-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/05/07 - 12:08
  • 530
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
رئیس دانشکده اقتصاد خانگی دانشگاه پیشاور:

زنان یکی از عناصر نقش‌آفرین در نهضت عاشورا بودند

سیده کنیز فاطمه با اشاره به نقش زنان در حماسه عاشورا و پس از آن، گفت: زنان یکی از عناصر نقش‌آفرین در نهضت عاشورا بودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت ایام عزاداری سید الشهداء حضرت امام حسین(ع)، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور و با مشارکت کاروان بانوان ادبی حوا ایالت خیبرپختونخوا و بخش بانوان نهضت منهاج القرآن ایالت خیبرپختونخوا، شب شعر و همایش «حسین از آن همه است» با حضور علی بنفشه خواه، سرکنسول و اصغر خسروآبادی، سرپرست خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، شخصیت‌های مذهبی و اقلیت‌های دینی مسیحی و هندو، ادبیان، فرهیختگان، مقامات محلی، علما، شخصیت‌های علمی، جمعی از محبان و دوستداران حضرت سید الشهدا(س) امام حسین علیه السلام و تعدادی از همکاران سرکنسولگری ایران در پاکستان در محل سالن اجتماعات خانه فرهنگ ایران در پیشاور برگزار شد.

سخنرانان در این کنفرانس در خصوص لزوم حفظ و مراقبت از وحدت بین مسلمانان و هماهنگی بین ادیان به ویژه در ماه محرم به ایراد سخنرانی پرداخته و با تبیین واقعه کربلا، فلسفه قیام عاشورا، حقانیت، جهاد و شهادت امام حسین علیه السلام به اظهار نظر پرداختند.

شهزاد مراد، کشیش و رئیس کلیسای آل سینت پیشاور با تأکید بر امنیت جامعه برای هر شهروند اظهار داشت: امنیت برای هر فرد شهروند بومی و غیر بومی بدون در نظر گرفتن مذهب و دین وی ضروری بوده و بدون امنیت هیچ کشوری نه می‌تواند راه پیشرفت و توسعه را ادامه داده و نه می‌تواند تعظیم به شعائر و عبادات خود را انجام دهد .

هارون سربدیال، رهبر سیاسی و روحانی هندوهای پیشاور بیان کرد: امام حسین(ع) با شهادت خود در تمام ملت‌های جهان یک جنب و جوش و حرکت و بیداری را به وجود آورده و به تمام مستضعفان همت اعتراض بر حاکمان ظالم را آموخته و به تمام انسان‌ها جرأت خیزش علیه حاکمیت جابر و منحرف را داده است.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین آیین‌های مذهب هندو که با دین اسلام پیوند داشته، تجلیل و بزرگداشت دهه نخست ماه محرم است و بنده به عنوان یک روحانی هندو با افتخار می‌توانم بگویم که ما نیز عزاداران امام حسین علیه السلام در ماه محرم هستیم.

سربدیال گفت: خانه فرهنگ ایران همیشه پشتیبان فعالیت‌های ادبی و فرهنگی بوده و نقش جمهوری اسلامی ایران در معرفی فرهنگ اسلام حقیقی و عاشورایی به دور از خشونت قابل ‌تقدیر است.

وی افزود: هندوها در تمام کشورهای جهان همه آداب عزاداری مرتبط با محرم را به صورت گسترده برگزار کرده و با سبک خاص خود از نوحه خوانی، دسته‌های عزاداری و مجلس(روضه) را ترتیب می‌دهند.

امام حسین(ع)؛ سرمایه مشترکی برای تمام مردم جهان

علامه سید ظفر علی شاه نقوی، رئیس دفتر سید ساجد نقوی در ایران (قم)، اظهار داشت: بیزاری از ظلم در تمام ادیان و مذاهب یکسان بوده و امام حسین(ع) به تمام بشریت بیداری در مقابل ظلم و استبداد را  آموخت و در مقابل ظلم محکم ایستاد.

علامه سید ظفر علی شاه نقوی افزود: ماه محرم الحرام فرصت مناسبی برای نزدیکی میان ادیان و مذاهب، تقویت وحدت اسلامی، رساندن پیام صلح و برادری به تمام پیروان ادیان و به ویژه مسلمانان و ملت‌های جهان بوده و اینکه اینجا به عنوان موضوع کنفرانس «حسین از آن همه است» نوشته شده است، یعنی امام حسین(ع) سرمایه مشترکی برای تمام مردم جهان مستضعفان و حق گویان است.

علامه سید ظفر علی شاه با محکوم کردن هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد گفت: حضور برادران مسیحی در این کنفرانس دلیل بر این است که در تعلیمات دین مسیحیت نیز بر محبت و امنیت تأکید شده و کارهایی را که موجب وخامت اوضاع و ایجاد ناامنی شود، مورد تایید هیچ مسیحی نبوده و هتک حرمت به قرآن را آنان نیز محکوم کرده‌اند. البته بایستی مشخص شود که دشمنان انسانیت و امنیت جهان پشت پرده این اعمال زشت و پلید چه اهدافی دارند.

سیده کنیز فاطمه، رئیس دانشکده اقتصاد خانگی دانشگاه پیشاور با اشاره به نقش زنان در حماسه عاشورا و پس از آن، بیان کرد: زنان یکی از عناصر نقش‌آفرین در نهضت عاشورا بوده و به جرأت می‌توان گفت زنان با نقش فداکاری خود، قیام امام حسین(ع) را بیمه کردند.

رئیس دانشکده اقتصاد خانگی دانشگاه پیشاور گفت: حضرت زینب سلام الله علیها پس از عاشورا و حتی در آن سفر کاروان اسیران به نشر معارف اسلام و رساندن پیام شهیدان کربلا پرداخت.

کنیز فاطمه اظهار داشت: حضرت زینب سلام الله علیها پس از واقعه جانسوز کربلا با آن تمام خستگی و غصه‌ها با خطبه‌های خود، کنگره‌های کاخ ستم را به لرزه در آورد و پیام عاشورای امام حسین علیه السلام را تا ابد ماندگار ساخت.

وی افزود: یکی از درس‌های مهم نهضت عاشورا برای تمام انسان ها صرف نظر از هر عقیده‌ای، این بوده که هر انسانی بایستی در زندگی خود آزاده باشد و تن به هیچ گونه خواری و ذلت نداده و تسلیم ستم هیچ ستمگری حتی اگر حاکم وقت باشد، نشوند.

عاشورا شورانگیز‌ترین حماسه تاریخ بشری است

علی بنفشه‌خواه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور اظهار داشت: حماسه عاشورا شورانگیزترین حماسه تاریخ بشری بوده و نیرومندترین احساسات میلیون‌ها انسان را برانگیخته و از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی نیز در گذشته است.

وی افزود: ارزش و اعتبار و عظمت شخصیت دلربای امام حسین(ع) و نهضت آن بزرگوار امروز همه را تحت تاثیر قرار داده است به طوریکه نه تنها دوستان و پیروانش بلکه بیگانگان هم در مقابل نام با شکوه او سر تعظیم فرود می‌آورند و قیام مقدس کربلا را با احترام و تکریم یاد می‌کنند.

وی با اشاره بر درس‌های از حماسه عاشورا بیان کرد: نهراسیدن از غربت و مرگ و اسارت در راه حق، رابطه ایمان، مقاومت و فدا شدن در راه اسلام و قرآن، پیروی از رهبر، فداکاری و اهتمام بر دشمن شناسی ضرورت فداکاری برای ارزش‌های برتر، بصیرت و تکلیف شناسی در مواقع حساس جهاد با دشمن درون و برون، جمع تهذیب و سیاست، نقش خواص در دو جبهه حق و باطل، ارتباط سستی ایمان با لغزش‌ها، ارتباط دنیا طلبی با بی بصیرتی و سقوط درس‌های مهمی از حماسه کربلا بوده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور سخنان خود را با قرائت اشعاری در خصوص عشق به امام حسین علیه السلام به پایان رساند.

در ادامه، بیش از 15 شاعر اشعار خود را در حد بضاعت و زمان برنامه به زبان اردو و پشتو قرائت کردند و نیز در فواصل برنامه کلیپ‌هایی همچون مراسم روز جهانی علی اصغر(ع)، مراسم علم بندان و حرکت کاروان نمادین امام حسین(ع) در مناطق محتلف ایران، مراسم نخل گردانی یزد و ... به نمایش درآمد و حال و هوای مجلس را تنوع بخشید.

خسروآبادی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در پیشاور در پایان مراسم ضمن محکوم کردن هتک حرمت به ساحت قرآن و حمله تروریستی و انتحاری انجام شده در منطقه از حضور همه ی اقشار مردم اعم از شیعه، سنی، هندو، مسیحی حاضر در سالن و جمع شاعران که با قرائت اشعار شان حال و هوای خاصی به محفل بخشیدند، قدردانی کرد و سپس با ذکر مصیبت و مداحی و دعا خوانی به سبک پاکستانی توسط منصور جمیل از علمای اهل تسنن پایان پذیرفت.

انتهای پیام

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved