-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/29 - 09:13
  • 352
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در دیدار با رئیس اداره روابط خارجی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه مطرح شد:

سال 2025 سال فرهنگی ایران و ترکیه خواهد بود

سید قاسم ناظمی در دیدارخود با خانم گزده شاهین رئیس اداره روابط خارجی و اتحادیه اروپای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه درباره روابط دوجانبه فرهنگی به تبادل نظر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات ااسلامی در این دیدار که با شرکت دو تن از کارشناسان ایران وزارت فرهنگ و گردشگری در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد، رایزن فرهنگی کشورمان پیگیری موضوعات و مسائل مربوط به توسعه مناسبات فرهنگی بین دو کشور را هدف این ملاقات عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که در ملاقات اخیر با وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه بر آن تأکید شد، موضوع سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکیه در آینده نزدیک است که قرار است در حاشیه سفر مذکور یک سند همکاری مشترک بین وزارتخانه های فرهنگ دو کشور به امضا برسد. موضوع دوم اعلام سال 205 و 2026 به عنوان سال فرهنگی ایران و ترکیه است که باید طرحها و برنامه های خود را برای برگزاری هر چه شایسته تر این مناسبت آماده کنیم.

ناظمی با اشاره به اعلام سال 2025 به عنوان سال فرهنگی ایران و ترکیه افزود: براساس میزان بودجه ای که برای این فعالیتها تخصیص خواهد یافت امیدواریم بتوانیم در حوزه های مختلف فرهنگی کارهای مؤثری برای معرفی فرهنگ و هنر کشورمان در ترکیه انجام دهیم.

وی با تأکید بر ضرورت انجام دیدارهای کاری در سطح کارشناسان دو وزارتخانه برای پیگیری تصمیمات و مصوبات مقامهای عالی دو کشور، اظهار داشت: در ملاقاتی که چندی پیش با وزیر محترم فرهنگ و گردشگری ترکیه داشتیم، ایشان نیز بر ضرورت پیگیری مجدانه مصوبات و مفاد قراردادهای دوجانبه فرهنگی تأکید داشتند و حتی یکی از مشاوران خود را برای این کار معرفی کردند. لذا باید دیدارهای کارشناسی برای ترسیم نقشه راه انجام و نتایج دیدارها برای تأیید نهایی به ایران ارسال گردد تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه همچنین به برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر اشاره کرد و افزود: در بهمن امسال جشنواره فیلم فجر در ایران برگزار می شود که این موضوع از طریق مکاتبات رسمی با وزارت خارجه به اطلاع بخشهای مربوطه در ترکیه رسیده است و امیدواریم هنرمندان و مدیران سینمایی ترکیه از این فرصت برای حضور در صحنه رقابتهای بین المللی به بهترین وجه استفاده کنند. وی با اشاره به امکان برگزاری هفته فیلم فیلمسازان زن ایران و ترکیه گفت: تمایل داریم این رویداد با همکاری بخشهای سینمایی ترکیه و به صورت مشترک برگزار گردد.

در ادامه این دیدار خانم گزده شاهین رئیس اداره روابط خارجی و اتحادیه اروپای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه با اشاره به اهمیت و جایگاه ایران برای ترکیه گفت: با ایران اشتراکات فرهنگی بسیاری داریم و لذا باید به بهترین شکل ممکن برنامه های فرهنگی با ایران را پیش ببریم. فرهنگ، هنر و به ویژه سینمای ایران در ترکیه بسیار مورد توجه است و ما باید ترتیبی دهیم که در سال فرهنگی ایران و ترکیه مردم دو کشور با از طریق فرهنگ، هنر و گردشگری بیشتر با هم آشنا شوند.

خانم شاهین افزود: یکی از کارهایی که باید سریعا پیگیری شود، برگزاری نشست کمیته مشترک فرهنگی بین دو کشور است که طبق روال باید در سطح معاونت وزیران دو کشور برگزار شود. وی افزود: وزارت فرهنگ و گردشگری آمادگی دارد از معاون وزیر ایران و هیئت همراه وی برای این نشست میزبانی کند. وی با اشاره به نزدیک بودن پایان سال در ترکیه افزود: چنانچه این نشست قبل از پایان سال 2023 و یا در ماه های اول سال جدید میلادی برگزار شود بسیار مؤثر خواهد بود.

  وی با اعلام آمادگی برای همکاری های مشترک از آمادگی وزارتخانه متبوع برای همکاری جدی با رایزنی فرهنگی ایران برای برگزاری رویدادهای مشترک گفت: در مورد جشنواره فیلم فجر و چگونگی شرکت هنرمندان ترکیه در این جشنواره و همچنین جشنواره فیلمهای زنان باید با اداره کل سینمای وزارت فرهنگ و گردشگری صحبت شود که ارتباطات لازم را ما هماهنگ می کنیم. در مورد تئاتر نیز اداره کل تئاتر دولتی وزارت فرهنگ متولی این موضوع است.

رئیس اداره روابط خارجی و اتحادیه اروپای وزارت فرهنگ و گردشگری با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری برای دو کشور اظهار داشت: باید در نشست و دیدارهای دوجانبه، نمایندگان وزارت گردشگری ایران نیز حضور داشته باشند تا در این زمینه نیز گامهای مؤثر برداشته شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره راه فرهنگ در ترکیه افزود: در سال آینده در 15 شهر ترکیه جشنواره برگزار خواهد شد که امیدواریم هنرمندان ایران نیز در این جشنواره حضور فعال داشته باشند.

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved