-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی

روایت رایزن؛ اسپانیایی‌ها ایرانیان را شهروند درجه دو نمی‌بینند+فیلم

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از خبرگزاری ایرنا ،مستندسازی و دریافت تجربیات و مشاهدات رایزنان فرهنگی و آگاهی از اقدامات آنان یکی از کارهایی است که می تواند روابط و مناسبات فرهنگی بین ایران و سایر کشورها را بهبود بخشیده و از این رهگذر دستاورهای موثرتری از مواجه با یک فرهنگ غیرخودی را به ارمغان آورد.

آنچه در ادامه می آید گفت و گو با محمدمهدی احمدی رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا و توضیحات ایشان در مورد چالش های خود به عنوان یک رایزن فرهنگی، شرایط و رویکردهای فرهنگی کشور اسپانیا، شناخت این کشور از ایران و موضوعاتی از این دست است.

 

مهمترین چالش هایی که به عنوان یک رایزن فرهنگی با آن روبرو هستید چه هستند؟

من از مادرید به همه خوانندگان این مطلب سلام عرض می کنم و لازم است بگویم که چالش هایی که به عنوان رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا دارم این است که به رغم این که مردم این کشور حقیقت طلب هستند اما رسانه های معاند از ایران و فضای ایران شبهاتی را به صورتی غیرواقعی القا کرده اند و باعث نگاه منفی نسبت به ایران شده اند؛ البته وقتی این مردم به ایران سفر می کنند، فیلم های ایرانی را می بینند یا سخنی را از ما می شنوند و با حقیقت روبرو می شوند بسیار به ایران علاقمند می شوند. یکی دیگر از مواردی که در اسپانیا وجود دارد این است که اکثر مردم این کشور با داستان رژیم صهیونیستی و فلسطین آشنا نیستند و اگر واقعیات را بدانند نگاهشان عوض می شود.

 

تاثیر یک رایزن فرهنگی در پشیبرد اهداف دیپپلماتیک چیست؟

 

اگر یک رایزن فرهنگی به فرهنگ و دیپلماسی توجه کند و رفتار دیپلماتیک و تعاملات خوبی با نخبگان و مقامات تاثیرگذار داشته باشد مطمئنا می تواند تاکتیک های منطقی را به کار ببرد و حتی در شرایط نامساعد فرهنگ غنی ایران اسلامی را منتقل کند. این موضوعی است که آن را تجربه کرده ام و حداقل در دو مقطع زمانی که رایزن فرهنگی ایران در قطر بودم و درحال حاضر این سمت را در اسپانیا دارم این موضوع را دیده ام. در نتیجه آشنایی با فرهنگ دیپلماسی و رفتار دیپلماتیک و تعاملات منطقی در تامین اهداف نظام جمهوری اسلامی و رایزنی فرهنگی بسیار تعیین کننده است.

 

اسپانیا به لحاظ فرهنگی محسناتی دارد که به ایران بسیار نزدیک است و در بین کشورهای اروپایی اسپانیا کشوری ست که به ایرانیان به چشم شهروند درجه دو نگاه نمی شود، حرمت نگه می دارند و تلاش می کنند که احترام بگذارند

 

رسالت ما رایزنان فرهنگی معرفی فرهنگ و تمدن غنی ایران است و امیدوارم همه ما در هر جایی که هستیم به این مهم عمل کنیم؛ ما از دو منظر تمدن داریم: تمدن ملی و ایرانی که قدمت ۵هزارساله دارد و تمدن اسلامی. بر این اساس کشوری که دارای دو تمدن غنی است وقتی معرفی شود همه انسان ها آن را می پذیرند و در طلب آن هستند.

 

نگاه کشور اسپانیا به فرهنگ ایران چگونه است؟

 

اسپانیا ۴۷ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۲ میلیون نفر مسلمان و ۵درصد از این جمعیت شیعه هستند؛ فرهنگ اسپانیا در مولفه های زیادی به فرهنگ ما در ایران شباهت دارد.اسپانیا به لحاظ فرهنگی محسناتی دارد که به ایران بسیار نزدیک است و در بین کشورهای اروپایی اسپانیا کشوری ست که به ایرانیان به چشم شهروند درجه دو نگاه نمی شود، حرمت نگه می دارند و تلاش می کنند که احترام بگذارند درست مانند ما ایرانیان که به مهمانان احترام می گذاریم؛ اما چالش در اینجا همانطور که بیان کردم این است که فضاسازی رسانه ها و شبکه های معاند باعث تحریف افکار عمومی شده است. البته وقتی با نخبگان صحبت می کنیم و یا آنان که ایران را می شناسند برای این فرهنگ و کشور احترام قائلند و ما تلاش کرده ایم که با همایش ها و نشست ها و مصاحبه ها بتوانیم بر افکار عمومی اثرگذارباشیم و این بهترین کاری است که در این شرایط می توانیم انجام بدهیم.

 

وضعیت بازار فرهنگی جامعه اسپانیا در پذیرش محصولات ایرانی چگونه است؟

 

از محصولات ایرانی در اسپانیا بسیار استقبال می شود چنانچه در نمایشگاه فیتور (FITUR؛ یکی از بزرگترین نمایشگاه های گردشگری دنیا که در مادرید پایتخت اسپانیا برگزار می شود) که همه کشورها در آن شرکت می کنند و ایران هم حضور دارد، می بینیم مخاطبان از آثار باستانی ایران بازدید می کنند، برنامه های ما را می بینند، موسیقی ما را می شنوند و با دفاتر گردشگردی ما در مورد طبیعت و فرهنگ ایران صحبت می کنند و این اقبال شامل نمایشگاه هایی که ما در موزه ها و در باب هنرهای تجسمی داشتیم و محصولات فرهنگی که دوستان قبل از ما و ما به اینجا آورده ایم را شامل می شود؛ لذا زمینه استقبال از محصولات فرهنگی ایران در اسپانیا به دلیل اشتراکات فرهنگی وجود دارد.اگر یک رایزن فرهنگی به فرهنگ و دیپلماسی توجه کند و رفتار دیپلماتیک و تعاملات خوبی با نخبگان و مقامات تاثیرگذار داشته باشد مطمئنا می تواند تاکتیک های منطقی را به کار ببرد و حتی در شرایط نامساعد فرهنگ غنی ایران اسلامی را منتقل کند.

آموزش زبان فارسی در اسپانیا متقاضی و مراکز مشخص دارد؟

خوشبختانه در اسپانیا در حوزه آموزش زبان فارسی فعال هستیم و ۱۱ مرکز در حوزه آموزش زبان فارسی داریم که هم رایزنی ما به این کار مشغول است و هم این آموزش در خانه آسیا (مرکز مخصوص آموزش زبان های آسیایی) دنبال می شود و هم تعدادی از دانشگاه ها در مادرید، سالامانکا، آلیکانته و بارسلونا زبان فارسی را تدریس می کنند و خوشبختانه این زبان و آموزش با اقبال روبروست. البته دنبال این هستیم که در آینده کرسی ایرانشناسی را راه اندازی کنیم و یکی از چالش های ما در این بخش این است که عرب زبانان علاقه ای به مطرح شدن فرهنگ ایرانی ندارند و مدام موانعی را برای برگزاری کلاس های زبان فارسی ایجاد می کنند ولی به هرحال ما به دنبال این هستیم که کرسی ایرانشناسی در دانشگاه کمپلوتنسه (دانشگاه دولتی مادرید) ایجاد کنیم و امروز بخش ایرانشناسی در دپارتمان دانشگاه کمپلوتنسه راه اندازی شده و ما هم در این زمینه همکاری کرده و می کنیم.

 

فیلم دریچه شناخت یک جامعه است؛ اسپانیا تا چه اندازه سینمای ایران و فیلم های ایرانی را می شناسد؟

خوشبختانه در این حوزه آگاهی مردم اسپانیا بالاست آن هم به دلیل این که در جشنواره های فیلم های آسیایی فیلم های ایرانی مشارکت داشته اند و سمینارها و نشست هایی در مورد کارگردانان داشتیم که آمدند و صحبت کرده اند؛ هفته فیلم های ایرانی در بارسلونا را پیش رو داریم و چنین رویدادهایی باعث شناخت مخاطب اسپانیایی نسبت به سینمای ایران و قوت این سینما شده است و از این سینما استقبال می کنند.

کلید واژه ها
. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved