-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/27 - 09:42
  • 173
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

شاعران سوریه در وصف سید و سالار شهیدان(ع) شعر‌خوانی کردند

مصادف با تاسوعای حسینی، خانه فرهنگ کشورمان در لاذقیه سوریه میزبان علماء، ادبا، شعرا و اقشار مختلف شهرهای ساحلی سوریه و دوستداران سرور و سالار شهدا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت عاشورای حسینی در نشستی فرهنگی، علیرضا فدوی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه و «شیخ محمد رضا حاتم» از اعضای اتحادیه علمای شام سخنانی، پیرامون حماسه ابدی قیام امام حسین (ع) به عنوان ناب‌ترین تجلی‌گاه نبرد حق و باطل در تاریخ بشریت، از درس‌های پایداری در دفاع از حریم حق سخن گفتند و سه تن از شعرای ساحل سوریه، سروده‌های عاشورایی خود را تقدیم سید و سالار شهدای کربلا کردند.

این نشست صمیمانه که با حضور پرشور اقشار مختلف شهر لاذقیه همراه بود، توسط روزنامه «الوحده» ارگان رسمی لاذقیه پوشش خبری داده شد.

آغاز برنامه با استماع آیاتی از قرآن کریم همراه بود که توسط مروان جلول، شاعر و فرهیخته اهل شهر ساحلی بانیاس تلاوت شد، سپس مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاذقیه گفت: انقلاب امام حسین(ع) یک اقدام نظامی به معنای امروزی نبود، بلکه انقلابی اصلاح طلبانه انسانی بود که هدفش ادامه خط نبوت و حفظ ارزش‌های انسانی و اخلاق نیکو و مبانی فکری و تمدنی  اصیل اسلام بود.

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با جمله معروف «هرچه داریم از عاشورا داریم» تصویر روشنی از عظمت انقلاب امام حسین علیه السلام ارائه کردند .

فدوی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) به همه مبارزان و انقلابیون جهان فارغ از دین و مذهبشان، برترین درس‌های عملی را در آزادی، عزت و سربلندی را داده و در این 1400 سال، چه بسیار حرکت‌های آزادی‌خواهانه که از این حماسه ماندگار الگو گرفتند.

وی اتفاقات سهمگین و بی‌سابقه و نسل کشی در غزه را نمونه معاصر و در جریان پایداری در راه حق توصیف کرد و افزود: حوادث امروز که بر ملت‌های مسلمان تحمیل می‌شود، ضرورت اتحاد بیش از پیش ملت‌ها و آزادگان جهان زیر بیرق امام حسین(ع) در مقابله با نقشه‌های شوم نیروهای شیطانی، صهیونیسم و استکبار جهانی که هویت و فرهنگ ما را هدف قرار داده‌اند را دوچندان می‌کند.

پس از آن، فیلم کوتاه تاریخی و نمایشی که در خانه فرهنگ کشورمان پیرامون عاضورای حسینی تدوین شده بود، به نمایش گذاشته شد.

شیخ «محمد رضا حاتم» از اعضای اتحادیه علمای شام گفت: امام حسین علیه السلام هنگامی که از بیعت با یزید امتناع کرد، عادی سازی روابط با باطل و استکبار را به شدت رد کرد.

شیخ حاتم تأکید کرد: اختلاف نظر بین فرقه‌های اسلامی لازم است، اما فکر تکفیر، تروریسم و قتل کاملا مردود است.

وی یادآور شد: امروز در غزه، دل‌های همه اعراب با توست، ای غزه، اما شمشیرهایشان علیه توست، گویی غزه امروز در زخم‌هایش مبارزه حق و باطل را مجسم می‌کند.

در ادامه مراسم، سه تن از شاعران بزرگ استان لاذقیه «زاهر جمیل قط»، « مصطفی خضیر» و «مروان جلول» اشعار حماسی خود را با الهام از این حماسه تاریخی تقدیم حاضران کردند.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved