-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/07 - 14:02
  • 500
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

شرکت هیأت ایرانی در نشست وزرای علوم کشورهای سازمان همکاری اسلامی در آلماتی

هیأتی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران به همراه وابسته فرهنگی کشورمان در آلماتی در نخستین نشست وزیران آموزش عالی و علوم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین نشست وزیران آموزش عالی و علوم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تحت عنوان OIC15  با شرکت هیأت‌های بلندپایه کشورها در دانشگاه ملی فارابی آلماتی قزاقستان برگزار شد.

این نشست شامل کشورهای پیشرفته در حوزه علم و فناوری است و نمایندگان کشورها در این رویداد به میزبانی قزاقستان به صورت چند جانبه مشارکت کردند.

در ابتدای این نشست، نوربیک سیاست، وزیر علوم قزاقستان به عنوان سخنران آغازین بر اهمیت همکاری‌های علمی جهت رشد و پویایی اقتصاد کشورهای عضو تأکید کرد و کشورهای پیشرفته را در علوم برشمرد و جمهوری اسلامی ایران را در بسیاری از حوزه های علوم جدید پیشرو خواند.

سپس، عسکرموسینوف، دستیار دبیرکل در امور علمی و فناوری سابقه، روند و ماهیت پلتفرم گفت‌وگو OIC15  را تشریح کرد.

در روز بیست و پنجم می 2023 مفاد قطعنامه که در نشست کارشناسان ارشد کشورها مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفته بود، به تأیید نمایندگان کشورها در نشست پایانی رسید.

همچنین، نخستین نشست پلتفرم گفت‌وگوی علوم؛ بر اساس قطعنامه چهل و نهم اجلاس شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی OIC که در سال ۲۰۲۳ در موریتانی به تصویب رسیده بود، برگزار شد. در این نشست، اسناد پلتفرم گفت‌وگو OIC15 به منظور تقویت همکاری‌های چند جانبه در حوزه علم و فناوری به تصویب رسید و در پایان گفت‌وگوها بیانیه روسای هیأت‌های کشورها منتشر شد.

وزرا و نمایندگان کشورها از جمله حدادی اصل، قائم ‌مقام وزیر علوم کشورمان سخنرانی خود را در نشست ارائه کردند. در این نشست، نماینده جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری پلتفرم گفت‌وگوی OIC15 را در تهران برای سال 2024 ارائه کرد و رئیس جلسه و سایر کشورها در خصوص این پیشنهاد به اجماع اولیه رسیدند.

رئیس دانشگاه ملی فارابی قزاقستان نیز از ایجاد دفتر دائمی برای همکاری‌های علمی و فناوری در دانشگاه خبر داد.

شایان ذکر است، اعضای هیأت ایرانی متشکل از وحید حدادی اصل قائم ‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل، مهدی یزدان پناه معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، محمدعلی شعبانی مشاور مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل بود و حسین آقا زاده، وابسته فرهنگی سرکنسولگری کشورمان و خیراندیش، کنسول و کارشناس اقتصادی سرکنسولگری در این نشست شرکت فعالانه داشتند.

انتهای پیام/

 

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved