-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/20 - 08:09
  • 634
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون سروزیر ایالت خیبرپختونخوا در فرهنگ و گردشگری تأکید کرد:

ضرورت تقویت و توسعه روابط فرهنگی با استفاده از ظرفیت گردشگری

ظفر محمود در جمع شخصیت‌ها و مقامات فرهنگی ایالت خیبرپختونخوا، تبادل سفر هیأت‌های فرهنگی، علمی و گردشگری را برای گسترش روابط بین دو کشور پاکستان و ایران مورد تأکید قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت بزرگداشت «گلشن عزیز» عکاس و خبرنگار فقید بخش گردشگری، نمایشگاه عکس و کنفرانس «نقش رسانه در زمینه گسترش گردشگری» با همکاری و مشارکت اداره فرهنگ و گردشگری ایالت خیبرپختونخوا با حضور ظفر محمود، معاون سروزیر ایالت خیبر پختونخوا، اصغر خسروآبادی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در پیشاور، محمد بختیار، مدیرکل فرهنگ و گردشگری ایالت، ارشد عزیز ملک، رئیس کانون خبرنگاران پیشاور و تنی چند از شخصیت‌ها و مقامات فرهنگی ایالت خیبرپختونخوا افتتاح شد.

محمد بختیار، مدیر کل فرهنگ و گردشگری ایالت خیبرپختونخوا با تأکید بر اینکه ایالت خیبرپختونخوا از نظر گردشگری و فرهنگی دارای جذابیت خاصی بوده و دولت زیبایی‌های این ایالت را توسعه داده است، اظهار داشت: تکمیل طرح‌‌ها بهداشتی، آموزشی، ارایه آب آشامیدنی، افزایش امکانات و نظافت مکان‌های گردشگری باعث توسعه گردشگری و جاذبه‌های آن شده و رساندن این اطلاعات به مردم از طریق تمام کانال‌های رسانه‌ای وظیفه شما خبرنگاران است.

وی گفت: ایالت خیبرپختونخوا دارای مناظر خیره کننده از کوه‌های پوشیده از برف، جنگل‌های سرسبز و معماری زیبا گرفته تا گردشگری مذهبی و تاریخی برخوردار بوده و این ایالت قطب گردشگری کشور پاکستان محسوب می‌شود.

بختیار افزود: تمام کانال‌های رسانه‌ای، به ویژه تصویری به واسطه قابلیت‌ها و کارکردهای خود از جمله اطلاع رسانی، سرگرم سازی، اقناع، تبلیغ و فرهنگ سازی می‌توانند نقش بی‌بدیلی را در صنعت گردشگری داشته باشند.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در توسعه گردشگری در این ایالت گفت: موارد زیادی را می‌توان برشمرد که تأثیرگذار در جلوگیری رشد و توسعه گردشگری در این ایالت است. یکی از مهمترین چالش‌ها در این ایالت عدم توجه به زیرساخت‌ های حمل و نقل به ویژه زیرساخت‌های جاده‌ای است؛ سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری در این ایالت برای گردشگران از ضعف‌های زیادی برخوردار است.

ارشد عزیز ملک، رئیس کانون خبرنگاران پیشاور در خصوص نمایشگاه عکاسی گلشن عزیز گفت: این نمایشگاه یادبود و پاسداشت عکاس گلشن عزیز که عضوی از کانون خبرنگاران و فعال در حوزه اخبار گردشگری بود، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نقش رسانه در توسعه صنعت گردشگری گفت: بسیاری از اصحاب رسانه پس از سفر به مناطق و مراکز گردشگری آن را در روزنامه‌ها و مجله‌ها به نگارش در آورده و خاطرات و برداشت‌ها و ویژگی‌های فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، تاریخی، هنری مناطق گردشگری را در قالب سفرنامه به رشته تحریر درآورده و با گرفتن ویدئوها، مستند سازی، عکس‌ها نشر آن در رسانه به ویژه در رسانه‌های اجتماعی باعث رونق هر چه بیشتر گردشگری شده‌اند و هر چه این آثار جذاب تر و عمیق تر بوده، رونق افزایی آن نیز در کمیت و کیفیت گردشگران مؤثرتر بوده است.

خسرو آبادی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در بپیشاور به اهمیت توسعه گردشگری در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... پرداخت و بخش‌هایی از صنعت گردشگری ایران را معرفی کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری و برنامه ریزی مدیران و مسئولین حوزه گردشگری و صنعت توریسم در ایران و پاکستان به ویژه ایالت خیبرپختونخوا شاهد تعامل بیش از پیش در این بخش باشیم و فعالان حوزه توریسم و گردشگری بتوانند زیرساخت‌های لازم را برای بازدید گردشگران دو کشور ایران و پاکستان فراهم سازند تا با حضور در مراکز توریستی و بازدید از مراکز تاریخی و باستانی به اشتراکات فرهنگی، تاریخی، ادبی و ... موجود بین دو کشور بیش از پیش آشنا گشته و سبب رونق اقتصادی و اشتغالزایی در این مسیر شوند.

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی برای مردم ایالت خیبرپختونخوا غریبه نیست

ظفر محمود، معاون سروزیر ایالت خیبرپختونخوا در فرهنگ و گردشگری اظهار داشت: با در نظر گرفتن رشد فناوری و دنیای دیجیتال دیدار از محلی به صورت مجازی این امکان را برای تمام افراد فراهم کرده و خیلی از دوستان این تجربیات را نیز داشته‌اند. اما هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین کامل سفر به مناطق گردشگری و لذت‌های حاصل از آن شود.

وی گفت: تشویق به انجام سفر با رویکرد تاثیرگذاری مثبت، آگاهی بخشی، ایجاد انگیزه و تمایل، کاهش یا افزایش تقاضای گردشگری از بایستی‌های نقش رسانه در حوزه گردشگری است.

ظفر محمود تصریح کرد: پیشینه، تاریخ، هویت و فرهنگ دو کشور برادر پاکستان و ایران مشترک بوده و به ویژه منطقه خیبرپختونخوا یکی از ایالت‌های ایران بزرگ بوده است، لذا فرهنگ ایرانی و زبان فارسی برای مردم این ایالت غریبه نیست.

وی در عین حال، گفت: ملت دو کشور برای حفظ هویت و فرهنگ مشترک خود بایستی با یکدیگر معرفی شوند، با تولیدات فرهنگی، لباس، صنایع دستی آشنا شوند و روابط دو جانبه فرهنگی خود را گسترش دهند.

معاون سروزیر ایالت خیبرپختونخوا در فرهنگ و گردشگری برای گسترش روابط بین ملت مسلمان دو کشور پاکستان و ایران بر تبادل سفر هیأت‌های فرهنگی، علمی، گردشگری و اجتماعی تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما آماده هرگونه همکاری با خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور بوده و خواستار برگزاری برنامه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف فرهنگی با خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور هستیم.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved