-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/05/24 - 09:57
  • 570
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه

سفر وزیر میراث فرهنگی ایران به پاکستان/ بررسی راه‌های توسعه صنعت گردشگری دو کشور

سید عزت الله ضرغامی به همراه ۱۰ تن از نمایندگان شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری کشور با هدف توسعه و تقویت صنعت گردشگری و بررسی موانع در راه گسترش گردشگری بین ایران و پاکستان طی سفری دو روزه به لاهور در برنامه‌های متعددی شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید عزت الله ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در راس هیاتی از مسئولین وزارت و شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری با همکاری و هماهنگی سرکنسولگری و خانه فرهنگ جمهموری اسلامی ایران در لاهور، ضمن ملاقات با مسئولین دولت ایالت پنجاب و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و علمی کشور پاکستان از اماکن باستانی و فرهنگی شهر لاهور دیدن کرد.

ضرغامی به عنوان میهمان ویژه در سمینار توسعه گردشگری بین پاکستان و ایران که با اهتمام وزارت گردشگری ایالت پنجاب، سرکنسولگری و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و با حضور مسئولین وزارت گردشگری و شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری از دو کشور ایران و پاکستان برگزار شد، شرکت کرد و با تاکید بر عمق تشابهات مذهبی و فرهنگی بین دو همسایه گفت: در پاکستان هرگز احساس نکردم که در سرزمینی بیگانه هستم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری و عامل همسایگی گردشگری بین پاکستان و ایران باید به سرعت رشد کند. مقامات شرکت‌های هواپیمایی و صنعت هتلداری در این سفر با ما همراهی می کنند تا با طرف های پاکستانی مذاکره کرده و تعداد گردشگران و پرواز ها بین دو کشور افزایش یابد.

پروفسور اکرم جاوید، وزیر رفاه اجتماعی ضمن سخنرانی در مجمع گردشگری پاکستان و ایران گفت: قلب مردم ایران و پاکستان به هم متصل است.

وی ضمن اعلام آمادگی برای هر نوع همکاری ممکن در جهت توسعه گردشگری بین پاکستان و ایران به جاذبه‌های گردشگری پاکستان اشاره کرد و گفت: در کنار گردشگری مذهبی، حوزه‌های دیگر گردشگری بین ایران و پاکستان هم باید توسعه یابد.

پروفسور اکرم جاوید افزود: دو کشور ایران و پاکستان از ظرفیت بالای گردشگری برخوردار هستند و هدف از برگزاری سمینار امروز یافت راهکارهای جدید برای ارتقای گردشگری بین دو کشور است.

مهران موحدفر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور گفت: توسعه روابط با کشورهای همسایه در اولویت سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در کنار تعاملات دولتی خواهان گسترش روابط مردمی در حوزه‌های فرهنگی و تجاری نیز است

سرکنسول ایران سمینار توسعه گردشگری بین ایران و پاکستان را فرصت بسیار خوبی برای رسیدن به این هدف دانست و گفت: سرکنسولگری ایران در لاهور همیشه در تلاش تسهیل سفر زوار و تجار به ایران بوده و در این راستا اخذ روادید ایران را بسیار آسان کرده است.

آصف بلال لودی، معاون وزارت گردشگری پنجاب نیز در این سمینار، سخنانی ایراد کرد و روابط دو کشور و جاذبه‌های فرهنگی و میراثی پنجاب به ویژه لاهور پایتخت آن را برای گردشگران ایرانی توضیح داد.

محمد قاسمی، معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در این سمینار با ارائه پاورپوینت جاذبه های گردشگری، ظرفیت‌های گردشگر پذیری و مزایای سفر به ایران را به حضار توضیح داد و میهمان نوازی منحصر به فرد ایرانیان را یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگران خارجی عنوان کرد. علاوه بر آن کلیپ‌های ویدئو درباره جاذبه های گردشگری ایران و پاکستان نیز برای حضار پخش شد.

نصب مجسمه فردوسی در لاهور

مهندس ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران طی سخنانش در سمینار توسعه گردشگری بین پاکستان و ایران با توجه به علاقمندی مردم پاکستان به زبان فارسی و شعرای پارسی گوی پیشنهاد نصب مجسمه فردوسی شاعر پرآوازه فارسی در خیابان فردوسی لاهور را مطرح و برای نصب مجسمه یک شاعر پاکستانی در ایران اعلام آمادگی کرد.

در مرحله دوم، سمینار با هماهنگی وزارت گردشگری ایالت پنجاب و سرکنسولگری و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور جلسات تجاری بین مسئولین شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری از دو کشور پاکستان و ایران برگزار شد.

به گفته مقامات شرکت‌های ایرانی، این جلسات بسیار نتیجه بخش بود و توافقات اولیه در خصوص افزایش تعداد پروازها بین دو کشور و تبادل پکیج های گردشگری صورت گرفت. مسئولین شرکت‌های پاکستانی نیز ضمن ابراز اطمینان از ملاقات با مقامات ایرانی نسبت به توسعه گردشگری بین دو کشور بسیار ابراز امیدواری کردند.

بازدید از امکان تاریخی و فرهنگی

هیات گردشگری ایران به ریاست ضرغامی در ادامه سلسله برنامه‌های سفر خود به پاکستان از اماکن تاریخی شهر باستانی لاهور دیدن کردند. هنرمندان ایرانی روز خود را با فاتحه خوانی بر مزار علامه اقبال لاهوری؛ شاعر پارسی گوی و فیلسوف کشور پاکستان آغاز و سپس از مسجد پادشاهی که در سال 1671 میلادی توسط اورنگزیب پادشاه گورکانیان هند (در شبه قاره به پادشاهان مغول معروف است) احداث شد، بازدید کردند.

این بنای بی نظیر یادگار مهمی از شاهکارهای معماری سلسله گورکانیان هند است که برای بنای آن از آجرهای کوره ای پخته شده با روکشی از سنگ های شنی به رنگ قرمز و مرمر استفاده شد.

این هیات ایرانی پس از مسجد پادشاهی وارد قلعه شاهی لاهور شد. قلعه شاهی نام ارگی در لاهور پاکستان است که نمادی از تاریخ باشکوه و پرعظمت این کشور را نشان می‌دهد. این قلعه در سال 1025 میلادی ساخته شد و در سال 1981میلادی در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسید. قلعه لاهور که در طول تاریخ بارها ویران و پس از چندی دوباره سازی شده است، در سال 1566 میلادی، توسط سومین پادشاه از دودمان گورکانیان به نام اکبر شاه بازسازی شد. درب ورودی اصلی قلعه شاهی به دروازه عالم‌گیر شهرت دارد و رو‌به‌روی مسجد پادشاهی لاهور قرار گرفته است.

مسجد وزیر خان یکی دیگر از اماکن باستانی شهر لاهور است که توسط وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران و هیات همراه مورد بازدید قرار گرفت. این مسجد در زمان سلطنت شاه جهان پادشاه گورکانیان به عنوان بخشی از مجموعه ای از ساختمانها که شامل حمام های شاهی در این نزدیکی بود نیز به بهره برداری رسید.

این مسجد به عنوان تزئین شده ترین مسجد دوره گورکانیان محسوب می‌شود. مسجد وزیرخان به دلیل کارهای کاشی کاری پیچیده معروف و بوده و سطوح داخلی آن با نقاشی‌های دیواری پیچیده تزئین شده است.

ضرغامی در ادامه بازدید از شهر لاهور به همراه جعفر روناس؛ وابسته فرهنگی کشورمان در لاهور از موزه تاریخی لاهور دیدن کرد. موزه لاهور که فنی ترین موزه پاکستان است، مجموعه آثار بسیار با ارزشی از اشیاء قدیمی را در خود گرد آورده است. در این موزه لوازم زندگی ساخته شده از سنگ مربوط به نیم میلیون سال قبل به چشم می خورد.

همچنین، مجسمه های بسیار قدیمی از « بودا » در حالات مختلف از هزاره اول قبل از میلاد وجود دارد که معروف ترین آن مجسمه ای است که بیش از دو هزار سال قدمت دارد.

چایخانه پاک یکی از اماکن فرهنگی لاهور است که وزیر میراث فرهنگی ایران به پیشنهاد جعفر روناس؛ وابسته فرهنگی کشورمان بازدید کرد. چایخانه پاک که در بازار تاریخی انارکلی واقع است از قدیم الایام به پاتوق مشاهیر هنردوست شهر معروف است و شخصیت های فرهنگی، ادبی و هنری در این محل محافل ادبی برگزار می کنند.

در مقابل چایخانه پاک بخش بازارچه کتاب فروشی بازار انارکلی واقع است و سید عزت الله ضرغامی از بخش کتاب فروشی دیدن کرد. وی این ابتکار شهرداری را ستود که زمینه اشتغال فرهنگی را برای شهروندان فراهم کرده است.

سید عزت الله ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در لاهور با اویس رئوف؛ کنسول افتخاری کشور اوگاندا در لاهور و رئیس هیات مدیره دانشگاه لاهور دیدار کرد.

اویس رئوف سخنانش را با ارائه توضیحاتی درباره دانشگاه لاهور آغاز کرد و گفت: دستاوردهای ایران در حوزه علوم بی نظیر بوده و ما خواهان بهره برداری از تجربه ایران در این زمینه هستیم و بدین منظور با حمایت و پشتیبانی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در حال مذاکره با مسئولین دانشگاه شهید بهشتی هستیم تا بتوانیم همکاری در حوزه های مختلف دانشگاهی را توسعه دهیم.

رئیس دانشگاه لاهور خواهان توسعه گردشگری علمی بین ایران و پاکستان شد و گفت: تبادل اساتید دانشگاه و دانشجویان بین دو کشور و سفر هیات های علمی به کشورهای یکدیگر باعث می شود که دو کشور برادر و همسایه از تجربیات همدیگر استفاده کرده و در زمینه علمی نیازهای همدیگر را برآورده سازند.

وی که دارای یک استودیوی مدرن تولید فیلم به نام جهان فیلمز است، صنعت سینمای ایران را مورد ستایش قرار داد و گفت: ایران در تولید فیلم سطح جهانی و مفهومی تجربه خوبی دارد و فیلم‌های ایرانی بارها در جشنواره های بزرگ بین‌المللی شناخته شده اند و منابع خوبی برای آموزش فیلم سازی برای دانشجویان پاکستانی هستند.

رئیس دانشگاه لاهور ضمن ابراز علاقه‌مندی نسبت به تولید مشترک فیلم و سریال با ایران گفت: تولید فیلم و سریال مشترک بین دو کشور نقش بسیار موثری در نزدیکی مردم آن دو کشور ایفا می‌کند.

ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران ضمن تقدیر از تلاش‌های اویس رئوف در توسعه آموزش در کشور پاکستان با ساخت دانشگاه های خوب، از پیشنهادات ایشان در خصوص توسعه گردشگری علمی و تولید فیلم مشترک استقبال کرد.

وی گفت: توسعه گردشگری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان در اولویت دولت ایران قرار دارد و ما خواهان گسترش تمامی حوزه‌های  گردشگری از جمله، علمی، سلامت و محیط زیست هستیم.

ضرغامی افزود: تبادل هیات‌های علمی بین دانشگاه های ایران و پاکستان بهترین راهکار آشنایی و بهره برداری از تجربیات همدیگر در حوزه علم و فناوری است و آشنایی مردم دو کشور از امکانات یکدیگر باعث رشد گردشگری دوجانبه می شود.

وی پیشنهاد تولید فیلم و سریال مشترک ایران و پاکستان را نیز مورد تحسین قرار داد و گفت: تولید فیلم و سریال مشترک و توسعه همکاری‌های فرهنگی می‌تواند به توسعه روابط و شناخت عمیق تر دو ملت منتج شود.

ضرغامی گفت: امیدواریم با همکاری خانه فرهنگ ایران، شاهد دستاوردهای خوبی از همکاری سینماگران دو کشور باشیم.

مهران موحدفر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور مراسم ضیافت ناهار با حضور سید عزت الله ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و هیأت همراه برگزار کرد.

بلیغ الرحمان؛ استاندار ایالت پنجاب تلاش های وزارت گردشگری ایران برای توسعه گردشگری در تمامی حوزه ها را مورد تقدیر قرار داد و گفت: توسعه گردشگری سلامت، تحصیلی و محیط زیست در کنار گردشگری زیارتی باعث نزدیکی بیشتر مردم دو کشور می‌شود و امیدواریم سفارت پاکستان در ایران و همچنین، وزارت گردشگری ایران مردم ایران را برای سفر به پاکستان تشویق کنند.

استاندار پنجاب با اشاره به جاذبه‌های کشور پاکستان گفت: قرار است در ماه سپتامبر کاخ استانداری به روی گردشگران داخلی و خارجی گشوده شود تا مردم بتوانند از این ساختمان تاریخی هم بازدید کنند.

اکرم جاوید؛ وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی به پیشرفت های علمی ایران در بهداشت و سلامت اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه سلامت، پزشکی و داروسازی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و باید روابط دو کشور در این زمینه گسترش یابد.

کامران لاشاری؛ رئیس اداره حفظ آثار باستانی و شهر قدیم لاهور اظهار داشت: تبادل هیات‌های هنرمندان، دانشجویان و اساتید و پزشکان بین ایران و پاکستان باید افزایش یابد و در شهر لاهور باید ۳ الی ۴ برنامه مشترک در سال برگزار شود.

وی افزود: شهر قدیمی لاهور دارای کتیبه های بسیاری به زبان فارسی است که قرار است با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به اردو ترجمه شود تا مردم بتوانند مفهوم اشعار نوشته شده در بناهای تاریخی لاهور را درک کنند.

مصاحبه مطبوعاتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران

ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی ایران در مصاحبه مطبوعاتی با دو کانال مطرح پاکستان به نام های جیو و سیتی ۴۲ اظهار داشت: مقامات دو کشور ایران و پاکستان خواهان توسعه روابط در تمامی حوزه‌های همکاری هستند و هدف از سفر من به پاکستان توسعه گردشگری دوجانبه است.

ضرغامی تاکید کرد: ایران و پاکستان نه تنها دو کشور همسایه هستند بلکه دارای پیوندهای مذهبی نیز دارند و دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند.

وی در ادامه سخنانش اسلام هراسی را یکی از مشکلات اساسی جامعه اسلامی و با اشاره به دوگانگی کشورهای غربی در این خصوص گفت: قرآن بزرگترین پرچمدار آزادی بیان است و توهین به مذهب هرگز جزو آزادی بیان محسوب نمی شود.

افزایش ارتباطات مردمی برای تحکیم بیشتر روابط دو کشور

وزیر میراث فرهنگی ایران در ادامه برنامه‌های سفر خود به لاهور در راس هیاتی از مسئولین وزارت از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور بازدید و با شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی پاکستان از جمله اساتید زبان و ادبیات فارسی دیدار کرد.

در این نشست، ظرفیت‌های ایران در حوزه های گردشگری سلامت، تحصیلی و فرهنگی مورد بحث قرار گرفت و به روابط فرهنگی و توسعه و تحکیم پیوند آن اشاره شد.

روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز در سخنانی، ظرفیت‌های گردشگری ایران و پاکستان را برشمرد و گفت:  خانه فرهنگ ایران حاضر است به عنوان حلقه ارتباط بین تورگردانان دو کشور به ایفای نقش بپردازد و مشوق گردشگری از سوی هر کدام از طرفین را به طرف متقابل کشور معرفی کند.

ضرغامی پیرامون گسترش همکاری‌های دوجانبه با پاکستان در حوزه گردشگری و تقویت مراودات فرهنگی میان دو کشور همسایه، با شخصیت‌های فرهنگی پاکستان رایزنی کرد و گفت: افزایش ارتباطات مردمی برای تحکیم بیشتر روابط دو کشور امری ضروری است.

فلیحه زهرا کاظمی؛ رئیس دانشگاه اقتصاد خانگی ضمن ارائه توضیحاتی درباره گروه‌های فارسی در دانشگاه های ایالت پنجاب و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی پیشنهاداتی در زمینه توسعه گردشگری تحصیلی و علمی مطرح کرد.

شگفته ناز؛ رئیس دانشگاه بانوان لاهور ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با وزیر میراث فرهنگی ایران گفت: دانشگاه بانوان لاهور دارای اتاق ایران شناسی و کرسی فردوسی ایران است که به دانشجویان در خصوص آشنایی با فرهنگ ایران بسیار کمک می‌کند.

وی افزود: با توجه به پیشرفت‌های ایران در حوزه علم و فناوری ارتباطات بین دانشگاه‌های دو کشور هم باید افزایش یابد تا مردم دو کشور از تجربیات همدیگر استفاده کنند.

لزوم معرفی صنایع دستی ایران در پاکستان

عثمان علی؛ مدیر کل اداره گردشگری ایالت پنجاب با اشاره به جشنواره فرهنگی ایران و پاکستان اظهار داشت: جشنواره فرهنگی مشترک دو کشور با استقبال بی نظیر مردم پاکستان مواجه شد و امیدواریم در آینده برنامه‌های مشترک بیشتری با ایران داشته باشیم

وی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران خواستار تسهیل روند شرکت رانندگان ایرانی در مسابقات رالی جیپ شد و گفت: صنایع دستی ایران بیانگر فرهنگ ایران است و عرضه صنایع دستی ایران در پاکستان باعث آشنایی بیشتر مردم از فرهنگ ایران خواهد شد.

ظهیر احمد؛ رئیس دانشکده گردشگری و هتلداری گفت: دانشکده ما یکی از برترین دانشکده گردشگری پاکستان است که در رشته های گردشگری، هتلداری، میهمانداری، پذیرایی و پخت پز تدریس می‌کند.

وی افزود: دانشجویان دانشکده ما علاقه‌مند به ادامه تحصیل در خارج هستند و بسیاری از آنها به کشورهای حوزه خلیج فارس و یا اروپا سفر می‌کنند. اگر امکانات تبادل دانشجو با دانشگاه‌های گردشگری ایران فراهم شود دانشجویان می‌توانند برای ادامه تحصیل به کشور همسایه بروند.

اقبال صلاح الدین؛ رئیس دبستان اقبال و نوه علامه اقبال لاهوری سخنانش را با قرائت شعری از علامه اقبال لاهوری آغاز کرد و گفت: هدف ما از تاسیس دبستان اقبال تربیت جوانان پاکستان با قدرت اشعار علامه اقبال است و بدین منظور ما دوره‌های مختلف اقبال شناسی برگزار می‌کنیم.

وی افزود: علامه اقبال برای اشعار خود زبان فارسی را انتخاب کرد چون زبان فارسی زبانی شیرین، رسا و وسیع است و یکی از بهترین زبان برای انتقال کامل مفهوم است.

صنعت سینمای ایران الگوی خوبی برای سینماگران پاکستان است

محمد عثمان؛ مدیر موزه لاهور با اشاره به میراث فرهنگی ملموس ناملموس مشترک بین ایران و پاکستان گفت: ایران و پاکستان فقط میراث فرهنگی ملموس مشترک ندارند بلکه در میراث فرهنگی ناملموس هم اشتراکات زیادی دارند. از جمله زبان فارسی، هنر خوشنویسی، هنر مجسمه سازی و موسیقی سنتی از میراث های مشترک بین ایران و پاکستان هستند.

وی افزود: موزه لاهور نه تنها در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی ملموس نقش مهمی ایفا می کند بلکه در حفظ و احیای میراث فرهنگی ناملموس نیز بسیار فعال است و هر از چند گاه برنامه‌هایی در این خصوص برگزار می‌کند.

سید نور؛ کارگردان فیلم سینمایی پاکستان که دو بار در جشنواره سینمایی فجر شرکت کرده و یک فیلم سینمایی تحت عنوان «قیمت ناموس» در این جشنواره داشته است، با اشاره به موفقیت سینمای ایران در تولید فیلم های سطح جهانی اظهار داشت: صنعت سینمای ایران الگوی خوبی برای سینماگران پاکستان است و ما بسیار علاقه‌مند به تولید فیلم مشترک با ایران هستیم.

ضرغامی از پیشنهادات میهمانان پاکستانی استقبال کرد و ضمن اعلام برگزاری نمایشگاه دائمی صنایع دستی و گردشگری در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، از جعفر روناس وابسته فرهنگی کشورمان در لاهور را به عنوان نماینده خود برای عمل بر این پیشنهادات برگزید.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved