-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/04/17 - 07:46
  • 958
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

رایزنی ایران و فیلیپین برای برگزاری هفته‌های فرهنگی

رایزن فرهنگی کشورمان و مدیرکل اجرایی کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین دیدار و با توجه فرارسیدن سالگرد برقراری شصتمین سال روابط دیپلماتیک ایران و فیلیپین در خصوص امضای پیش نویس برنامه مبادلات و برگزاری هفته‌های فرهنگی در دو کشور رایزنی کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالمجید ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین و اسکار جی-کاسای سای، مدیرکل اجرایی کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین و خانم ماریل جا سمینی-آ نی نی، مدیر بخش برنامه‌های بین‌المللی این کمیسیون در ساختمان اداری آن دیدار و گفت‌وگو کردند.

ابوالقاسمی با اشاره به روابط فرهنگی ایران و فیلیپین، ابراز امیدواری کرد در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور پیش نویس برنامه مبادلات فرهنگی که در سال قبل به منظور اجرایی شدن مفاد موافقتنامه فرهنگی میان دو کشور تنظیم شده در کوتاهترین زمان ممکن به امضاء طرفین برسد.

رایزن فرهنگی کشورمان در فیلیپین به قدمت روابط فرهنگی میان مردم دو کشور به واسطه حضور نیروی‌های متخصص فیلیپینی در بخش‌های پزشکی و مهندسی در ایران و حضور تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فیلیپین، آن را عامل شناخت نسبی اتباع دو کشور در گذشته دانست.

وی افزود: ما وظیفه داریم برای توسعه و تعمیق مناسبات و شناخت بیشتر مردم از فرهنگ و تمدن متقابل، برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترکی را به اجرا بگذاریم.

ابوالقاسمی ادامه داد: موافقت‌نامه فرهنگی میان دو کشور در سال 1373 به امضا رسید و این موافقنامه از سوی مجالس دو کشور نیز تایید شد و ما خرسندیم که از سالیان گذشته تاکنون همکاری‌های فرهنگی گسترده‌ای با یکدیگر داشته‌ایم و همین امر، لزوم امضاء سند برنامه‌های مبادلات فرهنگی را در اولویت قرار داده است. اکنون ما برای تسهیل در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، خواستار تمدید مجدد قرار داد به مدت سه سال هستیم.

وی اظهار داشت: ایران با سابقه تمدنی هفت هزار ساله دارای جاذبه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف است اما متاسفانه در سال‌های گذشته به منظور مخدوش کردن این چهره تمدنی در راستای پروژه ایران هراسی، تبلیغات نادرستی شده است لذا تبادل هیأت‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور که یکی از بندهای برنامه مبادلات است می‌تواند در خنثی کردن تبلیغات منفی مؤثر بوده به گونه‌ای که هنرمندان با اجرای برنامه‌های مختلف هنری می‌توانند به عنوان سفیران فرهنگی نقش بسزایی ایفا کند.

رایزن فرهنگی کشورمان در فیلیپین عنوان کرد: به مناسبت گرامیداشت سالگرد برقراری شصتمین سال روابط دیپلماتیک ایران و فیلیپین می‌توان با امضای پیش نویس برنامه مبادلات، هفته‌های فرهنگی را در دو کشور اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: در خلال این هفته فرهنگی، گروه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌توانند در بخش‌های موسیقی، تئاتر، سینما و ... هنر خود را به نمایش گذارند و همچنین، نسبت به برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی، لباس سنتی اقوام، خوشنویسی، عکس، غذا و آثار هنری به مدت یک هفته تا ده روز اقدام کنند.

ابوالقاسمی افزود: در راستای توسعه صادرات محصولات فرهنگی می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی در ارائه محصولات فرهنگی و هنری استفاده کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در فیلیپین ادامه داد: بخشی از مفاد تفاهم‌نامه مربوط به فعالیت کتابخانه‌ها و تبادل اطلاعات میان کارشناسان کتابخانه‌ای است و کشور ایران به دلیل داشتن آثار مکتوب تاریخی فراوان از افراد متخصص در حوزه نگهداری و مرمت نسخ خطی برخوردار است.

وی ابراز کرد: ما آماده برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرمت نسخ خطی هستیم و می‌توانیم زمینه حضور متخصصان این حوزه را در ایران فراهم کنیم و یا بالعکس به شرط داشتن امکانات فنی، مقدمات حضور کارشناسان زبده ایرانی را برای ترمیم اینگونه اسناد که به عنوان میراث فرهنگی مهم کشور فیلیپین محسوب می‌شود، ایجاد کرد.

ابوالقاسمی گفت: رایزنی فرهنگی می‌تواند مقدمات حضور هنرمندان ایرانی را در جشنواره‌های بین‌المللی سینما، موسیقی، تئاتر و امور فرهنگی و نمایشگاهی فیلیپین فراهم کند و این آمادگی وجود دارد در صورت اختصاص فضای مناسب نمایشگاه‌های مستقل در حوزه خوشنویسی، تذهیب، صنایع دستی و عکس در موضوعات مختلف برپا شود.

معرفی فرهنگ اسلامی در فیلیپین 

اسکار جی-کاسای سای، مدیرکل اجرایی کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین با استقبال از برگزاری هفته‌های فرهنگی دو کشور گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌تواند در چارچوب هفته فرهنگی و یا به صورت مجزا برگزار شود، نمایش ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای است که ریشه در آیین کهن سنتی ایرانیان دارد.

وی با اشاره به مشاهیر دو کشور تأکید کرد که می‌توان تمبر یادبودی به صورت مشترک با همکاری اداره‌های پست ایران و فیلیپین منتشر کرد که این پیشنهاد نیز مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت.

اسکار جی-کاسای سای افزود: من اهل میندانائو هستم و با دین و فرهنگ اسلامی آشنایی دارم و به همین دلیل قرار است به مناسبت گرامیداشت بومیان و ارج نهادن به دین آنها به عنوان نخستین افرادی که در مجمع الجزایر میندانائو به دین اسلام گرویدند، با کشور اندونزی به عنوان یک کشور اسلامی در ماه اکتبر برنامه‌ای را برای معرفی فرهنگ اسلامی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه بزرگ زنجیره‌ای "اس ام" اعلام آمادگی کرده محل برگزاری این رویداد فرهنگی را به مدت یک هفته به صورت رایگان در اختیار ما قرار دهد و از شما دعوت می‌کنیم در این برنامه شرکت کنید. همچنین، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی، غذا، نمایش فیلم و اجرای موسیقی مد نظر است.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved