-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/15 - 12:21
  • 555
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در اسلام‌آباد؛

شماره جدید فصلنامه «پیغام آشنا» منتشر شد

همزمان با یکصد و چهل و ششمین زادروز اقبال لاهوری، نود و سومین شماره فصلنامه «پیغام آشنا» به زبان اردو به صاحب امتیازی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد چاپ و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با یکصد و چهل و ششمین زادروز علامه محمد اقبال معروف به اقبال لاهوری، نود و سومین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «پیغام آشنا» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد با عنوان «علامه محمد اقبال لاهوری» فیلسوف و شاعر برجسته مسلمان و شبه قاره به زبان اردو در اسلام‌آباد پاکستان منتشر شد.

این فصلنامه که دارای درجه علمی و پژوهشی از کمیسیون آموزش عالی دولت پاکستان است با هدف تقویت پیوندهای فرهنگی و ادبی بین دو کشور ایران و پاکستان منتشر شد.

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص انتشار این شماره از فصلنامه علمی و پژوهشی پیغام آشنا گفت: علامه اقبال لاهوری شاعری ایران‌دوست، فیلسوف و متفکر مسلمان پاکستان است که بیشتر آثارش به فارسی سروده شده است. علامه اقبال فصل مشترک روابط عمیق و تاریخی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به حساب می‌آید.

وی اظهار داشت: علامه اقبال لاهوری شاعری مصلح با اندیشه بیداری اسلامی بود که آزادی و عدالت را مهمترین سرلوحه زندگی بشر می‌دانست لذا بر آن شدیم تا این شماره از فصلنامه را به مقالات مرتبط با علامه اقبال اختصاص دهیم.

عناوین مقالات این شماره‌ها از فصلنامه‌ جدید «پیغام آشنا» که توسط محققین و پژوهشگران برجسته پاکستانی به زبان اردو تالیف و به چاپ رسیده است، عبارتند از:

آرایه‌های پیچیده در شعر فارسی اقبال، نوید گل

ابراز علاقه شعرای فارسی‌گوی پاکستان به اقبال، مسرت، عصمت درانی

شرح و توضیح نخستین خطبه اقبال (علم و تجربیات (مذهبی)، محمد خرم یاسین، محمد ارشد اویسی

همه گیری شعر اقبال، قندیل بدر

دو نامه به نام اقبال، مصطفی زیدی

پیغام اقبال برای جوانان، طیب نواز، تحسین بی بی

شکوه، جواب شکوه و نوگرایی اسلامی، رضوانه نقوی

نقش اقبال در گسترش زبان اردو، مصطفی عباس، ثمره ضمیر

نقد و برسی عروضی شعر بلند اقبال"مسجد قرطبه"، ضیاءالرحمان

وضعیت کنونی فلسطین و امت مسلمه از دیدگاه شعر اقبال، بی بی تانیه

محمد اقبال لاهوری در هجدهم آبان ۱۲۵۶ شمسی (۹ نوامبر ۱۸۷۷ میلادی) در یک خانواده متدین به دنیا آمد. زادگاه اقبال لاهوری در شهر سیالکوت پاکستان است. اقبال نخستین کسی است که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان شبه قاره مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال لاهور در این کشور به طور رسمی شاعر ملی خوانده می‌شود.

اندیشه‌ها و آثار ادبی اقبال لاهوری نیز مشابه آثار و افکار اندیشمندان اسلامی و انقلابی کشورمان در جهت رشد فکری مسلمانان و جهان اسلام، برائت از تفرقه، ظلم ستیزی و یک دلی برای مقابله با دشمنان مشترک قرار دارد.

اشعار علامه اقبال که بیشتر آن به زبان فارسی تالیف و سروده شده است، به عنوان نماد اسلامی برای جهانیان مثال زدنی می باشد، و عامل بزرگی در پیوستگی روابط تاریخی و عمیق دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان به شمار می‌رود.

شایان ذکر است، بر اساس اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در اسلام آباد، تعدادی از فصلنامه اردو زبان «پیغام آشنا» جهت نگهداری در آرشیوها و بهره برداری درکتابخانه‌ها، مراکز معتبر علمی و دانشگاهی توزیع می‌شود و نسخه الکترونیکی آن از طریق وبگاه اینترنتی رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد به نشانی http://ur.icro.ir/IslamAbad   قابل دسترس است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved