-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/08/04 - 13:14
  • 331
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
آیت الله حکیم در همایش نقش سادات علوی در گسترش صلح و زندگی مسالمت آمیز در آسیای جنوب شرقی:

ظرفیت بالای فرهنگی واجتماعی سادات در سراسر جهان

پژوهشکده ذریه نبوی درخصوص تاثیر گذاری بزرگان سادات اعم از دانشمندان وسایر اقشاراجتماعی پژوهشی را انجام داده ودرحال تکمیل است که کم وکیف تاثیر گذاری سادات رادرطول تاریخ اسلام روشن نماید.

 به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  آیت الله سید منذر حکیم در همایش نقش سادات علوی در همزیستی مسالمت آمیز و صلح در منطقه آسیای جنوب شرقی ضمن بیان طرح جامع اسلام  برای همزیستی مسالمت آمیز انسانها گفت: این موضوع در ده محور امکان بررسی دارد؛

۱ .ریشه یابی اصل ضرورت زندگی و اصل تنازع بقا،

۲ .نیاز انسان به امنیت درزندگی،

۳ .جنگ تمدنها یا هم افزایی ملتها وتعاون وتکامل امتها،

۴ .ناکامی مکتبهای او مانیستی درحل مشکل اساسی انسانها،

۵ .راه یابی ادیان الهی برای حل مشکل اساسی انسان در این زندگی وسوسه انگیز،

۶ .اسلام دین تضمین کننده تکامل اجتماعی انسان،

۷ .آینده نوید بخش برای جامعه انسانی وامنیت جهان شمول برای بشریت درپرتو نظام اجتماعی تکامل بخش اسلام،

۸ .امامت معصوم و رهبری مجتهد عادل ونقش این رهبری در تحقق زندگی مسالمت امیز الهی،

۹ .نظام اولویتها نیز نقش مهم درحفظ وتحقق اهداف الهی برای جوامع بشری،

۱۰ .هدف مشترک تمام احکام الهی دست یافتن به ملکه تقوا یاملکه پیشگیری از اسیب یافتن تک تک افراد جامعه از وسوسه های شیطانی و دور ماندن از نعمتها ورحمتهای ربانی.

وی ادامه داد ،انسان نیازمند انس ومونس وهمراه وهمکار است تا زندگی سالم و لذّت بخشی  داشته باشد .

و ازطرفی برای جلب منافع برای خود و دورنمودن موانع زندگی مطلوب و دشمنان خود دارای دو نیروی بسیارقوی جاذبه )شهوت( و نیروی دافعه)خشم وغضب است.باتوجه به مهار ننمودن این دو نیرو گرفتار افساد وخون ریزی یا جنگ و ناسازگاری میگردد.
 وی اظهار کرد ،وجود این دو نیروی زندگی بخش یک ضرورت است و عدم مدیریت و عدم کنترل آن دو زندگی مسالمت آمیز انسانها را به خطر می اندازد.
اسلام با نگاه عمیق به انسان و اهداف والا برای آفرینش او دو نوع عامل کنترل کننده برای این دو قوّه حیاتی قرار دادهاست.
 وی تصریح کرد: اولین و مهمترین عامل خرد و عقل انسان است که اگر رشد یافته باشد افراطها وتفریطهای انسان را مهار میکند. )العقل عقال من الجهل( خرد انسان مهارکننده انسان از نابخردی ها است.
اسلام با برنامه های متنوع تضمین کننده رشد خرد و عقل انسانها است.
و این نیروی درونی میتواند مدیر و مدبر و راهنما و راهبر این دو نیروی عظیم باشد.
دومین عامل کنترل کننده این دو نیروی قهار برنامه های گسترده تنظیم رفتار و کردار و پندار وعاطفه و احساس انسانهاست که دریک نظام جامع البعاد باهدف ایجاد ملکه یاصفت پایدار تقوا یا پارسایی وخود نگه داری دربرابر آسیبهای فراوان زندگی است.
این استاد حوزه ی علمیه گفت :تقوا هدف آفرینش انسان معرفی شده است.و این خصلت اکتسابی برخاسته از خرد آیندهنگر و آرمانگرای انسان است. و باتحقق تقوا یا خصلت پیش بینی و پیشگیری از افتادن در دامهای بد زندگی و گناهان نشان دهنده انحراف انسان از مسیر صحیح زندگی انسان مدارج کمال را به تدریج طی میکند.
 با این تکنیک بسیارعالی انسان مسلمان و مومن به خدای هستی بخش عوامل اساسی یک زندگی مسالمت امیز را فراهم می نماید.
نقش تاریخی سادات در جهان
این پژوهشگر افزود :سادات به ویژه ذریه نبوی  در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون باهجرتهای فراوان وگسترده به اقصی نقاط جهان ازشبه جزیره عربستان به سرزمینهای اطراف شبه جزیره وسپس به نقاط دور دست وخارج ازقلمرو حکومتهای ستمگر زمان خود کوچ کرده وتمدنهای زیادی را ایجاد نموده یا درایجاد ان تمدنها سهیم بوده اند.
  • آیت الله حکیم ادامه داد :هجرت سادات یمنی به جنوب شرق اسیا وسپس انتشار انها در شرق اسیا واسیای دور واسیای میانه و همچنین غرب اسیا و درحال حاضر درتمام قاره های این کره خاکی نشانی از ظرفیت بالای  فرهنگی واجتماعی واقتصادی وسیاسی می باشد وباتوجه به اخلاق ومنش عالی به ارث رسیده از اجداد ونیاکان معصوم وبزرگوارشان  انان منشا خدمات فراوان در هرنقطه ای که دران زندگی را انتخاب کرده اند بوده و مورد توجه واحترام مردم پیرامون خود می باشند.
وی در ادامه گفت:پژوهشکده ذریه نبوی درخصوص تاثیر گذاری بزرگان سادات اعم از دانشمندان وسایر اقشاراجتماعی پژوهشی را انجام داده ودرحال تکمیل است که کم وکیف تاثیر گذاری سادات رادرطول تاریخ اسلام روشن نماید.
وی در پایان به  بیان اهداف، سیاست ها و ارزش های بنیادین پژوهشکده الذرّیّة النبویّة پرداخت .
. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved