-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/04/14 - 14:27
  • 360
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

دیدار و ملاقات سرپرست خانه فرهنگ با مدیرکل فرهنگ، هنر و گردشگری ایالت خیبرپختونخوا

روز سه شنبه مورخ 13تیرماه 1402 ساعت 10 صبح، خسرو آبادی، سرپرست خانه فرهنگ ج.ا.ایران در پیشاور با محمد بختیارخان، مدیرکل فرهنگی، هنری و گردشگری ایالت خیبرپختونخوا پاکستان و همایون خان، معاون ایشان و رییس بخش فرهنگ، و موسیقی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این دیدار که  هدف تعامل و همکاری بیشتر خانه فرهنگ با بالاترین مدیر و مسئول حوزه های فرهنگی، هنری و گردشگری صورت پذیرفت در مورد مسایل گوناگون فرهنگ و هنر وگرشگری بحث و گفتگو شد.

 محمد بختیار خان، مدیرکل فرهنگ و گردشگری ایالت خیبرپختونخوا پاکستان: از رییس خانه فرهنگ تشکر کرد که با پیگیری های خود زمینه این ملاقات و گفتگو را فراهم ساخت و اظهار داشت دوکشور و دو ملت مسلمان جمهور ی اسلامی ایران و پاکستان با توجه به پیشینه و سوابق تاریخی پربار خود در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری و به ویژه گردشگری دارای ظرفیتهای زیادی هستند اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید از این فرصتها و ظرفیتهای ارزشمند استفاده نشده و تلاشهای صورت گرفته دو طرف در گذشته کمرنگ و راضی کننده نیست که می بایست با تحقیق و پژوهش کارشناسانه علل عدم انجام کارهای فاخر و ماندگار احصا و ارزیابی گردد و سپس برای آینده و انجام فعالیتهای مشترک قابل قبول و اثربخش نقشه راه جدید تهیه و تدوین کرد.

محمد بختیارخان همچنین ضمن بیان برخی از مشکلات و معضلات پیش روی حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه گردشگری اظهار داشت ایالت خیبر پختونخوا بیش از هرولایتی در پاکستان به لحاظ فرهنگی و ایین و سنت به خیلی از بخشها و استانهای کشور ایران نزدیکی و قرابت بیشتری دارند و مردم هم علاقه، سلایق و ذائقه شان به مردم ایران نزدیکتر و متمایل تر است و این می تواند نقطه قوتی باشد برای ما مدیران و مسئولین فرهنگی دو کشور برای توسعه و تعمیق و گسترش راوبط تلاش بیشتری نماییم و طرحی نو دراندازیم و نقشه راهی عمل گرا و اثر بخش تهیه و بر اساس آن فعالیتهای کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت خود برنامه ریزی و اجرایی نماییم.

 

مدیرکل فرهنگ و گردشگری ایالت خیبرپختونخوا پاکستان گفت: بنده خواستار تقویت روابط فی مابین و انجام فعالیت های مشترک با نمایندگی فرهنگی ایران در پیشاور و بدنبال آن، گسترس روابط با فعالان و مراکز فرهنگی و گردشگری کشور اسلامی ایران می باشم.

وی گفت: گسترش تعاملات و رفت و آمد های هنرمندان و مسئولان فرهنگی، گروهای موسیقی، فلمی و تئاتر دو کشور می تواند در اقتصاد فرهنگ و همچنین آشنایی فعالان این عرصه و جوانان دوکشور نسبت به تاریخ و پیشینه گران سنگ خود نقش فروانی داشته باشد.

محمدبختیار خان همچنین یادر آور شد بنده پس از نخستین ملاقات با جناب عالی (خسروآبادی) در حضور آقای ظفر محمود، معاون سروزیر ایالت خیبرپختونخوا در جشنواره نمایشگاه عکس گلشن عزیز در تالار فرهنگی نشتر حال، با ظفر محمود در خصوص گسترش تعاملات و ارتباطات فرهنگی و گردشگری با خانه فرهنگ ج.ا.ایران گفتگو نمودم و به ایشان پیشنهاد امضای تفاهم نامه بین اداره کل فرهنگی، هنری و گردشگری با خانه فرهنگ ج.ا.ایران را ارائه کردم که ایشان با کمال میل و نگاه مثبت آن را تایید نمودند. لذا بنده از جناب عالی تقاضا دارم که این ملاقات را قدم اول برای انجام زیرساخت و فراهم سازی مقدمات یک تفاهم نامه واقع گرا و عملگرا و بدور از شعار بین دو طرف قرار دهیم و پس از آماده سازی و امضاء تفاهم نامه با نقشه راه جدید فعالیتهای مشترک خویش را آغاز کنیم.

همایون خان، معاون مدیرکل و رییس حوزه امور فرهنگی اداره کل: با تشکر و قدردانی از رییس خانه فرهنگ ایران در پیشاور و با تاکید بر وجود مشترکات فراوان در عرصه  های، فرهنگی، ادبی، هنری، موسیقی، خطاطی، طراحی لباس و غذا های سنتی ایران اظهار داشت: با در نظر گرفتن مشترکات فراوان تاریخی و فرهنگی میان دو کشور، فرصتی مناسب برای گسترش روابط و استفاده از تجربیات یکدیگر در زمینه‌های گوناگون فراهم می باشد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حضورموفق و قابل توجه فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های تخصصی فیلم جهانی و دریافت جوایز معتبر بین المللی همچون اسکار، سینمای ایران را در سطح بین‌المللی مورد توجه ویژه قرار داده است. همچنین برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر و میزبانی قدرتمند این کشور اسلامی از فیلم های بین المللی، ایران را در فضای سینما یی جهان مطرح کرده است.

وی که خود یکی از خواننده های توانمند و معروف پیشاور است گفت: تقویت تعاملات و ارتباطات دوجانبه پاکستان و ایران با  رفت و آمد های گروه‌ های هنری در حوزه های موسیقی، ادبی، شعر، تئاتر و فیلم و همچنین مسئولان فرهنگی و گردشگری دو کشور تأثیر بسزایی در گسترش روابط فرهنگی و آشنایی بیشتر با ظرفیت ‌های فراوان  یکدیگر خواهد داشت و حتی میتوان به آن نگاه اقتصادی و کسب درآمد داشت.

همایون خان در ادامه گفت: خواهر خواندگی شهر پیشاور و یکی از شهر های ایران نیز در این زمینه بسیار تأثیر گزار خواهد بود.

خسرو آبادی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در پیشاور: از اینکه درخواست ملاقات من به عنوان رییس خانه فرهنگ مورد پذیرش شما قرار گرفت و این وقت را به این ملاقات اختصاص دادید بسیار متشکرم و اشتیاق و علاقه شما به عنوان بالاترین مقام دولتی بخش فرهنگ و هنر ایالت خیبر پختونخوا برای توسعه روابط و تعامل بیشتر در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری مرا برآن داشت تا مصمم تر از گذشته به تلاش برای گسترش و تعمیق روابط و تعامل بیشتر در همه ی حوزه های فرهنگی و هنری مخصوصا حوزه گردشگری و توریسم پرداخته و برنامه ریزی نمایم، در این مدت کوتاهی که در شهر پیشاور حضور داشته ام سعی کردم به قسمتهای مختلف شهر سفر نمایم و شاهد آن باشم که شهر پیشاور دارای اماکن بسیار زیادی است که به لحاظ سبک معماری و قدمت ساخت آنها پتانسیل بسیار قوی برای جذب گردشگر از سرتاسر دنیای می تواند باشد و با اندک سرمایه گذاری و مرمت و بازسازی و بعضا زیبا سازی آنها سرمایه یی بسیار عظیم برای این ایالت خواهد بود و با برنامه ریزی درست و مدیریت صحیح میتواند ارز آوری و صرفه اقتصادی خوبی را فراهم سازد و البته همراهی و همکار دیگر بخشهای دولتی را می طلبد که امنیت و آرامش که یکی از مهمترین فاکتور های ورود گردشگر می یباشد را تامین نمایند و نیز زیرساختهای اقامتی و... آن نیز مهیا شود.

خسروآبادی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته  اشاره کرد که حوزه فرهنگ و هنر حوزه یی بسیار وسیع، جذاب و حوان پسند است که اگر درست مدیریت شود و زیر ساختهای فعالیت بخش خصوصی وجوانان دانشگاهی به درستی ایجاد و فراهم گردد بخش عظیمی از جوانان بیکار و تحصیلکرده می توانند در بخشهای مختلف هنری به فعالیت بپردازند از جمله تئاتر، سینما، نقاشی، خطاطی، اشپزی غذاهای سنتی، بازی های رایانه یی، ساخت انمیشن و... به کار گرفته شده و در نتیجه از جذب آنها که بیشتر به دلیل بیکاری و نداری و بی پولی به گروهای مختلف افراطی و تروریستی می پیوندند جلو گیری کرد و به سلامت و امنیت و ارامش جامعه کمک کرد.

خسروآبادی نیز از پیشنهاد آماده سازی تفاهم نامه رسمی و سپس امضای آن توسط خانه فرهنگ ج.ا.ا یران و بالاترین مقام دولتی بخش فرهنگ و هنر و گردشگری ایالت خیبر پختونخواه استقبال کرد و مقرر شد دو طرف پس از این ملاقات به گرد آوری مطالب و مواد لازم برای تهیه ی یک تفاهم نامه جامع و اثر بخش و عملگرا همت گمارند و در این زمینه نیز دو طرف با همدیگر تا حصول نتیجه و تهیه ی متن نهایی تفاهم نامه قابل قبول همکاری و تعامل نمایند.

دو طرف نیر توافق کردند برای تبادل دانشجو و اهدا بورسیه به جوانان هنرمند و خلاق در رشته های مختلف هنری از جمله گردشگری، موسیقی، کارگردانی، فیلم نامه نویسی و ساخت فیلم مشترک بین دو کشور تلاش و زمینه آن را فراهم سازند.

 

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved