-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/03/18 - 13:18
  • 104
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه فردوسی مشهد همکاری می‌کنند

نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی، همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های مختلف علمی و دانشگاهی شروع می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین باقری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی در دیدار جوارشگیان، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی با گرامیداشت ایام رحلت حضرت امام خمینی (ره) و پانزدهم خرداد، هدف از فعالیت‌ها را تحقق تمدن نوین اسلامی با استفاده از دیپلماسی علمی و فرهنگی دانست و افزود: مسئولیت حوزه و دانشگاه خطیر بوده و باید با استفاده از ظرفیت‌ها و کشف استعدادها در این راستا قدم برداریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده و ویژه خراسان افزود: در گذشته اقداماتی خوبی چون هزاره شیخ طوسی، همایش خواجه نظام الملک و ... صورت گرفته که در این راستا موضوعات زیادی وجود دارد که می‌تواند محور همکاری‌های مشترک قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین باقری ادامه داد: گسترش روابط علمی و فرهنگی با کشورهای جنوب شرق آسیا با محوریت غزالی و همچنین، کشورهای آسیای مرکزی که در حوزه تمدنی خراسان بزرگ هستند و در اثر سلطه تزارها و کمونیست‌ها از دین فاصله گرفته و به نظام سکولاریسم روی آورده‌اند نیز می‌تواند موضوع همکاری‌های مشترک قرار گیرد.

وی در ادامه با مهم خواندن بحث غزالی اظهار داشت: در خصوص احیای مقبره غزالی موانعی وجود داشته و علی رغم تلاش های زیاد و درخواست هایی که از سوی برخی از کشورها صورت گرفته، اتفاق خاصی صورت نگرفته بود تا اینکه در دولت سیزدهم و متعاقب مطالبات داخلی و خارجی، شخص ریاست جمهوری فقید به دو وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور بررسی و حل آن را دادند که اخیرا توسط وزیر ارشاد خبر احداث باغ مفاخر اعلام شد.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی در خصوص هزاره غزالی که از طرف دانشگاه فردوسی پیشنهاد شده نیز اظهار داشت: باید این طرح را با گفت‌وگوهای دانشگاهی پیش ببریم و ما نیز آماده همکاری هستیم.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه مسئولین ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی ما در کشورهای مختلف از جمله مالزی و اندونزی نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها نیز می توان در اجرایی شدن این طرح استفاده کرد.

در ادامه نشست، اورعی کریمی، رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در مالزی اظهار داشت: طرح هزاره غزالی باید به صورت هدفمند و با جزئیات به زودی آماده شده و پیش نشست‌های آن آغاز شود. پیشنهاد می‌شود پیش نشست‌ها در کشورهای مالزی، اندونزی و ترکیه تشکیل شود.

جوارشگیان، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی با اشاره به تهیه طرح غزالی در دانشگاه عنوان کرد: باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم به خصوص که با عنوان کلی اندیشه اسلامی در دنیای معاصر از حساسیت های موجود درباره غزالی نیز کاسته خواهد شد.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی و اکبرزاده، مسئول امور بین الملل این دانشکده به ارائه طرح‌هایی چون برگزاری همایش بین‌المللی مقاومت، همایش بین‌المللی تقریب مذاهب با عنوان کرامت انسانی، تأسیس رشته مطالعات اسلامی در دانشگاه فردوسی، پیشنهاد تشکیل جلسات ماهانه یا دو ماهانه برای بررسی طرح‌ها و اقدامات مشترک و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تولید محتوی از طریق ارتباط با دانشمندان جهان اسلام و انتقال از فضای اینترنت به فضاهای جدید رسانه‌ای را دادند.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved