-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/24 - 11:55
  • 261
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

سفر اساتید زبان و ادبیات فارسی ایران به عراق

نمایندگان مدرسین و اساتید زبان و ادبیات فارسی کشورمان به مدت چهار روز از (22 تا 25 اردیبهشت‌ماه) در سلیمانیه عراق حضور بهم رساندند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حضور اساتید با هدف برقراری ارتباطات و تعاملات فرهنگی و دانشگاهی مورد نیاز با مراکز رسمی و غیر رسمی علمی و فرهنگی و دانشگاهی فعال در شمال عراق و شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی علاقه‌مند به زبان و فرهنگ پارسی - ایرانی هماهنگ شد.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وابسته فرهنگی ایران در سلیمانیه در این مدت دیدارهای لازم و مرتبط در سلیمانیه عراق با مراکز علمی و فرهنگی و دانشگاهی و شناخت برخی شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی این منطقه صورت گرفت.

نفرات فوق الذکر در مدت حضور خود در سلیمانیه عراق (پایتخت فرهنگ و ادب و هنر شمال عراق) به صورت مستقیم و بدون واسطه اقدام به معرفی ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشورمان به جوانان و دانشجویان و شخصیت‌های حاضر در دیدارها کردند.

توجیهات لازم برای اقدامات این اساتید به منظور ایجاد بسترهای لازم جهت شکل گیری تعاملات فرهنگی و دانشگاهی با اولویت تقویت و گسترش معرفی زبان و فرهنگ ایرانی ـ پارسی در شمال عراق از سوی وابسته فرهنگی کشورمان در سلیمانیه ارائه شد.

در ادامه، تیم اساتید حاضر در سلیمانیه با سرکنسول ایران در سلیمانیه دیدار و بیان کردند: هدف از این سفر ایجاد ارتباطات لازم ما بین اساتید دانشگاه‌های سلیمانیه و ایران و جوانان و دانشجویان علاقه‌مند منطقه با زبان و فرهنگ ایرانی است.

سرکنسول سلیمانیه نیز، اقدامات نرم فرهنگی را نیاز امروز جوامع در عصر کنونی دانست و افزود: سلیمانیه به دلیل وجود زمینه لازم مستعد این گونه اقدامات است و مردم این منطقه نیز خود را در طول تاریخ هیچ گاه جدا از ایران و ایرانی ندانسته‌اند.

اساتید منتخب دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی فعال جمهوری اسلامی ایران در حوزه زبان و ادبیات فارسی که به سلیمانیه سفر کرده‌اند، روز یکشنبه 23 اردیبهشت‌ماه در نخستین برنامه در محل کتابخانه اداره اوقاف سلیمانیه با خانم کوسار محمد امین، رئیس این کتابخانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که وابسته فرهنگی ایران و مسئول بخش نسخ خطی کتابخانه نیز حضور داشتند، خانم کوسار محمد امین به تشریح تاریخچه این کتابخانه و منابع موجود در آن پرداخت و با اشاره به تنوع و قدمت کتب خطی و چاپ سنگی موجود در این کتابخانه، اظهار داشت: کتب مختلفی به زبان‌های فارسی، کردی، عربی و ترکی به طرق مختلف جمع آوری و در حال پالایش است.

خانم کوسار از پیشنهاد وابسته فرهنگی و اعضای هیأت ایرانی برای سفرهای متقابل، اعزام دانشجو و اجرای طرح‌های مشترک همکاری جهت انتقال تجربیات مطلوب ایران در مرمت و حفاظت از این اسناد قدیمی استقبال کرد.

در ادامه، اساتید ایرانی از مخزن کتب خطی، کتابخانه اصلی و محل آرشیو مجلات کتابخانه بازدید کردند و کارشناسان هر بخش ضمن ارائه توضیحات، به سؤالات اعضای هیأت پاسخ دادند.

برنامه بعدی هیأت ایرانی بازدید از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه بود. حسن‌پور، وابسته فرهنگی سرکنسولگری و مدیر مجموعه خانه فرهنگ ایران در سلیمانیه در جلسه مشترکی با اساتید زبان فارسی، به تشریح ظرفیت‌ها و خدمات ارائه شده در مجموعه تحت مدیریت خود پرداخت.

وی با اشاره به علاقه و استقبال چشمگیر مردم سلیمانیه از دوره‌های مختلف فرهنگی و هنری، به ویژه دوره‌های آموزش زبان فارسی که در خانه فرهنگ کشورمان برگزار می‌شود، تأکید کرد: در صورت تأمین کمک‌ها و مساعدت‌های لازم، امکان جذب حداکثری علاقه‌مندان به فرهنگ و زبان ایران به طور مطلوبی وجود دارد.

در ادامه، اعضای هیأت ایرانی در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، در نشستی مشترک با 4 تن از اساتید زبان فارسی دانشگاه سلیمانیه و 3 تن از مربیان زبان فارسی شاغل در خانه فرهنگ در خصوص شیوه‌های آموزشی، منابع آموزش، مشکلات و موانع، راه‌های بهبود و ارتقاء آموزش زبان فارسی و زمینه‌های همکاری جهت کمک به بخش زبان‌آموزی خانه فرهنگ و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلیمانیه، بحث و گفت‌وگو کردند.

در پایان این برنامه، اساتید ایرانی از کلاس‌های آموزش زبان فارسی که در همان زمان در محل خانه فرهنگ در حال برگزاری بود، بازدید و با دانشجویان و اساتید گفت‌وگو کردند.

بازدید از موزه امنه سوره نیز یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این تیم بود، در این موزه که مقر اصلی رژیم صدام پیش از فروپاشی در این شهر محسوب می شده، تاریخچه‌ای از جنایات رژیم بعث علیه مردم کرد و جنایات داعش به نمایش گذاشته شده است.

بازدید از دانشگاه ملی سلیمانیه عراق و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه و کتابخانه مرکزی این دانشگاه و بانک فرهنگ و لغت‌نامه‌های دانشگاه و چندین تن از اساتید دانشگاه از سایر برنامه‌هایی بود که برای این اساتید برنامه ریزی و اجرایی شد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved