-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/11 - 11:21
  • 286
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

سفر حماسی در اعماق اسطوره‌های ایران و یونان باستان در شماره جدید «ایرانکست»

در سی امین شماره پادکست جلوه‌های ایران «ایرانکست» که به همت رایزنی فرهنگی کشورمان منتشر شد، مخاطبان به سفری حماسی در اعماق اسطوره‌های ایران و یونان باستان رهسپار شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سی امین شماره پادکست جلوه‌های ایران «ایرانکست» که ششم اردیبهشت‌ماه منتشر شد، مخاطبان به سفری حماسی در اعماق اسطوره‌های ایران و یونان باستان رهسپار شدند.

این شماره به معرفی حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه سرای نامدار ایران و اثر جاودانه او، شاهنامه اختصاص داشت.

در ادامه، داستان خان سوم از هفت خان رستم، نبرد پهلوان نامی ایران با اژدهای هولناک، برای شنوندگان یونانی زبان روایت شد.

در ابتدای این شماره، گوینده به ادامه داستان هفت خان رستم اشاره کرد و توضیح داد که در این شماره، نبرد رستم با اژدها در خان سوم روایت می شود. رستم، پهلوان اساطیری ایران، برای نجات پادشاه ایران که در بند دیوان بود، باید از هفت خوان دشوار عبور می‌کرد.

خانم کاندرودی با لحنی زیبا، خان سوم را به زبان یونانی بازخوانی کردند. پس از آن، به داستان شناسی و ماهیت استفاده از اژدها به عنوان نماد بدی‌ها در ادبیات اساطیری ایران و یونان در دوران باستان و بیزانس پرداخته شد.

وی گفت: اژدها در بسیاری از فرهنگ‌ها و سنت‌ها حضور دارد و معمولا به عنوان موجودی خزنده و ترسناک شناخته می‌شود. در ادبیات اروپایی و به خصوص یونان باستان، اژدها نماد بدی است و در تقابل با خدایان و نیمه خدایان قرار می‌گیرد. این موضوع در ادبیات فارسی نیز دیده می‌شود.

خانم کاندرودی در ادامه به شباهت داستان نبرد رستم با اژدها به داستان‌های اساطیری یونان اشاره کرد و به عنوان نمونه گفت: داستان هرکول و هیدرا، اژدهای نه سر که توسط هرکول کشته شد و داستان اژدهای لادون در باغ اسپریا که مراقب سیب‌های زرین بود، از جمله این شباهت‌ها هستند. در ادبیات مسیحی نیز داستان‌هایی از نبرد با اژدها وجود دارد، مانند داستان قدیس جورج که با اژدهایی که زندگی مردم منطقه را به خطر انداخته بود، نبرد کرد و آن را کشت.

پادکست جلوه‌های ایران علاوه بر انتشار در سایت رسمی ایرانکست و پلتفرم‌های صدا محور، در اینستاگرام این گروه نیز منتشر و از طریق پست الکترونیکی برای بیش از 2000 نفر ارسال می‌شود.

این شماره از پادکست را می‌توانید در صفحات زیر بشنوید:

سایت رسمی ایرانکست:

www.irancast.gr

ساند کلود:

https://soundcloud.com/irancastathens1/7a-2

اسپوتی فای:

https://open.spotify.com/episode/0Iage0L9SjCMxMyXu3WMuD

یوتیوب:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLVwOyZOBVmg69WDbCbt0IRibu1UL52IYp

گوگل پادکست:

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9mZWVkcy5zb3VuZGNsb3VkLmNvbS91c2Vycy9zb3VuZGNsb3VkOnVzZXJzOjk3ODU4NzQ3OS9zb3VuZHMucnNz/episode/dGFnOnNvdW5kY2xvdWQsMjAxMDp0cmFja3MvMTgwODM1NTMwNg?sa=X&ved=0CAUQkfYCahcKEwjY-8D05-aFAxUAAAAAHQAAAAAQDg

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved