داشت؛این تقسیم کار ها که در حال حاضر در منطقه در حال رخ دادن است یک سری فرصتها و تهدیدها را ایجاد می کند و ما باید هوشیار باشیم تا در مورد تهدید ها خود را سالم نگه داریم و از فرصت ها استفاده کنید.

تهدید هایی مانند تجزیه و کوچک کردن کشورها از مهمترین این تهدید ها می باشد.

و همچنین فرصت تعامل برای دستیابی به اهداف را نیز می‌تواند از مهمترین این فرصت ها نام برد.

وی مطرح کرد ،روی کار آمدن دولت های توسعه محور اقتصادی در نظم نوین منطقه این شرایط را ایجاد می‌کند که برای اهداف خود به تعامل روی بیاورند و ما نیز می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

در پایان اعضای این نشست به طرح سوال و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved