-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/24 - 11:50
  • 419
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس آکادمی الهیات و حوزه علمیه تفلیس:

روابط ایران و گرجستان از قرن‌ها پیش برقرار بوده و همچنان ادامه دارد

گیورگی زویادادزه در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان با بیان اینکه ایران دارای تمدن و فرهنگ بسیار غنی است، تأکید کرد: روابط ایران و گرجستان از قرن‌ها پیش برقرار بوده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احمدعلی مهری‌اردستانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان و گیورگی زویادادزه، رئیس آکادمی الهیات و حوزه علمیه تفلیس دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که مسئولین آموزش، امور بین‌الملل و مدیر روابط عمومی آکادمی الهیات حضور داشتند، طرفین در خصوص تعمیق همکاری در حوزه ادیان، برگزاری کنفرانس و همایش مشترک، تبادل هیأت‌های علمی و دانشگاهی بحث و تبادل نظر کردند.

مهری‌اردستانی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور اظهار داشت: زندگی مسالمت آمیز ادیان در کشور گرجستان در کنار یکدیگر نشان دهنده توجه دولت به آزادی ادیان در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: گرجیان مردمانی مذهبی و معتقد هستند بنابراین مذهب جایگاه ویژه‌ای در گرجستان دارد و نظام کمونیستی در طول بیش از 70 سال تلاش برای حذف مذهب و تخریب مراکز دینی و مذهبی نتوانست فطرت خداجوی مردم این کشور اعم از مسیحی و مسلمان را از بین ببرد بلکه باعث تقویت دین شد، لذا گرجیان در شرایط سخت نیز به دین خود تعصب داشتند.

وی ادامه داد: افراط گرایی و تروریسم که در حال حاضر تهدیدی جهانی به شمار می‌رود، محکوم است و جمهوری اسلامی ایران در خط اول مبارزه با تروریسم و افراط گرایی قرار دارد و شهدای گرانقدری را در این راه تقدیم کرده است.

مهری‌اردستانی ابراز کرد: گفت‌وگوهای بین ادیانی و طرح دیدگاه‌های شخصیت‌های دینی دو کشور و در سطوح مختلف در این زمینه بسیار با اهمیت و تأثیرگذار است.

رایزن فرهنگی کشورمان پیشنهاد برگزاری کنفرانس مشترک گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارتدوکس در تفلیس به صورت مشترک را مطرح کرد و گفت: امید است این کنفرانس با مشارکت نهاد کلیسا، همکاری آکادمی الهیات و حمایت آژانس امور ادیان در سال جاری میلادی برگزار شود.

ما دوستدار ایران و مردم این کشور هستیم

گیورگی زویادادزه نیز در سخنانی در این دیدار، اظهار داشت: ما ارتباط بسیار خوبی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان داریم و دوستدار و علاقه‌مند ایران و مردم این کشور که دارای تمدن و فرهنگ بسیار غنی هستند، هستیم.

وی مطرح کرد: اسقف اعظم پاتریارک گرجستان ارتباط بسیار خوبی با رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌آی داشته و دارند و همیشه از سفر تاریخی خود به ایران و مهمان نوازی رهبری و مردم ایران به نیکی یاد می‌کنند.

رئیس آکادمی الهیات و حوزه علمیه تفلیس خاطرنشان کرد: روابط ایران و گرجستان از قرن‌ها پیش برقرار بوده و همچنان ادامه دارد و از دولت و کلیسای گرجستان همیشه حمایت و پشتیبانی شده و ما در این خصوص سپاسگزاریم.

وی افزود: در دنیای امروز که پروسه جهانی سازی در حال انجام است، همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان ارزش بسیاری دارد و حفظ آن برای ما بسیار حائز اهمیت است.

گیورگی زویادادزه در عین حال، گفت: تروریسم و خشونت از سوی کلیسا و دین اسلام به شدت محکوم است و در هیچ یک از ادیان خشونت جایی ندارد و تشویق نمی‌شود.

وی اظهار داشت: ما می‌توانیم همکاری بسیار خوبی در حوزه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی داشته باشیم و ضمن استقبال از پیشنهاد برگزاری کنفرانس مشترک، آمادگی آکادمی الهیات را برای هماهنگی‌های لازم با حوزه اسقف اعظم گرجستان اعلام کرد.

شایان ذکر است، آکادمی الهیات و حوزه علمیه تفلیس اولین مدرسه الهیات و مؤسسه آموزش عالی است که توسط کلیسای ارتدکس گرجستان و به دستور اسقف اعظم گرجستان ایلیای دوم تأسیس شده است. آکادمی الهیات جانشین معنوی و فکری مراکز آموزشی و مدارس الهیات قدیمی گرجستان، سنت‌ها و مراکز علمی مسیحی است و در چارچوب هدف و حرفه خود، کار آموزشی و علمی را ترویج می‌کند که در خدمت تقویت باورهای ارتدکس، ارزش‌ها و آگاهی کلیسایی در جامعه است.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved