-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/01/26 - 10:19
  • 1659
  • زمان مطالعه : 1 ساعت و 48 دقیقه

طنین فریاد حمایت از فلسطین و آزادی قدس شریف در سراسر جهان

مردم مؤمن و روزه‌دار سراسر جهان، یکصدا فریاد مظلومیت مردم فلسطین را در برابر جنایات رژیم غاصب صهیونیستی سر دادند و روز جهانی قدس روز انزجار از رژیم کودک‌کش و جعلی صهیونیست را گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم با همکاری نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ذیل برگزار شد:

اندونزی

به مناسبت روز جهانی قدس، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با همکاری مؤسسه روشنفکر اندونزی، وبیناری با عنوان «عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی خیانت بزرگ به آرمان فلسطین است» به صورت مجازی و حضوری با حضور دانشجویانی از دانشگاه‌های مختلف اندونزی برگزار کرد.

در این وبینار که با پخش مستقیم یوتیوب همراه بود، اندی محمد صفوان، رئیس مؤسسه روشنفکر و سرپرست حوزه دانشجویان شهید مطهری جوگجاکارتا به لغو میزبانی اندونزی برای جام جهانی زیر20 توسط فیفا بدلیل رد ملت و مقامات اندونزی از حضور تیم ملی رژیم اشغالگر قدس و احترام به قانون اساسی اندونزی اشاره کرد.

وی گفت: رژیم صهیونیستی نماد استبداد، ظلم و ناعدالتی است. اندونزی برای حفظ قانون اساسی قیمت گرانی را باید بپردازد و این بحث مربوط به ایدئولوژی و قانون اساسی اندونزی است که از هر نوع استعمارگری روی زمین مخالفت می کند.

صفوان افزود: اسلام دین اعتدالی و تولی و تبری است و مسائل فلسطین امر اعتقادی است که بر عدم جواز تسلط بر دیگری استوار است. تظاهرات مسلمانان در سراسر جهان در روز جهانی قدس عبارت از ندای انسانی مبتنی بر اعتقادات راسخ متدینین و مقابله و مقاومت با رژیم جعلی اسرائیل است.

محمدرضا ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در این وبینار مجازی و حضوری گفت : سخن گفتن از فلسطین وآرمان فلسطین و مقاومت در این سالها ، بدون سخن گفتن از امام خمینی(ره)  و حضرت آیت الله امام خامنه ای و جهاد فکری و عملی شان در راه فلسطین، مفهوم چندانی نخواهد داشت.

وی مطرح  کرد: حضرت امام(ره) با رویکردی آگاهانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند و فرمودند: روز قدس یک روز جهانی است، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز حیات اسلام است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی هم اکنون در وضعیت سخت و دشواری از لحاظ بین‌المللی، منطقه‌ای و در داخل مرزهای فلسطین اشغالی به سر می برد.

وی ادامه داد: تظاهرات‌های هزاران نفر از معترضان در سرزمین های اشغالی، ناهماهنگی و اختلاف شدید بین احزاب صهیونیستی، مطالبات متعدد ساکنان مناطق اشغالی مبنی بر مهاجرت معکوس، امواج توفنده خشم و خروش ملت‌ها علیه رژیم صهیونیستی و ناتوانی حامیان بین‌المللی رژیم جعلی اسرائیل در حمایت از آن رژیم، بخشی از مشکلات و چالش‌های موجود علیه رژیم صهیونیستی است که همه این موارد از آثار و نتایج روز قدس است.

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران قویا با هر گونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است و از همگان می‌خواهیم در این راستا روشنگری و آگاهی بخشی کنند.

تونس

به مناسبت روز جهانی قدس، نشستی با عنوان «تجریم التطبیع مع العدو الصهیونی» با حضور فعالین و نخبگان اصلی حوزه مقاومت در محل سالن جلسات هتل ابن خلدون تونس برگزار شد.

این نشست به میزبانی نهادها و جمعیت‌های غیر دولتی حامی مقاومت در تونس تشکیل شد و هادی آجیلی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس به بیان نکاتی پیرامون اهمیت مسئله قدس شریف پرداخت.

آجیلی اظهار داشت: اولا انتخاب روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی(ره) به هدف ایجاد یک سمبل و محور اصلی جهت ضرورت وحدت جهان اسلام بوده است، ثانیا با مرور تاریخی از ابتدای تأسیس رژیم صهیونیستی تا کنون ما شاهد روند روبه ضعف این رژیم و روند رو به قدرت جبهه مقاومت بوده‌ایم.

اشاره به نقش بی بدیل رهبری امام خمینی(ره) و امام خامنه ای در راهبری جبهه مقاومت و انسجام ملت و همصدایی ملت و دولت ایران در حمایت از موضوع قدس و فلسطین نیز از محورهای مورد بحث در این نشست بود.

نیجریه

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه با هدف آشنایی آحاد مردم نیجریه نسبت به حوادث اتفاق افتاده پیرامون قدس شریف در طول تاریخ و همچنین وظایف مردم نسبت به آن و ایجاد انسجام بیشتر در اجرای برنامه‌های مناسب در روزجهانی قدس، برنامه‌ریزی‌های مختلفی را انجام داده است.

در همین راستا، نشست تخصصی با عنوان «قدس، بشریت و بیداری اسلامی» با حضور علماء و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و با همکاری مراکز و نهادهای مردمی و مذهبی برگزار کرد .

علی بک، سفیر کشورمان در نیجریه با اشاره به اهداف و فلسفه نامگذاری این روز جهانی توسط حضرت امام خمینی(ره)، تبدیل شدن این رخداد جهانی به یک مطالبه عمومی و سراسری در همه نقاط جهان را نیز مورد توجه قرار داد.

مجید کامرانی، رایزن فرهنگی کشورمان از روز قدس به عنوان روز جهان اسلام نام برد و وظیفه جهان و بشریت را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و آزادی قدس شریف بسیار مهم دانست.

وی افزود: همه باید برای این وظیفه قیام کنند و از هر طریق ممکن پیام مظلومیت فلسطین را به گوش جهانیان برسانند، قلم، زبان و فکر بدون در نظر گرفتن مکان و زمان همیشه باید در خدمت این وظیفه باشد.

در ادامه، عیسی وزیری از ایالت زاریا و استاد دانشگاه احمد بلو پیرامون همدستی رسانه ها در هجوم صهیونیست ها به قدس و خانم میمونه حسین استاد دانشگاه ایلورین نیجریه با موضوع وظایف مسلمانان و غیر مسلمانان در قبال قدس سخنرانی کردند.

احمد اشعفا رئیس سابق مجلس اهل بیت(ع) در آفریقا از لاگوس پیرامون راه حل های پیشروی قدس و لاوال محمد تحلیل گر مسائل سیاسی و اجتماعی با عنوان وظایف رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی در قبال قدس و خانم فاطمه اسماعیل از دانشگاه احمد بلو با عنوان ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس به ایراد سخنرانی پرداختند.

خانم سکینه محمد تحلیگر مسائل بین المللی پیرامون قدس و حقوق بین الملل و حافظ محمد رئیس مرکز حیدر ایالت کانو با موضوع وظایف کشورهای مسلمان در قبال قدس و شیخ محمد نینگی قائم مقام مرکز تقریب در بائوچی با موضوع وظایف مسلمین در قبال قدس از دیگر سخنرانان این نشست بودند.

قزاقستان

مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور ایرانیان مقیم و نمایندگان سیاسی و فرهنگی پس از نماز جماعت ظهر و عصر در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در آستانه برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علامه، مبلغ اعزامی از سوی اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دلائل قداست و اهمیت بیت المقدس برای مسلمانان اشاره کرد.

وی گفت: بیت المقدس به دلایل مختلف، برای مسلمانان و جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابه فرمایش رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای رژیم اشغال گر قدس نفس‌های آخر خود را می‌کشد و ان شاء الله به زودی شاهد آزادی سرزمین‌های فلسطین و به ویژه آزادی قدس شریف خواهیم بود.

اسلام‌آباد

سخنرانان همایش وحدت آفرین روز جهانی قدس در پایتخت پاکستان با تمجید از مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین بر عزم راسخ مسلمانان و ملت‌های آزدیخواه جهان برای حمایت مستمر از جبهه مقاومت فلسطین تأکید کرده و از مدعیان حقوق بشر جهان خواستند تا دست از سکوت برداشته و مانع جنایات رژیم صهیونیستی شوند.

همایش «حمایت از ملت شجاع فلسطین» با حضور شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و اصحاب رسانه پاکستان از جمله سناتور «طلحه محمود» وزیر ایالات مرزی این کشور، «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان، «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت ایران، «سید افتخار حسین نقوی»، رئیس شبکه "سچ تی وی"، «عارف حسین واحدی»، معاون شورای علمای پاکستان، «مفتی جهانگیر»، عالم سرشناس اهل سنت، «انیس الحسنین»، رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه، «سید ناصر عباس شیرازی»، دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین، «سید جعفر حسین نقوی»، نماینده شورای همبستگی ملی، «عبد القیوم»، نماینده کشمیر اشغالی در پاکستان، «مفتی امجد عباسی»، از علمای اهل سنت پاکستان و خانم «نوروز محمد» معاون سفارت سوریه در پاکستان در سالن اجتماعات باشگاه خبرنگاران اسلام‌آباد برگزار شد.

این مراسم به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد و با مشارکت باشگاه ملی خبرنگاران این کشور برگزار و سخنرانان خواستار گام‌های عملی نهادهای جهانی و سازمان‌های مدعی حقوق بشری برای دفاع از مردم بی‌دفاع فلسطین در برابر ظلم و اشغالگری رژیم جعلی اسرائیل شدند.

سفیر ایران با تمجید از حمایت مستمر ملت‌های منطقه از موضوع فلسطین، بر عزم مشترک ایران و پاکستان برای دفاع از حقوق فلسطینیان و حمایت از جبهه مقاومت در مجامع منطقه‌ای و بین المللی تاکید کرد.

وی افزود: بسیاری از طرح‌های سازش با نام و بهانه‌های مختلف مانند معامله قرن و پیمان ابراهیم برای به اصطلاح حل مساله فلسطین مطرح شد اما چون این طرح‌ها یکجانبه و بر فلسطین تحمیل می‌شدند، همگی با شکست مواجه شدند.

سفیر ایران گفت: فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران برای برگزاری روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه رمضان امروز سمبل وحدت و یکپارچگی مسلمین جهان است و ما هر سال شاهد برگزاری باشکوه روز قدس در شهرها و کشورهای مختلف جهان هستیم.

سناتور «طلحه محمود» وزیر امور ایالات مرزی پاکستان نیز تداوم اقدامات ضدانسانی رژیم صهیونیستی در بیت المقدس به ویژه یورش اشغالگران صهیونیستی به مسجد الاقصی در ماه رمضان را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست تا به سکوت خود در قبال جنایات اسرائیل پایان داده و رویکرد عادلانه برای حل مساله فلسطین اتخاذ کند.

وی با قدردانی از ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان در برگزاری گردهمایی باشکوه فلسطین، افزود: ما تعهد خود برای حمایت از آرمان‌های فلسطین‌، آزادی قدس و مخالفت با هرگونه توطئه رژیم غاصب صهیونیستی‌ را اعلام می‌کنیم و معتقدیم که جهان اسلام باید موضع مشترک و همسو برای حمایت از مقاومت فلسطین و رد هرگونه طرح برای به رسمیت شناختن اسرائیل اتخاذ کند.

این مقام پاکستانی استانداردهای دوگانه جهان غرب در قبال مسلمانان از جمله اوضاع فلسطین، سوریه و کشمیر را سرزنش کرد و گفت: چرا مدعیان حقوق بشر جهان در برابر جنایات اسرائیل سکوت می‌کنند در حالی که مردم فلسطین متحمل تهاجم و اشغالگری‌های بی‌پایان رژیم غاصب اسرائیل است.

انور رضا، چهره رسانه‌ای پاکستان و رئیس باشگاه خبرنگاران اسلام‌آباد نیز اظهار داشت: مساله فلسطین دغدغه مشترک ملل اسلامی است و تنها محدود به جهان عرب نمی‌شود بلکه امروز کشورهای غیر عرب نیز در خط مقدم دفاع از بیت المقدس و مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارند. با این حال جهان اسلام باید متحد شده و پاسخ مشترک و یکصدا علیه اسرائیل و حامیان آنان بدهد.

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی کشورمان گفت: رژیم غاصب صهیونیستی در تلاش است تا روابط خود را با سایر کشورها ایجاد کند ولی برگزاری این همایش ها و سایر تجمعات در کشورهای ایران و پاکستان و سایر کشورها نشان دهنده این است که این رژیم کودک کش در این منطقه جایگاهی ندارد و روز به روز منفورتر می شود.

وی افزود: هوشیاری ملت‌های مسلمان در مقابل توطئه‌های اسرائیل و بیداری در مقابل طرح سازش به سرکردگی آمریکا ضروری است. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند روزهای زوال این رژیم منفور نزدیک است و انشالله به زودی شاهد نابودی این رژیم صهیونیستی و غاصب خواهیم بود.

خزاعی در ادامه گفت: ما نیز در کنار مردم دوست و برادر پاکستان که براساس رهنمودهای محمدعلی جناح، بنیانگذار فقید این کشور و نیز افکار اقبال لاهوری، که هیچ‌گاه رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناختند، با نزدیک شدن به این یوم الله اقدامات جنایت بار رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و همچنین حمایت حامیان غربی و عربی آنان را محکوم کرده و حمایت و همبستگی خود را از مسلمانان بی‌دفاع این سرزمین اشغالی اعلام می‌داریم.

برخی از سخنرانان نیز رویکرد دوگانه جامعه بین الملل در قبال جنایات اسرائیل و سکوت در مقابل رنج و مشکلات مردم فلسطین را سرزنش کرد و افزودند: غرب باید مسوولیت پذیر باشد و نباید از برخورد با عاملان نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین و اشغالگران شانه خالی کند.

آنان با تمجید از مواضع ایران درباره فلسطین، جمهوری اسلامی را مدافع حقیقی ملت‌های مظلوم دانستند و خواستار اتحاد امت اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی شدند.

همچنین، در برنامه «حمایت از مردم مظلوم و مقاومت فلسطین» که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با همکاری باشگاه ملی خبرنگاران اسلام آباد برگزار شد، نمایندگان رسانه‌های مختلف اعم از نوشتاری، دیجیتال، رادیو و تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی اعم از در روزنامه‌های نئی بات، جناح، پاکستان، اردو پوائنت، (The Spokesman)، (Islamabad Post)، (Asian Sun)، (Pakistan Observer)، (The News)، (We News)، (Dawn)، اتهارتی، اکسپریس، جاگیر، جنگ، جنگ سایت خبری، ممتاز، مسلمان، نوای وقت، سلام، امت، حبدار، دنیا، دنیا سایت خبری، خبرگزاری رسمی پاکستان (APP) (انگلیسی-اردو)،   افکار حق، اساس، جهان، نوای مری، نیوز مارت، سایت خبری رادیو پاکستان، صفحه فیسبوک برنامه فارسی سرویس خارجی رادیو پاکستان، صفحه فیسبوک، توییتر، اینستاگرام رادیو پاکستان و  خبرگزاری ج.ا.ایران (ایرنا)، صفحه فیبسوک باشگاه ملی خبرنگاران اسلام آباد، شبکه سچ و  شبکه سحر اردو به طور وسیعی اقدام به پوشش گسترده رسانه‌ای این مراسم کردند.

کنیا

همزمان با فرا رسیدن روز قدس، مسلمانان، غیرمسلمانان و همه مردم آزادی خواه در سراسر جهان خود را آماده می‌کنند تا روزی که مظهر رشادت و مقاومت قهرمانانه مردم فلسطین است را جشن بگیرند.

روز جهانی قدس که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان گرامی داشته می‌شود، میراث بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) تلقی می‌شود و به عنوان یک رهبر معنوی مورد احترام مسلمانان در سراسر جهان است.

هر سال، مردم در سراسر جهان، بدون در نظر گرفتن مذهبشان، جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین را محکوم و حمایت خود را از آرمان فلسطین اعلام می کنند.

این رویداد سالانه فرصتی برای مردم است تا خشم خود را از رژیم آپارتاید اسرائیل که از سال 1967 میلادی سرزمین های فلسطینی را اشغال کرده است، ابراز کنند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران با همکاری چند سازمان حامی فلسطین و مشارکت رایزنی فرهنگی مراسم روز قدس را در باشگاه مسلمانان سرعلی مسلم پارکرود نایروبی برگزار کردند.

سخنرانان عبارت بودند از سفو سنا، دبیرکل حزب کمونیست کنیا، لویوس ماگانگا، دبیرکل حزب سوسیالیست کنیا، ایرنه اسووا از کتابخانه اوکومبوزی، زهرا مولا از جنبش همبستگی فلسطین در کنیا، شیخ محمد موگا، مدیر تلویزیون مهدی، و مدیریت آن توسط تلویزیون. نائومی باراسا از جنبش همبستگی فلسطین در کنیا و به تشریح چگونگی پیدایش رژیم صهیونیستی و آغاز اقدامات شنیع خود علیه مردم فلسطین پرداختند.

سخنرانان شباهت هایی بین مبارزات فلسطینی ها و مبارزاتی که کنیا در دوران استعمار داشت تا زمانی که کنیا پس از مبارزه برای سرزمین مادری خود به استقلال دست یافت، ترسیم کردند.

همچنین، توافق شد که مبارزه مردم فلسطین یک مبارزه مذهبی نیست، بلکه یک امر حقوق بشری است، بنابراین مردم از هر نژاد، مذهب و رنگ باید دست به دست هم دهند و در راه رهایی مردم فلسطین از دردهای امپریالیسم، سرمایه داری و نژادپرستی تلاش کنند.

عشق آباد

مراسم روز جهانی قدس با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، کارکنان سفارت و خانواده های آنها و ایرانیان مقیم در مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) برگزار شد.

غلامعباس ارباب خالص، سفیر کشورمان در ترکمنستان در سخنانی به اهمیت و جایگاه روز جهانی قدس و ابتکار نامگذاری این روز توسط امام خمینی(ره) رهبر و بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد.   

وی با اشاره به مسجدالاقصی به عنوان اولین قبله مسلمانان گفت: مسجدالاقصی به عنوان اولین قبله مسلمان به لحاظ جایگاه تاریخی و ایدئولوژیکی و اسلامی از ارزش و جایگاه ویژه ای برای مسلمانان برخوردار است.

سفیر کشورمان در ادامه با اشاره به شعار روز جهانی قدس سال ۱۴۰۲ «فلسطین محور وحدت جهان اسلام‌؛ قدس در آستانه آزادی» به تاریخ پرفراز و نشیب و همراه با رنج مردم فلسطین پرداخت و افزود: اساس رنج ها و مصائب مردم فلسطین به اشغالگری بیت المقدس و مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها بازمی‌گردد.

ارباب خالص در پایان اظهار امیدواری کرد که همه مسلمانان عالم به امید خداوند متعال در انتهای این مسیری که همه حق طلبان برگزیده اند، شاهد احقاق حقوق مشروع ملت فلسطین باشند.

شرکت کنندگان ضمن ایراد شعارهایی در حمایت از مردم ستمدیده فلسطین، اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در حمله به مردم بی دفاع فلسطین و اماکن مقدس اسلامی را محکوم و از آن ابراز انزجار کردند.

قرائت مقالات و اشعاری با موضوع قدس و فلسطین توسط دانش آموزان مجتمع آموزشی خیام نیشابوری سفارت ایران در عشق آباد پایان بخش این برنامه بود.   

فیلیپین

به مناسبت روز جهانی قدس، علیرضا توتونچیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مانیل با همراهی مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی کشورمان در مراسم نمازجمعه مسجد آبی شهر مانیل شرکت و برای نمازگزاران پیرامون روز جهانی قدس سخنرانی کرد.

توتونچیان قبل از خطبه‌های نماز جمعه در سخنانی ، در باب اهمیت و عظمت ماه مبارک رمضان به استناد آیات قرآن کریم و روایات پیامبر عزیز اسلام (ص) نکاتی را بیان کرد و با اشاره به ابتکار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس اظهار داشت: یکی از ارزش‌های مهم ماه مبارک رمضان توجه به سائر انسان‌ها خاصه انسان‌های محروم و ستمدیده است و در آموزه‌های اسلامی هم تاکید شده که چنانچه برادر یا خواهر مسلمانی در گوشه‌ای از جهان احتیاج به کمک دارد و ما میتوانیم به او کمک کنیم باید به کمکش بشتابیم.

وی افزود: براساس همین نکته اسلامی است که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار ج.ا.ایران برای کمک به مردم مظلوم و تحت اشغال فلسطین، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس اعلام داشتند و از مسلمانان خواستند برای کمک به مردم فلسطین و رهایی قدس، اولین قبله مسلمانان از اشغال رژیم صهیونیستی با یکدیگر وحدت و همکاری داشته باشند.

سفیر کشورمان در فیلیپین ادامه داد: بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، ظالمین با ظلم خود خانه آخرت خویش را پر از آتش می‌کنند و در این دنیا نیز نتیجه برخی از ظلم‌های خویش را خواهند دید و این قدرت و امکانات مادی سودی بحال آنها ندارد.

صبوری، رایزن فرهنگی در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد مسلمانان و مومنین روزه دار از فرصت بسیار ارزشمند ماه مبارک رمضان برای توجه به خود و همنوعان خویش کمال بهره را ببرند و با کسب خشنودی و رضایت خداوند متعال، ماه مبارک رمضان را به پایان برسانند و عید فطر را جشن بگیرند.

در پایان مراسم نیز امام مسجد در خطبه‌های خویش ضمن تشکر از حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران در نمازجمعه و ایراد سخن در خصوص قدس شریف افزود: نکات مطرح شده موضوعی است که همه مسلمانان و نمازگزاران باید به عنوان یک وظیفه دینی مدنظر خود قرار دهند.

صربستان

به مناسبت روز جهانی قدس، سمینار «فلسطین دیروز، امروز» با همکاری اسلوبدان یانکویچ پژوهشگر و مدیر بخش مطالعات مدیترانه و خاورمیانه مؤسسه اقتصاد و سیاست بین الملل و با هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در بلگراد برگزار شد و سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان و چهار تن از استادان و پژوهشگران صرب در سخنانی از زوایای مختلف موضوع فلسطین را بررسی کردند.

رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران، درباره "رویکرد جمهوری اسلامی ایران به موضوع فلسطین"، صرلیوب پتروویچ با عنوان "همزیستی در فلسطین  بعد از سلطه عثمانی"، میسون گارایبه، درباره "دریافت و درک ادبیات فلسطین"، اسلوبودان یانکوویچ با موضوع "فلسطین: یک رویا، یک کشور خاموش یا یک شاهد ظهور و سقوط نظم جهانی معاصر" و استوان گاییچ تحت عنوان "صربستان و خاورمیانه"، سخن گفتند.

نماز جمعه روز 14 آوریل 2023 برابر 25 فروردین مصادف با روز جهانی قدس با حضور صدها نفراز نمازگزاران صرب و سایر ملیت‌ها درمسجد بایراکلی بلگراد برگزار شد.

در این مراسم که رشید حسن پور، سفیر و امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اعضای سفارت کشورمان حضور داشتند، شیخ مصطفی یوسف اسپاهیچ مفتی اعظم بلگراد در هر دو خطبه نماز، به تبیین مسئله فلسطین، اهمیت آن و مسئولیت مسلمانان دربرابر این مسئله پرداخت و از ایران به خاطر توجه به مسئله فلسطین و قدس تمجید کرد.

مفتی بلگراد در جمع صدها نمازگزار صرب و سایر ملیت ها  قبل از شروع خطبه ها توجه نمازگزاران را به اهمیت فلسطین معطوف و الزام آگاه کردن جوانان به مسئله فلسطین توسط والدین و بزرگتران جامعه بعنوان یک مسلمان واقعی تأکید کرد و گفت: خطبه‌های این جمعه بخاطر روز جهانی قدس به فلسطین اختصاص خواهد داشت.

وی قبل از خطبه‌ها اظهار داشت: در میان کشورهای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بیش از همه برای فلسطین و مردم آن اهمیت فراوان قائل است و تنها کشوری است که این روز را در صربستان گرامی می دارد.

در این مراسم؛ بروشور قدس از نگاه حضرت امام راحل و کتاب دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در مورد فلسطین میان نمازگزاران توزیع شد.

همچنین، محمود نوروزی فراهانی حافظ و قاری بین المللی قرآن که از سوی اداره کل بین المللی تبلیغ به مناسبت ماه رمضان و به درخواست جامعه اسلامی صربستان اعزام شده است، در روز جهانی قدس در مسجد شهرهای لسکواس و نیش به تلاوت قرآن کریم پرداخت

حمایت از انتشار محتوا در باره قدس و فلسطین در سایت روزنامه سراسری پولیتیکا، تولید محتوا در خصوص روز جهانی قدس و تاریخچه آن و بارگذاری در سایت رایزنی، صفحات اینستاگرام و فیسبوک، انتشار کتاب الکترونیکی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در باره فلسطین به زبان صربی به نشانی https://www.iran.rs/quds-is-not-alone،  راه اندازی نمایشگاه مجازی عکس و کاریکاتور در سایت رایزنی و اطلاع رسانی آن در سایت روزنامه پولیتیکا و دیدار با مسئولان جامعه اسلامی بلگراد و طرح اهمیت و ضرورت توجه به موضوع قدس در نماز جمعه و بزرگداشت روز جهانی قدس در شهر بور از دیگر اقدامات رایزنی فرهنگی کشورمان به مناسبت روز قدس بود.

لاذقیه

مراسم روز جهانی قدس با حضور گسترده مردم و مقام‌های سیاسی، فرهنگی، دینی و لشکری لاذقیه و با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه در محل مرکز فرهنگی عربی این شهر برگزار شد.

برنامه‌های متنوعی علاوه بر سخنرانی‌های رسمی از جمله برپایی دو نمایشگاه کاریکاتور و نقاشی کودکان با موضوع فلسطین، نمایش کلیپ‌های تولیدی خانه فرهنگ کشورمان، شعرخوانی و اجرای سرود گروه کر دانش‌آموزی استان لاذقیه اجرا شد.

همچنین در پایان مراسم از 23 تن از کودکان و دانش‌آموزان سوری که در مسابقه نقاشی با موضوع «قدس شریف» حائز رتبه برتر شده بودند، تقدیر به عمل آمد و جوایز خود را از دست مسئول خانه فرهنگ کشورمان دریافت کردند.

مسابقه نقاشی مذکور با همکاری خانه فرهنگ کشورمان و کتابخانه عمومی کودکان شهر لاذقیه در سه رده سنی مختلف و با استقبال بیش از هشتاد کودک و نوجوان لاذقیایی برگزار شده بود.

«مجد صارم» مدیر امور فرهنگی استان لاذقیه در سخنرانی خود به اهمیت احیای روز جهانی قدس که توسط حضرت امام خمینی (ره) بنیان گذاشته شد، به ویژه در این برهه از زمان که فلسطینیان در معرض بدترین رفتار وحشیانه قرار دارند، اشاره کرد.

وی با تاکید بر حضور دائمی نیروهای مقاومت جهت خنثی سازی تمامی دسیسه‌های منطقه ای صهیونیستها، گفت: ما جز مقاومت گزینه دیگری برای آزادی تمامی سرزمین‌های غصب شده به ویژه بیت المقدس نداریم.

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه به عنوان سخنران اول، پیرامون اهمیت و موضوعیت اصلی فلسطین و قدس برای ملت‌های آزاده منطقه و جهان، بیان کرد: در این سالگرد پرشکوه و در این مرحله مهم تاریخی و مملو از رویدادها و تحولات در منطقه و جهان، باید تأکید کنیم که انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی (ره) و تبدیل آن به روز حمایت از مردم فلسطین در مسیر مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی، تصمیمی کاملاً سنجیده و راهبردی بوده است.

وی ادامه داد: روز جهانى قدس یک پیام زنده و ماندگار است که بنیانگذار آن می‌خواست داراى ابعاد و محتواى جهانی باشد و این امر اکنون محقق شده است و صدها راه‌پیمایی که هر ساله در کشورهای مختلف جهان اسلام و غیر اسلامی برگزار می‌شود گواه روشنی بر جهانی بودن و فراگیر بودن پیام روز جهانی قدس است.

فدوی افزود: امروز و پس از گذشت بیش از چهار دهه از آغاز روز جهانی قدس، می‌توان گفت که اگر این سالگردی که امام خمینی (ره) برپا کردند نبود و اگر این حمایت معنوی، سیاسی، مالی و نظامی از مردم فلسطین نبود، سرنوشت آرمان فلسطین در نزد سازمان ملل متحد به پرونده بی‌ارزشی تبدیل می‌شد که در بایگانی اسناد آن خاک می‌خورد.

در ادامه برنامه فیلم کوتاهی که توسط خانه فرهنگ کشورمان حول موضوع روز جهانی قدس تهیه شده بود، به نمایش گذاشته شد.

«علی شیخ حسین» دبیر سازمان فلسطینی «صاعقه» در لاذقیه به عنوان دومین سخنران به ایراد سخن پرداخت و تأکید کرد: روز جهانی قدس که توسط امام خمینی (ره) پایه‌گذاری شد، تجسم واقعی موضع ملت عربی و اسلامی است که باید آرمان بیت المقدس را به عنوان نبرد سرنوشت ساز خود بدانند و برای محقق شدن آن تلاش کنند.

وی از مواضع عالی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از پایداری مردم فلسطین از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز قدردانی و تأکید کرد که ما با احترام در برابر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ایستاده‌ایم، شهیدی که زندگی خود را در حمایت از محور مقاومت به طور عام و فلسطینی‌ها به طور خاص سپری کرد و از هیچ گونه حمایت و پشتیبانی برای آرمان فلسطین دریغ نکرد.

«مالک الرفاهی» شاعر پرآوازه استان لاذقیه معروف به ملک الشعرای استان‌های ساحلی، قطعاتی از سروده‌های حماسی خود را در وصف فلسطین، قدس، محور مقاومت و فرمان تاریخی امام خمینی سرود و مورد تشویق بسیار حضار قرار گرفت.

این مراسم با شکوه با اجرای سرودهایی در رسای قدس شریف توسط بزرگترین گروه کر دانش‌آموزی لاذقیه و با مشارکت 85 نفر از دانش‌آموزان سوری ادامه یافت و با استقبال و تشویق حاضرین مواجه شد.

تقدیر و اهدای جوایز نفرات برتر مسابقه نقاشی قدس شریف پایان بخش برنامه‌های این گردهمایی بزرگ بود که توسط مسئول خانه فرهنگ کشورمان و تعدادی از مسئولین کشوری و لشکری استان صورت گرفت.

در حاشیه این مراسم، وابسته فرهنگی کشورمان در لاذقیه مصاحبه هایی با تلویزیون ملی سوریه، خبرگزاری سانا و برخی دیگر از رسانه‌های حاضر در مراسم به عمل آورد.

با همکاری خانه فرهنگ کشورمان در لاذقیه و کتابخانه عمومی کودکان مرکز فرهنگی عربی لاذقیه و با شرکت بیش از هشتاد کودک و نوجوان سوری، مسابقه نقاشی با موضوع قدس شریف در سه رده سنی برگزار و از سوی خانه فرهنگ سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه به پنج اثر برتر از هر گروه تقدیرنامه و جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

مراسم اهدای جوایز همزمان با همایش بزرگ روز جهانی قدس که به همت خانه فرهنگ کشورمان و مشارکت مدیریت فرهنگی استان در تالار مرکزی آمفی تئاتر مرکزی شهر لاذقیه (دار الاسد) برگزار شد.

این رویداد فرهنگی توسط تلویزیون ملی سوریه، خبرگزاری ملی سوریه (سانا) و پایگاه‌های خبری و فرهنگی محلی و همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، انعکاس خبری یافت.

سوئد

به مناسبت روز جهانی قدس، نشست تحلیلی و فرهنگی تحت عنوان «روز قدس، نماد مقابله با ظلم و تبعیض سازمان یافته در جهان» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوئد برگزار شد.

حقوق انسانی ملت فلسطین چه نسبتی با حقوق بشر پیدا می‌کند؟، موضع جامعه مدرن در برابر بکارگیری خشونت اسرائیلی در مقابل مطالبه حق تعیین سرنوشت چیست؟، سرنوشت ملت مظلوم فلسطین چه خواهد شد؟، جهان اسلام و مدافعان حقوق بشر در این زمینه چه تکلیفی دارند؟ ، جایگاه ظلم ستیزی در ادیان به ویژه اسلام و نحوه مواجهه با مسئله فلسطین در عرصه بین‌المللی و توصیف تاریخی مسئله فلسطین و روند اشغال آن و پیش‌بینی آینده آن محورهای مباحث مطرح شده توسط سخنرانان بود.

همچنین، هاشمی، رایزن فرهنگی کشورمان و نادری، محقق دانشگاه لینشوپینگ و خانم احمدی، از مالمو به تحلیل موضوعات فوق الذکر پرداختند.

مسکو

مراسم نماز جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس در مسجد جامع شهر مسکو برگزار شد. کاظم جلالی، سفیر کشورمان در روسیه و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی به دعوت شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره دینی مسلمانان و رئیس شورای مفتیان روسیه و در کنار دیگر همتایان کشورهای اسلامی در مسکو از جمله فلسطین، عراق، سوریه، ترکیه، اردن، عمان سودان، موریتانی، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی و... در این مراسم شرکت داشتند.

سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه به نمایندگی از ملت ایران، با آرمان فلسطین و آزادی قدس اعلام وفاداری کرد.

جلالی سخنان خود را با یاد امام خمینی(ره) که تدبیر ایشان مسلمانان را در موضوع قدس متحد ساخت آغاز کرد و افزود: امروز مسئله فلسطین فقط مسئله کشورهای عربی یا مسئله‌ای منحصر به مسلمانان نیست. امروزه اتفاقات آن  سرزمین قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. نام رژیم منحوس صهیونیستی در جای جای عالم با شکنجه، خونریزی و کودک‌کشی عجین گشته است.

وی ادامه داد: باید تاسف خورد که برخی سازمانهای بین‌المللی با ادعاهای حقوق بشری، امروز در قبال وضعیت فلسطین سکوت کرده‌اند. اما واضح و روشن است که آه فلسطینیان دامنگیر این رژیم منحوس شده است، چرا که امروز رژیم صهیونیستی درگیر بحران‌ها و مشکلات بزرگی است. اگر به مسائل داخلی این رژیم نگاه کنیم، به راستی که دست خداوند را در صحنه می‌بینیم.  مردم فلسطین شاید یار و حامی نداشته باشند، اما قدرت واقعی از آن خداست و خدا پشتیبان ایشان است.

سفیر کشورمان اظهار داشت: امروز جریان مقاومت در سراسر دنیا نشان داده که تنها راه مقابله با اشغالگری مقاومت است. مگر می‌شود در مقابل این رژیم خونریز جز با مقاومت مسلحانه ایستاد؟ از مسجد جامع مسکو سلام به همه شهدا می‌فرستیم، به خصوص شهدای مقاومت و فلسطین. تا خدا هست و شما مردم متدین پشتیبان فلسطین هستید پیروزی از آن ما است.

نمازگزاران حاضر با تکبیرهای پیاپی در خلال صحبت‌های نماینده ایران از مواضع جمهوری اسلامی ابراز حمایت کردند در خطبه اول نماز جمعه روز قدس، شیخ راویل عین‌الدین با یادآوری این نکته که قدس دومین مکان مقدس مسلمانان و محل معراج پیامبر(ص) و برای هر سه دین ابراهیمی مکانی مقدس است، تندروهای اسراییلی را مانع برگزاری نماز و عبادت برادران مسلمان فلسطینی دانست و خواستار همبستگی مسلمانان در موضوع فلسطین شد.

پس از شیخ راویل عین‌الدین به ترتیب سفرای فلسطین، ایران، اردن و ترکیه سخنرانی داشتند. اجرای تک‌خوانی قرآن توسط اعضاء گروه «ایمان» اعزامی از کشورمان از دیگر برنامه‌ها برای نمازگران بود.در پایان، مسلمانان مقیم روسیه اعم اهل تسنن و تشیع نماز جمعه روز قدس را اقامه کردند.

اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا، مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با عنوان «دیدگاه ج.ا.ایران نسبت به موضوع فلسطین و ضرورت التزام جامعه بین‌المللی به شناسایی حق حاکمیت مردم فلسطین بر اراضی اشغالی» در دانشگاه سنت لورنس این کشور برگزار شد.

در این مراسم، خانم پیس ریجس موتوزو؛ وزیر فرهنگ اوگاندا (به عنوان مهمان ویژه و سخنران اصلی)، مجید صفار؛ سفیر ایران در اوگاندا، حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی؛ نماینده جامعةالمصطفی(ص)العالمیه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی 7 کشور سوریه، کوبا، اتیوپی، نیجریه، بروندی، گینه استوایی و جمهوری دموکراتیک عربی صحراوی حضور داشتند.

حمزه چیونه؛ روزنامه نگار و مجری برنامه توضیح مختصری در خصوص این مراسم و اهمیت بزرگداشت روز جهانی قدس ارائه داد و سپس، حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی با تأکید بر نظریه دولت واحد در فلسطین که قبلاً از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تبیین شده بود، از تلاش‌های اتحادیه آفریقا و کشورهای آفریقایی به ویژه اوگاندا برای به انزوای سیاسی کشاندن رژیم غاصب صهیونیستی با هدف حمایت از مردم مظلوم فلسطین، قدردانی کرد.

خدیجه کاتونگوله؛ استاد دانشگاه بین‌المللی کامپالا با تأکید بر اهمیت روز جهانی قدس، شهادت تعدادی از مردم مظلوم فلسطین که اخیراً حین ادای فریضه نماز جماعت در مسجدالاقصی به شهادت رسیدند را تسلیت گفت.

وی جامعه جهانی را به دلیل سکوت در برابر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه کودکان، زنان و جوانان فلسطینی محکوم کرد و افزود : جامعه جهانی باید بابت اینگونه رفتارهای دوگانه خود پاسخگو باشد.

آدم سبیالا؛ استاد دانشگاه اسلامی المصطفی و رئیس جامعه مسلمانان شیعه اثنی عشری اوگاندا طی سخنانی ضمن یادآوری حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین المللی انتبه در سال 1976 و تخریب اموال عمومی و کشتار مردم اوگاندا توسط این رژیم غاصب، از شرکت کنندگان در مراسم به دلیل اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین، تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود : دفاع از حاکمیت، حق مردم و دولت فلسطین است و کاملاً منطبق با مقررات بین‌المللی است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا طی سخنانی، با اشاره به پیروزی‌های اخیر محور مفاومت گفت: حرکت‌های اخیر جهادی مردم فلسطین نشان داد که کل فلسطین به صحنه مقاومت تبدیل شده است. اکنون مردم فلسطین در مورد ادامه جهاد نظر واحدی دارند.  

 وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی همچنان به جنایات روزمره خود ادامه داده و کودکان، زنان و مردم پیر و جوان غیرمسلح را می‌کشد، زندانی یا شکنجه می‌کند.

مجید صفار؛ سفیر کشورمان در اوگاندا گفت : روز جهانی قدس توسط بنیانگذار فقید ج.ا.ایران؛ حضرت امام خمینی (ره) ابداع شده است. ایشان ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در آوارگی و کشتار مردم مظلوم فلسطین، خواستار انجام هرگونه همکاری مشترک برای برقراری صلح و آزادی فلسطین شد. وی در پایان از جامعه جهانی خواست تا سکوت خود را شکسته و در برابر ظلم و بی عدالتی بایستد.

خانم پیس ریجس موتوزو؛ وزیر فرهنگ اوگاندا طی سخنان خود ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان به همه مسلمانان، روز جهانی قدس را مظهر انسانیت، قداست و همبستگی با مظلومان دانست.

مصطفی طموح؛ کنسول افتخاری کشور سوریه در اوگاندا طی سخنان کوتاهی به انتشار کلیپ حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و کشتار مردم بی دفاعی که مشغول راز و نیاز با خداوند بودند اشاره و شرکت کنندگان را به مطالعه بیشتر حقوق بشر دعوت کرد.

سالک صغیر رضی؛ سفیر جمهوری دموکراتیک عربی صحراوی در اوگاندا گفت : اغلب مردم از حوادثی که روزانه در فلسطین اتفاق می‌افتد، آگاهی دارند ولی فعالیت‌های مؤثر برای ایجاد همبستگی و مطالبه حقوق برابر فلسطینی‌ها و استقرار عدالت در فلسطین، ناکافی بوده است.

بغداد

شب شعر قدس با مشارکت رایزن فرهنگی و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و شماری از شاعران عراقی، نماینده سفارت فلسطین در عراق و دیگر فعالین فرهنگی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد.

در این مراسم، شاعران اشعاری در موضوع قدس شریف، جبهه مقاومت و سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس و امام خمینی(ره) و آرمان‌های قدس شریف سرودند.

فؤاد حجو، نماینده سفارت فلسطین در بغداد با اشاره به نامگذاری روز قدس توسط امام خمینی (ره) ابراز کرد: این اقدام و تصمیم، یک عمل مقطعی و بر اساس احساسات نبوده و ما شاهد این موضوع هستیم که سالانه این ابتکار باعث توجه بیش از پیش به مسئله فلسطین و قدس شریف می شود؛ تدام این حرکت و هم به این معنا است که حضرت امام خامنه ای نیز در همان مسیر درست و اصولی امام خمینی (ره) قدم بر می دارند.

وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی مایل بودند که ملت اسلامی ما را تحت فشار بگذارند و از دیگر مسلمین جدا کنند، تنش ایجاد کنند و به اختلافات دامن بزنند، همچنین مترصد آن بودند تا یک درگیری عربی و ایرانی ایجاد کنند، در واقع رژیم صهیونیستی از برخی رژیم های عربی سوء استفاده کرد که به سمت عادی سازی بروند اما ایران قطب‌نمای اسلامی را به سمت فلسطین و بیت‌المقدس حفظ کرده است.

در ادامه، جواد الحمرانی، محسن الحورانی، ابو حسنین الربیعی، محمد الاعاجیبی، ابو یقین الصالحی و علی مندیل به قرائت شعر پرداختند که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

همچنین، در ابتدای این مراسم بخشی از مستند «ترانه‌های بازگشت» اکران شد. «ترانه‌های بازگشت» مستندی از دیدار جمعی از شعرای عرب‌زبان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی قدس با رهبر انقلاب در ۲۷ فروردین ۱۳۸۵ است که با نگاهی به تاریخچه شعر مقاومت توسط موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی تولید و به مناسبت روز جهانی قدس رونمایی شد.

تانزانیا

با همکاری سفارت، رایزنی فرهنگی و نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در تانزانیا، سمینار روز قدس با حضور بیش از 350 نفر از شیوخ، امامان جماعت فرق مختلف و تعدادی از مسیحیان در مسجد الغدیر برگزار شد.

در این سمینار، میهمان رسمی ادوارد موگوگو، رئیس ناحیه ایلالا و شیخ الهاد موسی سالم، رئیس کمیته صلح و آشتی بودند.

همچنین، به همت نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در تانزانیا و همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان، مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس و نمایشگاهی به همین مناسبت برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر سفیر و رایزن فرهنگی و مدیر نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، شیخ حمید جلاله، مدیر حوزه امام صادق علیه السلام، شیخ خلیفه حمیسی از شیوخ مطرح تانزانیا، طلاب نیز حضور داشتند.

امسال با پیگیری‌های انجام شده توسط رایزنی فرهنگی کشورمان نیز نصب بیلبوردهای مربوط به روز جهانی قدس توسط شرکت تبلیغاتی آشتون انجام شد.

حمایت از برپایی راهپیمایی روز جهانی قدس در شهر دارالسلام، نشست روز جهانی قدس با حضور اندیشمندان، انتشار مقاله در روزنامه‌ها و سایت‌ها، ایجاد گروه مجازی در تلگرام و واتساپ به منظور انتشار گسترده محتوای مرتبط با روز جهانی قدس و به اشتراک گذاری و اطلاع رسانی اخبار مربوط به روز جهانی قدس در این گروه‌ها، مراسم روز جهانی قدس در کیگوما، تشریح مسئله فلسطین در تعدادی از مدارس توسط مؤسسه اسلامی فلاح و ... از دیگر اقدامات فرهنگی به مناسبت روز قدس بود.

ارمنستان

مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با حضور عباس ظهوری، سفیر و کیانی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان به همراه جمعی از مسئولین و کارکنان نهادهای ایرانی در ارمنستان و شماری دیگر از علاقه‌مندان  از اتباع کشورهای هند، بنگلادش و ارمنستان در محل سالن اجتماعات مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد.

ظهوری با گرامیداشت روز جهانی قدس در بیان بخشی از جنایت‌های اشغالگران ضد ملت مظلوم فلسطین، دستیبابی رزمندگان مقاومت به توان دفاعی را سبب هراس اشغالگران صهیونیست دانست.

سفیر کشورمان گفت: قدس سمبل همبستگی و نقطه ثقل وحدت امت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی است. سالها قبل رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) با توجه به اهمیتی که به ضرورت وحدت ملل اسلامی می‌دانستند با تدبیری دور اندیشانه روز قدس را به عنوان روز توجه جهان اسلام و روز توجه تمامی آزاد اندیشان جهان به مساله فلسطین پایه گذاری کردند.

ظهوری ابراز کرد: امروز در حالی روز قدس را پاس می داریم که متاسفانه شاهد انجام اقدامات غیر انسانی و بی رحمانه رژیم صهیونیستی در حمله به مناطق فلسطینی بویژه در نوار غزه و کشتار مردم بی دفاع، غیر نظامیان، کودکان و زنان هستیم.

وی ادامه داد: در حالی که روزها از شروع این جنایات انسانی سپری شده است ، سکوت و تعلل جامعه جهانی در اتخاذ تصمیمی عاجل و واحد برای جلوگیری از وقوع و ادامه کشتار انسانی در فلطسین تاسف بار و قابل تامل است.

پایان بخش مراسم روز قدس در مسجد کبود ایروان نیز نمایشگاهی از عکس‌ها و کلیپ‌های ارسالی از اداره کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.

بوسنی و هرزگوین

با هدف گرامیداشت روز جهانی قدس و زنده نگهداشتن آرمان‌های فلسطین، با مشارکت کالج فارسی بوسنیایی و رایزنی فرهنگی کشورمان در بوسنی و هرزگوین، مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس با حضور مسئولین و مقامات محلی، فارغ التحصیلان، اولیا، مربیان و دانش آموزان کالج، شخصیت‌ها و فعالان رسانه‌ای و خانواده‌های شهدای جنگ بوسنی در محل کالج فارسی-بوسنیایی برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در سخنانی با اشاره به اهمیت بزرگداشت روز جهانی قدس، حمایت از مردم مظلوم فلسطین را وظیفه تمامی کشورهای اسلامی عنوان کرد.

وی به حمایت جهان اسلام از مردم مظلوم بوسنی و هرزگوین در دوران جنگ اشاره کرد و حمایت از مردم فسلطین در شرایط فعلی را نیز وظیفه‌ای شرعی دانست.

اجرای سرود، سخنرانی و اجرای نمایش با موضوع فلسطین و برپایی نمایشگاهی از تحولات فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی ضد مردم فلسطین و مسجدالاقصی بخش مهم مراسم روز جهانی قدس در کالج فارسی بوسنیایی بود.

همزمان با روز جهانی قدس، جمعی از مردم سارایوو و انجمن‌های حامی فلسطین و قدس شریف بعد از اقامه نماز جمعه در مسجد غازی خسروبگ، راهپیمایی حمایت از مردم مظلوم فلسطین را برگزار کردند.

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس در سارایوو با همراه داشتن عکس و پوسترهای روز جهانی قدس و پرچم بزرگ فلسطین، شعار سلام بر فلسطین سردادند و همچنین جنایت‌های رژیم صهیونیستی را ضد فلسطینیان و مسجدالاقصی محکوم کردند.

همچنین، مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس با حضور سفرای کشورهای اسلامی در سارایوو از جمله سفرای کشورهای فلسطین، پاکستان، مالزی، اندونزی و دیپلمات‌های کشورهای عربستان سعودی و مونته نگرو و نمایندگان وزارت امور خارجه بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

ماشاالله شاکری، سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با بیان اینکه ماه رمضان، ماه همبستگی و وحدت بین مسلمانان است گفت: در روز جهانی قدس همه مسلمانان در سراسر دنیا همبستگی خود را با مرم ستم‌دیده فلسطین اعلام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: فلسطین نماد مقاومت، نماد امیدواری و نماد آینده روشن است و به‌عنوان نماینده ایران یک باردیگر همبستگی مردم ایران را با مردم فلسطین اعلام می‌کنم.

رازق ناموره، سفیر فلسطین در سارایوو هم ضمن قدردانی از برگزاری مراسمی به ‌مناسبت روز قدس گفت: در فلسطین هر روز روز قدس است و فلسطینیان با وجود ظلم و ستم‌ها در مسیر خود استوار گام برمی‌دارند و به آینده روشن امیدوار هستند.

مسقط

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری اداره کل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم احیا و عزاداری شب‌های قدر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط برگزار شد.

در این مراسم، آیت الله علی معلمی، امام جمعه شهرستان قائم شهر و نماینده مجلس خبرگان رهبری، علی نجفی، سفیر ایران در عمان و جمعی از ایرانیان مقیم حضور داشتند.

مراسم شب‌های 19 و 21 و 23 ماه مبارک رمضان با تلاوت کلام الله مجید شروع و سپس با تلاوت دعای جوشن کبیر، پذیرایی، سخنرانی و مراسم عزاداری ادامه یافته و در پایان با اجرای آئین مخصوص شب‌های قدر به پایان رسید.

در آستانه روز جهانی قدس، ضیافت افطاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان با حضور جمعی از علمای دینی، اندیشمندان، فعالان اجتماعی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای عمان در باشگاه  دیپلماتیک مسقط برگزار شد.

 علی نجفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنان کوتاهی، تقارن بهار طبیعت را با بهار قرآن و معنویت یعنی ماه مبارک رمضان را فرصتی برای نو شدن و تجدید همبستگی مسلمانان جهان عنوان کرد.

وی اظهار داشت: امسال نیز مسلمانان ماه مبارک رمضان را در شرایطی سپری می کنند که همچنان مردم مظلوم فلسطین درد و رنج ناشی از نقض فاحش حقوق بشر را تحمل می کنند. ما ضمن احترام و حمایت به آرمان فلسطین، هتک حرمت به  قدس شریف را محکوم ‌کنیم.

در پایان مراسم، اشعاری در باره فلسطین توسط شاعر عمانی احمد بن هلال بن محمد العبری سروده شد.

زیمبابوه

مردم زیمبابوه در یک نمایش بزرگ از همبستگی با مردم فلسطین که تحت ستم رژیم صهیونیستی هستند، خواهان آزادی کامل فلسطین به عنوان یک کشور مستقل شدند.

در این مراسم که رهبران مختلف مسیحی و همچنین شیوخ مسلمان و احزاب مختلف حضور داشتند، همگی خواستار احیای قدس شریف به عنوان پایتخت بلامنازع کشور مستقل فلسطین و آزادی کامل مسجد الاقصی برای همه مسلمانان شدند.

این رویداد که در روز جمعه 23 فروردین 1402 در هراره برگزار شد، جمعیت انبوهی متشکل از مسلمان و مسیحی دور هم جمع شدند. این گردهمایی با قرائت قرآن حجت الاسلام والمسلمین رجبی آغاز شد و تاماری الماسیری، سفیر فلسطین در زیمبابوه در سخنانی، گفت: فلسطین باید به طور کامل از چنگال رژیم آپارتاید اسرائیل آزاد شود.

وی چگونگی پیدایش اسرائیل و چگونگی اشغال سرزمین‌های فلسطینی را با کمک آمریکا، انگلیس و بقیه کشورهای غربی شرح داد و گفت:  قصد اسرائیل تخریب مسجد مقدس الاقصی است، اما فلسطینی ها با تمام توان به دفاع از این مکان مذهبی ادامه خواهند داد.

الماسیری از همگرایی مسلمانان و تشکیل یک اتحاد قدرتمند که فلسطینیان را قادر می سازد تا اسرائیل را شکست دهند، استقبال کرد. 

وی از ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار فلسطین و سفارت و رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران برای حمایت از روز قدس در زیمبابوه تشکر کرد.

میهمان ویژه این مراسم، وبستر شامو، وزیر سابق اطلاعات و تبلیغات زیمبابوه و عضو کنونی مجلس و رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بود. او گزارشی از چگونگی همکاری زیمبابوه و فلسطین برای آزادی کامل فلسطین ارائه کرد.

کشیش سام مالونگا که به نمایندگی از همه مسیحیان زیمبابوه صحبت می کرد در پیام همبستگی خود تکرار کرد که مسیحیان زیمبابوه تمام انرژی و منابع خود را برای حمایت کامل از آرمان فلسطین بسیج خواهند کرد.

شیخ جولا، بنیانگذار مرکز اسلامی امام خمینی(ره) در زیمبابوه و رئیس بنیاد اهل بیت(ع) در زیمبابوه از فلسطینی ها خواست راه پیامبر(ص) را ادامه دهند و با یاری خدا، با مقاومت فلسطین بر اسرائیل، پیروز خواهد شد.

شیخ مکوینجا، رئیس مرکز اسلامی فاطمه زهرا (س) در زیمبابوه نیز در سخنانی گفت: اکنون زمان آن فرارسیده است که فلسطین از طریق حمایت همه مسلمانان جهان، آزادی خود را مطالبه کند.

در ادامه این گردهمایی بیانیه وزارت امور خارجه زیمبابوه که در حمایت از مردم فلسطین صادر شده بود، قرائت شد.

مراسم دیگری در روز جهانی قدس برای همبستگی با آرمان فلسطین در کالج فاطمه الزهرا(س) شهر حراره برگزار شد.

شرکت کنندگان این برنامه دانش آموزان بودند که هر کدام به نحوی از چگونگی شکل گیری این روز و اینکه چرا روزی ویژه برای یادآوری فلسطین مظلوم نامگذاری شد، سخنرانی کردند.

سخنان پایانی توسط مدیر سازمان زنان فاطمه زهرا(س) ارائه شد و وی بر نقش همگی به عنوان مسلمان برای انتشار این پیام و حمایت از فلسطین مظلوم در همه جوامع تاکید کرد.

همچنین مراسم دیگری در شهر موتاره برگزار شد و مسلمان و مسیحیان بر آزادی کامل قدس شریف تاکید کردند.

گرجستان

در آستانه روز جهانی قدس، مراسم ضیافت افطاری با حضور محمود ادیب، سفیر و احمد مهری، رایزن فرهنگی، کاردار  سفارت عربستان، معاون سفارت عراق، زازا واشاکمادزه، مشاور نخست وزیر و رئیس آژانس ادیان گرجستان، الکساندر خوتسیاشویلی معاون امور خاورمیانه وزیر خارجه گرجستان، گیوی چیچینادزه رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان و ایران، زوراب الکسیدزه مدیرکل سیاسی منطقه ای وزارت خارجه و جمعی دیگر از مقام‌های دولت این کشور و رهبران شیعه و سنی جامعه مسلمانان گرجستان ،سایر اعضاء سفارت و نمایندگان نهادهای ایرانی در محل سفارت کشورمان برگزار شد.

سفیر ایران در سخنانی، ضمن گرامیداشت روز قدس جهانی قدس، پایان اشغالگری فلسطین را با همراهی و حمایت همه ملت ها و دولت های آزادیخواه ممکن دانست.

وی افزود: اشغال فلسطین بدست اسرائیل از لحاظ قوانین بین المللی نیز غیرقانونی و ناقض حقوق بشر است. همچنین امیدواریم همه کشورها به ویژه آنان که طعم تلخ اشغالگری را در تاریخ خود چشیده اند از تلاش فلسطینی ها برای آزادی و عدالت حمایت کند.

در ابتدای برنامه، محمد اسماعیلی، قاری اعزامی کشورمان به گرجستان با صوت دلنشین خود با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید محفل را نورانی که از سوی مهمانان نیز مورد تشویق قرار گرفت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان و سایر اعضای سفارت با شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در مسجد اهل بیت(ع) تفلیس در منطقه سغانلو، نماز جمعه روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان را در جمع شیعیان  گرجستان اقامه کردند.

راحید کریم اف، امام جماعت مسجد اهل بیت(ع) تفلیس در خطبه نماز جمعه و در جمع نمازگزاران  خاطرنشان کرد: بیت المقدس، قبله اول مسلمانان، موضوع مهمی برای مسلمانان است و همه باید برای آزادی قدس شریف تلاش کنند.

وی در ادامه سخنان خود، امت اسلامی را به اتحاد دعوت کرد و گفت: اگر مسلمانان تعصبات و دشمنی‌های شخصی خود را کنار بگذارند، رحمت بی‌پایان خداوند شامل حال آنان خواهد شد.

با هماهنگی صورت گرفته از سوی این نمایندگی و سایر دستگاهها با هیات امناء و امام جماعت مسجد امام علی(ع) شهر مارنئولی، نمایشگاه عکسی از جنایات صورت گرفته رژیم غاصب صهیونیستی بر ملت مظلوم فلسطین با زیر نویس آذری و گرجی در سالن مسجد مذکور به مدت سه روز برپا شد که شرکت کنندگان در نمازجمعه روز قدس از آن بازدید کردند.

بنگلادش

به مناسبت روز جهانی قدس و با عنایت به ضرورت پرداختن به ابعاد مختلف این مناسبت و تبیین اهمیت مسئله فلسطین برای مخاطبان، همایشی با عنوان قدس محور اتحاد جهان اسلام از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا با همکاری کمیته القدس در محل سالن بی ام ای ( سالن انجمن پزشکان بنگلادش ) شهر داکا برگزار شد.

در این همایش که با شرکت حدود 400 نفر از اقشار مختلف برگزار شد ، راشد منون رئیس کمیسیون امور اجتماعی مجلس ( وزیر سابق رفاه اجتماعی ) بنگلادش به عنوان میهمان و سخنران ویژه ، مولوی امدادالدین از علمای اهل سنت، منصور چاوشی سفیر کشورمان در داکا ، محمد سخاوت حسین رئیس سابق کمیسیون انتخابات مجلس، سیف الاسلام خان استاد دانشگاه داکا،  بدر الدوجا وکیل دادگاه عالی بنگلادش و شاه کوثر مصطفی ابول العلی رئیس کمیته القدس و مدیر گروه فلسفه دانشگاه داکا به سخنرانی پرداختند.

راشد خان منو در سخنان خود تاکید کرد که روز قدس نقطه عطفی برای همه ملت هایی است که در راه احقاق حقوق خود مبارزه می کنند. مسئله قدس نه تنها جنبه دینی بلکه جنبه حقوقی هم دارد و کسانی که مسجد الاقصی و فلسطین را اشغال کردند نه تنها با اسلام مقابله می کنند بلکه از بشریت و حقوق بشر نیز بدورند.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مجیب الرحمان رهبر استقلال بنگلادش نه تنها اسرائیل را به رسمیت نشناخت بلکه عزمی جزم برای ایستادن در کنار مردم فلسطین داشت و امروز نیز شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش و دختر او، همان راه را می رود و امروزه حمایت معنوی از مبارزات مردم فلسطین بخشی از سیاست دولت بنگلادش است.

سخنرانان دیگر همایش هم هر کدام به ابعادی از مسئله قدس و فلسطین پرداختند و نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی حضرت امام خمینی (ره) را گامی اساسی و ابتکاری مهم در راستای زنده نگه داشتن آرمان قدس و فلسطین دانستند و بر اهمیت این اقدام بزرگ در کمک به تداوم مبارزات مردم فلسطین و جبهه مقاومت اسلامی در برابر اشغالگران قدس اشاره کردند.

سخنرانان همایش همچنین تاکید کردند که مسئله قدس و فلسطین موضوع و محور مشترک جهان اسلام است و ملت های مسلمان در همه جای دنیا این مسئله را محور اتحاد تلقی می کنند.

آنان  اظهار امیدواری کردند که روند جهانی حمایت از حقوق مردم فلسطین در کنار تداوم مقاومت فلسطینی ها در اراضی اشغالی نهایتا به آزادی این سرزمین اشغال شده اسلامی منتهی خواهد شد و رژیم اشغالگر قدس به نقطه پایان خود خواهد رسید.

بلغارستان

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز جهانی قدس ضمن تهیه و تولید کلیپ تبلیغی به زبان بلغاری، با هماهنگی سفارت کشورمان در بلغارستان اقدام به تهیه و پخش برنامه گفت‌وگوی زنده و تلویزیونی با سفرای جمهوری اسلامی ایران، فلسطین و سوریه کرد.

نمایندگان ارشد این سه کشور با تاکید بر ابتکار راهبردی امام خمینی(ره) در تعیین روز حهانی قدس و نیز رهنمودها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای |آزادی قدس در 20 سال آینده، مقاومت ملت فلسطین و مردم کشورهای جهان اسلام و وحدت میان مسلمانان را رمز رسیدن به این پیروزی دانستند.

نمایندگان ارشد کشورهای سوریه و فلسطین در این گفت‌وگوی زنده که با زیر نویس به زبان بلغاری همراه شد، با تقدیر از نقش جمهوری اسلامی ایران در زنده نگاه داشتن انتفاضه فلسطین و بیداری اسلامی، آرمان فلسطین را تنها متعلق به کشورهای اسلامی ندانسته و اظهار داشتند این آرمان متعلق به همه ازادگان جهان با هر مذهب و نژادی است.

شایان ذکر است، این گفت‌وگوها همزمان از طریق فیس بوک، یوتیوب، پایگاه های فضای مجازی پخش شد. همچنین کلیپ تبلیغی این برنامه نیز پس از تولید در فضای مجازی بارگذاری شد.

آفریقای جنوبی

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اتخاذ تدابیر لازم، راهپیمایی‌ها و تجمعات گسترده‌ای به مناسبت روز قدس امسال در شهرهای مختلف آفریقای جنوبی انجام گرفته است. 

نصب بیلبوردهای حاوی تصاویر و سخنان امامین انقلاب و نلسون ماندلا در خصوص فلسطین در سطح شهرها و بزرگراه‌ها توسط مؤسسه AFP (آفریقا برای فلسطین) و مؤسسه خدمات اسلامی پرتوریا، برگزاری راهپیمایی‌های روز قدس در شهرهای  ژوهانسبورگ، پرتوریا، کیپ تاون و دربان با مشارکت مؤسسات و رسانه‌ها، برگزاری نماز جمعه بعد از انجام راهپیمایی‌ها، قرائت قاری اسفیدانی، اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مسجد بزرگ ابوبکر، چاپ و انتشار مقاله و اطلاعیه های مربوط به روز قدس در جراید کثیرالانتشار و نیز انتشار آنها در فضای مجازی از جمله برنامه‌های رایزنی فرهنگی کشورمان بود.

مذاکره و برنامه‌ ریزی برای برگزاری سمینار و تجمع روز قدس در شهر دربان آفریقای جنوبی با مشارکت مسلمانان و احزاب انقلابی مسیحی این کشور و دعوت از سخنرانان انقلابی حامی ملت فلسطین صورت گرفت.

هماهنگی با مؤسسه خدمات اسلامی پرتوریا برای برگزاری مراسم روز قدس در مسجد الحق برادران اهل سنت و فراهم کردن مقدمات کار برای برگزاری یک راهپیمایی بزرگ در شهر کیپ تاون با همکاری مؤسسه "القبله" و مشارکت در کمپین جهانی "سنفطره فی القدس" در نصب یک بیلبورد در بزرگراه منتهی به فرودگاه بین‌المللی شهر ژوهانسبورگ و ... از دیگر اقدامات رایزنی فرهنگی کشورمان به مناسبت روز قدس بود.

همچنین، جمع قابل توجهی از اتباع آفریقایی مقیم کشورمان در راهپیمایی روز جهانی قدس حضور فعال داشته و با سردادن شعارهایی به سبک فرهنگ و هنر خاص کشورهای خود جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

آفریقایی‌های مقیم ایران به همراه خانواده‌ها و فرزندان خود در حالی که تصاویری از امام خمینی(ره)، امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، شیخ زکزاکی، سردار شهید سلیمانی، شهدای مقاومت و پلاکاردهایی در حمایت از آرمان مردم فلسطین در دست داشتند به سبک، فرهنگ، هنر و فولکلور (فرهنگ بومی) آفریقایی در راهپیمایی روز قدس میدان انقلاب تهران حضور چشمگیری داشته و نگاه بسیاری از شرکت کنندگان در راهپیمایی را به خود جلب می‌کردند.

قرقیزستان

با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیشکک، مراسم بزرگداشت روز قدس و ضیافت افطار با حضور خرازی، سفیر ایران، عبدمناف ماسالی یف، رئیس شورای علمای قرقیزستان، سفرای قطر و پاکستان در بیشکک، ابوذر طوقانی، رایزن فرهنگی ایران و جمعی از شخصیت‌های دینی و مذهبی قرقیزستان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم سفیر ایران و رئیس شورای علمای قرقیزستان به ایراد سخنرانی با موضوع قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین پرداخته و بر لزوم زنده نگه داشتن این روز در جوامع مختلف تاکید کردند.

پس از برگزاری نماز جماعت به امامت ماسالی یف رئیس شورای علمای قرقیزستان، از مهمانان پذیرایی شد.

شایان ذکر است، محمدیار قاری برنده مسابقات بین المللی قرآن در ایران، آبدیلدایف رئیس بخش حج اداره امور دینی مسلمانان قرقیزستان، ظریف جورابائف معاون دانشگاه رسول اکرم بیشکک و خانم گلنورا آسانووا بلاگر قرقیزستانی که چندی قبل از سوی رایزن فرهنگی به ایران اعزام شده بودند و جمعی دیگر از شخصیت‌ها حضور داشتند.

لبنان

به مناسبت روز جهانی قدس، نشستی با عنوان «لوح بیت المقدس: کرانه باختری به سوی عصر جدید» به میزبانی مرکز تحقیقات فلسطین و مطالعات راهبردی و کمیته‌های کاری در اردوگاه‌های فلسطینی، در مرکز امام خمینی(ره) بیروت (ویژه ایرانیان مقیم) برگزار شد.

سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حضور در مرکز امام خمینی(ره) بیروت، در این نشست شرکت کرد.

سید هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله، مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، یوسف نصرلله، رئیس مرکز استراتژیک گفگو برای مطالعات فلسطین، طلال ناجی، دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، فهد سلیمان، معاون دبیرکل جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، ماهر طاهر، مسئول بخش روابط سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و فتحی ابو العردات، دبیر جناح‌های سازمان آزادیبخش در لبنان از سخنرانان این نشست بودند.

سید هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله به عنوان اولین سخنران گفت: وقتی امام خمینی(ره) اعلام کردند که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، روز جهانی قدس است، دشمن «اسرائیل» احساس کرد که این نهاد در حال متزلزل شدن است و مسئولان آن اعلام کردند که آنچه در ایران رخ داد، زلزله ای بود که منطقه را لرزاند.

سید صفی الدین به سخن امام خمینی(ره) اشاره کرد که راه آزادسازی بیت المقدس را از طریق مقابله مسلحانه تعیین کردند و می فرمودند بیت المقدس تنها برای فلسطینی ها نیست، بلکه برای همه مسلمانان و همه آزادگان جهان است. "

رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان با حضور در مسجد الفرقان واقع در اردوگاه برج البراجنه بیروت که متعلق به فلسطینیان مقیم لبنان است در چهارمین نماز جمعه ماه مبارک رمضان شرکت و با نمازگزاران فلسطینی به اقامه نماز جمعه مبادرت ورزیدند.

وی همچنین، در راهپیمای روز قدس که توسط جناح‌های فلسطینی بعد نماز در این اردوگاه واقع در منطقه برج البراجنه انجام شد، شرکت کرد.

مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با حضور بیش از 200 نفر از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی کشور لبنان و فلسطین برگزار شد.

علی قصیر، مسئول روابط عمومی رایزنی، مجری این نشست و مراسم بود‌، حسین قانصوه مسئول فضای مجازی رایزنی، فیلمبرداری و تصویربرداری را بر عهده داشت، طراحی و تهیه بنر، و تهیه کلیپی از قدس و مقاومت از دیگری همکاری‌های رایزنی با سفارت کشورمان بود.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر وحدت تمام مسلمین حول قضیه فلسطین گفت: قدس کلید آزادی کل منطقه از ظلم استکبار جهانی و اشغالگری رژیم صهیونیستی است بخاطر همین، امام خمینی (ره) روز قدس را روزی جهانی خواندند.

حاضران در این گردهمایی از نقش جمهوری اسلامی ایران در وحدت آفرینی در منطقه و حمایت از مردم فلسطین قدردانی کردند.

مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت طی سخنانی در این نشست اعلام کرد: وحدت صفوف ملت فلسطین و گروه‌های مجاهد و رزمندگان آنها در این سرزمین و نیز اردوگاه‌ها، بهترین راه برای تحقق هدف والایی است که شایسته فداکاری‌های ملت فلسطین در دهه‌های گذشته می‌باشد.

رئیس اتحادیه علمای مقاومت شیخ ماهر حمود نیز گفت: امام خمینی(ره) روز قدس را برای همبستگی امت اسلامی و تمام آزادی خواهان جهان برای برچیدن رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند. ما قدردان حمایت جمهوری اسلامی ایران هستیم.

همچنین سید کمیل باقرزاده با حضور در مجمع سیدالشهدای بیروت، در مراسم روز قدس که توسط حزب الله انجام شد، شرکت کرد.

سید حسن نصرلله دبیر کل حزب الله لبنان در این مراسم به پیام‌های روز قدس اشاره و اعلام کرد: روز قدس پیام همکاری و حمایت از ملت فلسطین را به همراه دارد و اینکه ملت فلسطین تنها نیست. همبستگی در روز قدس حاوی پیام رعب آور برای دشمن است و بر نگرانی و رعب آن می‌افزاید.

افغانستان (هرات)

همزمان با روز جهانی قدس، مراسمی با حضور علمای اهل سنت و تشیع، رؤسای دانشگاه، تجار، شخصیت‌های فرهنگی، معاون استاندار هرات و مقامات محلی در محل سرکنسولگری ایران برگزار شد.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاه عکس در خصوص موضوعات مختلف در خصوص قدس شریف، جنایات رژیم اشغالگر قدس برپا شد و بیش از 40 اثر در مسیر ورودی و منتهی به محل سالن ضیافت افطار در سرکنسولی کشورمان در معرض دید علاقه‌مندان قرار داشت.

نخجوان

مراسم ضیافت الهی و همدلی با ملت مظلوم فلسطین همزمان با روز جهانی قدس با حضور جمع کثیری از دانشجویان شاغل به تحصیل و ایرانیان مقیم، سید احمد حسینی سرکنسول و ابوالفضل ربیعی وابسته فرهنگی کشورمان در محل سرکنسولگری کشورمان در نخجوان برگزار شد.

حسینی، سرکنسول کشورمان ضمن عرض تسلیت ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) با اشاره به نامگذاری روز قدس گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی در اقدامی هوشمندانه از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

وی افزود: قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، غزه و دیگر کشورهای اسلامی است. روز ایستادگی مستضعفان عالم، علیه مستکبران و روز فریاد مظلومیت ملتی است که با خون فرزندان خود پرده از چهره کریه رژیم غاصب صهیونیستی برمی دارند.

حسینی گفت: ملت شریف ایران امسال هم مانند سالهای گذشته در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در جمعه آخر ماه مبارک رمضان این مراسم را هرچه باشکوهتر برگزار خواهند کرد. امام خمینی (ره) فرمودند «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است.

وی اظهار داشت: شما دانشجویان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستید و انتظار می رود در همه جهات رفتاری و دانشجویی در حد ملت بزرگ ایران ظاهر شوید.

استانبول

روز جهانی قدس در شهرهای مختلف ترکیه با حضور مردم مسلمان این کشور برگزار شد. به دنبال حملات رژیم غاصب صهیونیستی به مسجد الاقصی و بازتاب گسترده آن در رسانه‌ها و فضای مجازی  مردم، نهاد‌ها و احزاب ترکیه در برنامه‌های روز جهانی قدس حضور فعالی داشتند.

کانال تلویزیونی اولسال با پخش برنامه ای ویژه‌ای با عنوان "روز جهانی قدس " با حضور شخصیت های فرهنگی و سیاسی ترکیه مانند عبد الرحمن دلی پاک، پرفسور محمد نور دوغان، یوتوک ریحان  معاون حزب وطن و محمد ابوتقیه از روزنامه نگاران فلسطین و کانال‌های دیگر ترکیه و شبکه های اجتماعی نیز به مسئله روز قدس و فلسطین پرداختند.

معاون حزب وطن در این برنامه، با اشاره به جنایات بشری رژیم غاصب صهیونیستی گفت: امروز باید تمام مردم و سازمان های بین المللی در مقابل جنایت این رژیم بایستند و آن را محکوم کنند.

وی افزود: مسئله فلسطین یک مسئله انسانی است. جنایاتی که در آنجا صورت می‌گیرد فراتر از تصور بشریت است. علاوه بر مسلمان باید تمام بشریت بر علیه جنایت صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها که از این رزیم حمایت می‌کنند اعلام جرم کنند.

دلی پاک نیز بر ضرورت وحدت مسلمین در زمینه فلسطین تأکید کرد و گفت:  متاسفانه تفرقه بین مسلمانان باعث شده است تا رژیم صهیونیستی با جرات بیشتری به مسجد الاقصی وقدس حمله کند ومردم مظلوم فلسطین را مورد ضرب و شتم قرار بدهد.

نور دوغان هم در سخنانی، بر ضرورت وحدت و یک دلی مسلمانان در مقابل رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

اسپانیا

مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با حضور جمعی از اهالی رسانه و فعالان اسپانیایی در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در شهر مادرید برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و علاقه‌مندان اسپانیایی زبان صورت گرفت، احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی به مرور پدیده روز قدس و ابتکار تاریخی امام خمینی(ره) در اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای یادآوری اشغالگری و ظلم رژیم صهیونیستی و حمایت از آرمان فلسطین پرداخت.

وی افزود: مساله فلسطین جنگ عرب با یهود نیست بلکه دفاع از انسانیت است، اعتراض به اینکه چرا قبله‌ اول ‌مسلمین به تصرف اسرائیل در آمده و دفاع از مظلومین است.

احمدی گفت: امروزه بر همه اندیشمندان‌ لازم ‌است‌ ماهیت صهیونیسم را به  افکار عمومی معرفی کنند.

حسن قشقاوی، سفیر کشورمان در اسپانیا در سخنانی به تاریخ رخدادهای این منطقه از مذاکرات کمپ دیوید در سال 1978 تا اجلاس مادرید در سال 1991 پرداخت.

کارلوس پاز، نویسنده و تحلیلگر اسپانیایی سخنانی را در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی و سکوت رسانه‌ای در برابر آن بیان کرد. وی اظهار داشت: به نظر من، امروز همچنین روزی است برای یادآوری مستضعفان جهان و دلگرمی نسبت به مقابله همه مخالفان با طرح‌های گلوبالیست ها، غرب متکبر و شیطانی (طاغوتی) به رهبری ایالات متحده آمریکا است که تهدید می کند همه چیز را از بین می برد تا زمین را آنطور که می شناسیم، به گونه ای دیگر تغییر دهد.

وی ادامه داد: اینجا است که ارزش «فرهنگ مقاومت» به دست می‌آید و از آن می‌فهمیم که ما موظفیم تسلیم بی‌عدالتی، امپریالیسم، مصرف‌گرایی و صهیونیسم و همه آن ایده‌ها و ایدئولوژی‌های منحل‌کننده‌ای نباشیم که به دنبال استانداردسازی و همشکل کردن انسان هستند. امروز جهان در سیطره الفاظی مانند دموکراسی یا حقوق بشر است، اما آنچه واقعاً حاوی آن است مرگ و بردگی است.

همچنین، برنامه گرامیداشت روز جهانی قدس به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری موسسه اهل البیت مادرید در محل حسینیه این مرکز در شهر مادرید برگزار شد.

رایزن فرهنگی کشورمان که محور سخنان خود را مساله وحدت و قدس قرار داده بود، گفت: قدس عامل وحدت برای همه ادیان به ویژه مسلمانان است چون در تمام ادیان یکی از پیام های رهبران مبارزه با ستم و ظلم است. هیچ تفکر دینی و انسانی ستم کردن و رعایت نکردن حقوق انسان ها را تحسین نمی کند. لذا قدس می تواند عامل وحدت برای مبارزه با استکبار جهانی بویژه اسرائیل باشد.

وی ادامه داد: حمایت از مردم مظلوم فلسطین تنها مختص به ملت ایران نیست بلکه به سراسر عالم گسترش پیدا کرده است. ولی روز قدس برای مسلمانان اهمیت خاصی دارد چرا که قبله اول ملسمین است. مساله فلسطین جنگ بین اعراب و یهود نیست، مساله دفاع از انسانیت و اعتراض به تصرف اولین قبله مسلمین و دفاع از مطلومین است. امروزه رژیم صهیونیستی در سراشیب سقوط قرار دارد و توان مقابله با ملتی که قریب به شصت و اندی سال مقاومت و ایستادگی کرده است ندارد.

احمدی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به برکت فرزندان خود جبهه مقاومت در خاور میانه تشکیل داده است که باعث نگرانی رژیم صهینویستی است. این رژیم با پاشیدن بذر نفاق در بین ساکنان این سرزمین می خواهد فنای خویش را به تا خیر بیندازد اما با شناختی که انسان‌های آزاده به ویژه مسلمانان از اهداف شوم آنها دارند، دیگر امکان چنین حیله ای وجود ندارد.

رایزن فرهنگی کشورمان سپس به مطالبه افراد از جامعه جهانی در مورد رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

حسن قشقاوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا به توصیف وضعیت بحرانی و شکننده حال حاضر رژیم صهیونیستی پرداخت. قشقاوی اظهار داشت: اسرائیل کشوری است که قانون اساسی ندارد، مرزهای مشخصی ندارد. کشوری که مدعی دموکراسی است و شعار «تنها دموکراسی خاور میانه» می دهد اما مهمترین اصل دموکراسی یعنی تفکیک و استقلال قوا را دارد زیر پا می گذارد زیرا نخست وزیر فعلی، بنیامین نتانیاهو سه پرونده قضایی سنگین دارد. او می خواهد با دخالت در قوه قضایئه و اصلاحات قضایی این سه پرونده بایگانی شوند و این باعث اختلافی شده که تظاهرات های عظیمی را در شهرهای مختلف این رژیم بر پا کرده است.

کمال حلاوا، رئیس انجمن نویسندگان و روزنامه نگاران عرب اسپانیا نیز در این مراسم گفت: امام خمینی(ره) روز قدس را اعلام کرد برای اینکه توجه همه مسلمانان را به فلسطین جلب کند. وقتی ایشان از فلسطین و قدس سخن گفت 4 دهه از شکل گیری اسرائیل می گذشت. سخنان او اتفاق بزرگی در آن دوران بود. من شخصا به خاطر دارم که از شنیدن سخنان او گریستم. فلسطینی‌ها احساس کردند که کسی هست که از آنها حمایت می‌کند. آنها از این حرکت مردم ایران و انقلاب اسلامی انگیزه و نیرو گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: روز قدس در واقع آغاز شکل گیری محور مقاومت بود. این روز یک فرهنگ مقاومت را پدید آورد. امروز روند هژمونی آمریکا و صهیونیسم بین الملل درفضای بین المللی در حال افول است و قدرت محور مقاومت دارد بیشتر می شود. آنها کوشیدند محوری را در مقابل ایران در میان کشورهای عربی و سنی ایجاد کنند اما موفق نشدند. ایران و عراق در این مسیر شهدای بسیاری را تقدیم کرده اند.

عبدالغنی، رئیس جمعیت اهل البیت مادرید از امام خمینی(ره) و ابتکار بزرگ او در قرار دادن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس یاد کرد و گفت: امام خمینی(ره) این حرکت را انجام داد تا جهان بفهمد که یک کشور در حال رنج کشیدن است. سال هاست که می بینیم از یک طرف اقداماتی جنایتکارانه علیه مردم یک کشور صورت می گیرد و آنها کشته و زخمی و بی خانمان می شوند و از سوی دیگر رژیمی اشغالگر، افرادی را از گوشه و کنار دنیا جمع کرده است تا در سرزمینی که صاحبان و مردمانی دارد جا بدهد و کشوری جدید بنا کند.

وی با اشاره به ظلم و جنایتی که هر روز بر مردم مظلوم فلسطین می رود گفت: یک جستجوی کوتاه اینترنتی نشان می دهد که میزان ظلم و جنایت صهیونیست ها علیه مردم فلسطین چه مقدار است و زمان آن رسیده است تا جامعه جهانی بیدار شود و این جنایات را ببیند و نسبت به آن واکنش نشان دهد.

شایان ذکر است، این مراسم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد و ده ها تن از علاقه مندان به آرمان فلسطین از کشورهای عراق، آذربایجان، اسپانیا، پاکستان و ایران در آن حضور یافتند

پیشاور

 به مناسبت روز جهانی قدس، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور و با مشارکت سرکنسولگری کشورمان، جرگه صلح ملی بین المذاهب ایالت خیبرپختونخوا و شورای امامیه اتحاد بین‌المسلمین پیشاور، همایش «قدس هویت و اعتبار جهان اسلام» با حضور رهبران احزاب مختلف، شخصیت‌های برجسته سیاسی، مذهبی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی، علمای شیعه و سنی در تالار اجتماعات امام خمینی(ره) خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور برگزار شد.

این همایش با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاسم جاوید، قاری جوان و ممتاز پیشاور آغاز و در ادامه، مستند ویدئویی 7 دقیقه‌ای با موضوع غزه و فلسطین در خصوص فجایع و ظلم رژیم صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم فلسطین به زبان اردو برای حضار پخش شد.

علی بنفشه‌خواه، سرکنسول ایران در پیشاور در سخنرانی خود، گفت: در روزهای اخیر خبر افزایش یکپارچگی و وحدت بین کشورهای اسلامی از جمله بهبود روابط ایران و عربستان سعودی مورد استقبال اکثر کشورهای اسلامی قرار گرفته که امیدواریم ان شاءالله در آینده نزدیک نیز شاهد کاهش اختلافات در جهان اسلام باشیم.

وی با اشاره به تأسیس رژیم صهیونیستی اسرائیل در سال1948میلادی اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که جهان اسلام از ادامه اشغال، شکنجه مردم بیگناه و تحقیر برادران و خواهران مسلمان در فلسطین رنج برده و همه ساله در ماه مبارک رمضان مسجد الاقصی مورد هتک حرمت قرار می‌گیرد و به مردم مسلمان اجازه عبادت در این مکان مقدس داده نمی‌شود. همه این رفتارهای وحشیانه در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری بین‌المللی عملاً سکوت کرده‌اند.

بنفشه‌خواه عنوان کرد که شکی نیست تا زمانی که تسامح و مماشات جهانیان علیه رژیم صهیونیستی ادامه یابد، جلوی اقدامات و جنایات غیرانسانی آنها گرفته نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مردم سراسر جهان همواره حمایت یکپارچه خود را از مردم مظلوم فلسطین نشان می‌دهند. بیش از چهار دهه است که مردم جهان به مناسبت روز جهانی قدس در اعتراض به اشغال فلسطین توسط اسرائیل و اعلام حمایت معنادار خود از مردم مظلوم و انزجار از سیاست‌های نژادپرستانه رژیم اسرائیل راهپیمایی‌هایی برگزار می‌کنند.

سرکنسول کشورمان در پیشاور افزود: ما به عنوان کشورهای مختلف اسلامی و سایر ملل آزادیخواه جهان، نباید در حمایت از برادران و خواهران مسلمان خود که آن را وظیفه انسانی و دینی مان می‌دانیم، دریغ کنیم.

وی ابراز کرد: معتقدیم تنها راه حل و فصل مسئله فلسطین، پیش گرفتن دموکراتیک ترین راه بوده و آن برگزاری همه پرسی در این سرزمین پس از آزادی تمامی اسرای فلسطینی از سیاه چال‌های رژیم آپارتاید اسرائیل و بازگشت همه پناهندگان فلسطینی به وطن خود است.

قبله ایاز، رئیس شورای ایدولوژی اسلامی پاکستان اظهار داشت: امروز علما و روحانیون شیعه و سنی برای مسئله قدس گرد هم آمده‌اند و این موضوع حاصل تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران بوده که همواره در قبال مسئله فلسطین به وظیفه خود عمل کرده و خانه فرهنگ ایران در پیشاور با پیام وحدت المسلمین برای بیداری و یادآوری به مسلمانان این منطقه هر ساله برنامه‌های روز قدس را برگزار می‌کند.

وی در عین حال، گفت: پس از مدت طولانی ایران و عربستان به تفاهم رسیده و این تفاهم تنها محدود به این دو کشور نبوده، بلکه ثمرات و اثرات آن موجب پیشرفت و آرامش در کشورهای اسلامی از جمله یمن و سوریه خواهد بود.

مولاناحامد الحق، رئیس شورای دفاع پاکستان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام(س) و رئیس حوزه علمیه دارالحقانیه اکوره ختک نوشهره با اشاره به برگزاری مراسم روز قدس در جمعه الوداع در حوزه علمیه دارالحقانیه اکوره ختک نوشهره گفت: روز قدس، روز دفاع از هویت جهان اسلام است و برای حل مسئله فلسطین و دفاع از قدس به عنوان موضوع اول و اساسی جهان اسلام تأکید بسیاری می‌کنیم.

صدیق الرحمان پراچا، رهبر حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا با توصیف کردن قدس به عنوان خط قرمز مسلمانان اظهار داشت: استقامت مردم فلسطین در مقابل ظلم بی حد رژیم غاصب صهیونیستی به خاطر حمایت مردم ایران و پاکستان است، زیرا آنان اطمینان دارند مردم ایران و پاکستان در این راه پشتیبان آنان بوده و آنان را تنها نخواهند گذاشت.

وی مطرح کرد: کشورهای اسلامی پس از تفاهم دو کشور مسلمان ایران و عربستان سعودی نیز این فرصت را داشته تا اتحادیه‌ای برای حل مسئله فلسطین و آزادی قدس را تشکیل داده و از جهاد و استقامت مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونسیتی حمایت کرده و به سیاست‌های شوم آمریکا و این دولت غاصب پاسخ محکم و دندان شکن دهند.

مقصود سلفی، رئیس حزب جماعت اهل حدیث ایالت خیبرپختونخوا در سخنان خود، اظهار داشت: کشور پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی با ظرفیت‌های فراوان مادی و معنوی خود توانایی نابودی رژیم غاصب اسرائیل و دفاع قاطع از مردم مظلوم فلسطین را داشته و این آرزو در زمان اتحاد واقعی و همسویی جهان اسلام محقق خواهد شد.

وی ابراز کرد: مسجد الاقصی مهمترین محور مشترک مسلمانان جهان بوده و بی توجهی به این قبله اول مسلمانان و سکوت در برابر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، ظلمی بزرگ به جهان اسلام است و زمان آن فرارسیده است که دولتمردان کشورهای اسلامی سکوت خود را شکسته و برای اقدامی جدی جهت آزادی قدس شریف وارد میدان عمل شوند.

علامه جهانزیب جعفری، رئیس حزب مجلس وحدت المسلمین ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت: ایران برای جهان اسلام حسن و برکات بزرگی داشته و اگر اوراق تاریخ مشاهده شود، تمامی علمای بزرگ تشیع و تسنن از کشور ایران هستند.

وی ادامه داد: بصیرت حضرت امام خمینی(ره) مسئله فلسطین را به مهمترین مسئله جهان اسلام تبدیل کرد و توجه مسلمانان عالم به مظلومیت مردم فلسطین متمرکز شده است و این خود یک نوع خدمت بزرگی به جهان اسلام بوده، زیرا او می‌دانست که مسئله فلسطین مسئله جهان اسلام است.

میا افتخارحسین، دبیرکل حزب ملی عوامی و وزیر اسبق اطلاع رسانی ایالت خیبرپختونخوا در سخنان خود اظهار داشت: مسئله فلسطین از هر زاویه مسئله اسلامی، انسانی و مظلومیت بشری بوده و علت آن عدم وحدت در بین مسلمانان عالم است. اگر مسلمانان متوجه دسیسه‌ها و نقشه‌های پشت پرده دشمنان اسلام می‌بودند، هرگز فلسطین در این اوضاع نمی‌ماند.

وی گفت: حضرت امام خمینی(ره) با درایت و آینده نگری خود آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به به نام روز جهانی قدس نامگذاری کرده و به عنوان اولین رهبر در جهان اسلام به قدس توجه داشت.

اختیار ولی خان، رهبر پارلمانی حزب مسلم لیگ(ن) و نماینده مجلس ایالت خیبرپختونخوا در سخنان خود اظهار داشت: فلسطین مسئله دینی و اعتقادی مسلمانان جهان بوده و تا زمانی که بیت المقدس آزاد نگردد، مسلمانان مدیون مردم مظلوم فلسطین خواهند بود.

فخرالاسلام، رئیس مرکز مطالعات پاکستان دانشگاه پیشاور عنوان کرد: رژیم صهونیستی در ماه مبارک رمضان مردم فلسطین را عمداً مورد ظلم و آزار قرار داده است و تا توجه عالم اسلام را از اتفاقات و تظاهرات سیاسی در سرزمین اشغالی منحرف کند. اما با این وجود توجه جهان اسلام به مسئله فلسطین چندین برابر شده است.

اقبال حیدری، رئیس حزب جمعیت علمای اسلام ایالت خیبرپختونخوا و رئیس شورای صلح ملی بین المذاهب ایالت خیبرپختونخوا، با تقدیر از خانه فرهنگ ایران برای برگزاری این همایش، بیان کرد: شورای صلح ملی بین المذاهب ایالت خیبرپختونخوا همیشه برای از بین بردن فرقه گرایی در کشور اقدامات مؤثری انجام داده و به دلیل فرقه گرایی و نبود وحدت بین المسلمین، رژیم صهیونیستی در این ایام با برکت ماه مبارک رمضان دست به افزایش ظلم و ستم خود علیه مردم مظلوم فلسطین زده است.

سید فیاض علی شاه، معاون حزب قومی وطن و معاون اداره تبلیغ الاسلام و سردبیر روزنامه مشرق با بیان تاریخچه بیت المقدس ابراز کرد: مسئله قدس امتحان تمامی مسلمانان جهان بوده و تنها راه موفقیت و سربلندی در این امتحان، اتحاد بین المسلمین است.

مولانا شعیب، رئیس شورای بین‌المللی علما و مشایخ پاکستان در سخنرانی خود بر آغاز نهضت برای آزادی قدس تأکید کرد و اظهار داشت: شورای بین‌المللی علما و مشایخ پاکستان پس از عید سعید فطر، نهضتی را برای بیداری مردم پاکستان به ویژه قوم پشتون در حمایت از مردم مظلوم فلسطین آغاز خواهد کرد.

مفتی عبدالجمیل منصوری، امام جماعت و رئیس حوزه علمیه فاروق پیشاور با تأکید بر موضوع همایش با عنوان «قدس هویت و اعتبار جهان اسلام»، دعای پایانی مراسم را با آرزوی توفیقات روزافزون برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان افتخار کشورهای اسلامی و منادی وحدت و یکپارچگی در جهان اسلام و نمایندگی فرهنگی این کشور سرافراز و سربلندی و اتحاد کشورهای اسلامی به پایان رساند.

بنابر اعلام این خبر، در حاشیه این همایش، نمایشگاه نقاشی با موضوع «قدس» که توسط هنرجویان خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به تصویر کشیده شده بود در معرض بازدید شخصیت‌ها و شرکت کنندگان در این همایش قرار گرفت

تایلند

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند برای اعلام حمایت از مظلومان فلسطینی و حمایت از مبارزات آنها و مدیریت هر چه بهتر این روز بزرگ دو هفته قبل از روز جهانی قدس، اقدام به برگزاری جلساتی با برخی از مبلغین فعال در این حوزه کرد.

در این جلسات، سیدمجید سادات لاریجانی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در تایلند، شیخ محمد علی امامی به نمایندگی از مسجد کودیلونگ و شیعیان قدیم و رئیس انجمن قدس بانکوک، شیخ حسین به نمایندگی از مسجد امام علی(ع) و معاون انجمن قدس و شیخ حسین سینگ ویمان به نمایندگی از مسجد عترت الرسول(ص) شهر کانجانابوری و سید مومن به نمایندگی از مسجد روح الله شهر ناخانسری تامارات و انجمن ولایت و شیخ عالم رضا به نمایندگی از حسینیه امام بارگاه حسینیه براداران هندوستانیان و پاکستانیان مقیم تایلند حضور داشتند.

نوع فعالیت، زمان و مکان و نحوه برگزاری برنامه‌ها و تظاهرات نیز در این جلسات، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین، وبینار به مناسبت روز قدس با  موضوع «روز جهانی قدس محور وحدت مظلومان» به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند برگزار شد.

در این وبینار، اعضای هیأت علمی پراسرت سوکساساناکاوین، رئیس دانشکده مدیریت دولتی دانشگاه صنعتی سیام و رئیس مرکز ایران شناسی دانشگاه صنعتی سیام، منوچ آری، مدرس برنامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه سرناخارین ویروت، الیاس یپرنگ، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه رامکاهینگ حضور داشتند.

این وبینار با قرائت پیام نوبختی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند توسط پراسرت سوکساساناکاوین آغاز شد سپس، سید سلیمان حسینی، مدیر مدرسه المهدی و رئیس بنیاد المهدی در خصوص اهمیت اعلام جمعه پایان ماه مبارک رمضان توسط امام خمینی (ره) سخنانی را بیان کرد.

پس از آن، بحث آنلاین با معرفی سخنران منوچ آغاز شد. وی اظهار داشت: روز قدس 44 سال پیش توسط امام خمینی (ره) نامگذاری شد و این نامگذاری در این سال‌ها جهان را متحول کرد. اعلام امام خمینی(ره) باعث ایجاد نظم نوین در جهان شد و این نظم جدید باعث هراس اسرائیلی‌ها شده است و یکی از چیزهایی که تبدیل شدن جهان به نظم نوین جهانی را نشان می دهد، روابط ملت هاست.

الیاس یپرنگ در این باره، مطرح کرد که من معتقدم که این تغییر ناشی از ضعف اسرائیل نیست، بلکه به دلیل همکاری کشورهای مسلمان است و ناشی از قدرت کشورهای مسلمان است امروزه می بینیم که ایران چه قدر قوی شده است و وحدتی که بین کشورهای مسلمان ایجاد می‌شود به دلیل اعلام امام خمینی(ره) مبنی بر نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس است.

براسرت سوکساساناکاوین گفت: در جریان گذار جهان به نظم جهانی نوین، نظم جهانی چندقطبی، تغییراتی در ابعاد و دستور کارهای بسیاری داشته است. به ویژه بعد روابط بین‌الملل که قبلاً تصویری از درگیری‌های جدی بین کشورها دیده بودیم، اما اکنون آن تعارضات به روابط خوب بازگشته و سیاست خارجی هر کشوری در یک راستا حرکت می‌کند.

همچنین، مراسم راهپیمایی روز قدس در جاده پرانوک به همت انجمن قدس برگزار شد که حدود 300 نفر شرکت کننده (از مساجد و محله‌های مختلف تایلند) در این راهپیمایی شرکت کردند.

سخنرانی به مناسبت روز قدس توسط شیخ حسین بن سالم، عالم دینی و سامای چاروئنچانگ، رئیس هیئت امناء دفتر شیخ الاسلام شهر بانکوک و کمیته مرکزی اسلامی تایلند و امام ساراووت سریوانیوت، مسجد امام تونسون و برخی از دیگر علمای تایلندی انجام شد.

خواندن بیانیه فدراسیون جهانی قدس تایلند به مناسبت روز جهانی قدس  سال 2023 توسط امام محمد علی امامی به زبان تایلندی و شیخ حسین سنگویمان به زبان عربی نیز از دیگر اقدامات ایام بود.

علاوه بر تظاهرات در مسجد کودیلونگ، یک گروه حدوداً 50 نفر از حسینه باقرالعلوم و انجمن حیدری در مقابل ساختمان سفارت اسرائیل در تایلند در حمایت از مردم فلسطین و علیه رژیم اشغالگر اسرائیل تجمع کردند.

در استان‌‌های دیگر تایلند نیز چنین تظاهراتی از جمله شهر ناخانسری تامارات و شهر پاتالونگ و شهر ستول برای حمایت از مردم فلسطین برگزار کردند.

وبیناری هم به مناسبت روز قدس در شهر ناخان سیتامارات جنوب تایلند و مؤسسه الزهرا شهر پاتالونگ تایلند و مسجد امام رضا(ع) شهر ستول تایلند برگزار شد.

آنکارا

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا به مناسبت روز جهانی قدس، با برگزاری نشستی با عنوان «وحدت در سایه مسجدالاقصی و قدس» این روز را گرامی داشت.

در این نشست که با حضور جمعی از نمایندگان احزاب سیاسی، سفرای خارجی مقیم آنکارا، دانشگاهیان و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد برپا شد، محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و پروفسور محمت گورمز، رئیس سابق سازمان أمور دیانت ترکیه و رئیس اندیشکده اندیشه اسلامی سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست، سید قاسم ناطمی، رایزن فرهنگی کشورمان در آنکارا طی سخنان کوتاهی با بیان اینکه مسئله قدس و مسجدالاقصی مسئله جهان اسلام و به تعبیری بهتر مسئله کل بشریت است، اظهار داشت: امروز هیچ انسان حقیقت جو و منصف جنایاتی را که توسط دشمن صهیونیستی بر علیه ملت مظلوم فلسطین روا داشته می‌شود، نمی‌پذیرد.

وی با انتقاد از پاسخگو نبودن قدرت‌های جهانی و نهادهای بین المللی در قبال مطالبات منطقی افکار عمومی افزود: بر خلاف موازین اخــلاقی و حقوق بین المـلل، ملت بزرگ فلسطـین همچنان زیر چکمه های رژیمی غیر مشروع و کودک کش قرار دارند.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به جایگاه فلسطین در افق نگاه رهبران انقلاب اسلامی، فلسطین را جزئی از جغرافیای اسلامی توصیف کرد که باید به آغوش اسلام برگردانده شود.

وی یک صدایی و همراهی کشورهای اسلامی در این موضوع را با اهمیت دانست و گفت: این همدلی و هم صدایی می تواند روند آزادسازی قدس شریف از دست دشمن را تسریع کند و برگزاری چنین نشست هایی می تواند زمینه ساز چنین هدفی باشد.

محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا به عنوان اولین سخنران این نشست، طی سخنانی با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس توسط امام خمینی بنیاگذار انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: تـــردیـــدی نیست کـــه مـسألـــه فلسطین، بـــیت المـــقدس و قـبله نخستین اســلام قــدس شـریف، در رأس همه مسائل سیاسی جهان اسلام، فارغ از تفاوت­های زبانی و نژادی قرار دارد و دنیای اسلام در قبال آن دارای مسئولیت انسانی و تکلیف دینی است. زیرا مسئله فلسطین، نه تنها مسئله هویت ملی ناشی از سرزمین، بلکه مسئله انسانیت و بشریت است.

سفیر ایران در ترکیه افزود: مسئله قدس و فلسطین، مسئله اصلی مسلمانان به عنوان معیاری از تقابل حق و باطل است. همه مسلمانان در قبال این مسئله دارای مسئولیت انسانی و تکلیف شرعی هستند. زیرا مسئله فلسطین تنها مسئله هویت ملی ناشی از قلمرو و سرزمین نیست بلکه مسئله انسانیت و بشریت نیز هست.

وی با تأکید بر ضرورت اتحاد و همبستگی مسلمانان در موضوع فلسطین اظهار داشت: تــا زمـانی کــه قــدس در اشــغال اســت هیچ مــسالــه دیــگری نمی تــوانـد بــه اندازه دفاع از آزاد سازی این قبله نخستین، دلهای مسلمانان را به یکدیگر نزدیک سازد.

سفیر کشورمان در ترکیه با اشاره به اینکه مردم همه کشورهای اسلامی از جمله ترکیه و ایران هر ساله در دهه آخر ماه مبارک رمضان به طرق مختلف همبستگی خود را با مردم فلسطین ابراز می دارند، افزود: بـی جهـت نیسـت کـه اشـغالـگران صـهیونیسـت در مـاه مـبارک رمـضان بـر شـدت سـرکـوب و فـشار و هـتک حـرمـت قـدس مـی افـزایـند و امـسال نـیز شـاهـد تـکرار ایـن سـناریـو هسـتیم. امـا نـاامـید نیسـتیم چـرا ایـن تـجاوزات نـه از ســر قــدرت و اطــمینان از بــرتــری، بلکه ایــن رفــتارهــا دقــیقا نــاشــی از احــساس ضــعف و تــرس در مــقابــل یــک اراده قدرتمند، جهادمحور و مقاوم در مقابل باطل، بـعد از نـزدیـک بـه هشـت دهـه اسـت.

فرازمند ابراز کرد: امسال در حالی روز قدس را گرامی می‌داریم که رژیم اشغالگر قدس با بحران های عمیقی روبروست و بسیاری از تئوریسین ‌های خود اذعان دارند که این رژیم در حال فروپاشی است و از سوی دیگر امیدها برای همبستگی و هم گرایی کشورهای اسلامی افزایش یافته است.

در ادامه این نشست، پروفسور محمت گورمز رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه و رئیس پژوهشکده اندیشه اسلامی طی سخنان مبسوطی به تشریح اهمیت و جایگاه قدس شریف و مسجد الاقصی برای مسلمانان از دیدگاه قرآن پرداخت.

وی گفت: باز هم در مبارک مبارک رمضان شاهد حمله وحشیانه اسرائیل به مسجد الاقصی و تررویسم دولتی این رژیم به بهانه عید پاسکال و قربانی کردن و سکوت مجامع بین المللی در قبال این جنایات هستیم. متاسفانه مجامع بین المللی در قبال جریحه دار شدن عزت مسلمانان تنها به محکوم کردن خشک و خالی بسنده می کنند.

 وی خاطرنشان کرد: مسئله فلسطین تنها یک موضوع هویت ملی برخاسته از یک سرزمین نیست، بلکه هویت مشترک اسلام است. مسئله موجودیت اسلام است. مسئله فلسطین با آینده مسلمانان در این منطقه پیوند خورده است. یک مسئله انسانی است.

گورمز اظهار داشت: هیچ کشوری نمی تواند موضوع فلسطین را صرفا یک موضوع دیپلماتیک ببیند. ما باید این موضوع را مسئله موجودیت کل مسلمانان ببینیم. کسی نمی تواند این موضوع را به عنوان یک مسئله مذهبی و فرقه ای بداند. این مسئله، مسئله وحدت است. مسئله مسجدالاقصی تنها مربوط به اعراب و اسرائیل هم نیست، این مسئله مربوط به هر فردی با وجدان است.

گورمز مسجد الاقصی و قدس شریف بر اساس آیه شریف قرآن از شعائر اسلام دانست و به تشریح این موضوع از دیدگاه عرفانی پرداخت. وی افزود: فلسطین، بیت المقدس و مسئله مقدس قدس به عنوان قبله اول اسلام در رأس همه مسائل سیاسی جهان اسلام از هر دین و نژادی قرار دارد و جهان اسلام در این موضوع دارای تکلیف دینی و مسئولیت  اسلامی است.

وی موضوع قدس را بحشی از شعائر اسلام دانست که برای بقای اسلام دارای اهمیت هست. به گفته محمت گورمز افزود: سمبلهایی مثل عرفات، کعبه، اذان و مانند آن جزو شعائر هستند. از این جهت مسجدالاقصی هم از بعد عبادی و هم نماد بودن برای ما مسلمانان دارای اهمیت است.

رئیس سابق سازمان دیانت، قدس را یک دعوای دینی برای مسلمانان دانست و افزود: در اسراء و معراج دو نماد مسجد اقصی و مسجدالحرام را به عنوان امانت الهی به امت خود واگذار کرده است.

وی گفت: در پنج جا در قرآن کریم، خداوند قدس و مسجدالاقصی را مبارک و مقدس دانسته است. در سوره‌های اعراف، انبیا و سباء عبارت "بارکنا فیها" برای مسجدالاقصی به کار رفته است. براساس آیه قرآن قدس نباید پناهگاه امن برای دروغگویان باشد.

پکن

همزمان با سراسر جهان، مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس با دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از دانشمندان و شخصیت‌های شناخته شده و برخی مسلمانان در پکن برگزار شد.

در ابتدای این دیدار، محمدمسعود صادقی، سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین این روز را گرامیداشت و بیان کرد : در ابتدای این جلسه باشکوه لازم است ضمن گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی(ره) و تمامی شهدای راه آزادسازی قدس علی الخصوص شهید قاسم سلیمانی به یاد همه آنان سوره حمد را با هم تلاوت کنیم.

وی سپس ایام ماه مبارک رمضان و شبهای پرفیض آن، خاصه ایام نزدیک به روز جهانی قدس را یکی از فرصت‌های مناسب و ارزشمند برای پرداختن به موضوع فلسطین دانست که مسلمانان باید با وظیفه شناسی این فرصت گرانبها را قدر دانسته و به جد در مسیر همسو کردن و هدفمند ساختن ظرفیت های مؤثر در حل این قضیه گام برداشته و اقدام کنند.

صادقی اضافه کرد: امروزه نیز سرزمین های اشغالی آبستن حوادث جدید بسیاری شده است که امیدواریم منجر به رهایی سرزمین قدس از ظلم و اشغالگری رژیم کودک کش صهیونیستی شود.

در ادامه برنامه، چهار تن از شخصیت‌های برجسته چینی در خصوص گرامیداشت این روز سخنرانی کردند.

نخستین سخنران این مراسم وو فو گوی، رئیس مرکز تبادلات بین المللی چین بود. وی گفت: در اینجا، من به عنوان یک دانشمند زبان عربی در چین از جهانیان می‌خواهم که مسئله فلسطین نباید به حاشیه رفته و فراموش شود. بی عدالتی تاریخی که بیش از نیم قرن طول کشیده نباید ادامه یابد. کشورهای غربی مدت‌هاست که مسئله فلسطین را نادیده گرفته اند و جامعه بین المللی نباید با این امر موافق باشد.

وی افزود: ابتکار امام خمینی(ره) در نامگذاری روز جهانی قدس، نه تنها روز قدس و مسئله فلسطین را در نظر گرفت، بلکه  به خاطر "قدس" مهمترین مسئله در جهان اسلام و مسئله فلسطین شد. این نشان می‌دهد که بنیانگذار بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران شخصیتی دارای فکر عمیق و دوراندیش بود و هدف ایشان این بود که به یاد مردم بیاورند که کشورهای غربی که مدعی بشردوستی هستند، بیش از نیم قرن به مردم مظلوم فلسطین اشغال شده ظلم و ستم کردند و فلسطین و قدس را اشغال و پایمال کردند.

وو فو گوی از مسلمانان در سراسر جهان خواست که متحد شوند و از حق مردم مظلوم منطقه دفاع کرده و از آرمان آزادسازی فلسطین و همچنین از مبارزات آزادسازی مردم فلسطین برای حقوق ملت حمایت کنند.

دومین سخنران چینی، بینگ جه کارگردان مسلمان فیلم بود. وی در سخنرانی خود گفت: روز قدس، روزی است که مسلمانان سراسر جهان با تجاوز مخالفت می ‌کنند، از عدالت دفاع می کنند، از حقوق بشر دفاع می کنند و خواستار صلح هستند.

وی ابراز کرد: قدس آرمان مشترک جهان اسلام است و آزادسازی قدس نیز هدف مشترکی است که جهان اسلام دنبال می کند و این صدای توده های مسلمان برای عدالت، صلح، مبارزه با استبداد و کمک به مستضعفان عالم است. هر چقدر هم که این راه دشوار و طولانی باشد، توده های مسلمان همیشه در طرف عدالت ایستاده اند.

بینگ جه افزود: مسلمانان همیشه صلح را گسترش می دهند، آنها باید متحد شوند، با یک قلب و یک ذهن کار کنند، دست به دست هم پیشرفت کنند، شانه به شانه مسئولیت را به دوش گیرند، مفهوم توسعه صلح آمیز را عملی کنند، برای صیانت از صلح جهانی و افزایش همزیستی مسالمت آمیز در میان انسان ها با هم همکاری کنند و فعالانه توده های گسترده مسلمانان را به پایبندی به سنت میهن پرستی و دین مداری هدایت کنند.

خانم شی جینگ ای، مسئول انجمن کتاب خوانی مسلمان نیوجه نیز در این مراسم، گفت: نگرش مسلمانان چین روشن است و فلسفه ما این است که مسئله فلسطین همواره مسئله اصلی غرب آسیا بماند. مهم نیست که وضعیت بین المللی چگونه تکامل می یابد، به هر حال نمی توان مسئله فلسطین را به حاشیه راند، ما خواستار حمایت موثر از حقوق و منافع مشروع مردم فلسطین و لغو بیشتر محاصره نوارغزه هستیم.

ما یونگ جه، شاعر و نویسنده مسلمان و عضو انجمن نویسندگان اقلیتی چین گفت: جای قدس در قلب هر مسلمانی است. مسلمانان با این شهر مقدس درهم تنیده شده اند. برای آزادی قدس، مسلمانان می‌توانند جان خود را بدهند؛ همچنین می توانند رنج ببرنند و زجر بکشند و برای قدس، شجاعانه بجنگند.

وی ابراز کرد: روز قدس به ما می گوید که جهان اسلام باید در مبارزه با دشمنان مشترک، یعنی هژمونیسم و صهیونیسم متحد شود. روز قدس به ما یادآوری می کند که علت اصلی آشفتگی و ناآرامی بی پایان در جهان اسلام رژیم اسرائیل است.

این شاعر چینی افزود: در جهان اسلام تروریسم و افراط گرایی وجود ندارد. افراط گرایی و تروریسمی که امروز می بینیم توسط هژمونیسم و صهیونیسم  برنامه ریزی و اقدام می شود.

در ادامه مراسم، متن سخنرانی یانگ فا مینگ، رئیس انجمن اسلامی چین و وانگ زه جوانگ، رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه زبان‌های پکن قرائت شد.

یانگ فا مینگ بیان کرد: اگر مسلمانان جهان متحد و همدل  شوند و همگی به ریسمان خدا چنگ زنند و در مسیر هدایت قرآن و راهنمایی پیامبراسلام (ص) حرکت کنند، حتما در غرب آسیا، به ویژه در فلسطین، فجر صلح پایدار دوباره ظهور خواهد کرد و سرانجام بر سومین مکان مقدس اسلام - قدس شریف - خواهد درخشید.

وی افزود: چین و ایران دو کشور با تمدن و قدمت تاریخی و فرهنگ غنی هستند و هر دوکشور برای تمدن و پیشرفت بشر خدمت بسیاری کرده اند و هزاران سال است ملت  دو کشور از طریق جاده ابریشم باستانی با یکدیگر در ارتباط بوده اند و تبادلات دوستانه طولانی داشته اند.

وانگ زه جوانگ گفت: هدف اصلی روز قدس این است که مسلمانان در سراسر جهان با هم متحد شوند تا با اعمال هژمونی صهیونیستی اسرائیل مخالفت کنند، حقوق اولیه بقا و منافع مردم فلسطین را حفظ کرده و حقوق و منافع مشروع مردم فلسطین با صدای عدالت و صلح در جهان مورد احترام و حمایت قرار گیرد.

کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی اسلامی ایران در چین نیز به عنوان آخرین سخنران گفت: قدس شریف، جایگاه والایی نزد مسلمانان دارد، قدس، خاستگاه بعثت‏ انبیاء بزرگ الهى، نخستین قبله مسلمانان و جایگاه معراج آسمانى پیامبر اکرم (ص)  است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد اشغال فلسطین هستیم و اینجا گردهم آمدهایم تا با آرمان ملت مسلمان فلسطین تجدید بیعت کنیم و به مردم عزیز فلسطین در سراسر جهان این پیام را برسانیم که آرمان عالی آزادی فلسطین همچنان زنده است.

سفیر کشورمان ادامه داد: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» که حاصل دوراندیشی حضرت امام خمینی(ره) بود، امروزه به نماد «بیداری جهان اسلام» مبدل شده است.

پس از آن، میهمانان از نمایشگاه موضوعی «چرا به فلسطین باز می‌گردیم؟» دیدن کردند.

بمبئی

در آستانه روز جهانی قدس، سمیناری با عنوان «تهدید مسجد القصی از سوی رژیم اشغالگر قدس و ساکنین فلسطین در اشغال رژیم اشغالگر قدس و ورود امپریالیسم آمریکا در یک فاز تعیین کننده در اتحاد غرب آسیا» با حضور ابوالفضل محمد علیخانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، صیادی مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، فیروز میتی بور والا معاون انجمن همبستگی هند و فلسطین ، سلیم خان تفسیگر مسائل سیاسی، ام ای خالد تفسگیر سیاسی ، پرکاش ردی حزب کومینیست، آنیل پرابو حزب کومینیست و دیگر فعالان سیاسی و علاقه مندان به سرزمین فلسطین برگزار شد.

فیروز میتی بور والا با تشریح اهمیت روز قدس و اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس گفت: سرزمین فلسطین به لحاظ مقام و جایگاه مذهبی خاصی که در میان مسلمانان و مسیحیان و یهودیان داشته و دارد، به عنوان سرزمینی مقدس، همواره در میان این پیروان ادیان آسمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

معاون انجمن همبستگی هند و فلسطین ادامه داد: هیچ مسأله ای در جهان اسلام و در بین پیروان دیگر ادیان، اهمیتی به اندازه مسأله فلسطین نیافته است. اهمیت ویژه فلسطین در میان مسلمانان، بیشتر به لحاظ وجود مکان های مقدّس در آن سرزمین است؛ از آن جمله می توان به شهر ایلیا که پس از فتح فلسطین به همت مسلمانان، «بیت المقدس» نامگذاری شده است، اشاره کرد.

وی افزود: بیت المقدس قبله اول مسلمانان جهان است و مسلمانان بی‌شماری در آن سرزمین زندگی کرده و می‌کنند و رژیم صهیونیستی می خواهد که تاریخ مسلمانان را با حذف مردم مستضعف از بین برده و این سرزمین را تنها مکان مقدس برای یهودیان معرفی کند.

محمد علیخانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی بیان کرد: روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، غزه و دیگر کشورهای اسلامی و روز لبیک به فریاد مظلومیت ملتی است که با خون فرزندان خود پرده از چهره کریه و خوی ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی برمی دارند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای شکل گیری رژیم غاصب و سلطه گر اسرائیل همواره به حقوق مسلّم مردم مظلوم و مقاوم فلسطین تجاوز شده و برخی حکومت‌های عربی و غربی و در رأس آنها آمریکا، از آن حمایت کرده اند.

در ادامه، دیگر سخنرانان درباره اهمیت روز قدس سخنرانی کردند.

کراچی

به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی، کنفرانس «فلسطین» با حضور علما، شخصیت‌های حوزوی، رؤسا و استادان دانشگاه‌ها، چهره‌های فرهنگی، هنری و رسانه ای و فعالان سیاسی مذهبی به مناسبت روز جهانی قدس در شهر کراچی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط وحید کرمی، قاری اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شد، سپس سید زین علی نقوی، رشته حقوق بین‌الملل دانشگاه کراچی به بیان دیدگاههای خود درباره موضوع فلسطین پرداخت.

سعید طالبی نیا، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی به بیان شاخصه‌های پلید رژیم صهیونیستی و آثار منفی تشکیل آن در سراسر جهان پرداخت.

در ادامه این مراسم، جوهرعلی از دانشمندان اهل سنت و رئیس دانشگاه فنی مهندسی عثمان در کراچی با بیان رذالت‌های صهیونیست‌ها خواستار تشکیل گروه‌ها و تشکل‌های مختلف حوزوی و دانشگاهی برای تبیین موضوع فلسطین و تبیین اهداف پلید یهودیان در غرب آسیا شد.

مولانا عقیل انجم از علمای شاخص اهل سنت و معاون شورای همبستگی اسلامی پاکستان گفت: من سلام می گویم به آن مردان خدا که جمعة الوداع را روز جهانی قدس اعلام کردند و آن را روز اسلام قرار دادند، اگر این کار انجام نمی گرفت و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی این روز را گرامی نمی داشتند، قضیه فلسطین برای همیشه به فراموشی سپرده می شد.

وی اظهار داشت: بزرگداشت روز قدس نه تنها مسئله فلسطین را زنده نگه داشته است بلکه موجب وحدت سنی و شیعه نیز شده است. این اجتماع نیز مظهر وحدت اسلامی است که نمایندگان تمامی مذاهب اسلامی اینجا حضور دارند.

حسن نوریان، سرکنسول ایران در کراچی گفت: از برکات پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نامگذاری یک روز در سال به عنوان روز جهانی قدس است. پس از چهل و چهار سال شاهدیم در بیش از ٨٠ کشور جهان روز جهانی قدس را گرامی می‌دارند.

حجت الاسلام شبیر میثمی، دبیرکل شیعه علماء کنسول پاکستان و فراست رضوی، شاعر برجسته و حامی آرمان فلسطین نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

پس از آن، از سوی مسئول خانه فرهنگ ایران و با حضور علامه شیخ صلاح الدین و جوهرعلی و سرکنسول ایران، از استاد فراست رضوی شاعر و ادیب معروف پاکستان و دارنده دیوان شعر در حمایت از آرمان فلسطین، با اهدای تندیس یادبود تقدیر به عمل آمد.

پایان بخش کنفرانس فلسطین در خانه فرهنگ کشورمان در کراچی، اجرای برنامه تواشیح توسط گروه «بشارت» اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دعای خیر شیخ صلاح الدین برای موفقیت امت اسلامی و آزادی قدس شریف بود.

فیلیپین

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل به مناسبت روز جهانی قدس و با همکاری دانشگاه فیلیپین، سمینار «بررسی جایگاه قدس شریف از منظر ادیان و جامعه بین‌الملل» را در مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه فیلیپین برگزار کرد.

در این برنامه که با حضور علیرضا توتونچیان، سفیر و مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل، صالح محمد، سفیر فلسطین و جمعی از رؤسای دانشکده‌ها، اساتید و دانشجویان و مقامات مسیحی همراه بود، سخنرانان عوامل و مولفه‌های سیاسی، دینی و تاریخی اشغال فلسطین و قدس شریف را بررسی کردند.

صبوری بیان کرد: مسئله فلسطین و در رأس آن قدس شریف یک آزمون سخت برای پیروان ادیان و آزادیخواهان و مجامع و کشورهای داعیه دار حقوق بشر است تا موضع خود را در قبال ظلم و جنایتی که به صورت روزانه و بیش از 70 سال علیه مردم فلسطین توسط یک رژیم اشغالگر و جنایتکار اعمال میشود که پایبند هیچ اصول انسانی و قواعد بین المللی نیست، مشخص کنند و گفته‌های خود را در عمل اثبات کند.

رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل افزود: ابتکار عمل حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس در راستای آموزه های اسلامی و انسانی است که تاکید بر حمایت از مظلوم و مبارزه علیه ظالم دارد.

وی با تشریح وقایع تلخ تاریخی در حیات بشری، قضیه اشغال فلسطین و قدس شریف را از ابعاد مختلف برجسته تر دانست و گفت: قدس شریف برای همه ادیان ابراهیمی بسیار مقدس است و در کتب آسمانی از آن یاد شده و طبیعی است که این تقدس و شرافت قدس مسئولیت سنگینی را متوجه رهبران دینی و عموم پیروان ادیان الهی می‌سازد تا برای حفاظت و آزادسازی آن از دست رژیم اشغالگر صهیونیستی تلاش جدی و مضاعفی را به عمل آورند و دانشگاهیان نیز از جنبه‌های آکادمیک می‌توانند پیرامون این اشغال و ظلم سیستماتیک طولانی مدت در فلسطین و بیت المقدس فعالیت‌های ارزشمندی داشته و برای دانشجویان و عامه مردم روشنگری کند.

سویلیا، رئیس مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه فیلیپین نیز در سخنان خود، مشارکت مرکز مطالعات آسیایی را در برگزاری این نشست موجب خوشوقتی دانست و افزود: برای دانشگاه و مرکز مطالعات آسیایی بسیار ارزشمند است که در چالش‌های مهم بین المللی حضور فعال علمی داشته باشد و برای دانشجویان این چالش‌های مهم را بدرستی تبیین کند.

وی عنوان کرد: قضیه فلسطین و قدس را می‌توان از جمله مهمترین چالش‌های بشری در عصر حاضر دانست که قدمتی بالغ بر 80 سال دارد و در این چالش طولانی مدت ، سازمان‌های بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر ناکارآمدی خویش را در دفاع از مردم فلسطین نشان داده اند.

توتونچیان، سفیر ایران در مانیل اظهار داشت: اهمیت تاریخی قدس در متون مقدس مسلمانان، مسیحیان و یهودیان برجسته شده است. برای مسلمانان حداقل از دو جهت حائز اهمیت است، یکی آن که قبله نخست مسلمانان بود و دیگر آنکه معراج پیامبر اکرم(ص) در مسجد الاقصی اتفاق افتاد. اهمیت قدس زمینه‌ای مناسب برای همکاری میان ادیان ابراهیمی فراهم می‌کند.

سفیر کشورمان افزود : جمهوری اسلامی ایران همواره از همزیستی فلسطینیان از طریق عملی شدن حق تعیین سرنوشت آنها حمایت کرده است. راه حل، برگزاری همه پرسی با شرکت مردم بومی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یا یهودی است. این طرح جمهوری اسلامی ایران با واقعیات منطقه مطابقت دارد و باعث برقراری عدالت از جمله برای پناهندگان فلسطینی خواهد شد و به برقراری صلح در آن سرزمین خواهد انجامید.

وی عنوان کرد: تعامل میان ادیان مختلف از طریق احترام و درک متقابل می باشد. در فیلیپین، همزیستی نزدیک میان ادیان مختلف کارآمد و مفید بوده است. همچنان که کمک مسلمانان فیلیپین به صلح و توسعه کشورشان به نفع فیلیپینی‌ها با هر پیشینه دینی بوده است.

صالح محمد، سفیر فلسطین در مانیل به مقام شامخ حضرت امام خمینی (ره) که مبتکر روز جهانی قدس بودند، ادای احترام کرد و افزود: مطمئنا برنامه های گرامیداشت روز جهانی قدس از جمله برگزاری این نشست مهم و صمیمی درخور توجه و ارزش است و مردم فلسطین قدردان آن هستند و به آینده امیدوارند که مردمان خوب سائر کشورها آنها را تنها نخواهند گذاشت.

خانم مگا ویلاس مسئول انجمن کلیسای مستقل فیلیپین به حضور خود در سرزمین‌های اشغالی در سال‌های گذشته اشاره و به تشریح مشاهدات عینی خود از ظلم و جنایت صهیونیست‌ها در حق مردم فلسطین پرداخت.

پرفسور وادی، رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه فیلیپین گفت: ما به عنوان مسلمانان فیلیپین همیشه همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام داشته ایم و با آنها همدردی می کنیم. اعمال ظلم و جنایت مستمر و طولانی مدت در حق مردم فلسطین موضوعی نیست که کسی ببیند و خشمگین نشود مگر اینکه خودش را هم در کنار و همراه با رژیم اسرائیل بداند.

پدر سنتوریاس، رئیس کلیسای متحد فیلیپین در سخنرانی خود، به برخی ظلم‌ها و جنایات صهیونیست‌ها که از رسانه ها پخش شده است، اشاره کرد و گفت: آنچه که رسانه ها منتشر می کنند مطمئنا یک قطره در مقابل دریا است و رسانه‌ها اجازه ندارند واقعیت‌های زندگی مردم فلسطین و جنایات رژیم اسرائیل را پوشش بدهند و الا جهانیان در بهت و حیرت فرو خواهند رفت.

خانم آبررا، رئیس دانشکده فلسفه و علوم اجتماعی دانشگاه فیلیپین به بررسی عوامل تاریخی و اجتماعی و سیاسی تشکیل رژیم اسرائیل پرداخت و گفت: سازمان ملل یا باید اقدام موثری برای رفع ظلم و جنایت علیه مردم فلسطین و اماکن مقدس آن کند یا اینکه به دفاع مردم فلسطین رسمیت ببخشد و از آن حمایت کند.

منصور لیمبا، استاد دانشگاه داوائو به چرایی نامگذاری روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: هوشمندی و بصیرت امام خمینی (ره) در نامگذاری روز قدس در زمانی که دولت‌ها و ملت‌ها از قضیه فلسطین غافل بودند و اخبار مردم فلسطین کمتر در رسانه ها منعکس می‌شد، یک امر الهی بود تا قضیه فلسطین در صدر اخبار جهان قرار گیرد و آن سکوت و غفلت شکسته شود و افکار عمومی جهان تا حدودی از ظلم و جنایات رژیم اسرائیل آگاه کردند.

خانم زینب هاویر، دبیر انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین بیان کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم سرشار از تضاد و تناقض در عرصه سیاست داخلی و خارجی خویش است و بعد انقلاب اسلامی ایران و خاصه با ابتکار امام خمینی (ره) در نامگذاری روز قدس، آن روحیه و یکپارچگی خویش را از دست داده و با چالش‌های عدیده مواجه است و به همین دلیل برای ادامه حیات جعلی خویش دنبال فتنه گری و ایجاد آشوب در سائر نقاط است تا افکار عمومی داخل اسرائیل و خارج از آن را از مشکلات درونی خود منحرف کند.

در پایان این نشست، اعضای حاضر در برنامه ضمن تشکر مجدد از رایزنی فرهنگی ایران با مردم مظلوم فلسطین ابراز همدردی و برای پیروزی هرچه سریعتر آنان دعا کردند.

یونان

با توجه به همزمانی مراسم روز جهانی قدس با تعطیلات عید پاک، این مراسم به همت انجمن شیعیان یونان و با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در محل هتل کاراول شهر آتن برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از اساتید دانشگاه، کنشگران سیاسی، نمایندگان برخی احزاب سیاسی، نمایندگان تشکل های اسلامی و شیعی، نمایندگان جامعه فلسطینیان مقیم یونان، تعدادی از ایرانیان مقیم و دیپلمات های برخی کشور های اسلامی (عراق، پاکستان و اندونزی) حضور داشتند، یانیس موزالاس وزیر اسبق مهاجرت و پناهندگی یونان و نماینده سابق مجلس از حزب سیریزا، یانیس راحیوتیس حقوقدان و کنشگر سیاسی، عبدالطیف درویش استاد دانشگاه و نماینده جامعه فلسطینیان مقیم یونان، نیکو کلیچیکاس استاد تاریخ، اونگلوس ونتیس ایرانشناس و عضو بخش سیاست خارجی و امنیت حزب MERA 25 و مهدی نیکخواه قمی رایزن فرهنگی کشورمان در یونان به سخنرانی پرداختند.

در ادامه، پنج ویدئو کلیپ از بیانات رهبر معظم انقلاب و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که به زبان یونانی زیرنویس شده بود پخش شد.

همچنین در حاشیه این نشست مجموعه تصاویری با عناوین "اسرائیل رو به زوال" و "اندیشه های بیدار" به نمایش درآمد و مجموعه ای از کتاب های منتشر شده توسط رایزنی فرهنگی عرضه شد.

یانیس موزالاس وزیر اسبق مهاجرت و پناهندگی یونان ضمن اشاره به ماه مبارک رمضان گفت: همه می دانیم که شما مسلمانان در ایام ماه رمضان هستید و اعمال این ماه را اعم از محدودیت های خوردن و آشامیدن می دانیم. ماه رمضان شما تشابهاتی با سایر روزه داری ها در سایر ادیان دارد ولی نکته ای که ماه رمضان را از سایر روزه داری ها متمایز می کند ویژگی هایی است که روح (درون) شخص روزه دار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این روز، روز تهذیب نفس، فروتنی، صبر و سادگیست و نکته ای که من را بسیار تحت تاثیر خود قرار می دهد، قرار گرفتن در جایگاه انسان های فقیر، گرسنه و نیازمند است. به نظر من این موضوع مهمترین دستاورد این نوع روزه داری است. به پایان این ماه رسیدیم، ماهی که پیام آور عشق، صلح و نوع دوستی درجامعه است، شاخصه هایی که کمبودش در جامعه ما حس می شود و نیازهای قطعی امروز ماست.

وی همچنین در خصوص موضوع فلسطین ادامه داد: نمی‌توان به یاد گرسنگی، مشکلات، ظلم و ... در این ماه افتاد ولی به ملت فلسطین اشاره نکرد. فلسطینیانی که برادران دینی شما هستند ولی این حس قرابت را ما نیز داریم. این افراد برادران همه جهان هستند زیرا برای سرزمین، کشور، حقوق غصب شده شان و ... در تکاپو هستند.

راحیوتیس، حقوقدان و کنشگر سیاسی اظهار داشت: برای یک سال دیگر با پایان ماه رمضان، روز جهانی قدس را در کنار هم گرامی می داریم. روز مبارزه ملت فلسطین و ملت های آزاده جهان برای آزادی. یک بار دیگر هزاران کشته این سالها که این هیولای صهیونیستی از خود به جای گذاشت را گرامی می داریم.

عبدالطیف درویش، استاد دانشگاه و نماینده جامعه فلسطینیان مقیم یونان گفت: بسیاری از مواقع و در چنین نشست هایی وقتی از من خواسته می شود که نوشته و یا مقاله ای را آماده کنم من به آنها جواب می دهم که "خیر نیازی نیست کافی است که زندگی خود را تعریف کنم" و این جان مطلب را می رساند. کافی است من از مشکلات خود طی این سال ها بگویم. وقتی ما فلسطینی ها در برنامه های مشترکی در یونان شرکت می کنیم و یا در محافلی جمع می شویم همه ما در واقع هزینه های یکسانی در رسیدن به اینجا را پرداخت کرده ایم.

کلیچیکاس استاد دانشگاه در رشته تاریخ و کنشگر سیاسی در یونان اظهار داشت: این که ما امروز اینجا جمع شدیم حاصل تلاش های جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران است. همه این پیروزی‌های امروز و گذشته جبهه مقاومت را مدیون سردار سلیمانی هستیم و نباید این موضوع فراموش شود.

اوانگلوس ونتیس، ایرانشناس و عضو بخش سیاست خارجی و امنیت حزب MERA 25  گفت: این نشست به منظور بحران هایی است که طی چند دهه در فلسطین در حال رخ دادن است. فلسطینی ها به مثابه شیرانی هستند که به تنهایی می جنگیدند. آنها تنها بودند تا اینکه جمهوری اسلامی ایران به سبب انقلاب اسلامی متولد شد و نمی توان از نقش سردار سلیمانی و محور مقاومت در کمک رسانی به فلسطین صحبتی نکرد. فلسطینیان برای حقوق اولیه و انسانی خود مبارزه می کنند.

مهدی نیک خواه قمی، رایزن فرهنگی کشورمان در یونان ضمن تشکر از انجمن شیعیان یونان برای برگزاری این مراسم گفت: مراسم روز جهانی قدس امسال باشکوه تر از همیشه در سراسر جهان برگزار شد. مراسمی که امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب آن را پایه گذاری کرد و با هوشمندی خود در اعلام روز قدس بذر امید را در قلب مردم مظلوم فلسطین زنده و میلیون ها نفر از مردم آزاده جهان را علیه رژیم غاصب صهیونیستی بسیج کرد. از منظر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز مسئله فلسطین و آزاد سازی قدس همیشه در راس امور مسلمین قرار دارد و نباید اجازه داده شود که این موضوع مهم جهان اسلام در لابلای اقدامات و تلاش های رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با برخی کشور های اسلامی و دیگر منازعات جهانی به فراموشی سپرده شود. 

وی مطرح کرد: امام خمینی (ره) با این ابتکار، موضوع فلسطین را به یک مسئله راهبردی چندوجهی در جهان اسلام تبدیل کردند.

رایزن فرهنگی کشورمان در یونان افزود: روز قدس، روز نشان دادن عظمت ملت¬های مسلمان در برابر مستکبران؛ روز ترس صهیونیست‌ها از خروش ملت‌های مسلمان و روز خنثی کردن توطئه فراموشی مسأله فلسطین است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که با توکل بر وعده الهی و با تکیه بر واقعیاتی که امروز در منطقه رخ می‌دهد، به زودی مردم جهان، شوق و شعف ناشی از آزادی فلسطین را درک کنند.

الجزایر

به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس، رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران مراسم با شکوهی در محل سفارت برگزار و جمع کثیری از طبقات مختلف رسمی مردمی، علمایی و نخبگانی و نیز نمایندگان رسانه‌های سمعی و بصری و مطبوعات الجزایر در آن شرکت کردند .

محمد رضا بابایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، بوعبد الله غلام الله، رئیس شورای اعلای اسلامی الجزایر، محمد علیان، استاد دانشگاه و نماینده الجبهه الشعبیه لفلسطین در الجزایر ، موسی عبد اللاوی، نماینده رئیس جمعیت علمای مسلمان الجزایر، معاون رئیس حرکت البناء، احمد ابراهیمی رئیس جمعیت خیریه البرکه ، موسی خرفی، نماینده مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی الجزایر ایران و خانم نسرین بوزیان نماینده روزنامه الوسیط المغاربی  از سخنرانان این نشست بودند.

سخنرانان در سخنرانی‌های خود با تجلیل از روح بلند حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران و نیز روح شهید سرافراز قاسم سلیمانی از دولت و ملت ایران به خاطر اعلام روز قدس و حمایت از آزادی قبله اول مسلمانان تأکید و اهتمامی دولت و ملت الجزایر در تحقق این آرمان امت اسلامی را ستودند.

بمبئی

همزمان با فرارسیدن روز قدس، روزه داران و علاقه‌مندان به آرمان‌های فلسطین، پس از اقامه نماز جمعه به امامت حجت الاسلام والمسلمین روحی ظفر در مسجد خوجه‌ها، راهپیمایی برگزار کردند. 

در این مراسم، ابوالفضل محمد علیخانی، سرکنسول و صیادی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و کارمندان وابسته به نهادهای وابسته به کشورمان شرکت کردند.

علیخانی قبل از شروع خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه به ایراد سخنرانی پرداختند که همزمان به زبان اردو ترجمه شد. وی اظهار داشت: روز قدس یادگار معمار کبیر انقلاب اسلامی و نماد اتحاد میان همه مسلمانان جهان است و این رژیم جلاد و ستمگر ابتدای تاسیس تا کنون تنها خواستار ضربه به مسلمانان و خدشه دار کردن وجه دین اسلام است. 

وی بیان کرد: روز قدس نشانه‌ای از پشتیبانی همه مسلمانان عالم از مظلومان فلسطین است.

در ادامه، خطیب نماز جمعه در خطبه اول به اهمیت جمعه الوداع و مسائل شرعی پرداخت و در خطبه دوم با اشاره به مسئله فسطین و اهمیت این روز مهم گفت: شرکت در راهپیمایی روز قدس نشانه انزجار از ظالم در برابر مظلوم است و باید همگان در این راهپیمایی شرکت کنند. قدس به همه ادیان تعلق دارد و مرکز همگرایی و همدلی همه انسان های با ایمان است و آزادی قدس شریف والاترین فرایض محسوب می‌شود.

در پایان خطبه‌ها نماز جمعه برگزار شد و پس از آن، نمازگزاران با در دست داشتن پلاکارت ها و سر دادن شعارها علیه رژیم اشغالگر قدس از خوجه مسجد به سوی قیصر باغ حرکت کردند.

همچنین، مراسم پادسداشت روز قدس در قیصر باغ برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عزیز حیدر گفت: این رژیم وحشیانه ترین جملات را علیه مردم مظلوم فلسطین انجام می دهد و کودکان و زنان را به خاک و خون می کشد و این در حالی است که مدعیان حقوق بشر سکوت مرگبار در برابر این جنایات هولناک کرده اند و امید است روزی فرا رسد که پرچم آزادی در فلسطین عزیز به اهتزاز در باید.

همچنین، همزمان با برگزاری روز قدس، تظاهرات و تجمع های اعتراض آمیز در مناطق مختلف ایالت ماهاراشترا هند برگزار شد و مراسمی به همین مناسبت در حسینیه و عزاخانه حضرت ابوطالب(ع) صورت گرفت.

کنیا

با مشارکت مسلمانان مومباسا (کنیا) و سفارت فلسطین، مراسم راهپیمایی سالانه به منظور بزرگداشت روز جهانی قدس با حضور پر شور مردم این کشور برگزار شد.

این مراسم که در راستای همبستگی با مردم فلسطین انجام شد، از مرکز اسلامی در خیابان Nyerere آغاز و تا جاده Nkrumah و میدان خزانه‌داری (the Treasury Square) ادامه یافت.

برگزارکنندگان به رهبری عبدالقادر عبداللهی نصیر از همه کسانی که برای نشان دادن همبستگی خود با مردم فلسطین حاضر شدند، تشکر کردند.

آنها تأکید کردند که مصیبت مردم فلسطین با مصیبت اسلام و جهان به طور کلی مرتبط است. بنابراین، حمایت و همبستگی با آنها مهم بود.

شایان ذکر است، این راهپیمایی برای افزایش آگاهی و جلب توجه به مبارزات جاری مردم فلسطین صورت گرفت.

سوریه

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه در راهپیمایی باشکوه روز قدس تحت عنوان «کرانه سپر قدس» که در اردوگاه یرموک دمشق برگزار شد، مشارکت داشت. در این مراسم، مسلمانان و روزه داران و مومنین سوریه شعارهای «مرگ برآمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را سر دادند.

همچنین، به ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق، نمایشگاه کاریکاتور تحت عنوان «اسرائیل نحو الأوفول» با موضوع فلسطین و محور مقاومت و شهدای آن به مدت یک هفته برگزار شد.

در روز پایانی نمایشگاه به منظور بزرگداشت روز جهانی قدس، نشست «شمارش معکوس زوال صهیونیسم و آزادی قدس شریف» برگزار شد.

در این نشست اساتیدی همچون استاد عمر جمعه، نویسنده و استاد دانشگاه و مدیر روابط عمومی انجمن دوستی ایران و فلسطین در دمشق، محمد البحیصی، رئیس انجمن دوستی ایران و فلسطین در دمشق و طالب ابراهیم، پژوهشگر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی به بیان نظرات خود پیرامون فلسطین و قدس پرداختند و برخی از اساتید دانشگاه و دانشجویانی که حضور داشتند نیز نکاتی را مطرح کردند.

رایزنی فرهنگی فراخوان برگزاری مسابقه خوشنویسی با موضوع اقوال امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(دام ظله) در خصوص روز قدس را منتشر کرد. این مسابقه در مرحله داوری آثار قرار دارد.

همچنین با هدف جذب اقشار مختلف رسانه‌ای به ویژه نویسندگان، فراخوان ساخت فیلم مستند با موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق کودکان فلسطینی از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در دمشق انجام شد که در مرحله داوری قرار دارد.

به مناسبت روز جهانی قدس، رایزنی فرهنگی کشورمان نیز جایزه ویژه برای پربازدیدترین عکس (هشتگ) نشر شده پیرامون فلسطین و روز قدس در صفحات مجازی افراد مختلف جایزه ویژه در نظر گرفت که این مسابقه نیز در مرحله داوری قرار دارد.

رایزنی فرهنگی فراخوان برگزاری مسابقه ارسال بهترین عنوان برای عکس‌های منتشر شده در شبکات مجازی رایزنی فرهنگی با موضوع روز قدس را منتشر کرد. این مسابقه در مرحله داوری قرار دارد.

بخش فضای مجازی رایزنی به طور ویژه از مدتی قبل از روز قدس به تناوب به انتشار محتوای مرتبط پرداخت. در این ایام محتواهای تولیدی مرکز رضوان، بخش مجازی سازمان فرهنگ، محتواهای تولیدی خود رایزنی فرهنگی و .... بطور مستمر منتشر شد.

رایزنی فرهنگی دمشق با هدف تبین جنایت ها و کشتار های بی نهایت رژیم اشغالی در حق مردم بیگناه فلسطین به ویژه کودکان و نوجوانان کلیپ تولید کرد که نشست فکری روز قدس پخش شد، همچنین در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد.

تعدادی برشور با موضوع اقوال امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(دام ظله) و اهمیت روز قدس توسط نمایندگی طراحی و توزیع شد.

 

ادامه دارد ..

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved