-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/23 - 08:05
  • 338
  • زمان مطالعه : 21 دقیقه
گزارشی از برگزاری نخستین اجلاس رایزنان ایران در منطقه؛

دیپلماسی فرهنگی ایران در مسیر تحول

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان در کشورهای همسایه پس از 6 روز کاری با خیزی بلند به منظور توسعه فعالیت های فرهنگی همدوش با دیپلماسی و گفتمان عمومی جمهوری اسلامی به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نهم مهر بود که حسین روزبه دبیر نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه با اشاره به برگزاری این رویداد از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه در تهران گفت: ۲۳ رایزن و وابسته فرهنگی در این اجلاس حضور دارند.

وی با اشاره به شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای گفت: این نظام فرصت‌های جدیدی را پیش روی دستگاه دیپلماسی کشور قرار داده که برای استفاده از این فرصت‌ها، نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی کشورهای همسایه برگزار می‌شود تا فرصت‌های موجود را برای همکاری‌های بهتر و دقیق‌تر در بعد فرهنگی به هم اندیشی بنشینیم.

 

روزبه خاطرنشان کرد: شناسایی درست ظرفیت‌های فرهنگی نیازمند گردهمایی فکری است که این اجلاس به دنبال انسجام‌بخشی اجرایی در این زمینه است.

 

اجلاس منحصر به فرد

این اجلاس رویدادی منحصر به فرد بود که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی برگزاری آن با دعوت از 23 رایزن و وابسته فرهنگی توانست آغازگر گفتمانی نو در عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی باشد که به فرمایش مقام معظم رهبری، فرهنگ، نه در ذیل سیاست و اقتصاد که برعکس، منشاء تحولاتی اثرگذار در گفتمان‌های موثر در توسعه روابط با کشورهای منطقه و حتی جهان باشد.

رکورد چشمگیری هم در عرصه دیپلماسی فرهنگی رقم خورد؛ نزدیک به 60 نشست و جلسه با حضور مقامات ارشد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور که می تواند تصویر جدیدی از پویایی منحصربه فرد دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور ارائه کند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای پیشبرد اهداف خود در چارچوب دغدغه های بین المللی کشور نیاز به حرکت های تکمیلی داشت که برگزاری این اجلاس یکی از آنهاست و از این طریق، تصویری درخشان تر از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در عرصه دیپلماسی فرهنگی، نمایان شد.

این اجلاس با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت های منطقه ای، ظرفیت های استانی»‌ همچنین میزبان 8 استاندار استان های مرکزی کشور بود تا با تشریح توانمندی ها و ظرفیت های این استان ها در گفت و گو با رایزنان فرهنگی، در زمینه چگونگی استفاده از این پتانسیل ها در عرصه توسعه دیپلماسی فرهنگی با کشورهای همسایه بحث و تبادل نظر شود.

آغاز ماجرا؛ حرکت در مسیر تعامل جدی با همسایگان

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین آغاز اجلاس که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بر استفاده از ظرفیت های ملی و استانی برای پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی، تاکید کرد و گفت: برگزاری اجلاس منطقه رایزنان فرهنگی، در راستای سیاست های روشن دولت و تاکید شخص رییس جمهوری است که بر همکاری و تعامل جدی با کشورهای همسایه، تاکید شده است.

حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور با اشاره به اینکه اولویت ما در حوزه دیپلماسی فرهنگی، کشورهای همسایه است، افزود: مدت ها بود که این موضوع مغفول مانده بود و ما تلاش می کنیم که این نقیصه را جبران کنیم. در نتیجه تلاش خواهیم کرد که همکاری های فرهنگی با کشورهای همسایه، در چارچوب دیپلماسی منطقه ای و استفاده از ظرفیت های استانی باشد.

 

قدرت فرهنگی در اختیار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در آغاز اجلاس تاکید کرد: مهمترین و موثرترین قدرت در اختیار جمهوری اسلامی قدرت فرهنگی است و حرف های ما در حوزه فرهنگی در تمام دنیا اعم از خانواده و خانواده محوری شنیده می شود.

محمدمهدی اسماعیلی افزود:

اعتقاد جدی داریم دیپلماسی فرهنگی از ابزارهای اصلی و کارسازترین ابزار کار ما در خارج از کشور است و به همین دلیل باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مبتنی بر نگاه حاکم بر کشور این تغییر را ایجاد کنیم و نگاه دولت دقیقا همسو با نگاه رهبر عزیزمان بوده است.

وزیر فرهنگ همچنین در جمع خبرنگاران گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعزام رایزنان فرهنگی به دو کشور مهم حوزه آمریکای لاتین خبر داد و گفت: مجددا آمریکای لاتین به حوزه دیپلماسی فرهنگی ما برگشته است.

 

اتفاق بزرگ در راستای شکوفایی فرهنگی

در روز نخست اجلاس همچنین سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سند تحول و رویکرد جدیدی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیش گرفته و عزمی که به سمت قرارگاهی شدن فرهنگی دارد، اتفاق بزرگی است و باعث شکوفایی فرهنگی خواهد شد.

وی افزود:  در موضوع استان ها و ظرفیت ها، پرواضح است که ما هر قدر از ظرفیت فرهنگی استان ها را به حوزه بین الملل امتداد دهیم و آن ها را به کار بگیریم باعث قد کشیدن استان های ما در عرصه فرهنگ و باعث طراوت و تازه گی استان ها خواهد شد. وقتی به استانی در حوزه فرهنگ، میدان داده می شود کل ظرفیت فرهنگی آنجا، بسیج و زنجیره ارزشی فرهنگی ایجاد می شود. هر قدر این میدان از طرف رایزنان فرهنگی فراهم باشد ظرفیت ها نیز به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

ابتکاری ارزشمند برای شناخت فرهنگ ایران

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیتی که نمایشگاه کتاب تهران در اختیار رایزنان فرهنگی قرار می دهد، هم گفت: اجلاس رایزنان فرهنگی کشورهای همسایه، ابتکار ارزشمندی برای شناخت بهتر ظرفیت های فرهنگی است.

کمک رایزنان برای نزدیکی ایران به کشورها

محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی گفت: رایزنان فرهنگی باید به ما کمک کنند تا در فضای فرهنگی و از طریق سینما بتوانیم کشورها را به هم نزدیک کنیم.

همکاری دیپلماسی فرهنگی و قرآنی

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تاکید کرد که به جای ارائه قرآن انتزاعی و تشریفاتی، به دنبال قرآن کاربردی با بهره مندی از دیپلماسی فرهنگی و قرآنی است.

دیده بان های فرهنگی ایران

رضا ملکی مدیر مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: آنچه در شبکه‌شناسی و شبکه‌سازی اهمیت دارد این است که چه کسی با چه کسی و در چه زمان‌هایی ارتباط دارد؟ انتظار می‌رود رایزنان فرهنگی به عنوان دیده بان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به این مسائل توجه کنند.

دومین روز از نخستین اجلاس منطقه /ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه، میزبان حجت الاسلام محسن قمی معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری بود.

روز دوم؛ حضور موفق جهانی با رایزنان فرهنگی

معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، ضمن ارائه توصیه هایی عملی به رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه، تاکید کرد بدون همسایگان نمی توانیم حضور موفقی در جهان داشته باشیم.

وی تاکید کرد که بخش بزرگی از مشکلات در حوزه های مختلفی همچون سیاسی، اقتصادی و امنیتی، در حسن همسایگی حل می شود و ادامه داد: اهتمام به سیاست همسایگی در دولت های قبلی وجود داشت اما در دولت فعلی به صورت عملی مورد توجه قرار گرفت. سفرهای متعدد رییس جمهوری به کشورهای همسایه و سفر روسای کشورهای همسایه به ایران و تشکیل کمیسیون های مشترک و رفت و آمدها باعث شده که امروز نتایج سیاست همسایگی، بروز و ظهور بهتری پیدا کند.

شروع فصل جدید فرهنگی

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم با بیان این که فاصله گرفتن عربستان از تفکر وهابیت فرصت استثنایی برای ما پیش آورده است گفت: فصل جدیدی در حکومت عربستان شروع شده که نمونه آن فاصله گرفتن از تفکر وهابیت است که می تواند برای امنیت منطقه و روابط با ایران مفید باشد.

انتقال پیام های قرآنی در قالب های مختلف

در این روز، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی نیشابوری مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رایزنان فرهنگی پیام‌های قرآنی را در قالب‌های مختلف اعم از پویانمایی و موشن‌گرافی به گوش جهانیان برسانند.

رفع سوءتفاهم ها با تبادلات علمی و فرهنگی

حجت الاسلام علی عباسی رییس جامعه المصطفی با اشاره به اینکه دیپلماسی آموزشی به حوزه های دیگر دیپلماسی کمک رسان است، نیز اظهار داشت: تبادلات علمی، فرهنگی و قرارهای آکادمیک می تواند سوءتفاهم هایی که بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد را برطرف سازد.

نیاز به جنبش جهانی تعهد به خانواده

همچنین فاطمه ابراهیمی مشاور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس اداره  ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما امروز نیازمند جنبش جهانی تعهد به خانواده هستیم تا همه اعضای خانواده، زندگی گرم در کنار یکدیگر را تجربه کنند.

انتظار کار جهادی از رایزنان فرهنگی

روز یکشنبه همچنین میثم فراهانی مدیر گروه ارزیابی و عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:‌ انتظار از رایزنان فرهنگی کشور این است که به صورت جهادی و ابتکاری کار کنند.

کمک به مجمع همکاری گفت وگوی آسیا

همچنین محمد جعفری ملک رئیس مرکز هماهنگی‌های فرهنگی آسیا از رایزنان فرهنگی کشور خواست در اجرایی شدن برنامه های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مجمع همکاری گفت و گوی آسیا کمک کنند.

شروع رویکرد عالمانه

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در دومین روز نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه، به عنوان نخستین استاندار حضور یافته در این اجلاس، رویکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دوره جاری را عالمانه توصیف کرد که منجر به رفع نقیصه ها و جبران خلاءهایی شده است که می تواند فعالیت های فرهنگی کشورمان در منطقه و دنیا را ارتقا دهد.

ابزاری قدرتمند برای گفتمان

پایان بخش روز دوم دیدار رایزنان با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: در جمهوری اسلامی ایران ابزاری قدرتمندتر از علم و فناوری برای گفتمان و دیپلماسی عمومی با دنیا وجود ندارد که در آن هم دست برتر و حرف داشته باشیم و هم موضوعی باشد که جهان تشنه آن است.

 

سومین روز؛ ثبات با مردم

محمدتقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور در سومین روز اجلاس ، ثبات کنونی جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت های چشمگیر در آن را نشأت گرفته از باور مردم به دین و انقلاب اسلامی دانست و گفت: در هر مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی که نگاه کنید مردم ما پای کار بوده اند و هستند. اساسا اگر مردم به این نظام باور نداشتند ما نیز اکنون، حضور نداشتیم.

صیانت از مولفه های هویت

مرتضی صبوری سرپرست اداره ی امور فرهنگی ایرانیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سومین روز اجلاس به بررسی وضعیت ایرانیان خارج از کشور در کشورهای همسایه پرداخت.

او گفت: هدف غایی فعالیت های فرهنگی و رسانه ای حوزه ایرانیان خارج از کشور باید ناظر به صیانت و اعتلای مولفه های هویت باشد.

مکملی برای دیپلماسی فرهنگی

مهدی قلعه نوی رییس بنیاد دیپلماسی عمومی ایران هم گفت:  این بنیاد یک نهاد دولتی نیست بلکه همکار و مکمل رایزنی های فرهنگی کشور است.

خروج از مرکزگرایی

همچنین سیدحامد عاملی استاندار اردبیل گفت: در مدیریت منابع بی توجهی به ظرفیت های محلی شده است و تا این بیماری مرکزگزایی حل نشود راه توسعه از جمله توسعه فرهنگی و اقتصادی را نمی توانیم طی کنیم.

شوق روزافزون زیارت

معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی گفت: بعد از دوران همه گیری کرونا که محدودیت هایی برای حضور زائران در زیارت گاه ها وجود داشت، شوق زائران به اعتاب شیعه بیشتر شده است و این روند با افزایش روزافزون زوار، ادامه دارد.

دیپلماسی زیارت در کنار دیپلماسی فرهنگ

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری نیز گفت: طرحی به عنوان دیپلماسی زیارت به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه ارائه کرده ایم تا بتوانیم از شهروندان کشورهایی که صاحب زائر هستند لغو روادید کنیم. خوشبختانه مقامات وزارت امور خارجه نیز اعلام آمادگی کردند تا در این مسیر، یاری رسان باشند.

 

آبادی با سرمایه گذاری خارجی

مهدی دوستی استاندار هرمزگان هم با تاکید بر اینکه این استان زمینه های بسیار مناسبی برای حضور سرمایه گذاران در بخش های مختلف دارد، گفت: اگر به دنبال آبادی و پیشرفت ایران عزیز هستیم راهی جز جذب سرمایه گذاری خارجی نداریم.

توسعه اقتصادی با مراودات فرهنگی

سیدمحمد دهنوی معاون اقتصادی استاندار گلستان نیز بر اهمیت دیپلماسی و روابط فرهنگی با کشورهای دیگر برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار تاکید کرد و گفت: ما ارتباطات گسترده و خانوادگی با مردم ترکمنستان و قزاقستان داریم و می شود از این ظرفیت در توسعه اقتصادی و فرهنگی استفاده کرد.

اقدام های مهم و تحولی سازمان

در روز سوم، مهدی مولایی آرانی مدیرکل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: «سامانه دماوند به عنوان مهم‌ترین و اصلی ترین سامانه تامین محتوای معرفی ایران برای فعالان فضای مجازی در عرصه بین الملل» و «کلان برنامه از ایران بگو برای سفر و روایتگری فعالان موثر فضای مجازی و رسانه ای» دو اقدام مهم و تحولی این اداره کل برای تقویت دیپلماسی عمومی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

روز چهارم؛ عامل فرهنگ برای جذب گردشگر

محمدصادق معتدمیان استاندار آذربایجان غربی در روز چهارم اجلاس با بیان این‌که استان الگوی همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان است، بر ضرورت شناساندن هر چه بهتر و بیشتر ظرفیت‌های این استان برای جذب گردشگر خارجی تاکید کرد.

برکت هزینه برای فرهنگ

آیت الله علیرضا اعرافی رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که هر چه برای فرهنگ هزینه کنیم، برکات آن هزار برابر به کشور بازخواهد گشت.

وارثان میراث کهن

غلامعلی حدادعادل رییس بنیاد سعدی هم در روز چهارم اجلاس گفت: باید توجه داشته باشید که ما وارث یک میراث کهن هستیم. حالا که ایران پس از سال‌ها، با وقوع انقلاب اسلامی، قوت گرفته است می‌توانیم تاثیر فرهنگی را متناسب با ایران امروز تجدید کنیم. وقتی به نام کشورهای منطقه نظر می کنیم این نکته به خاطر خطور می کند که رایزنان فرهنگی کشورهای همسایه، نمایندگان قلمرو ایران فرهنگی هستند.

استفاده از روش های نوین ارتباطی

علی اکبر متکان دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران در چهارمین روز نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه ابراز کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو-ایران، هر دو، یک کار مشترک دارند اما هدف ماموریت هایشان جداست. او گفت: سامانه ای راه اندازی شود تا محتوای دقیق و درستی که توسط دستگاه های فرهنگی مرتبط با عرصه بین الملل تولید می شود، با سرعت مناسب به دست مخاطبان خارجی برسد. در این مسیر می توانیم از روش های نوین ارتباطی و فناوری های مرتبط با آن، استفاده کنیم.

روایت دست اول همگرایی فرهنگ و سیاست

در این روز، رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که برای اولین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور های همسایه در تهران به سر می‌برند، با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کردند.

 

وی با تقدیر از نگاه آینده پژوهانه سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی‌برای بسط و توسعه فرهنگ در سطح بین الملل، ابراز امیدواری کرد، همکاری وزارت امور خارجه وسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منجر به تولید روایت های دست اول، واقعی و درست در برابر روایت سازی‌های جعلی رسانه‌ها و گروه‌های استکباری شود.

توجه به خودمان در سیاست فرهنگی

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در روز چهارم اجلاس گفت: سیاست فرهنگی ما توجه به داشته‌های خودمان است وگرنه در اروپا و آمریکا خبری نیست.

کمک با دیپلماسی کودک

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم گفت: کانون در عرصه بین‌الملل سوابق درخشانی دارد. دیپلماسی کودک و نوجوان با توجه به تاکید رئیس جمهوری را از چین شروع کردیم و با توجه به شرایط استراتژیک، کشورهای همسایه در اولویت ما قرار دارد.

صعود فرهنگ با سوار بر اقتصاد

در آخرین ساعت های پایانی روز چهارم، رایزنان مدعو، میهمان حجت عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی بودند.

او هم در دیدار رایزنان تصریح کرد: یکی از بال ها و ابزارهایی که فرهنگ می تواند بر آن سوار شود و صعود کند، اقتصاد است.

آغاز فعالیت ها در عرصه اقتصاد فرهنگی

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در این دیدار گفت: به تازگی فعالیت در عرصه اقتصاد فرهنگ را آغاز کرده ایم تا بتوانیم از ظرفیت های اقتصاد فرهنگ برای ترویج فرهنگ و پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی بهره ببریم.

پنجمین روز؛ جایگاه واقعی شورای عالی سازمان

در روز پنجم، حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: با توجه به آن چیزی که باید در حوزه فعالیت های فرهنگی بین المللی سازمان تحقق پیدا می کرد و به جایگاه شورای عالی مربوط می شد تلاش در دوره تحولی سازمان بر این است که شورای عالی به جایگاه واقعی خود برسد.

آمادگی شهرداری برای همکاری با رایزنان

در این روز ، همچنین مسوولان فرهنگی شهرداری تهران آمادگی خود را برای همکاری با رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه اعلام کردند.

دانشجو به جای جنگجو

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم هم در روز پنجم، گفت: وقتی تلاش کنیم از مرز دو کشور دانشجو، دانشمند، توریست، تاجر و اهالی علم و فرهنگ عبور کنند، هرگز سرباز و جنگجو عبور نخواهد کرد.

و آخر ماجرا؛ تلاش برای رفع دغدغه ها

در روز ششم و پایانی اجلاس، مسعود حسین پور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تمام تلاش ما باید این باشد که مجموعه عمل‌کننده در رایزنی‌های فرهنگی هیچ دغدغه‌ای جز انجام ماموریت و تحقق هدفی که تعیین شده، نداشته باشند.

خروج از تصدی گری

همچنین احسان الله حجتی رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی به منظور هم افزایی، ایجاد هماهنگی و ایجاد انسجام فعالیت، با دستگاه های مختلف دولتی در حال هماهنگی هستیم و خروج از تصدی گری را دنبال می کنیم.

ایجاد شبکه برای صادرات فرهنگی

مهدی فیاضی مدیرعامل موسسه فرهنگی بین المللی الهدی گفت: ما به دنبال ایجاد شبکه شناخته شده و معتبر صادرات محصولات و خدمات فرهنگی ایرانی اسلامی در کشورهای همسایه هستیم.

نگاه حکمی و حکمرانی به فرهنگ

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم خاطرنشان کرد: اگر نگاه حکمی و حکمرانی به فرهنگ داشته باشیم می توانیم موفق باشیم.

اجرای سند جامع حکمرانی فرهنگی

همچنین حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: برای اجرای سند جامع حکمرانی فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی برای الزام آور شدن آن، نیازمند حمایت و توجه مسوولان و بزرگان نظام هستیم.

فرصت مناسب برای رایزنان فرهنگی

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هم گفت: این انجمن سالانه 400 فیلم کوتاه تولید می کند که برای فعالیت های فرهنگی خارج از کشور فرصت مناسبی است.

گسترش زبان فارسی با همکاری های علمی

در حین حال، وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر گسترش زبان فارسی در خارج از کشور، آن را به عنوان یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم در عرصه بین الملل نام برد.

ایجاد اتاق صادرات فرهنگی

عبدالرضا سیفی مدیرکل همکاری ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز گفت: یکی از بحث هایی که با استانداران مطرح کردیم ایجاد اتاق های ارتباطات و صادرات فرهنگی بود؛ از جمله آذربایجان و خوزستان را پیگیری می کنیم که خودشان زمینه صادرات فرهنگی استان به کشورهای همسایه را ایجاد کنند.

گسترش زبان فارسی و ابطال تصویرسازی های نادرست غربی از ایران دو وظیفه مهم رایزنان فرهنگی است

محمد مخبر در  نشست با رایزنان فرهنگی  تأکید کرد: با توجه به علاقمندی ایرانیان خارج از کشور و همچنین مردمان سایر کشورهای منطقه و حتی جهان برای حضور و فعالیت در ایران در تمامی زمینه ها، باید بستر مناسب و بیشتری برای فعالیت آنان در کشور مهیا شود

 



سفیران فرهنگی چه گفتند؟

در این اجلاس، احسان خزاعی رایزن فرهنگی ایران در پاکستان در توضیح اهمیت دیپلماسی فرهنگی در  تبدیل  کشورهای منطقه  به یک قدرت متحد گفت: مردم کشورهای اسلامی منطقه از سیاست های دیپلماسی دولت جدید خوشحال هستند چرا که دستاوردهای خوبی در این مدت رقم خورده است.

غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، هم در پاسخ به این سوال، دیپلماسی فرهنگی را مسیری برای رسیدن به وفاق منطقه ای دانست که می تواند کشورهای همسایه را به یک قدرت متحد تبدیل کند.

 علی اکبر طالبی متین رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان هم گفت:  اگر از ظرفیت کشور میزبان برای پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم نتیجه پربارتر است تا این که بخواهیم مستقل عمل کنیم.

عبدالرضا راشد رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان هم گفت: اگر در کشور ترکیه بتوانیم از ظرفیت های استان آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل استفاده کنیم هم هزینه هایمان کاهش می یابد و هم در انتقال مطالب و مفاهیم فرهنگی موفق خواهیم بود.

 

روح الله حسینی رایزن فرهنگی ایران در افغانستان گفت: قرن جدید قرن دیپلماسی عمومی و فرهنگی است و اساسا برنده واقعی کشوری است که در عرصه دیپلماسی فرهنگی دست بالاتر را داشته باشد.

سعید طالبی نیا وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کراچی پاکستان گفت: وقتی در مولفه هایی چون نوروز، اربیعن و مظاهر مذهبی و دینی و آیینی و ... با کشورهای همسایه مشترک هستیم رایزن ها می توانند با ابتکار این کشورها را به هم نزدیک کنند.

قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی ایران در باکو گفت: اگر با سیاست و درایت از اشتراکات فرهنگی استفاده کنیم می توانیم به یک هم افزایی وهم‌گرایی خوب در منطقه دست پیدا کنیم.

مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران در روسیه گفت: اشتراکات فرهنگی تیغ دولبه است که هم می تواند باعث همگرایی و هم باعث جدایی و واگرایی شود.

رضا ملکی رایزن فرهنگی منتخب ایران در عربستان گفت: پس از توافقاتی که بین ایران وعربستان شکل گرفته است، زمینه برای این که ما به این سمت برویم که سازوکار فرهنگی مشترکی را برای حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم، وجود دارد.

علی بختیاری رایزن فرهنگی ایران در قطر گفت: منظور از تمدن سازی همین دیپلماسی فرهنگی است؛ هم افزایی با کشورهای همسایه و به صورت خاص مسلمان و افزایش تبادلات برای کاهش فاصله های فرهنگی می تواند ما را به نقاط خوبی برساند.

مرتضی بابکی نژاد رایزن فرهنگی ایران درعمان گفت: قطعا هر رایزن و نماینده فرهنگی به اندازه وسع خود می تواند کاری و اقدامی کند.

سیدسهیل سیدان نظامی رایزن فرهنگی ایران در ترکیه گفت: اتحادهای منطقه ای از نوع اتحادیه اروپا زمانی شکل می گیرد که فهم اجتماعی ملت ها بالا برود؛ البته در کنار این موضوع آنچه اهمیت دارد استقلال نهادهای قدرت در این کشورهاست.

حسین آقازاده وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در آلماتی گفت: امروز طرف قزاق با آغوش باز تعامل فرهنگی را می پذیرد چرا که عقیده دارد تقویت تعامل فرهنگی، به ماندگاری تعاملات سیاسی و اقتصادی  یاری می رساند.

کامران پزشکی وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در نخجوان (آذربایجان) گفت: نمایندگی فرهنگی آینه کشور در عرصه بین الملل است و نمود فعالیت های داخل کشور را در خارج از مرزها بازتاب می دهد.

مجید خالق نیا وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هرات افغانستان گفت: هرچقدر بتوانیم با تکیه بر اشتراکات فرهنگی فعالیت های بیشتری داشته باشیم موفقیت بیشتری خواهیم داشت.

حسن دیده بان وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه کفت: این که کشورهای منطقه ایران تاکنون به اتحادی منطقه ای شبیه اروپا نرسیده اند دلیلش رقابت و دنبال کردن منافع ملی شان است.

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از 15 تا 20 مهرماه 1402، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved