-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/18 - 08:56
  • 363
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در نشستی عنوان شد؛

شهید امیرعبداللهیان وزیر خارجه محور مقاومت بود

محمدمهدی شریعتمدار در میزگرد نقد و بررسی کتاب «صبح الشام» گفت: ثمره‌ فداکاری‌ها و از جان‌گذشتگی‌هایی که شهید عبداللهیان در دوران زندگی از خود به جا گذاشته را می‌توان اینگونه گفت که آن شهید والامقام به حق لقب وزیر خارجه محور مقاومت و قضیه فلسطین را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و در پی شهادت شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان میزگردی با حضور جمعی از اندیشمندان، شخصیت‌های فکری، فلسفی، سیاسی، مذهبی و گروهی از اتحادیه دانشجویان سوری در لبنان جهت معرفی و بررسی کتاب «صبح الشام» در هتل الساحه بیروت برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و علی قصیر، مجری برنامه به بیان هدف از برگزاری این مراسم پرداخت.

یحیی جلبی، مسئول دفتر دانشجویی در سفارت جمهوری عربی سوری در لبنان در سخنان خود به روابط دیرینه‌ دو کشور ایران و سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: روابط ایران و سوریه را می‌توان از زمانی که سوریه به استقلال رسید و ایران بلافاصله این استقلال را پذیرفت، بیان کرد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب مبارک اسلامی در ایران و تأیید کامل کشور سوریه از این انقلاب، روابط استراتژیک مستحکمی بین دو کشور به وجود آمد و امروز مقاومت استکبار جهانی و سیاست‌های ظالمانه‌ی ابر قدرت‌ها و دفاع از مردم مظلوم فلسطین دو کشور را بیشتر با هم متحد کرده تا در برابر تهدیدهای دشمنان همچنان استوار و در خط مقدم مقابله با اسرائیل قرار گیرند.

جلبی در پایان سخنانش، گفت: ملت شریف ایران قادر به انتخاب رئیس جمهور خود خواهند بود تا بتوانند راه شهید رئیسی را ادامه دهند.

سخنران بعدی محمدمهدی شریعتمدار، رایزن اسبق و معاون روابط بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) بود. وی در مورد حمایت شهید عبداللهیان از مقاومت‌های مختلف در منطقه تجلیل کرد و افزود: این کتاب روایتی صادقانه از نقش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از محور مقاومت و کشور سوریه و ملت و ارتش و رئیس آن آقای دکتر بشار اسد است.

شریعتمدار افزود: این کتاب با روشی آسان و روایتی صادقانه آن بحران پیچیده‌ای که در کشور سوریه رخ داد را مورد نگارش قرار می‌دهد، زیرا شهید عبداللهیان در کلیه‌ مذاکراتی که در مورد جنگ سوریه برقرار می‌شد، حضور فعال و مؤثری داشت.

معاون روابط بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: ثمره‌ فداکاری‌ها و از جان‌گذشتگی‌هایی که شهید عبداللهیان در دوران زندگی از خود به جا گذاشته را می‌توان اینگونه گفت که آن شهید والامقام به حق لقب وزیر خارجه محور مقاومت و وزیر خارجه قضیه فلسطین را به خود اختصاص داده است.

آخرین سخنران، ناصر قندیل، نماینده اسبق مجلس و سردبیر روزنامه وزین «البناء» بود. وی در سخنان خود به موضوع کتاب «صبح الشام» پرداخت و صحنه‌های بین‌المللی و محلی بر اساس محتوای مذاکرات از دیدگاه یک دیپلمات ایرانی که خود در مذاکرات سوریه شریک اساسی بوده است، را مورد تشریح قرار داد.

قندیل، نقش بزرگ سردار سلیمانی در پیروزی جنگ سوریه را مورد تقدیر و تجلیل قرار داد و افزود: مطالب ارائه شده در این کتاب حقانیت جمهوری اسلامی ایران در برخورد با کشورهای منطقه را کاملا آشکار می‌کند؛ زیرا ایران مسائل پشت پرده‌ای نداشته و در سیاستگذاری خود کاملاً روشن است.

شایان ذکر است، کتاب «صبح الشام» روایتی از بحران منتهی به جنگ سوریه و بازخوانی خاطرات شهید حسین امیرعبداللهیان است که از سوی انتشاراتی «المحجه البیضاء» منتشر شده است.

شهید حسین امیرعبداللهیان از اواسط دهه ۱۳۷۰ در مسئولیت‌های اجرایی به جمهوری اسلامی خدمت کرد و حدود سه دهه در وزارت امور خارجه مشغول به کار بود. در این مدت، حوادث کوچک و بزرگ بسیاری را به چشم دید و شاهد برخی از تغییر و تحولات مهم زمانه، از جمله جنگ در سوریه بود. کتاب «صبح شام» از این جنگ، از بحرانی که عمیق و گسترده شد و از اتفاقاتی که به مسیری بی‌بازگشت افتاد، صحبت می‌کند.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved