-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/11 - 11:45
  • 145
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

سی و یکمین شماره پادکست جلوه‌های ایران «ایرانکست» منتشر شد

سی و یکمین شماره پادکست جلوه‌های ایران هفتم تیرماه از طریق شبکه‌های اجتماعی صدا محور (ساندکلود، سپوتی فای، گوگل پادکست، یوتیوب) منتشر و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای این شماره خانم آنا ماریا خاجی گوینده پادکست، اظهار داشت: در سی و یکمین شماره از ایرانکست، سفری متفاوت را همراه شما آغاز می‌کنیم. در این برنامه، همسفر خانم خارا پتروپولوو، کوهنورد حرفه‌ای و کارمند وزارت آموزش و ادیان یونان خواهیم بود و از تجربیات ایشان در صعود به قله دماوند، بلندترین قله ایران و گشت و گذار در شهرهای مختلف این سرزمین کهن خواهیم شنید.

خانم پتروپولوو که در کنار شغل خود، به کوهنوردی حرفه‌ای نیز می‌پردازد، ایران را به عنوان اولین مقصد خارجی برای کوهنوردی خود انتخاب کرده است. دماوند، به عنوان بلندترین قله ایران و یکی از مرتفع‌ترین قله‌های آتشفشانی غیرفعال جهان، با وجود چالش‌های خاص خود، مقصدی جذاب برای کوهنوردان حرفه‌ای به شمار می‌رود.

وی از انگیزه‌های انتخاب ایران و دماوند به عنوان مقصد سفر، دشواری‌ها و زیبایی‌های صعود به این قله و همچنین حسی که در لحظه‌ی فتح قله تجربه کرده است، صحبت می‌کند و می­گوید: "من همزمان با فعالیت به عنوان کارمند بخش دولتی، به صورت حرفه ای در رشته کوه نوردی نیز مشغول هستم. سال گذشته تصمیم گرفتم تا به همراه چند نفر از کوهنوردان یونانی برای فتح بلندترین قله ایران یعنی دماوند به ایران و سایر شهرها این کشور سفری داشته باشیم. یکی از دلایلی که قله دماوند را انتخاب کردیم این بود که صعود به دماوند سخت است اما خطرناک نیست. این قله آتشفشانی غیرفعال است."

سفر خانم پتروپولوو به ایران، تنها به صعود به دماوند محدود نمی‌شود. ایشان پس از فتح قله، از شهرهای مختلف ایران همچون تهران، ابیانه، اصفهان و شیراز نیز دیدن می‌کند و در هر کدام از این شهرها، با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی منحصر به فردی روبرو شده و تجربیاتی ناب را به ارمغان می‌برد. وی در این خصوص می گوید: "مردم ایران اولین چیزی بود که نظر مرا جلب کرد. راستش را بخواهید فکر نمی­کردم مردم ایران به این اندازه خون گرم، باسواد و اهل موسیقی و شعر و موزه باشند. پس از فتح قله تصمیم گرفتیم به تهران، ابیانه، اصفهان و شیراز سفر کنیم. سی و سه پل اصفهان مانند داستان های هزار و یک شب بود. شهر تهران بسیار بزرگ با جمعیتی زیاد، اما بسیار تمیز بود. بیشتر مردم به خوبی انگلیسی صحبت می کردند. شاید خیلی ها فکر کنند که نقش زنان در این کشور بسیار کم رنگ است. اما این چنین نیست. زنان ایرانی در همه عرصه ها هستند."

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا با نکته منفی در این سفر مواجه شدی، این چنین پاسخ داد: شاید بتوانم بگویم که هیچ نکته منفی ندیدم. هیچ جایی احساس ناامنی نکردم. هیچ جایی احساس نکردم به من نگاه منفی یا جنسی دارند. هرجا می فهمیدند که ما از یونان هستیم به گرمی از ما استقبال می کردند و حتی یک بار ما را برای ناهار دعوت کردند، بدون اینکه ما را بشناسند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نمی‌­شود ایران را در یک برنامه توصیف کرد. شاید نیاز باشد ساعت ها صحبت کنیم. مردمانی مهربان و خونگرم مهترین شاخصه این کشور است. فرهنگ عمومی در این کشور بسیار بالاست و بیشتر مردم سطح سواد عالی دارند. همچنین برای ما که به طبیعت گردی علاقه داریم باید بگویم که طبیعت فوق العاده این کشور فراموش نشدنی است. به هموطنان خودم پیشنهاد می کنم حتما به این کشور زیبا سفر کنند.

در پایان، خانم آنا ماریا، مجری برنامه ضمن تشکر از ایشان برای حضور در استودیو ایرانکست راه‌های ارتباطی را با این برنامه اعلام کرد.

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved