-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/03 - 09:15
  • 425
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

روایت فارابی‌شناسان قزاق از سفر خود به ایران

سامال تولبایوا و بالژان کالمشریف، دو تن از استادان برجسته و فارابی‌شناسان دانشگاه ملی اوراسیا تجربه‌های سفر خود به ایران را روایت کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آستانه، دو تن از استادان برجسته و فارابی‌شناسان دانشگاه ملی اوراسیا برای برگزاری دوره تکمیلی فارابی‌شناسی به ایران سفر کردند.

خانم سامال تولبایوا، از استادان بنام دانشگاه ملی اوراسیا در حوزه زبان عربی و مطالعات فارابی‌شناسی است و آگاهی و دانش بسیار بالایی در حوزه مطالعات فارابی دارد. علاقه وی به دانستن بیشتر درباره فارابی زمینه سفر وی به ایران را برای ایشان هموار کرد.

خانم بالژان کالمشریف، از استادان برجسته دین‌شناسی در دانشگاه ملی اوراسیا است. سفر به شهر مقدس قم برای ایشان فرصت مناسبی بود تا بتوانند با استفاده از منابع فراوان موجود در ایران بر آگاهی و دانش خود در این حوزه بیافزایند و آن را به دانشجویان و نخبگان این کشور نیز منتقل کنند.

در نشستی صمیمانه با حضور علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران در آستانه، سامال تولبایوا و بالژان کالمشریف، استادان فرهیخته دانشگاه ملی اوراسیا که به تازگی از سفر به ایران بازگشتند، از خاطرات سفر خود به ایران به خصوص شهر مقدس قم گفتند.

خانم سامال گفت: پس از بازدید از یکی از بزرگترین مراکز مطالعاتی و پژوهشی فارابی در شهر قم از این که سفر به این شهر برای ما تدارک دیده شده بود، خوشحال بودیم. ما در این سفر از چندین مرکز مهم علمی بازدید کردیم که از جمله آن مرکز دیجیتالی حفظ منابع مرتبط با فارابی‌شناسی بود.

خانم بالژان درباره این مرکز گفت: ما در این مرکز به فهرست بزرگی از منابع مرتبط با فارابی دست یافتیم که به صورت دیجیتالی نگهداری می‌شود. همچنین، اطلاعاتی مهمی درباره مذهب شیعه به دست آوردیم و بر دانش ما در این باب افزوده شد.

وی همچنین به ترجمه قرآن به بسیاری از زبان‌ها اشاره کرد و با توجه به اینکه ترجمه قزاقی قرآن کریم در این مرکز موجود نبود، قول پیگیری آن را داد.

خانم سامال در ادامه این گفت‌وگو این مطلب را عنوان کرد که در شهر مقدس قم 250 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی وجود دارد که بر روی گرایش عقلی و اندیشه فارابی مطالعه و کار می‌کنند و این مساله از نگاه او از این حیث که آینده جهان اسلام در این حوزه رقم می‌خورد، حائز اهمیت بود.

شاهکارهای معماری در حرم حضرت معصومه(س)

آنها گفتند: قم شهر علم و دانش است، مردم از دانش بالایی برخورداند و بسیار اهل مطالعه‌ هستند و مرکز وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیه دارای فضا و محیط فکری باز است، آنها نگرش‌ها و دانسته‌های دینی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و با دانشگاه‌های مختلف جهان نیز تفاهم‌نامه دارند.

نکته قابل‌ ذکر دیگر آشنایی مردم به زبان عربی به ویژه در مراکزی که از آنها بازدید کردند بود که برای آنها بسیار خوشایند بود و برقراری ارتباط را برای آنها آسان کرده بود.

بازدید از حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز برای آنها تجربه بسیار به یادماندنی بود، احترام و عزت این بانوی بزرگ در میان ایرانیان و سایر ملت‌هایی که به زیارت ایشان می‌آیند، معماری چشم‌نواز داخلی حرم و معنویت آن برای آنها خاطره‌انگیز شد.

به طور کلی آنها از این سفر هم به لحاظ علمی و دانشگاهی، هم به لحاظ سیاحتی، زیارتی و روابط انسانی بسیار خوب و خاطرهانگیز یاد کردند و ضمن قدردانی مجدد از رایزن فرهنگی کشورمان بابت فراهم کردن امکان این سفر، خواهان ادامه همکاری‌ها به ویژه در حوزه فارابی‌شناسی شدند.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved