-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/08/20 - 15:58
  • 597
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

رایزنی فرهنگی کشورمان با معاون پژوهشی ‌وزارت آموزش عالی عراق دیدار کرد

در راستای گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی و دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری؛ رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در عراق به همراهی دکتر محمد جواد نجفی؛ مسئول علمی و دانشگاهی رایزنی ج.ا.ا در بغداد، ، در روز دوشنبه مورّخ 15 آبان 1402، با مدیرکل اداره البحث و التطویر (پژوهش و گسترش) وزارت آموزش عالی عراق، خانم دکتر لبنی، و رئیس بخش منابع درسی وزارت علوم عراق، دکتر موسی الموسوی، به دیدار، گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، ضمن تأکید بر باز بودن درهای همکاری‌های علمی و دانشگاهی بروی مجامع علمی ایران و عراق، روند فرآیند تعداد صد بورسیه تحصیلی اعطایی ج.ا.ا به وزارت آموزش عالی عراق که در نشست‌های پیشین درخواست گردیده بود را مورد بحث قرار دادند که دکتر لبنی از توزیع عادلانه و بر مبنای شایستگی‌های علمی میان اساتید دانشگاه‌های دولتی عراق و وازرت علوم آن کشور خبر دادند.از دیگر محورهای گفتگو در این نشست تقدیر و تشکر ویژۀ خانم دکتر لبنی از برگزاری هفتة مشترک علم ایران و عراق بود که بنا بر گزارش دکتر نجفی 188 تفاهمنامه همکاری علمی و دانشگاهی در آن منعقد شده است. در همین راستا دو طرف خواستار گسترش همکاری در زمینه فعالیت‌های آزمایشگاهی و آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی  شدند به عنوان مثال به مرکز پژوهشی المستنصریه در زمینۀ بیماری‌ سرطان اشاره شد که ظرفیت‌های قابل توجهی جهت جذب همکاری‌های دو جانبه دارد. تبادل فرصت‌های مطالعاتی دوجانبه، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی مشترک، ثبت انجمن فارغ‌التحصیلان عراقی از دانشگاه‌های ایران، همکاری در زمینۀ نشریات اسکوپوس و تنظیم لیست این نشریات جهت توزیع در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های عراق و تشکیل کمیته برای گسترش منابع درسی از دیگر محورهای این جلسه بود. در ارتباط با موضوع اخیر از  فراهم‌آمدن زمینۀ توزیع کتاب‌های سمت در کتابخانه‌های دانشگاهی عراق گفتگو شد.

 

همچنین در این نشست مسئول علمی و دانشگاهی رایزنی ج.ا.ا بحث تشکیل انجمن فارغ‌التحصیلان و تبادل تجارب و راهکارها را مطرح کرد و بر اهمیت این انجمن‌ها تأکید کرد. ایشان از عملکرد اساتید مدعو زبان و ادبیات فارسی اعزامی به دانشگاه‌ها و مراکز فارسی‌آموزی عراق گزارشی ارائه دادند و از نقش مثبت و اثرگذار این استادان و استقبال دانشگاه‌های میزبان از ایشان سخن گفتند و خواستار اعزام متقابل اساتید مدعو عراقی به دانشگاه‌های ایران شدند. در پایان دکتر نجفی از پیگیری مصوبات هفتۀ علم و فناوری خبر دادند.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved